Jump to content

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt


Knude

Recommended Posts

  • 4 uker senere...

Det går omtrent i samme fart oppdateringer her og båtbygging. Våren og alt det der.

 

Vi har en av Grimstads fineste adresser synts vi. Trives godt om bord med bilen i et parkeringshus 5 minutter unna.

IMG_0225.JPG.34674d49d21fbd38db5a8aca49b7cc68.JPG

 

 

Litt blir det allikevel. 

Vi har nå vår egen bensinstasjon om bord. All diesel skal i fremtiden fylles på bunkers tanker. Blir så pumpet over til dagtanken via det største filteret . Har også laget en tapestasjon for diesel så jeg kan hente for å fylle dagtank til varmer. Alt dette blir inni et skap når alt er ferdig.

IMG_0221.JPG.b4f3e03d76c5a1e6c5f96003cc95099d.JPG

 

Dickinson fyren har fått sin retur nå rett på tanken.

IMG_0220.JPG.0087a257a48faf2fb171566b40ba8646.JPG

 

Vi har så smått begynt på badet. Der har det lagt et provisorisk gulv og masse hyller. Å få sortert og finne nye plasser for alt var en kjempe jobb. Blitt litt flere skap i motor rom. Da det endelig var tomt lå vi helt på skakke . Ballast var høyst aktuelt men først måtte det gjøres litt glassfiber arbeid. Manglet litt her og der og det var heller ikke coatet.

Litt av gangen....

IMG_0223.JPG.ff38ac96914286e428473b7020af20c7.JPG

 

For å slippe å stå på brygga i Grimstad å blande sement valgte jeg å kjøpe en tør mørtel B20 som ikke var så kostbar for sekken. Fine sekker også siden det viste seg at de gikk inn igjennom skrogvinduet. Slapp å transportere gjennom hele båten.

IMG_0224.JPG.9213df9ff23eb97410ee729d5507742b.JPG 

Til nå 350 kg sement og vi er tilbake på rett kjøl. 

Er litt usikker på hva et bad veier men vi kompenserer for den vekta med mer ballast på den andre siden. Kanskje 300 kg.  Kanskje jeg kjører inn 500 kg fordelt på begge sider etterpå. Fremdeles skal vi ned nesten 10 cm i baugen.

Vil hjelpe å fylle dieseltankene også som gir ca 1300 kg. Tankene er plassert helt forut i maskinrommet.

 

Vannbåren gulv varme blir det ikke. Etter vi kom hjem fra Thailand har ikke Dickinson blitt fyrt i. Da faller det prosjektet litt ut siden vi må ha alternativ varme  uansett. Ser ikke for meg at varmekabler vil fungere da dørken bør ha en luke for inspeksjon. Blir en del rør på undersiden.

Komponerer litt imens jeg bygger.  :worry:

 

 

 

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Flid said:

Hvis du tenker gulvvarme med strøm fra land. Campingfolket bruker noen tynne matter som kan ligge under tepper. Nok til et behagelig gulv om vinteren. De fores med strøm fra trafo, 24 eller 48 volt.

Eks:  https://www.campingtilbehor4u.no/no/artiklar/gulvvarmeteppe-48v.html

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Svart (redigert)

Synder i sommer sol.

 

Det ble plutselig ferietid i Grimstad. Gutta som virkelig har en god avtale med banken sin har inntatt byen. Mye stort og vakkert på gjestehavna, båter altså..... 

vi har flyttet bort til Odden brygga eller hva den nå heter.  Fin plass og bo men ikke strøm og vann.

IMG_0191.JPG.091243f4a0c4f37231668fd6c2ab8569.JPG

 

Utsikt.

IMG_0192.JPG.3acd438b2d09e23dff5bbbe731ef69dc.JPG

 

 

Ikke lett å bygge båt her men noe må vi få til. Siden "bad" nede står høyt på lista driver jeg med glassfiber arbeid der.

 

for at det ikke skal bli mytteri ombord må jeg kjøre avsug fra rommet når jeg støper og limer.

IMG_0190.JPG.d2d666cce0db947834aa5f835420d3ba.JPG

 

Her divinycell i mange lag limt på skutesiden inne i dusjen

IMG_0193.JPG.c92410ce202236b527888e632763d6f7.JPG

 

Forseglet med 1 lag 600gr. Csm.IMG_0194.JPG.589d34d1525f73f4d3627f1859999903.JPG

 

 

Så da går generatoren for å lage strøm. Støvsuger på brygga. Lukter støperi lang vei....

 

Både turister og fastboende ser forundret på denne arbeids kledde fyren på akterdekket med kaffe og nettbrett.

 

Fortsatt god sommer !

 

 

 

 

 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Ser det for meg at du er rene turistattraksjonen der du sitter:lol: Men så bra da, så ser får endelig folk noe interessant å se langs brygga (i stedet for standarden, som vist på bilde; Yamarin/Buster/Bella/Askeladden bowridere og skjærgårdsjeeper, ikke noe galt med slikt altså, for all del, men det blir som å gå på amcartreff for å se noe interessant og så oppdage at halvparten av bilene er Mustang og Corvette, flotte biler, men det er ganske mange av de:giggle:).

 

Kjekt når ting begynner nærme seg noe, men dumt dere ikke har tilgang til strøm og vann der dere nå ligger da. Ofte litt enklere å få ting gjort effektivt med landstrøm og vann tilgjengelig.

Link to post
Share on other sites

Godt å se at du er i rute @Knude! Ikke lenge til dere kan ta Telemarkskanalen sammen med oss!!???

 

Var og så på flott stålbåt i Egersund og et skjærereir i Ålesund!

Dessverre ikke ståhøyde for meg og alt for trangt ombord i stålbåten. Dessverre for den var virkelig et smykke???. Men Arion Sundeck på 60 fot i Ålesund var søppel! Med ei dame som skulle selge gråstein som gull! Den tredje er fjernet fra Finn!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Hakkannen. Ikke så farlig med strøm og vann da vi har 700 liter etter fylling. Strøm lager generator. Viktigst er at det er at vi betaler vesentlig mindre for plassen. Nå er det sommerpriser i Grimstad.

 

Takk for noen hyggelige samtaler på brygga @Jakob T. Ser også ut som den rubbingen gjorde susen på en skadet tettning i kjølvannspumpa. Så og si tett. Ref. tråd. Fortsatt god sommer.

 

Hei @Erikda. Rute og rute.......   synd med Egersund båten da....  mistenker at det er en del stor båt på markedet som ikke har blitt vedlikeholdt som de bør.  

Neste år blir det formodentlig mindre bygging igjen men det går fryktelig sent når vi bor ombord.  

Ha en fortsatt god sommer å hils !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei.
For en flott skute, og for en drøm å kunne sette i gang og fullføre ett sånt prosjekt.

 

Driver og prøver meg på fiber og polyester i Weslingen min for tida, leser bl.a. denne tråden for å plukke opp tips.
Håper det er greit at jeg spør om noe plast greier her, selvom innleggene dine er flere år gamle.

Knude skrev On 17.3.2014 at 23.49:

Dette bildet viser en ganske viktig detalje.

Det er ikke noe skott som ligger helt ute til støpen i skroget. Dette fordi det kan bli en synelig" knekk" i strukturen på utsiden p,g.a trekking i støpen som fester skottet.

 

bilde

 

Skal ikke lage skott i skuta mi, men her ble jeg generelt litt nysgjerrig.
Avstiverne lager ikke knekk, men skott gjør det. Vet du hvorfor?
Hvor går grensa for hva man kan plaste fast i skroget, og hva som må festes på annet vis?

 

Knude skrev On 17.6.2014 at 21.30:

Så legges det 3 lag 600 gr. csm i en smell med 10mm rutet divinysell rett på våt støp.

bilde

 

For at jeg er sikker på at alt hefter så legger jeg på noen vekter mens det herder.

Dette ble veldig sammenraskede vekter :wink:

bilde

 

 

Så legges det 2 lag 600gr. csm over divinysellen og opp på kanten

 

bilde

 


Divinycellen går ikke helt ut til kanten. Legger du matte nedi sprekken? Hvordan kommer du deg rundt kanter og nedi sprekk?

 

Lykke til videre med drømmen.
 

 

 

 

 

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Hei @Lars Martin. Helt greit med noen spørsmål.  Forskjellen på stringere og skott erinnmaten. En stringer består av divinycell som ikke er like hard som kryssfiner. Om et kryssfiner  skott blir satt helt inntil skutesiden og laminert på begge sider vil alle spenninger i laminatet kunne dra inn skutesiden litt så det blir synlig på utsiden som strek. Ofte løst ved at man enten legger divinycell mellom eller lager en avstand på min. 10 mm fra skuteside.

laminat har en evne til å dra,krympe så det blir en spenning..

 

Om det legges divinycell inni ei luke som vist er det for å gi styrke til overflaten. Også kaldt sandwitch. Da er det ikke så viktig å gå ned i mellom enden av distansen. Tykkelsen er viktig her. Forå få et båtdekk stivt legges det ofte kryssfiner remser og divinycell i et mønster for å få styrke. Blir mye sterkere enn samme tykkelse i massivt laminat da det blir innvendig,utvendig flate x 2 x avstanden mellom laminatene. 

 

Forståelig ?

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Så du plaster skottet til skutesiden, men med litt avstand bare? 

Får jeg samme utfordring når jeg plaster kneplater til akterspeilet? Eller kan de være helt inntil pga kryssfiner i laminatet i akterspeil? 

 

Det med tykkelsen i luka skjønner jeg. Men du får luft mellom distansematerialet og kanten? 

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Støping av kneplater mot akterspeilet med finer eller annet distanse materiale blir akkurat som den divinycell remsa jag viser på bildet. Ikke noe problem.

 

at det blir luft i kanten av divinycell har ingen betydning der bildet er tatt. Distansen her er også lukkede seller med luft. Viktig er at det utvendige ognnvendige laminatet møtes på kanten.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Synder i sommersol igjen. Uten at det betyr så mye for det praktiske ombord gikk jeg igang med  noen takplater.

Ble igjen nesten en turist attraksjon på brygga i Grimstad med kompressor i kjelleren og salmaker bord på akterdekket.

IMG_0197.JPG.00eea7cd88f3798c52a17b014dec36aa.JPG

 

Nå blir det takplater i gangen mellom lugarene. Her går også båtens største kabelgate så taket fikk ei stor luke for stadige forbedringer ( flere kabler)

IMG_0198.JPG.76ac85293289d75a538fc67a489a5801.JPG

 

Noen mener sikkert at hengsler og skåter i taket ikke pynter så mye , men ganske greit.

IMG_0199.JPG.2a5dd0ab18d014dfe8c1cf12170d243b.JPG

 

Ellers er tiden brukt til å skru på generatoren ombord. En liten diesel svetting på et Dyserør ut av pumpa. Kunne ikke holde fingrene vekk så den ble etterstrammet. Lakk da mere. Løsnet hele røret og så var vi igang. 

Etter å ha demontert alt. Byttet o ringer nede og pakninger oppe , justert alle koplinger så de treffer ideelt på konen ble det tett bortsett fra retur røret som var tett før jeg begynte. Har sikkert bøyd litt på det så nå lekker det akkurat ilodding inn i banjo koplingen. 

Midlertidig reparert med lurium på boks,tape og slangeklemme.

Når vi ligger på landstrøm igjen må jeg finne en som er god til å sølv lodde............

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Dagene går fort på Grimstad gjestehavn og siden vi også har blitt gjestehavna sitt havnekontor for august har det blitt mang en hyggelig båtprat. Fremdeles gjester i Grimstad

IMG_0214.JPG.14cb9c7dd03add1e248782754583eefa.JPG

 

litt båtbygging har det også blitt.

Plattformen har nå dekke i royal innpregnerte terassebord. Har til nå ikke brukt teak så det ble Furu.

 

underlag festet med bolt med distanse skive bak og syrefast bmf beslag skrudd inn i akterspeilet .

IMG_0203.JPG.10048d3e7ddcb934f890dc1d9d160df0.JPG

 

Fikk et overheng på 15 cm så nå er bredden riktig. Blir lettere å ta siste finpuss på glassfiber når den er litt bedre å stå på. Begynner å bli ustødig på beina etter et langt arbeidsliv.

IMG_0204.JPG.263c5143e2bf2d9fc3af2ddc99cd8e8b.JPG

 

 

Har også montert eksos alarm med giver rett etter vanninjektor på eksosen. Nyttig om kjølvannet uteblir.

IMG_0202.JPG.5cd57a8babef9d1e5b9c902855d632a1.JPG

 

Badet står nærmest stille men litt mer inne i dusj kabinettet.

IMG_0201.JPG.b25d7bafcd277c8f695b571940121442.JPG

 

Greit med noe å sitte på. Når resten av kjernen og grovsparkel er ferdig skal hele rommet kles med minst tre lag csm 600gr. Så finsparkles før toppcoat. Blir noen ganger med pussemaskiner innimellom.

 

For at ikke kona skal komme ut av bygging gikk vi i gang med tak i forcabin. Hun er blitt en mester i trekk stifting. Her har vi valgt synlige plugg skruer siden det er så uendelig mye fortere enn å skr skjult som vi har i overbygget.

IMG_0217.JPG.89d00aeb665f3d9116798ad844614324.JPG

 

Midfisken i taket er kabelgate til alle lamper.

Her er også blitt luke opp til der alle kabler fra styrhuset kommer ned.

IMG_0218.JPG.cb619c95f94e9f19f1e354b6f2002b67.JPG

 

Så for å komme videre med tak måtte siste strøk med maling på skaper taes. Alle deler er malt før montering men det blir litt synlige skjøter og siden jeg stort sett bruker stifte pistol og lim blir det mange synlige små hull etter stift.

De forsvinner i malingen sånn nesten.......

 

Litt dårlige bilder av resultatet.

IMG_0215.JPG.5f7977a2d4be6c67078f380cfea6686b.JPG

 

 

IMG_0216.JPG.0bce2bef3548412240836f4e04a13bfe.JPG

 

Fargen er mer stålblå enn på bilder.  Resten av taket og noen lister på nattbord og seng så kan vi huke av forcabin som ferdig.

 

Fortsatt en god ettersommer til de som ser innom denne evighets tråden

 

Knude

 

 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Jo takk @Hulda  men etter 25 år på kne før jeg ble parkert ved en kontorpult har tatt sitt. Arvelig belastet av alle revmatiske delikatesser har også gjort sitt til at vinter i Norge er bare sorgen. Da er det fint å være et sted med stabilt høytrykk og ca 30 grader i ramsalt sjø.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev On 1.9.2019 at 13.46:

For at ikke kona skal komme ut av bygging gikk vi i gang med tak i forcabin. Hun er blitt en mester i trekk stifting. Her har vi valgt synlige plugg skruer siden det er så uendelig mye fortere enn å skr skjult som vi har i overbygget.

 

Hvordan ser disse pluggskruene ut? 

Link to post
Share on other sites

Hei. Du får ta en stopp å hilse på @Goodwill 

pluggskrue er vel et brangsje utrykk . Inkaskrue som @Komodo skriver.

Da jeg begynte som innrednings snekker i 1983 var det vanlig å feste takplater med forniklet linse sporskrue og fyldt skive. Risiko sport da vi brukte pumpe skrujern . ( yankee jern) Fort for at det ble skader om jernet glapp så du måtte trekke på nytt. Batteri skrudrill var da ikke oppfunnet. En båtinnreder skrudde alle skruer i hele båten med stort eller liten yankee.  var en stor utvikling da inka skruen kom da først med spor men etter hvert med stjerne. Tror det var Tingstad A/S som var først.

 

For de som ikke aner hva et yankee jern er. Den lille utgaven.

B63C4C49-BA4D-46D3-A59D-74016CC4B651-248-0000011DCB17CB0C.jpg.39a8536e0658e3bc1d3a41b4301dd7c3.jpg

 

 

 

 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...