Jump to content

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt


Knude

Recommended Posts

Angående varmesystemet, så ville jeg ikke hatt trykksatt system så sant det kan unngås, men av og til må man. Få ekspansjonstanken passe høyt med påstikk på pumpas sugeside, så du får litt trykk på sugesiden. Rør bør rutes slik at anlegget blir lett å lufte, helst selvluftende, men hvis nødvendig med ekstra luftenipler ute i anlegget.

Ekspansjonstanken bør ha ca 10% av systemets totale volum.

Kuleventiler fungerer til avstengning, men til regulering er det mye bedre med sluseventil eller butterfly.

 

Ellers vil jeg si at det er veldig morsomt å se i tråden din, du er flink og har beviselig stor gjennomføringsevne!

Redigert av Ingvarjg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk for julehilsener. Utrolig fint å ha utgangspunkt i Grimstad gjestehavn for julefeiring da kone er Grimstad dame. Som båtboer er tiden før og etter Mr. Dickinson to helt forskjellige tidsregningen. Knallfornøyd  med oppsettet siden vi nå har disponibel strøm til oppvarming av verkstedet i kjelleren.  Må si at vinteren viser seg fra sin beste side siden vi er på rette siden av gradestokkens nullpunkt  de fleste dager.

 

 

Ingvarjg skrev for 5 timer siden:

Angående varmesystemet, så ville jeg ikke hatt trykksatt system så sant det kan unngås, men av og til må man. Få ekspansjonstanken passe høyt med påstikk på pumpas sugeside, så du får litt trykk på sugesiden. Rør bør rutes slik at anlegget blir lett å lufte, helst selvluftende, men hvis nødvendig med ekstra luftenipler ute i anlegget.

Ekspansjonstanken bør ha ca 10% av systemets totale volum.

Kuleventiler fungerer til avstengning, men til regulering er det mye bedre med sluseventil eller butterfly.

 

Ellers vil jeg si at det er veldig morsomt å se i tråden din, du er flink og har beviselig stor gjennomføringsevne!

 

Takk for nyttig info.  Da går vi for åpen ekspansjons tank på en høyde på 30 cm. Over ovn. Skal da lage en rustfri tank på  ca 25-30 liter.   Hele anlegget  vil romme 70 liter - 80 liter.

 

Da går resterende dager før vi stikker av  med til å ferdigstille  noen flere skap i forcabin,vinterkonservere motorer og tømme vannsystem .

kanskje også noen lokk på kassene vi laget på plattformen. Vi får se på været.

 

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Bra jobba med Hr. Dickinson Knude! Jeg er ikke overrasket at du fikk full kontroll på det også.

Da er det nesten bare "tida og veien" før jeg henter dere på flyplassen i Thailand. Vi skal ha masse båtprat de månedene dere er her, og jeg gleder meg til å høre du fortelle om prosjektet rundt Dickinson og vannbåren varme. Vannbåren varme hørte til faget mitt for noen år siden, så kanskje jeg kan bidra litt der? Normalt så er det jo du som bidrar til mine båtprosjekter. GODT NYTT ÅR!

Link to post
Share on other sites

Det er godt og varmt her nede nå, litt regn og vind, men ikke værre enn at det fortsatt er kos.

 

Var på koh tao her om dagen og skjønner ikke alt oppstyret med stoooor storm. Jeg kjenner hummerfiskere som reiser ut i 16fotere i mer vind og større bølger enn det som var her. 

 

Hvor i Thailand skal dere kose dere? 

Link to post
Share on other sites

Hei @Eika  vi har også oppfattet det slik at ikke stormen var helt umulig der vi bor Vi her etablert oss på Ban Pak Meng et lite eldorado av øyer og natur.. ligger ved havet i fylket Trang og utsikten fra stranda hos oss er sydspissen av Koh Lanta. Der blir vi frem til litt uti April.

 

Litt båtbygging blir det også.

Så langt kom vi på plattformen.

IMG_0089.JPG.ce4a18be547d9a09badca594a7d38475.JPG

 

måtte få på lokk på kassene så ikke de ble fulle av snø og is.

IMG_0088.JPG.9277731d06bf3540f6bdf386e48d531f.JPG

 

begge lokk er laget av fibo finer og aluminiums list. Fortsetter på denne til våren.

 

Når man flytter ombord må det være system på ting.

Har laget oppbevaring i motor rommet. Plastkasser fra Biltema.

IMG_0092.JPG.3b5403c533d6ed86a6ee12bbfe23f1cc.JPG

 

Ikke helt ferdig..... skal kle sidene og male men det blir til våren det også.

 

Dette blir siste oppdatering av byggingen på en lang stund.

 

Ha en riktig fin vinter !

Knude

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Da var det tid for en vår oppdatering.

Takk @Stella Ulefoss  Snekkerbod er fint det. Nå som vi bor ombord så er det også kjeller bod og arbeidsrom i motor rommet.

Lakkverksted for bokhyller til sovecabin 

IMG_0218.JPG.da1b23202274fa8e0e58179d596884a0.JPG

 

@Kenti0000  Ja nå er vi tilbake til Grimstad . Det ble en brutal overgang selv om været var bra da vi kom hjem.  Vi har opplevd å nesten ligge på båtmesse da Grimstad avviklet sin årlige båt og fritidsmesse sist helg.

Litt båtbygging har det også blitt.

Overskap i sovecabinen tar form. Her skal alt males blått . Også teak dørene. Til slutt blir det litt "pynt" i beiset eik.

IMG_0216.JPG.8c816c06019eec01143ee046aaf7ab40.JPG

 

Verktøyskap og lagerskap i motor rom har vi laget. At det ble en slags spiledør over dieseltanken skylles at luftingen til motor rommet kommer ned inni oppbevarings rommet.

2144828549_IMG_0213(1).JPG.216c62af8b93f1523cfdcad42347c329.JPG

 

Kjører ellers bøkedører i motor rommet :wink:  

 

Så er vi i gang med diesel systemet Der er jeg fremdeles ikke helt sikker på hvordan jeg skal lage opplegget. Det som var sikkert var at de store dieseltankene måtte ha mannlokk. Kuttet ut en passe luke og sveiste på en karm før de ble montert. Nå måtte det bores og gjenges en masse huller for å få tankene tette.  Påfyllingstuss ble sveist inn i det ene lokket. Brukte en ferdig rustfri slangestuss. Den var greit sveisbar (smidd rustfritt) For at den skulle passe best mulig med stussen under dekk ble den boret ned ganske skrå.

52691281_IMG_0214(1).JPG.cba1b853cd90f7d79bf9eaaa0275ace9.JPG

 

Så var det systemet. Begge tanker har utløpet i bunnen hvor røret da går et lite stykke opp i tanken for ikke å få med bunnfallet. Det er tenkt at tankene har en slange fra bunnen til den ene til bunnen av den andre. Det blir kran på begge utløp. Kraner for å slippe det problemet som ofte dukker opp at diesel renner fra den ene tanken over til den andre og forsterker en begynnende slagside. Har dette allerede på vanntankene.

IMG_0212.JPG.1822c2131931717d8ac4c891995fa1e1.JPG

 

Måtte bruke slange på rørstussene for sug da de var 17 mm utvendig. Håpløst å få tak i deler som passer. Nå er det en grei løsning så lenge slangen er beregnet for diesel og slangeklemmene er av en god kvalitet.

 

Så blir det store spørsmålet om jeg skal bruke disse tankene kun til "bunkers" og pumpe diesel fra disse og over til "dagtanken" som er på 250 liter (alle motorene får diesel fra den i dag) eller kople Scanian til de store og la de andre gå fra den som allerede er i drift.

Fordelen med egen bensinstasjon om bord er at dagtanken da fylles kun med filtrert diesel. Har et stort dobbelt filter liggende og en egnet pumpe som jeg kan bruke. 

Eller kanskje lage begge systemer med kraner så jeg kan velge hvor "Svensken" skal få dieselen fra...…………  

På tegningen fra Bruce er tankene separate systemer hvor det bare er nød motoren som henter diesel fra den lille tanken. Dette for å minske faren for at det er forurenset diesel på begge systemer. 

 

Ved å filtrere dieselen før den havner i dagtanken så er kanskje problemet borte ?

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev Just now:

Selvfølgelig lurt. Da blir det en T forgrening på slangen mellom tankene. Mange takk @NilsPils 

 

Denne T-forgreningen bør du lede ned i ei potte, en liten tank på rundt 1  liter. og deretter mulighet for å drenere denne potten. Om du bare setter på en T-forgrening med ventil direkte på slangen, så vil bare vann og dritt bevege seg imellom tankene på grunn av at væsken i slangen beveger seg hele tiden. Om du monterer en slik dreneringspotte, så får du samlet opp vann og bunnfall i den.

Link to post
Share on other sites

Når det gjeld metode for forsyning av diesel kan eg ikkje forstå anna enn at løysinga med  lagertank og dagtank med filtrering på fødelinja er tingen.

Så lenge dagtanken er på 250 liter så har du mange timars drift på denne ved ev. Feil på forsyning frå hovedtank.

Eg ville brukt ein «dobbelinstallasjon» med kvalitetsfilter mellom tankane, då har du eit godt system!

Med dette opplegget bør du la alle forbrukarar av diesel få nyta godt av rein og uproblematisk diesel.

Link to post
Share on other sites

Enig med @Havlengt :thumbsup:

 

bellen skrev 51 minutter siden:

Denne T-forgreningen bør du lede ned i ei potte, en liten tank på rundt 1  liter. og deretter mulighet for å drenere denne potten.

 

Du mener en slik? Det syne jeg også er et fornuftig tiltak. Lagde meg ei slik potte for å sette inn i Viksunden, men den ble aldri montert.

IMG_2273.JPG.e8fd170aa465800d5d2ebc79d232e551.JPG

 

I forbindelse med en større renovering av dieseltanken sveiste jeg også inn en tappeventil helt i bunn av avtappingspungen i bunn av tanken slik at det ikke skal bli liggende igjen en skvett med vann og dritt som man aldri får ut. Der monterte jeg en 1" kran slik at man får litt fart på dreneringen.

IMG_2433.JPG.c862dfa0bcaab0ef4ddafb2bcc0e05c1.JPG

 

 

Link to post
Share on other sites

Alltid nyttig når jeg i forkant av noe som jeg er i tvil om beskriver det her på forumet . Da lærer jeg alltid noe nytt og kan korrigere min plan.  Mange takk.

Da blir det heller en liten tank på slangen mellom tankene på et litt lavere nivå. Da vil den fungere som en vannutskiller og oppsamler for urenheter. Ved fylling av bunkers tankene vil kraner stå oppe på begge tanker. Fyller da på den ene tanken og det vil renne over i neste via denne slangen. Så stenges kranene og  blir ikke åpnet igjen før det skal transporteres diesel til dagtank. Den eneste forbrukeren som er aktuell for å forbruke fra bunkers tanker blir diesel varmeren om den etter hvert blir koblet inn med pumpe. Nå må den bæres i kanne fra motor rom til dekk men det går også greit.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

- Nei og atter nei...! :smash:

Dieselvarmaren bør absolutt forast med filtrert diesel, då sparar du deg for mykje elendighet.. 

Eg har faktisk tenkt på å montera inn ein liten tank på ca 10 liter for dieselvarmaren og kjøra returen frå ein av motorane gjennom denne tanken.

På den måten har dieselvarmaren alltid filtrert diesel og livet er sorglaust.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Klart at det ville ha hvert det beste @Havlengt  men det er den minst kresne forbrukeren ombord.

D2928B2B-389C-4414-967E-E76BAB385F58-1628-000002301E117B38.jpeg.1c5d9ee5821b64cfdadd473dee8a7e17.jpeg

 

Den vil jo også få et dobbelt filtersystem ved kobling mot tank. Et før pumpe og et før ovnen. Skal i denne omgangen ha en tappekran i motor rommet for å fylle dagtanken. Eller eller........... vi får se.

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...