Jump to content

baug/hekk truster, ikke bruk dem før behovet er der....


Erica100

Recommended Posts

Se der ja! Da tipper jeg faktisk at balja jeg tjenestegjorde på en tid var hakket verre å klappe til kai med. Sveiperne i Kvina klassen hadde like store hjelpemotorer som hovedmotorer og var like flatbunnet som et badekar. Hadde omtrent de sjøegenskapene også...

Link to post
Share on other sites

Jeg ser mye flaut og trøsteslaust thrusterbruk men det er stort sett fra folk som ikke kan manuvrere båt og der begrensningene ligger i føreren snarere enn i fartøyet.

 

Jeg anser ikke akkurat meg selv som noen hvemsomhelst når det gjelder båtkjøring og har vel behersket de båtene jeg har eid gjennom tiden meget godt under de fleste forhold gjennom å venne meg til båtens kapasiteter og egenskaper opp mot de ulike værforholdene som råder langs kysten.

 

Det betyr langt fra at jeg seiler inn hvor som helst uten en konsekvensanalyse i forkant når værforholdene ikke er tilskrekkelige til at båtens kapasiteter holder mål. Både hekk og baugthruster utnyttes til å "forlenge værvinduet", dvs. øke de operasjonelle begrensnignene som naturlig ligger i et fartøy med stor avdrift, lite under vann og desto mer over vann. Der det kan unngås benytter jeg fullt ut alle de egenskaper et tomotorsanlegg har men det rekker ikke om man vil strekke grenser, hverken hva gjelder finmanøvrering/lukeparkering eller under dårlige værforhold. Heller ikke uten ekstra fortøyningshjelp. Da er også noe thrusterbruk påkrevd.

 

Hovedtanken er å unngå skade på eget og andres fartøy så derfor er jeg forøvrig mindre opptatt av om enkelte ikke liker at båten er utstyrt med thrustere både foran og akter og at de brukes etter behov. Men du vil aldri observere meg snu med thrusterbruk i havna. Båten snur raskere med motorene.

 

Og jeg har aldri forstått tanken med å kjøre i flere timer i marsjfart for å lade strøm på batteriene for så å tømme banken direkte før fortøyning ved unødig thusterbruk og så ikke forstå hvorfor batteriene varer så kort tid uten lading. Men jeg tror at mange skal være glade for at en del mer uerfarne båtbrukere faktisk HAR thrustere og BRUKER disse til assistanse når egne ferdigheter opp mot det ordinære framdriftsanlegget ikke strekker til da det ellers kunne medført langt større hyppighet av uønskede sammentreff med uskyldige. Selv om det kan se dumt ut til tider. Heller det enn skade på tredjeparts utstyr.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser mye flaut og trøsteslaust thrusterbruk men det er stort sett fra folk som ikke kan manuvrere båt og der begrensningene ligger i føreren snarere enn i fartøyet.

 

Jeg anser ikke akkurat meg selv som noen hvemsomhelst når det gjelder båtkjøring og har vel behersket de båtene jeg har eid gjennom tiden meget godt under de fleste forhold gjennom å venne meg til båtens kapasiteter og egenskaper opp mot de ulike værforholdene som råder langs kysten.

 

........................................

 

Stakkars oss andre :nonod:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Du fikk ikke med deg konklusjonen til sist uten å trekke ut konteksten nei.?

 

Sitat: Store Norske Leksikon: "Kontekst, sammenheng, særlig den sammenhengen som et ord eller et uttrykk forekommer i."

 

Forøvrig tar jeg meg selv ikke særlig høytidelig om det er til hjelp. :giggle: :giggle: :giggle: :giggle: :giggle: :giggle:

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Godt poeng det med å tømme batteriene rett før en klapper til kai. En smeller jo fort av mange kjøleskapstimer med kaldt øl hvis en må bruke trøsterne mye rett før en slår av motoren. På den andre siden så er det som regel strøm i de havnene en må bruke trøstere.

Link to post
Share on other sites

Det kommer stadig nye beretninger om folk som forklarer at de i enkelte situasjoner har et reellt behov for thruster, og fra folk som sier at de aldri har hatt behov for thruster. Men som mange av oss allerede er enige om, er det opp til båtføreren å vurdere hva som er nødvendig thrusterbruk, ikke alle besserwisserene i nabobåtene rundt. I så måte tør jeg påstå at unødvendig bruk av thruster er et ganske lite problem. Jeg tviler på at det er mange som bruker thrustere i situasjoner hvor de selv mener det er unødvendig. Når folk her til og med snakker om unødvendig thrusting fra båter de ikke en gang kan se, bare høre, er det helt åpenbart at de ikke kan vurdere nødvendigheten av den thrustingen de hører, eller hvilken båt det er lyden kommer fra. Når det gjelder støying nattestid og tidlig om morgenen, kan jeg forstå at det er irriterende å bli vekket av en thruster som brukes mye, men det betyr fortsatt ikke at thrustingen er unødvendig i båtførerens øyne. Hvis jeg ligger i en havn med mange andre i nærheten og vil komme avgårde klokken 7 om morgenen, vil jeg nok prøve så langt jeg er istand til å få til dette uten å bruke thruster, av hensyn til alle som ligger og sover. Men jeg vil likevel bruke thrusteren om jeg finner det nødvendig.

 

Man kan godt si at det er en gråsone mellom "hensiktsmessig" og "strengt nødvendig" her, hvor man i hver enkelt situasjon må vurdere hva man skal gjøre, både med tanke på sikker manøvrering og med tanke på hensynet til seg selv og til andre. Det hender jeg bruker thrusteren fordi det er enklere og raskere å manøvrere på den måten, ikke fordi det ville vært umulig for meg å manøvrere uten. F.eks. hender det jeg legger fra ved å svinge inn mot bryggen og sette motoren i gir forover samtidig som jeg thruster ut fra bryggen. Da glir båten diagonalt ut fra bryggen samtidig som den dreier langsomt utover. Dette er en rask og enkel manøver som jeg normalt vil klassifisere som hensiktsmessig. Men med folk sovende rundt meg klokken 7 om morgenen, ville jeg definitivt ikke ha gjort det på den måten med mindre jeg hadde det ekstremt travelt, noe jeg sjelden har i båten. Det er her folk må tenke litt selv og finne ut i hvilken grad de ønsker å ta hensyn til andre og i hvilken grad de mener at hensynet til seg selv er viktigere. Det har kommet noen bombastiske og unyanserte ytringer angående dette her, av typen "jeg gjør akkurat som jeg vil og ingen andre har noe med hvordan jeg manøvrerer," og "de som bruker thruster tidlig om morgenen er noen drittsekker". Vi er alle født egoister, det ligger i vår natur at vi setter oss selv i første rekke. Samtidig er det slik at de fleste av oss har ganske gode sosiale antenner og en mer eller mindre felles oppfatning av hva som er rett og galt. Så dette handler i stor grad om hvordan man ønsker å fremstå. Noen vil tydeligvis fremstå som en selvrådende person som ikke lar seg pille på nesa, enten det går på å ikke akseptere thrusterbruk fra andre eller om det går på å ikke godta at andre legger seg oppi hvordan de manøvrerer båten sin.

Link to post
Share on other sites

Det er et hjelpemiddel for å øke komforten mener jeg. Skal jeg blære av meg at folk som har ryggesensorer eller ryggekameraer på bilene sine bør slå de av når det ikke er strengt nødvendig?? At jeg har rygget mye større biler uten kamera og ikke bulket.. Se på meg hvor flink jeg er a...... Frua er veldig fornøyd med at vi har thruster, for da vet ho at jeg kommer nærme nok brygger osv sånn at ho slipper å høre "hopp da for faen"!! Blir litt usikker på om det er bråk eller misunnelse dette går på.

Link to post
Share on other sites

Som jeg har skrevet før: For noen båttyper er trøster en nødvendighet, for andre kjekt å ha og for noen, unødvendig. Så er det skippernes behov, kanskje det ligner ? :wink: Da blir det vel egentlig et ikke-tema, men selvfølgelig skader det ikke å ta hensyn til omgivelsen med tanke på støy.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jag hadde tänkt hålla mig borta från denna debatt men kan nu inte längre hålla tyst.

 

 

Jag har både häck och bog trustor på 8hk på en Viknes 1030.

Försöker att använda dessa minimalt.

När jag sommaren 2014 ankrat i naturhamn och frampå kvällen fick sällskap av 4 båtar. 2 från Sverige o 2 från Norge var allt lugnt.

kl 04.00 på morgonen vände vinden och problemen började.

Vi och vår båt blev fender åt ytterligare 4 båtar.

När klockan var 4 på morgonen dunkar det i berget. Enda möjligheten att rädda läget är att putta hela paketet mot vinden med hjälp av båda trustor o full fart. Vilket lyckats.

10 minuter senare kommer kapten på båten som orsakade hela problemet och skrker : Vem faan är det som kör trustor? ?

Ingen svarar och vi lämnar samtidigt som hans båt går på land.

Trustor fram och bak är bra att ha.

Redigert av Svensk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok. Jeg har sittet på fingrene lenge nok. De som gnåler høyest og mest om hvor tåpelig det er med baug/hekk thruster er som regel de som ikke har båt hvor det lar seg gjør å montere, eller som ikke har midler til å montere tidligere nevnte. Både seilbåtfolk og motorbåtfolk som har dette montert, bruker det når det trengs.

De som ikke kan le overbærende over de som styrer en 24foter med baugthruster får se å kjøpe seg hytte/campingvogn/bil. Jeg har ALDRI blitt plaget av thrusterlyd. Velger jeg å sove til kl 10.30 med andre rundt meg, sovner jeg igjen hvis jeg blir vekket av litt thrusterlyd. Det er noe av kosen med å være på tur i havner hvor det finnes andre.

Men, nå er det bare et par dager til "sola snur". God sommer og kos dere til sjøs og i havner! Rundt meg er dere velkomne til å bruke thruster, både når dere kommer. Og når dere drar, uansett når det måtte være...

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...