Fortego Startet 24.Mars.2014 Del på Facebook Startet 24.Mars.2014 (redigert) Etter å ha lest en del prosjekttråder har jeg funnet ut at jeg foretrekker dette for min egen del også i stedet for blogg. Mitt prosjekt er en Viking Conquest som jeg kjøpte i fjor sommer. Slik så båten ut da jeg hentet den i Porsgrunn: Det ble desverre 2014 før jeg kom i gang da huset trengte ressursene frem til da. Viking Conquest er en båt jeg har hatt lyst på noen år, så har sittet og designet hvordan drømmeversjonen skulle bli. Tok til slutt et overbygg jeg hadde designet til en annen båt, og tilpasset dette til Conquest skroget. Første utkast av dette ble slik: Endelige resultatet ble da slik: Baugspydet er designet som en integrert del av dekk og skrog med fenderlist rundt også baugspydet, og ambisjonen var også å ha anker og vinsj helt skjult under dekket. Men ser at tiden går veldig fort, så har derfor bestemt meg for å senke ambisjonene i første omgang. Baugspydet blir derfor enklere enn opprinnelig planlagt, men blir samtidig boltet på slik at det vil bli enkelt å demontere det og modifisere det slik at det blir som opprinnelig planlagt. Men dette blir ikke før alt annet er ferdig om en minimum tre års tid... :-) Status på baugspydet følger under: Arbeidet med baugspydet startet i høst da jeg tok et avstøp av fremre del av dekket: Redigert 24.Mars.2014 av Fortego (see edit history) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
-morten- Svart 24.Mars.2014 Del på Facebook Svart 24.Mars.2014 var det ikke du som starta opp en liknende tråd her tidligere? Lykke til med et meget amisiøst prosjekt! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Fortego Svart 24.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2014 Jeg startet en blogg, men fant ut at jeg likte oppsettet med prosjekttråd bedre, så slettet derfor bloggen og startet denne tråden i stedet :-) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
ivar Svart 24.Mars.2014 Del på Facebook Svart 24.Mars.2014 Husker den forrige tråden, synes at de litt mer kantede linjene gjorde seg bra Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fortego Svart 24.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2014 Må litt motvillig si meg enig :-) Synes nemlig den blir veldig lik mye annet på markedet. Og nå ser jeg at takluke foran flybridge også kommer for fullt. Selv hentet jeg ideen fra en stor båt som Helge Duus sto bak. Husker ikke i farten hva den heter. Akkurat den luken regner jeg med blir en utfordring og at jeg nok må søke litt hjelp hos profesjonelle som produserer slikt med tanke på skinner/beslag. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Ole-Jacob Svart 24.Mars.2014 Del på Facebook Svart 24.Mars.2014 Det blir spennende å følge dette. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 26.Mars.2014 Del på Facebook Svart 26.Mars.2014 ja dette blir spennende utrolig flott overbygg jeg så at du ikke brukte form her så det er i orden. jeb Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
jabra Svart 26.Mars.2014 Del på Facebook Svart 26.Mars.2014 (redigert) Synet dette ser utrolig spennende ut.Hva med å heve frontvinduet en tanke? Hadde det løst noen utfordringer?Personlig hadde jeg tonet ned "Conquest" logoen noe. Redigert 26.Mars.2014 av jabra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 27.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2014 Det er skinnesystemet og andre eventuelle mekaniske deler jeg ser på som utfordring ved takluken. Størrelsen i seg selv er ikke noe problem. Forøvrig er frontruten allerede hevet noe sammenlignet med i dag, og jeg ønsker å holde tyngdepunktet så lavt som mulig. Dørken fra aktre del av overbygg og ut mot akterspeil vil derfor bli senket 20cm sammenlignet med i dag. Motorrommer er åpenbart dimensjonert for noen gigantiske diesler... :-), for fra dørk til topp av mine KAD300 motorer er det i dag 40cm. Og skulle jeg beholdt dagens dørkhøyde kunne jeg ikke gjort et design med flybridge. Det hadde blitt for høyt og ikke pent i det hele tatt. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
ivar Svart 27.Mars.2014 Del på Facebook Svart 27.Mars.2014 gigantiske diesler ja... har et båtblad fra tidlig 80-tall , hvor det står at båten gjør over 50 knop med 2x 360hk diesel - mener det var Ford.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fortego Svart 27.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2014 Hadde vært morro med et par D6-400, og de er ikke stort større enn de jeg har Men da må jeg vinne i lotto først. For meg er 25 knop en fin cruisinghastighet uansett, så toppfarten er ikke veldig viktig. Men at den kommer til å få prøvd seg litt på fullt turtall også, når forholdene ligger til rette for det, er jo klart Hvis du har en artikkel som kan være av interesse, så er det bare å scanne og legge ut! Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
ivar Svart 27.Mars.2014 Del på Facebook Svart 27.Mars.2014 det var i en av de årlige katalogene , Nå Båtekstra, bare en liten notis. Bladet er litt langt unna ellers skulle jeg scannet. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fishermidas Svart 27.Mars.2014 Del på Facebook Svart 27.Mars.2014 Mener å ha sett en slik Viking til salgs på Finn en gang med overflatepropeller og oppgitt fart på over 40kn. Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 27.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2014 Skroget har ingen problemer med 40 knop, ikke 50 heller. Men det er sjøegenskapene jeg først og fremst var ute etter, ikke farten. Men det hadde jo vært morro å vite at man kan bikke 50 hvis man vil... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
-morten- Svart 28.Mars.2014 Del på Facebook Svart 28.Mars.2014 det som er fint er jo at slike båter er som et godstog i 25-30 knop, som er en mer naturlig masjhastighet! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Fortego Svart 28.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2014 det som er fint er jo at slike båter er som et godstog i 25-30 knop, som er en mer naturlig masjhastighet! Helt riktig! Og det var hovedårsaken til at jeg ønsket meg akkurat denne båten. Nærmeste du kommer av båter som lages i dag med samme bomuligheter kombinert med like gode sjøegenskaper er trolig Delta 40! Flott båt til 4 millioner... Min blir innenfor et litt annet budsjett Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
joachimo Svart 28.Mars.2014 Del på Facebook Svart 28.Mars.2014 (redigert) Ligger en Conquest type prosjekt på Finn nå med 2x Cummins 450hk og vannjet til 390'000 Redigert 28.Mars.2014 av joachimo (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt lille daycruiserprosjekt Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen Link to post
Fortego Svart 28.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2014 Ligger en Conquest type prosjekt på Finn nå med 2x Cummins 450hk og vannjet til 390'000 Har sett den. Med så store motorer vil det ikke være mulig å senke dørken 20 cm slik jeg har planer om, og dermed ikke mulig å få de samme linjene med flybridge. Hadde jeg ikke hatt mulighet til å senke dørken ville jeg gått for hardtop løsning. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Fortego Svart 31.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2014 (redigert) Liten oppdatering på baugspydet. Lagt inn spalte for ankerbeslag. Skåret ut plater som er limt med limpistol. Bilde viser før jeg støpte fast delene med flere lag 600 grams matte. Bestemte meg for at jeg allikevel ville ha fenderlist på baugspydet selv om jeg bare skal bolte fast baugspydet og støpe det inn som en integrert del av dekket, og la derfor til 3cm kant pluss flens nederst på spydet. Også veldig usikker på om det ville bli for kort avstand fra vinsj til rulle for å få plass til anker med koblinger Har derfor lagt til en halvsirkel i bakkant med lukekant som luken vil ligge mot. Vinsjen vil så bli montert på halvsirkelen Luken vil ha samme vinkel som resten av dekket, så lukekanten hår fått en vinkel mot baugspydet slik at det vil passe med endring i vinkel mot eksisterende dekk. Her ser dere hvordan jeg har bygd opp detaljene med smådeler kuttet ut av en plate støpt av to lag 600 grams matte. Disse er punktet sammen med limpistol. Støper først et lag på innsiden og lar dette herde før jeg støper tre lag til. Så pusses og sparkles utsiden. Når dette er ferdig begynner jeg forhåpentligvis å nærme meg siste finish for baugspydet sin del Redigert 31.Mars.2014 av Fortego (see edit history) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Fortego Svart 4.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2014 (redigert) Så var topcoat lagt på. Må få meg dyse for sprøyting av topcoat. Blir mye sliping med påføring med pensel. Så er det bare å begynne å slipe! Redigert 4.April.2014 av Fortego (see edit history) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Ole-Jacob Svart 4.April.2014 Del på Facebook Svart 4.April.2014 (redigert) gigantiske diesler ja... har et båtblad fra tidlig 80-tall , hvor det står at båten gjør over 50 knop med 2x 360hk diesel - mener det var Ford.. Isotta Fraschini. (Italienske rekkeseksere) Redigert 4.April.2014 av Ole-Jacob (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.April.2014 Del på Facebook Svart 4.April.2014 Mener å huske Isotta Fraschini ble brukt i Offshore 1 racing en periode på 80-tallet også..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fortego Svart 6.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2014 (redigert) Da begynner baugspydet å bli ferdig. Pusset ned og lagt på et nytt lag med sprøyte. Fant ut at jeg gjorde et forsøk med lakksprøyta siden dysa er såpass stor som 1,5mm. Tynnet topcoaten godt ut. Brukte aceton selv om styren er det riktige. Går fint også med aceton, men blir mattere. Jeg skal uansett slipe og polere opp, så det spiller liten rolle. Her er noen bilder ferdig pusset: Pusset fremre del med abralon 2000 tørt (vått vil gi noe høyere glans) For å vise glans man får kun med pussing: Planen er etterhvert å legge kebony (norsk produkt som erstatter teak) på baugspyd og fremre del av dekk, men det blir ikke før alle strukturelle deler er på plass. Det vil tidligst skje om 2-3 år, så derfor må antiskli på. Tynnet topcoat godt ut og tilsatte antiskli perler og rullet dette på med fin skumrulle. Maskering på plass: Antiskli påført: Så må vi jo ha litt shine! Bruker Norpol R10 rubbing og ullpad. Dropper finrubbing da resten av båten er forferdelig matt og det er begrenset hvor mye tid jeg kommer til å bruke på å få glans i eksisterende overflater da alt skal lakkeres i løpet av de neste par årene. Litt appelsinhud her og der er det, men ikke verre enn at du må bøye deg frem for å se det. Ytterligere finish vil bli tatt når hele båten skal lakkeres. Har vært i tenkepoksen på om jeg skulle lage en form, og har kommet frem til at jeg vil gjøre et forsøk. Min totalrenovering/ombygging vil jo koste mye penger, så kanskje det er noen kroner å tjene på å støpe et par baugspyd til... Redigert 6.April.2014 av Fortego (see edit history) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Fortego Svart 7.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2014 (redigert) Her tar man det man har. Har ikke formgelcoat, men trodde jeg hadde et spann mørk beige gelcoat jeg tenkte å bruke i stedet, men spannet viste seg å inneholde signalgul gelcoat i stedet... Redigert 7.April.2014 av Fortego (see edit history) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Fortego Svart 8.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2014 Noen ord om rengjøring av verktøy: For dere som har litt erfaring, så kommer jeg kanskje med selvfølgeligheter, men husker jeg selv ødela en del utstyr før jeg begynte å gjøre det på den måten jeg gjør det i dag. Har to bøtter med aceton. En jeg gjør verktøyet rent i, og en hvor jeg oppbevarer verktøyet. På et tidspunkt vil acetonen i bøtten hvor verktøyet blir rengjort bli mettet og stivne. I stedet for å da ende opp med verktøy stående fast i en masse som ligner på hard gele, så er det bare å kaste ut den stive massen, helle over acetonen fra bøtta hvor verktøyet blir oppbevart, og fylle på ny aceton i bøtta for oppbevaring. Da har du verktøy som vil fungere lenge før du trenger å plukke det fra hverandre for rengjøring, og rulla for påføring av polyester vil holde seg ren og fin helt til du skifter den ut fordi pelsen begynner å bli dårlig... Men husk å skrape rulla av på kanten av bøtta når du er ferdig å støpe. Hvis ikke går det ikke lange tiden før acetonen blir mettet. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.