Jump to content

Tråden for Marex båter


Magne A.

Recommended Posts

Kjøpte akkurat en Marex 280 med en Yanmar 4LH-DTE 170 hk båten stod på land da jeg så på den - fikk ikke testet

Ifølge selger var det ingen kjente motor problemer

Har båten på service nå, viser seg at turbo er gåen og må byttes koster kr 29000,- ferdig montert i båt

Selger er villig til å ta båten i retur og har også sagt seg villig til å betale kr 10000 på ny turbo

Har bedt om tilstandsrapport på resten av motor før jeg bestemmer meg for om den går i retur....

Noen som har vært ute for samme problem? motor er ikke gått mer enn 1084 timer....mistenker jo at turbo har stått seg i hjel

Noen som har evt part.nr til turbo som passer til 4LH-DTE?

Link to post
Share on other sites

Kjøpte akkurat en Marex 280 med en Yanmar 4LH-DTE 170 hk båten stod på land da jeg så på den - fikk ikke testet

Ifølge selger var det ingen kjente motor problemer

Har båten på service nå, viser seg at turbo er gåen og må byttes koster kr 29000,- ferdig montert i båt

Selger er villig til å ta båten i retur og har også sagt seg villig til å betale kr 10000 på ny turbo

Har bedt om tilstandsrapport på resten av motor før jeg bestemmer meg for om den går i retur....

Noen som har vært ute for samme problem? motor er ikke gått mer enn 1084 timer....mistenker jo at turbo har stått seg i hjel

Noen som har evt part.nr til turbo som passer til 4LH-DTE?

Link to post
Share on other sites

Er det noen Marexeiere her som har prøvd å ettermontere septikavsug på en 290 Sun Cruiser? Jeg har forsøkt å inspisere fra alle retninger, men jeg ser ikke noe sted hvor det er enkelt å tre slange og få montert tømmestussen. Hvor sitter eventuelt uttaket på de som har fabrikkmontert tømming?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da nærmer det seg henting av båt (etter en forhåpentligvis godkjent testrunde :)). Blir jo en forholdsvis lang tur inn til hovedøya fra skjæløy, men tror og håper det blir en bra opplevelse. Har pakka kart, redningsvester, mat/drikke, varme klær og solbriller. Fyller tanken før jeg forlater slippen drar opp en kvikk lunsj og sier god tur  :yesnod:

Dette må jo bli bra  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da nærmer det seg henting av båt (etter en forhåpentligvis godkjent testrunde :)). Blir jo en forholdsvis lang tur inn til hovedøya fra skjæløy, men tror og håper det blir en bra opplevelse. Har pakka kart, redningsvester, mat/drikke, varme klær og solbriller. Fyller tanken før jeg forlater slippen drar opp en kvikk lunsj og sier god tur  :yesnod:

Dette må jo bli bra  :smiley:

 

Blir garantert bra, Marex er alltid rett.

La oss nå få høre hvordan ting går, vi er nysgjerrige vet du.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har kjørt turen innover fra området nord for fredrikstad og til hovedøya som mener å ha en formening om antall timer ca dette tar? Har hørt en del forskjellig, og i tillegg prøvd å beregne litt ved hjelp av gule sider. Ifølge kartet er det hvis jeg ikke har bommet helt sånn roughly 45 NM, kan dette stemme tro? Med 10 knops gjennmsnitt som jeg ikke tror er realistisk er jo det 4,5 time. Kan kanskje håpe på 6-7 timer mon tro?

Fint med litt info om noen har det friskt i minne  :smiley:

Link to post
Share on other sites

10,49 for literen på Fuglevik, rett syd for Mossesundet. Billigst på denne strekningen. God tur, Senilace.

Takk for infoen, fint å vite hvor man kan fylle billigst da jeg antar det kommer til å gå litt suppe på denne turen :smiley:

Bra bli kjent tur uansett så dette blir fin fint !!

Link to post
Share on other sites

 

Bra bli kjent tur uansett så dette blir fin fint !!

 

Å kjøre Marex 77 er bare kos det ! Ikke stress med å få den i 10 knop, jeg vil tippe du halverer forbruket om du legger den i 8. Fin fart det også. Du vi merke på maskinen din at den må jobbe veldig mye hardere om du skal marsje i 10. Men dette blir du kjent med underveis.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å kjøre Marex 77 er bare kos det ! Ikke stress med å få den i 10 knop, jeg vil tippe du halverer forbruket om du legger den i 8. Fin fart det også. Du vi merke på maskinen din at den må jobbe veldig mye hardere om du skal marsje i 10. Men dette blir du kjent med underveis.

Ja høres bra ut med ca 8 knop og kommer sikkert til å prøve meg litt frem etter hvert på hvordan den oppfører seg i forskjellige hastigheter. Men som du sier så blir det  kosetur og null stress :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hei alle 280 Holiday eiere/ kjennere! Nå er jeg plutselig blitt skipper skuteløs og jakten på vår perfekte Marex 280 Holiday kan begynne.....?⚓️. Ser for oss båt til mellom 400000-500000kr rimeligst mulig, men samtidig god nok. Har lest igjennom tråden og ser at 144 hk kan være litt lite. Er Yanmar 165 hk nok?

Link to post
Share on other sites

Litt info fra dagens tur :)

5 timer fra skjæløy slipp ved lervik til hovedøya i oslo. Kjørte da vestsiden av jeløya istedet for mossesundet. Tok også turen vest for Oscarsborg så jeg fikk vinka til de som koste seg der :).

Forbruket var nok rundt 50 liter tipper jeg (kvart tank +++)

Rett og slett en meget fin tur selv om jeg nå er utslitt. En liten vintervarmer gjør susen.

Link to post
Share on other sites

Litt info fra dagens tur :)

5 timer fra skjæløy slipp ved lervik til hovedøya i oslo. Kjørte da vestsiden av jeløya istedet for mossesundet. Tok også turen vest for Oscarsborg så jeg fikk vinka til de som koste seg der :).

Forbruket var nok rundt 50 liter tipper jeg (kvart tank +++)

Rett og slett en meget fin tur selv om jeg nå er utslitt. En liten vintervarmer gjør susen.

Link to post
Share on other sites

Ny kosetur med "Lucy" i går. Fremdeles kaldt når ikke sola står på, men du verden så fint. Fikk fiska litt også og dro inn en 1,5 kilos sei pluss en mindre torsk. Fikk testa bølgen til danskebåten da jeg lå litt for langt ut mot leia mellom nesodden og fornebulandet og koste meg med fisken hihi. Ikke noe problem heldigvis da båten er stødig som få. Alt funker og jeg venter kun i spenning på når jeg virkelig skal "drite meg ut" skikkelig:) når jeg legger til på bryggeplassen min som jeg syns er litt trang ift båten ( yess baugpropell :pray:). Men er vel bare en erfaringssak.

Men superfornøyd med Marex er jeg!!

Link to post
Share on other sites

 

Budet som foreligger kom fra meg og det var på kr 390'

Budet ble ikke akseptert som ventet.....la inn et nytt på kr 420', men noe mer enn det er ikke jeg vilig til å betale

Da blir det heller å vente til det kommer noe nyere for salg rundt 2002-2005 mod

Hvilken båt er det dere ser på, Hantoen og Thoresen ? Ser ikke hvor sitatet er hentet i fra, Hantoen.. Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...