Jump to content

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt


Knude

Recommended Posts

Svart (redigert)

Takk for gratulasjoner til alle. Det ble en merkedag dette. Planen fra før vi begynte var å navne båten Pompoi ( stor og velfødd på thai)  setter veldig pris på at det ble boikottet fra min familie og venner. Tar den til meg. :saint: 

 

At lokalavisa stilte med fotograf var også en overaskelse. 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med dåp og fint navne-valg  :thumbsup:  :cheers_wine:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei igjen. Dagene går fort i Grimstad gjestehavn . Båtturistene har ikke kommet enda så vi ligger fremdeles på samme plassen.

 

Da var det plutselig blitt en stund siden sist det ble noe båtbygging . Det har blitt sånn at vi ferdigstiller et rom pr. år. I år er det baderom nede. Litt mere derfra.

 

Med 18 mm. Kryssfiner som undergulv ble valget å legge et såkalt skipsgulv. Det ble donert av en god venn i byggevare butikk. Rest som var litt lite for et rom i hus. Fikk nesten fire kvadrat som holdt med god margin. litt på lager om noe blir skadet. Dørklistene hadde jeg liggende. Lakket Bøk. Syns det passet ganske greit til dørken. Skrudd med inka skruer så det er lett å demontere om det skulle komme en skade på dørken.

IMG_0453.JPG.cf8f15e935d05d30407e9ecca6e937c3.JPG

 

Har laget to luker i dørken som skal få lister i massiv eik. Foreløpig uten.

 

servant skapet fikk servant fra IKEA. Bilde tatt med to barnebarn på overnattings besøk.

IMG_0454.JPG.bdd81364f57e0974f880bf3bc946425b.JPG

 

 

Dusjen fikk tilslutt armaturer.  Ikke ferdig sparklet men jøss å greit med vann i krana når man skal vannslipe.

IMG_0466.JPG.931f0f5d40ffaa0c5bb269b7fd6cc94a.JPG

 

Har laget takplater i kryssfiner som skal males og trekkes. Hadde plan om glassfiber men det er så mye enklere med plater. Uansett er det plast på oversiden som er difisjons tett. Dette for å forhindre damp opp i isolasjon . 

 

IMG_0456.JPG.ca80ceebbf87e21dabe7a5b8479eb4db.JPG

 

Skapene fikk dører. Dette var siste rest av alle de dørene jeg fikk tak i etter opphørsalget på Skilsø Båtbyggeri for noen år siden.

Desverre bare to i Bøk. Disse skal males i koksgrå ifølge kone.

IMG_0459.JPG.e8feda7ec100fe792a40363d0dbb0b63.JPG

 

 

Vaskemaskin på plass. Denne står høyt oppe så det er lett for gamlinger å betjene.  Hybelmodell som er litt mindre på både bredde høyde og dybde.  Listene skal males hvite som resten. Går nå på slumpen med lister så da tar jeg det jeg har om det  er teak eller furu.

IMG_0463.JPG.395b1addbb5120b1161e91628cc0de15.JPG

 

Under vaskemaskin er det teknisk rom. Der er alt av pumper og slanger. Prøver å få dette plassert så det også kan bli skittentøyskurv rom. IMG_0462.JPG.2c9b5d3b1127b797968ced2f2e56d37c.JPG

 

Alltid vanskelig å vente med å ta et rom i bruk når det nesten er ferdig. Toalett mangler men opplegget på baksiden av skottet er ferdig. Blir innkjøpt snart.  Skal monteres her.

IMG_0465.JPG.af0787059673300cbdbbae907861e10c.JPG

 

Skapene blir tatt i bruk så fort verktøyet er ryddet ut......

 

Er igang med det..... ligger oppå isteden.....:saint:

IMG_0461.JPG.cad027c13782f463a06f2bef2d4117bd.JPG

 

Målet er at rommet blir helt ferdig før vi drar på båtferie 1. Juli. :sweat: 

 

knude

 

 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Mange takk karer. Blir ikke mye maretim stil :wink:  

Jobbet litt i dusjen i dag. Joda, greit med vann i krana men fy fela å fort vannet kommer når man får tørka til hendelen uten å ville det. Har nå dusjet med klær på.....

IMG_0455.JPG.9fe1e4f69a8df46bda43f3456efc0fb8.JPG

 

Var kanskje ikke så lurt ...........

God helg !

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Kom innom @Kanalkapteinen . Hyggelig det.

 

Historien om mr. Marco.

Etter veldig mange år i båtbygging og reprasjon/reklamasjons oppfølging har det blitt skrudd på mange tekniske innretninger. Blant annet pentry pumper. 

For å være på densikre siden da vi bor ombord ble det innkjøpt Marco sin trykkvanns tannhjul pumpe med elektronisk avlesning av trykktank til det tre eller firedoble av det konkurrentene koster. Etter et års bruk takket elektronikken i trykkbryter for seg og ble erstattet på garantien ( noe motvillig siden det var bo båt)

pumpa har ved et par annledninger stoppet i det siste men kunne startes igjen etter strøm kutt. Ble betydelig mer kranglete etter den måtte forsyne en vaskemaskin med vann. Der er det en magnetentil som åpner og stenger brutalt rett av..

 

Selfølgelig sluttet den helt å fungere på Lørdag ettermiddag. Typisk.  Demonterte å begynte feilsøking. Ikke mulig å blåse igjennom pumpa .....tett ?  Opp med dokumentene til pumpa og finne splitt tegning. Aha. Tilbakeslagsventil ..... måtte faktisk bruke blåsespiss for å få luft igjennom, åpnet plutselig med et tydelig puff. Hmmmmm. Tenke,studere, virker den nå.... montere og prøvekjøre. Jo nå virket dritten igjen.....helt til jeg skulle dusje. Åpnet for vann ,fungerte,stengte ,åpnet igjen, Ikke vann.

 

I dag ble igjen pumpa demontert. Tett som ei potte.  Etter mye studering ser jeg at membran i tilbakeslag ventil vrenger seg. Rett og slett dårlig kvalitet.

Bildet av synderen eller resten av den.........

IMG_0467.JPG.dd3c941d1aad08bbef858eefd343bb79.JPG

 

Uten den er pumpa ubrukelig.

 

Heldig at jeg har ei plast kasse med rørdeler fra båtbyggeri å grave i.

 

Modifisert Marco. Trykkbryter ble boret og gjenget inn i en annsats nippet med en slangesokkel påskrudd ,skrudd inn i en ny 1/2 tilbakeslagsventil. Hull for trykkbryter i pumpehuset blendet med 3/8 sokkel med en 5 mm skrue inngjenget og limt med gjengelim. Så langt virker det som det skal  :thumbsup:etter en lang økt på en Søndag i strålende sol.

IMG_0469.JPG.db04c5feebc279ef63994721cea63b25.JPG

 

Er ganske overasket over at  produsenten av ei så fin pumpe med forniklet messing hus og flotte greier stapper inn en fordårlig dritt av en tilbakeslagsventil midt inni pumpa. Pumpa stopper på 2 bar . Ikke så mye..... den som nå står på slangen skal stå imot mye mer........tror jeg......

 

God søndag.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Å etter det gikk mr. Marco til mange penger i søppela. Erstattet med en vanlig vannpumpe fra JP. Til 1700,-  

 

litt mer fra badet. Mye plukkmikk og lister når rommet har så mange vinkler.

 

Nesten ferdig nå ...

IMG_0479.JPG.3f75938361f3ef62959710b90270703d.JPG

 

Dassen ble et prosjekt i seg selv. Siden vi er langt under vann måtte vann inn til spylepumpe langt opp under trappa. Det vil si kryp inn den døra ved toalettet og opp på baksiden. Pumpe og to antihevert ventiler montert oppe bak veggen. Ikke lett for en gammel krok...

IMG_0475.JPG.1991755ee4b31e7c1f87db0c4dbc2f37.JPG

 

Servantskap litt mere ferdig

IMG_0482.JPG.c03d5cdd65c3447b110d583a2fd122d5.JPG

 

 

Dusjen er mer ferdig men han som skulle ta finpuss og vannsliping  har ikke møtt. :saint:

IMG_0476.JPG.c4ca68ec2eb22ef9ccdb81d8daaabad3.JPG

 

Stort til båt å være......

IMG_0481.JPG.2da5719be0c888fd8390d064dd050756.JPG

 

Fortsatt god sommer.

 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei @Hakkannen   Jo plassen i skroget er stor på denne typen båt på godt og vondt .  Fin bobåt men stor i  overfylte gjestehavner. Heller ikke så lett å finne egnet plass i uthavn så mange fordeler med din type båt. 

Fortsatt god sommer!

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei å mange takk karer.  Tiden går tydeligvis fort for det viser seg at vi begynte på det rommet for et år siden. Godt at det nå fungerer for det er et viktig rom for trivselen ombord.

 

Dere er vel på båttur så god tur videre @Framtia og @SoBo

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Phjuuu. Nå er alle sider lest og for et prosjekt. Mektig imponert over at det er mulig å gå i gang med et slikt prosjekt og enda mer over at det nærmer seg ferdigstillelse uten vesentlige endringer i familesituasjonen (de barnebarna som var på besøk med tannbørtene sine antar jeg er ynger enn prosjektet) :smiley:

 

Noe har jeg lært, men vet ikke om jeg noen gang får brukt for det for jeg kommer neppe til å gå igang med noe vesenlig prosjekt. Det glassfiberkurset virker allikevel veldig interessant.

 

Skal fortsette å kose meg med tråden. Måtte den aldri ende, men der har vi kanskje forskjellig oppfatning :wink:

 

Bellil

D5L

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...