Jump to content

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt


Knude

Recommended Posts

Hei igjen og takk for interesse og spørsmål!

Svar til Big Horn

Planen er å bore et hull og lime inn en liten stubb av et plastrør nede i kroken på alle støttene så vannet renner til nermeste spygatt. Hallegatt og spygatt lager jeg i forbindelse med utvendig arbeid.

Struktur i dekk og innvendig i skansekledning skal bare coates 2 strøk i år. Dekket skal ha natet teak eller eik og innvendig i skansekledning vil jeg en sommerdag i fremtid helsparkle /lage innvendig vegg.

 

VannTro:

Haligatt og spygatt skal vi ha !

Der skal det lages en form og støpes en todelt karm så det blir et avrundet foring som både forsegler kuttet

og beskytter fortøyninger. tror du har samme men i syrefast. :wink:

 

Så til Morten

Det laget med topcoat er egentlig bare for å se behovet for sliping eller om det er lekasjer i støpen. Du har helt rett i at det kan og skal støpes mere på flatene !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

VannTro:

Haligatt og spygatt skal vi ha !

Der skal det lages en form og støpes en todelt karm så det blir et avrundet foring som både forsegler kuttet

og beskytter fortøyninger. tror du har samme men i syrefast. :wink:

 

Haligatt var navnet for den typen "kryssholt" ja. Joda, det stemmer det, 2 i hekken og 3 på hver side, syrefaste.

Du har planene klare skjønner jeg, morsomt å følge med. Den største lærdommen er hvor mye rutine som skal til for ikke å gå på ei "blemme". Tror jeg hadde snublet fort :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jo takk VannTro !

Nå er det Bruce Robert Godson som har planene klare :yesnod: Da jeg kjøpte tegnings settet så kom det digitalt med alle FSP tegninger i Autocad. Alle detalj tegninger og beskrivelser som dokumenter og ca 1000 Bilder av tilsvarende båt ferdig og i produksjon.

Om det er noe jeg ikke finner der så kan jeg sende en mail og får svar i løpet av en dag. Jeg sender samme bilder som jeg legger ut på her på forumet til Bruce som han bruker videre til nestemann eller til lærebok som han publiserer.

 

 

Et par tre bilder fra aktespeilen !

bilde

 

 

Portåpning ! El høvvel er et utmerket redskap på glassfiber !

 

bilde

 

Dette for at det skal bli så gjevn bue som mulig.

bilde

 

Støping utvendig for port.

 

bilde

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei !

Jo avdukning blir det i høst Møkkalasset :yesnod: men det var en del ting som var så greie å ta under tak så det er utsatt litt.

I dag ble siste dør/vindu montert ferdig i overbygget. Da har alle blitt satt inn i pakning og er ferdig så langt.

Hele overbygget har nå riktig farge og alle flater det er montert dør eller vindu i er pusset/rubbet og polert.

 

Dette ble den siste veggen med farge og dør/vindu

bilde

 

Blir jo vanskelig å ta oversikts bilder men dette er B/B side

bilde

 

 

Siste bildet i dag ble av pullert på akterdekket

Der blir det en dobling med kryssfiner-så en fem seks lag csm før hele dekket får en omgang med toppcoat.

 

God helg til de som ser innenom tråden !

 

bilde

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige komentarer fra dere alle !

Svar til Jonas 78: Jo egentlig så hadde det hvert fint å la hallen stå.... men..... Når temperaturen går mot null så blir det å jobbe innvendig i båten så da har ikke teltet så mye nytte lengre. Må innrømme at å se skuta på litt avstand gleder jeg meg veldig til så.. jo.... ned skal den!

 

Pauc: Jo det blir både det ene og det andre vil jeg tro med kone som proff fotograf :yesnod:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Summer er fin den men....... :wink:

 

Da ble det et par små dager i teltet med litt rester her og der.

Gikk også i gang med halligatt/spygatt.

 

Siden jeg senere skal lage en karm så er det greit at alle er like store. Startet derfor med en mal som både ga center hull til hullsag og størelsen/plassering av kuttet.

 

bilde

 

 

Dette er i baugen. (ble også en kontroll på laminattykkelse i skansekledning.

bilde

 

Så første hullet ferdig

bilde

 

 

Springpullert. Denner skal også drenere bort vann så den er i kant med dekket.

bilde

 

 

Så akter. Her blir det en av hver type.

bilde

 

 

Siden båten har spesifikasjoner som tilsier at den skal i kategori A ( Havgående) så er det krav til en avrending fra dekket. Det skal enda 2 spygatt på siden samtidig som det blir 3cm klaring under porten i hekken.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei !

Så stas at noen lurer på hvor jeg blir av. :smiley:

Jeg sa tidligere at vinduene var ferdig montert i overbygget. Derimot skulle det inn 2 vinduer i taket og siden temperaturen i Ubekilen sank ned til fire pluss så ble det montering i steden for coating.

 

Plassert i forhold til at det skal monteres en ytterdel til varmepumpe på S/B side.

 

bilde

 

Klarte å legge et strøk maling på vinduskarmene med god hjelp i fra en vifteovn!

bilde

 

 

For å få montert de siste klemmlistene på vinduene på B/B side, måtte den provisoriske arbeidsbenken flyttes å selfølgelig en liten ryddings av verktøy å utstyr.

Nå blir cockpiten snekkerverksted i vinter !

 

bilde

Det var ikke mye skarpt men det får holde !

 

Fyrte litt for kråka men fikk litt toppcoat på akterdekket

 

Bildene viser status på akterdekket ! S/B - B/B

 

bilde

 

 

bilde

 

Må innrømme at jeg gleder meg til å se dagens lys å ikke grå presenning når jeg ser ut av vinduene !

 

God helg til dere som følger !!! :smiley:

Knut-Erik

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Dagen før dagen !

I dag så har jeg startet med å løsne duken på hallen. Har tatt et par tre bilder siden det er siste dagen med et så stort byggverk i Ubekilen båthavn.

Den ruver ganske mye i forhold til de andre båtene i havna.

bilde

Som noen ser så er det løsnet så mye som mulig uten å la hoved duken falle !

bilde

 

 

Fronten med inngangspartiet og innvendig trapp !

bilde

 

Da blir det en stor dag i morgen når jeg skal se båten fra siden lengre borte fra enn en halv meter !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...