Knude Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 (redigert) Han godeste Bruce Robert har tegnet inn 2 lange dieseltanker på tilsammen750 gallon Det blir da ca.2840 liter diesel og det er med i stabilitets beregningen. Jeg får bare ca 1300 liter diesel så jeg må ha litt ballast. legger det i tilfelle i noen fundamenter(hulrom) ute i siden i motor rom. Tengte å bruke betong. Men nå slenger jeg ut en annen ting som jeg kanskje kan få tilbakemeldinger på. Hva med denne i båt Varmepumpe luft til luft 220v. Redigert 29.Mars.2014 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
nik0lai Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 (redigert) Den tviler jeg pså at er spessielt fornøyd med det salte klimaet.. Og med mindre du får gjemt den, er den jo jævla stygg å se på.. Forresten, skal du ha generatoren til å gå hele tida da, vist du skal bruke 230v til det meste av forbruk om bord i båten? Da ville jeg nok vurdert ei miniløsning av f.eks en kraftstasjon, med å lagre oppspart energi i batteribanker, og heller bruke en AC/DC omformer fra generator til batteribanken, og en DC/AC omformer igjen fra batteribanken og ut til 230V forbruk. Altså egentlig litt samme prinsipp som en UPS. Redigert 29.Mars.2014 av nik0lai (see edit history) Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
Chilli Solbris Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Enig i at den der ikke er noe glad i miljøet...... Svoger elektriker tror den vil riste i filler før den stopper av korrosjon..... Men får du det til så gjøm den vekk! Stygg å se på........... Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
sap_2000 Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Tror det vil gå helt fint med varmepumpen. Regner med at du har en plan på plassering av utedelen så den ikke blir et blikkfang. Ikke mye som blir ristet i filler i en stor trawler og utedelen kan spyles innimellom og om den skulle bli utsatt for saltsprut. Den får vel ikke noe særlig mer saltvann på seg enn den ville gjort på en bolig nærme vannet på vestlandet når det blåser storm. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Geir Hel Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Enig med sap_2000. Rett plassert så får den mindre saltvann på seg enn bolig nærme vannet her på vestlandet. Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Chilli Solbris Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Har man en pumpe stående er det jo bare å prøve. Og med de kvalitetene Knude har på byggingen vil jeg tro at den ikke kommer til å dominere! Og med tanke på strøm fra generator vil vel det ikke dominere lydbildet heller. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Fjordland Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Er det generatoren som skal holde varmepumpa med strøm? er det ikkje da like greit og bruke varmen ifra generatoren til oppvaming? Vann varme og eletrisk varme? Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 (redigert) Men nå slenger jeg ut en annen ting som jeg kanskje kan få tilbakemeldinger på. Hva med denne i båt Varmepumpe luft til luft 220v. Vi har hatt vanlig hus-varmepumpe stående ombord i krysseren hver vinter, tror den er på fjerde året nå. Montert i løs brakett, slik at vi hiver den på land på sommeren. Den ser helt ny ut enda, og har nok allerede spart inn innkjøpskostnaden i redusert landstrømforbruk. Har også sett flere som har pumper fastmontert ombord i diverse større båter, og så lenge utedelen står noenlunde skjermet, ser jeg ingen grunn til at det ikke skal fungere prikkfritt, selv om jeg ville beregnet en noe kortere avskrivningstid enn på land. Redigert 29.Mars.2014 av emilskj (see edit history) Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Allan E Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Kan ikke denne luftdelen rives i biter, fjerne all elektronikk og heller la denne veksle mot sjøvann. Burde få en bedre virkningsgrad da. Og ingen ting blir synlig Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 (redigert) Takk emilskj for bekreftelse på at noen bruker varmepumpe i båt Forhistorie: Konemor og jeg var som vanelig i Thayland en tur i vinter. Vi tok da en "hurtigbåt" trebåt på ca 60-70 fot og smal som bare thayer kan lage. Den hadde to vanelige pumper like til de som er montert på alle huser og hoteller. Nå var det jo kald luft disse produserte men prinsippet er det samme. Jeg aner ikke når disse var montert, men vannet er mye saltere og luftfuktigheten mye høyere en her og disse så helt greie ut. Denne båten skramlet avgårde med folk i sikkert 20 knop, og den var på tur 7 dager i uka hele sesongen. Disse ble drevet av en stor generator så økonomien i dette var så som så, Diesel koster ca 35 kr./L om vi skal samenlikne med vår kjøpekraft her men for en luksus !!!!! Så til min båt. Jeg tenker å sette ytterdelen oppe på taket bak styrhuset sjult fra siden i en spilet kasse med tak over. Den blir kun synelig om man sitter på taket. Det er ikke så ofte vi kommer til å bo på holmene når det er kaldt men om så blir det å kjøre generator. (Skal også montere en diesel varmer og "Bussradiator") Men derimot på helgebesøk i en koselig sørlandsby når det er kald og man plugger i landstrømmen Tenkte jeg ! Takk for svar så langt Redigert 30.Mars.2014 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Knude Svart 30.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Du ALLAN E Det å bygge om en ytterdel til å veksle mot vann høres veldig komplisert ut men det finnes vekslere mot borehullsvann Blir det det samme som du tenker på eller. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Allan E Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Vanskelig? Er det ikke bare å fjerne vifte og diverse greier. Jeg har ikke greie på varmepumpe men noen andre her burde kunne svare greit på det. Jeg kom bare med forslaget. De som kjøpes ferdig for å veksle mot vann en mye dyrere. Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Flere bruksbåter i Norge er utstyrt med luft til luft pumper. Har sett dette på LOS båter og Ambulansebåter! Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Når man har vann i umiddelbar nærhet ville jeg helt klart vurdert en løsning som har varmeveksler som bruker sjøvann i stedet. Angående bruke utedelen du har som Allan foreslår. Den bruker luft som kjølemiddel som strømmer rundt rørene med kjølevæske. Skulle man brukt denne måtte den da sannsynligvis bygges inn i en kasse hvor sjøvannet strømmer igjennom. Mye jobb inne i mitt hode... :-) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Regina III Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Hvorfor bruker du ikke reversible aircondition enheter som er laget for båtbruk? Du kan også få todelte systemer med sjøvann kjøling/varming som kan stå under dekk og en liten nett del til salongen. En rask nettsøk tyder på at kjøpt i USA koster de langt mindre enn luft/luft system beregnet for hus og hytte koster i Norge. Sjøfrakt er rimelig i Jetcarrier, og det er ikke noe problem å få kjøpt for 230V/50Hz. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 .Jeg har bare montert en generator tidligere så tips motages med takk. Hei Om eg skal koma med eit tips, så er det å montera ein (eller to) store beltedrevne24 v dynamoar på generatormotoren. Då slepp du å laga 230 v AC, for så å ha to store og dyre ladarar til å omforma til 24 v DC. Keep it simple. Du skal sikkert ha landstraumladarar uansett, men eg hadde likevel gått for denne løysingar. Elles eit imponerande prosjekt. Berre synd det ikkje er ein seglbåt:... Ask Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 30.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Takk til alle som til nå har kommet med innspill og opplysninger om varmepumpe i båt. Generator også!! Jeg legger ut noen bilder fra hist og pist siden det ikke er lenge før jeg "tar igjen byggingen" Skansekledning blir laget Skansekledning ferdig Siden det var en som hadde en skyvedør og et vindu til overs fra en Viknes 1030 Det som er ferdig i bunnen har 3 strøk primer og et styrøk stoff Så noen oversikts bilder fra salong Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Chilli Solbris Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Jeg er så til de grader mektig imponert! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
adeneo Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Det er jo rene dansesalen, og man ser virkelig hvor stor plass det litt firkantede trawlerdesignet gir i forhold til LOA. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Dette er morsomt og lærerikt å følge med på Knude! En av favoritt trådene her inne nå :-) Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 30.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 (redigert) Vinduer. Dette blir beskrivelsen om vindusproduksjon på gammel/ny metode. Man kan selfølgelig diskutere løsninger om enkle eller doble glass-aluminiums karmer - radier eller-eller Min måte,,,, siden jeg så at jeg kunne spare ganske mye penger frem for å kjøpe fra en fabrikk. Jeg bestilte herdet glass fra en fabrikk i Littauen 8mm tykt og etter fem uker annkom pallen til lager i Kristiansand Vekt 145 Kg. glass og embalasje Så laget jeg en list av eik som en storebror av den i aluminium.Denne ble limt til glasset med Simson fugemasse. Samme som andre vindusprodusenter bruker. Første start. Så var det bare å kjøre på Ferdig limt og fuget. Så ble karmene beiset på utsiden Og til slutt lakket, men da bare utvendig Jeg valgte å lage denne forbindelsen som også er fuget tett. Så et par bilder når noen vinduer er montert. Tilslutt et bilde av laminatet i overbygget. 20mm Divinycell og støp på begge sider. . Redigert 30.Mars.2014 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Fortego Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Helt klart min favorittråd for tiden :-) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Chilli Solbris Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Fantastisk Knude! Vinduene blir flott! Nå er du inne på mitt fagfelt og jeg er like imponert! Meget spennende å følge fremdriften din. Du burde ha "åpen båt" slik at vi kan komme å se på bygget ditt. Hadde blitt mye kaffe på deg tror jeg! Virkelig flott å se hvordan dette gjøres! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
monte carlo Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 imponert over pågangsmot og evner Sitér dette innlegget Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti Link to post
Knude Svart 1.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2014 (redigert) Takk igjen for hyggelige komentarer. Til erikda: Jeg planlegger å ha en åpen helg i forbindelse med at teltet skal demonteres. Jeg har lovet en del menesker at vi skal ha "kranselag" siden båten da er lukket utvendig og vanntett ovenifra. Om noen har lyst til å stikke innom så er det superhyggelig. Dette blir i starten av Juni. Så til noen bilder. Dette blir min forklaring/dokumentasjon på sparkling-oppretting og forseiling av herdeplaster og med de produkter som jeg har brukt. Nå er jeg i ferd med å ta igjen byggingen med bildene Skroget Siden båten er bygget med 4-5 mm tykke paneler i skroget så ble det mange meter med skjøter som er buttibutt og ca 5 mm dype. Det som da er første oppgave er å høvle hugge seg inn til fast laminat. Dette partiet er overgang akterspeile-bunn En kompis med hammer og HMS en i orden Så blir området slipt og det blir laget korekt radie. Så er det strimlet med 300 gr. CSM (ganske tynn matte) men i flere lag for å bygge ut riktig da den inslipingen er konisk. Starter med smal strimmel og slutter med bred. Så blir dette planslipt og rettet i forhold med omliggende flater. Så males det med gelcoat en 3-4 omganger Den siste omgangen blander jeg inn ca 10% voksløsning for at den ikke skal bli klebelig å pusse ut. Dette blir over vann men innunder plattform så jeg har ikke slipt noe mer foreløpig. et par bilder til fra bunnjobben Dette er før sliping. Da får man også en kontroll på laminatet.. Den horisontale skjøten mellom skrog og skansekledning som vises på bildet skal bare slipes plan Der skal det monteres en kraftig refsing list i eik som en fenderlist.( Kunne også ha brukt syrefast men den har en pris på 6000,- pr. side) Redigert 1.April.2014 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.