Jump to content

baug/hekk truster, ikke bruk dem før behovet er der....


Erica100

Recommended Posts

Syntes det er mange som går i forsvarsposisjon her!

 

Men det diskuteres unødvendig bruk!

 

Og selv før en elendig båtfører så finnes det unødvendig bruk av baugpropell.

 

Når man kjører rett frem i båten på åpent sjø,fjord etc

Så pleier man å korrigere med rattet av og til da båten ofte vandrer!

 

Bruker man da baugpropell for å holde båten på stø kurs ja da et det unødig bruk!

 

Ingen som gjør det sier du?

 

Å joda det skjer oftere enn man trur!

 

Men det samme gjelder om man kjører i f.eks blindleia, kreppa osv da kommer keg også over folk som bruker baugpropell for å svinge !

 

Det er slike ting som er unødig!

Plager det meg?, nei!

Men humrer jeg for meg selv...ja!

 

Bruk for gudsskyld propell under til å fralegging så mye du vil, men husk baugpropell er ikke en erstatning for rattet!

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Har dere vaskemaskin hjemme, eller tilgang til vaskemaskin?

Er det da sånn at dere fortsatt vasker klær for hånd i ei bøtte og kun bruker vaskemaskinen ved helt spesielle anledninger?

 

En mildt sagt merkelig sammenligning.

Selvfølgelig har jeg vaskemaskin. Den er til stor hjelp i hverdagen og sparer meg mye tid.

Thruster sparer meg hverken tid eller arbeid samt at det er en unødvendig kostnad.

Det blir mer leamikk i båten å vedlikeholde.

Og fremst: Det er unødvendig vekt i båten på et sted jeg absolutt ikke vil ha økt vekt.

Link to post
Share on other sites

Hmm, skulle vært gøy å vite om det er en spesiell brukergruppe (type båt) som et mest negative til denne bruken.

En planende båt, være seg daycruiser eller en større flybridgebåt, kan være ganske ustyrelig og det kan nok for andre oppfattes som unødig bruk når disse driver av.

Link to post
Share on other sites

Syntes det er mange som går i forsvarsposisjon her!

 

Men det diskuteres unødvendig bruk!

 

Og selv før en elendig båtfører så finnes det unødvendig bruk av baugpropell.

 

Når man kjører rett frem i båten på åpent sjø,fjord etc

Så pleier man å korrigere med rattet av og til da båten ofte vandrer!

 

Bruker man da baugpropell for å holde båten på stø kurs ja da et det unødig bruk!

 

Ingen som gjør det sier du?

 

Å joda det skjer oftere enn man trur!

 

Men det samme gjelder om man kjører i f.eks blindleia, kreppa osv da kommer keg også over folk som bruker baugpropell for å svinge !

 

Det er slike ting som er unødig!

Plager det meg?, nei!

Men humrer jeg for meg selv...ja!

 

Bruk for gudsskyld propell under til å fralegging så mye du vil, men husk baugpropell er ikke en erstatning for rattet!

 

Som om jeg skulle skrevet det selv! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

 

Thruster sparer meg hverken tid eller arbeid samt at det er en unødvendig kostnad.

Det blir mer leamikk i båten å vedlikeholde.

Og fremst: Det er unødvendig vekt i båten på et sted jeg absolutt ikke vil ha økt vekt.

Det skulle da mangle.

En lettmanøvrert seilbåt trenger da ikke thruster.

 

Hvis du tror du imponerer noen som helst uten thruster i seilbalja di må du tro omigjen.

 

Problemet er høye enmotors motorbåter med stort vindfang.

Er det i tilegg en enmotors helplaner med fast aksling er thruster/e en nødvendighet.

 

Dette temaet er like fornøyelig hver gang det kommer opp.

Man blir like overrasket hver gang over hvor lite kunnskaper folk har om forskjellige båttyper og deres manøvreringsegenskaper.

Rett og slett mangel på båtkunnskap.

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det skulle da mangle.

En lettmanøvrert seilbåt trenger da ikke thruster.

 

Hvis du tror du imponerer noen som helst uten thruster i seilbalja di må du tro omigjen.

 

Problemet er høye enmotors motorbåter med stort vindfang.

Er det i tilegg en enmotors helplaner med fast aksling er thruster/e en nødvendighet.

 

.

 

Eller seilbåter uten propellstrøm på roret pga doble ror og senkekjølsbåter for den saks skyld, som også ofte har doble ror.

 

Så ikke la deg "ikke- imponere" om du ser seilbåter som trøster ivrig ved manøvrering.

----

 

Men vanlige finnekjølsseilbåter svinger vel stort sett på femøringen.

Link to post
Share on other sites

Jeg klarte meg fint i Agderen uten, og savnet det aldri. Den båten var meget manøvrerbar uten, selv om den som sjekter flest tok dårlig styring akterover. Balticen som har strak aksel, hekkmontert ror og som er uten særlig kjøl, er noe helt annet. Mye dårligere respons på styring i lav fart. Ved tillegging i vind er trusterne et kjært hjelpemiddel, for ikke å si et "must" når man er alene. Så, ja båttypen har mye å si for behovet.

 

Det er i tillegg riktig fiffig de gangene man ligger longside med kort avstand mellom båtene å kunne sitte på førerplass og skyve båten rett sidelengs ut av "båsen" før man setter i gir. Både elegant og praktisk.

Link to post
Share on other sites

Kraftig baugpropell på den siste seilbåten min - og det er jeg glad for.

 

Jeg innrømmer det gjerne - jeg er ikke god på manøvrering - og med en så stor båt er skadepotensialet stort når ting går galt. De to første båtene kunne jeg stort sett håndtere alene og uten baugpropell - men med en såpass stor båt kvier jeg meg for å legge til eller gå fra havn uten hjelp hvis forholdene er suboptimale.

 

Men det aller værste er faktisk hjemmehavna. Det er ikke større plass mellom radene enn hva det akkurat må være; vi har faktisk greid å snu båten 180 grader inne mellom radene, men da er det svært liten klaring både mellom baugen og fortøyde båter samt mellom hekken og fortøyde båter - og fra styreposisjon har man svært lite oversikt over hvilke marginer man eventuelt har eller ikke har til rådighet ved baugen. Jeg antar at det er teoretisk mulig å gå inn i båsen med baugen først uten bruk av baugpropell, men da må man ha eksakt riktig posisjon og fart når man slår roret hardt om. Vi er minimum to voksne når vi går inn i båsen, helst tre. Hekkpropell ville vært fint å ha, for dersom vi mister kontroll med hekken så hjelper det ikke mye med baugpropell.

 

Jeg kommer meg ut av båsen på egenhånd, men det ville vært svært vanskelig uten baugpropell. Dersom det blåser litt, har jeg null kontroll på baugen uten hekkpropell mens jeg bakker. Selv på vindstille dager vil propellrotasjonen snu båten "gal" vei - og dominerende vindretning ligger også slik til at båten ønsker å dreie hekken mot utgangen, så jeg er fint nødt til å bakke ut. Er det vindstille og jeg greier å komme meg opp i styrefart så går det greit på bare roret - men er det litt vind i lufta, så ville jeg hatt store problemer uten direkte styring av baugen.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Da synes jeg du skal ramse opp disse helplanende enmotors aksling båtene uten kjøl du husker fra flere tiår tilbake.

 

Vel, øh... motorbåter er ikke helt min sterke side, men mener å huske at jeg syns en båt som het Smuggler var steintøffe. Hvor fort de gikk aner jeg ikke men de så utrolig kjappe ut. Enmotors uten kjøl? Aner ikke. Draco har vel eksistert siden tidenens morgen, sånn ca.

 

Tipper du kan ramse opp en haug helplanende, enmotors båter fra 80 og 90 tallet, eller?

Link to post
Share on other sites

Hadde en 27 foter, med en motor og drev uten baugtruster, og det gikk bra, så fikk jeg 36 fot, med to motorer og aksling, uten truster der også. Det gikk også bra, og det eneste man måtte tenke på, var vind og strøm når man skulle innimellom og bortimellom. Nå har jeg truster, og det sparer meg for mye engstelse når jeg skal inn på trange plasser. Brukes ved behov, for det er morsomt å mestre båten uten å måtte bruke truster :-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det tror jeg nok de fleste har fått med seg.

 

Opplys meg gjerne. Betyr det at planende motorbåter med enkeltmotor og aksling laget i dag ikke kan manøvreres uten baug/hekktrøster, og at båter med kjøl og/ellerdobbelinstallasjon ikke har baug/hekktrøstere fordi det ikke trengs?

 

Har ikke glodd øynene utav meg i opplagshavna på motorbåters underskrog så det kan jo godt hende at jeg har sett feil men såvidt jeg har sett har veldig mye av motorbåter baugtrøster, uavhengig av skrog og aksling/drev osv, bortkasta penger da? Du er jo temmelig kategorisk ang seilbåter, at de ikke trenger baugtrøster.

--------

 

Syns trøster åpenbart er et godt hjelpemiddel, unner alle å ha det, også seilbåter eller motorbåter med/uten kjøl/drev osv.

 

Men at det nå lages motorbåter som ikke kan manøvreres uten trøstere (om det er det du mener?) er en overgang jeg ikke engang visste om. Godt at det problemet er løst da.

Link to post
Share on other sites

 

 

Nå har jeg truster, og det sparer meg for mye engstelse når jeg skal inn på trange plasser. Brukes ved behov, for det er morsomt å mestre båten uten å måtte bruke truster :-)

Jeg hadde baugtruster på Balticen. Dette var dessuten min første båt, så jeg var veldig glad for å ha det hjelpemiddelet. Nå har jeg mye større vindfang, og er veldig glad for truster både foran og akter. Men jeg prøver også å greie så mye som mulig uten å bruke dem.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Til alle Besserwissere som mener at baugpropell er unødvendig jåleri:

 

Saowanee er enmotors motorbåt med rett aksel. Når det er full nordgående strøm og vind i Hankøsundet er det komplett umulig å komme inn i båsen uten hjelpemannskap og baugtruster. Det har ikke noe med sjømannskap å gjøre. Det er rett og slett bare umulig! Dersom jeg bommer på første fosøk havner båten innover i en trang kanal mellom båter på begge sider. Rene marerittet, selv med baugpropell! Det er så ille at jeg må rette meg etter tidevannet og vente på at strømmen snur dersom jeg er alene.

 

Og når jeg er ute i rom sjø hender det også at jeg bruker baugproellen i forbindelse med fiske og teinesetting. Den har reddet meg flere ganger fra å treffe teinetau. Når det er sterk vind og liten fart svinger båten veldig dårlig. Under vanlig marsjing bruker jeg den selvfølgelig ikke.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg kom til å tenke på noe. For ca 150 år siden tjenesgjode jeg som maskinist i hans Kongelige Majestets Sjøforsvar på Tjeld klassen MTB. Relativt lette (etter størrelsen) planene båter med nokså flat v-bunn og selvfølgelig ingen trøster. Kan aldri huske vi hadde manøverproblem på noen måte, bortsett fra en skipssjef som alltid måtte dyttes til kai av en annen båt. Han hadde nok en diagnose. Men som sagt for de fleste, trøsterøst uten problemer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...