Jump to content

Viking Conquest på nye tokt!


Fortego

Recommended Posts

Hei Fortego.

 

Nå har jeg støpt plata som jeg skal bruke som dør til akter porten, men den ble litt vind skeiv,

 

skal i påsken lage en ny, men da kjøper jeg den rutet fra bil tema ,

 

hadde tenkt og sette den opp der jeg skal ha døra og lime fast noe som holder den i riktig fasong, så støper jeg den ene siden først med

et lite lag og deretter legger jeg den ferdige støpte platen med gelcoat oppe på toppen støper den fast ,som du ser er den litt kurvet, så gjør jeg det samme på andre siden

 

jeb

 

 

 

 

litt dårlig bilde men du skjønner sikkert hvordan jeg har tenkt det

den første plate ble også for tykk i forhold til kanten som allerede er der

 

bilde

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Hvis døra skal være flush med kanten ser det ikke ut som døra kan være særlig tykk. Hvis det er viktig at at døra har akkurat samme bue som akterveggen tror jeg at jeg hadde lagd en jigg i to deler med riktig bue hvis jeg skulle støpt plater som skal limes/klemmes sammen. Det kan nemlig være en utfordring å få en god forbindelse over hele flaten når man setter det i press. Dette krever ganske stive rammer og tvinger jevnt fordelt.

 

Nå består jo ikke en sånn port av et veldig stort areal, og det er jo derfor enkelt å støpe flatene med duk uten skjøter. Tror derfor jeg kanskje i dette tilfellet ville støpt direkte på platen og pusset til finish etter påføring av noen lag gelcoat og topcoat. Men krymping av polyesteren kan allikevel spille deg et puss siden du støper ene siden først og den andre etter at den første har krympet ferdig. Plutselig har du en bue som ikke er slik du hadde tenkt.

 

Selv var jeg litt kjapp med å fjerne presset da jeg la på andre siden på døra. Var ikke krympet ferdig, så den fikk en liten bue. Nå passet den buen helt fint med buen på bakveggen, så det så faktisk vel så bra ut som det ville gjort med en helt rett dør :smiley:

 

Som du skjønner, mange måter man kan gjøre dette. Selv valge jeg metoden jeg mente ville ta kortest tid. Totalt brukte jeg 4-5 timer på døra pluss montering.

 

Slenger med noen bilder som viser resultatet. Har ikke lagt noen vekt på finish da den bare er midlertidig. Måtte bare få noe på plass i en fart da det er med både hunder og barn når vi er på sjøen. :smiley:

 

Bildene viser også at det som var gjort før jeg overtok båten ikke akkurat holder veldig høy standard... :nonod: Blir andre boller når jeg er ferdig... :smiley:

 

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er et ambisiøst prosjekt. Jeg syntes tegningene dine ser veldig bra ut, gleder meg til å følge byggingen framover. Tid regner du med å sette igang med overbygget?

 

Takk for det :smiley: Var en utfordring å lage et design med flybridge som ble pent. Etter oppmålinger kom jeg frem til at det var mulig å senke dørken bak med 20cm, noe som gjorde det mulig å lage et design med flybridge som ble visuelt vellykket.

 

Regner med å begynne med overbygget på høsten/vinteren en gang. Ligger litt bak skjema, så den nye badeplattformen kommer ikke på før til høsten, og så er det å begynne på overbygget. Planlegger å lage en jigg målt opp etter der det nye overbygget skal komme, og bygge store deler av overbygget i garasjen og montere det i ett stykke.

Link to post
Share on other sites

Hvor mange lag glassfiber og hvilken tykkelse bruker du når du lager form?

 

Flott prosjekt. Dette ser ut til å bli skikkelig proft. :thumbsup:

Takk for det :smiley: Skal man først bruke masse penger på å bygge om båt, så bør jo resultatet bli slik at flere enn deg selv ønsker å betale noe for det ferdige resultatet :wink:

 

Normalt legger jeg et førstelag med 450 gram, deretter 3 x 2 lag med 600 grams matte. Har du ambisjoner om å gjøre mange støp er det lurt å mette kantene med polyester etter at de er kuttet og slipt. Gjerne 2-3 lag. Nå har jeg ingen tro på, eller ambisjoner om å lage veldig mange baugspyd for Viking Conquest da markedet er særdeles lite :wink: Har derfor kun 2 x 2 lag 600 grams etter førstelaget. Men kanskje jeg tar et støp og lager et spyd som passer til de fleste båter med flatt dekk for å lage en form av det. Vi får se... :smiley:

 

Ser jo forøvrig ut som du har dreisen på dette selv også :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Da var baugspydet boltet fast. Flensen for fenderlist kom litt lavere enn jeg hadde tenkt, men får justere dette når spydet skal støpes fast som en integrert del om et år eller to... :smiley:

 

Neste blir å tilpasse luke. Ellers går tiden med til å fjerne gammelt bunnstoff. Båten ser ut som et månelandskap under vannlinjen... Tips for hvordan få dette gjort mest mulig effektivt uten at det koster en masse penger mottas med takk... :wink:

 

bilde

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg satt modifikasjonsarbeidet på vent og lar den kvartferdige badeplattformen i garasjen få være i fred.

 

Tok over båten 1.juli i fjor, og da lå den i ferskvann. Da var det ingen groe under. Etter tre måneder i saltvann var situasjonen ganske annerledes...

 

Vurderte oppstart av blåskjellfarm... :smiley:

 

bilde

 

Etter å ha skrapt vekk groen ser jeg at det er mange lag med gammelt bunnstoff, og at skrogbunn trenger å få fjernet alt bunnstoff.

 

Litt sliping avslører at det er masse luftbobler mellom gelcoat og støp. Blitt brukt for lite polyester i laget som er støpt. Etter å ha åpnet en del av disse lommene finner jeg ikke tegn til hverken lukt eller fukt, så ser ut som jeg ikke har plastpest, men vil allikevel åpne skikkelig og sparkle på nytt når jeg først er i gang og skal gjøre det skikkelig.

 

Går over hele skrogbunnen med en raspeskive i wolframkarbid montert på vinkelsliper.

 

bilde

 

Denne tar bunnstoff og gelcoat på brøkdelen av et sekund, så her gjelder det å være fintfølende på labben.

 

Første test ser slik ut:

 

bilde

 

Ett lite felt som er ferdig:

Dette tok kanskje ett minutt...

 

bilde

 

Etter ca 20 timer er hele bunnen tatt med rasp, og deretter gått over med eksentersliper.

 

bilde

 

Litt av hensikten var også og avsløre eventuelle skader som trengte utbedring. Fant 2 dårlig utbedrede skader som jeg også slipte ned. I tillegg fant jeg en dårlig igjenstøping av en tidligere gjennomføring. Alt blir slipt ned og skal bygges opp igjen på skikkelig måte. Ser forøvrig ved sliping at mesteparten av skroget er støpt med rowingduk. Ikke mange båter i dag som er det.. :smiley:

 

Neste nå blir støping av skader og helsparkling av hele skroget. Så er det noen lag med primer. Men først må jeg opp med mer presenning for å kunne holde riktig temperatur ved bruk av epoksy.

 

Phuu, mye jobb fremover... :worry:

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det var litt av en jobb, tror jeg overlater til andre og skrubbe ned min,

 

Min ser forsatt bra ut ingen bobler eller ujevnheter under. sliper over så legger jeg på et lag biltema bunnstoff.

har aldri hatt groe på med biltema stoffet så de bruker sikker noe lurium i den.

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Her er en viking med FB

 

https://baatplassen.no/i/index.php?app=core&module=search&section=search&do=search&fromsearch=1

 

Står 37 fot og det har jeg aldri sett. Det er kanskje en 31, men han har kanskje tatt litt i da han medregnet plattform og baugspyd? Eller ble det laget en 37-foter også?

 

Tipper din blir litt mer up-to-date i utseende :-)

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er en viking med FB

 

https://baatplassen.no/i/index.php?app=core&module=search&section=search&do=search&fromsearch=1

 

Står 37 fot og det har jeg aldri sett. Det er kanskje en 31, men han har kanskje tatt litt i da han medregnet plattform og baugspyd? Eller ble det laget en 37-foter også?

 

Tipper din blir litt mer up-to-date i utseende :-)

 

Kk

Linken fungerte ikke.

Link to post
Share on other sites

Var ikke det værste jeg har sett det der. Innredningen så helt grei ut. Har hørt at det ble bygd et fåtall forlengede 31 fotere på 36-37 fot, og vil tippe at dette er en av de, for skroget ser forlenget ut.

 

Men bakkekamera var jo stilig da! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Endelig ferdig med sparkling og pussing av undervannskroget.

 

bilde

 

Etter dette har jeg også sparklet steglistene og påført fire lag med primer. Har pusset over før påføring av de siste to strøkene før stoffing. Satser på stoffing på torsdag, så nå nærmer det seg forhåpentligvis snart sjøsetting :smiley:

 

 

Den lokale fasanen bestemte seg for å holde meg litt med selskap... :smiley:

 

bilde

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...