Jump to content

Viking Conquest på nye tokt!


Fortego

Recommended Posts

Stemmer det at det finnes ihvertfall en katamaran basert på offshore skroget. Så en til salgs på finn i fjor, men den var ikke splittet. Der var bredden fortsatt den samme, så de må ha kappet til en tunnell i skroget uten å splitte skroget.

 

Godt mulig jeg husker feil - skal sjekke om jeg fortsatt har bladet når jeg kommer på ferie om etpar ukers tid.

 

 

Vi kjøpte nesten ingen ferdige profiler og jeg satt med et utfoldingsprogram og laga alle spantene ut fra plate. veldig effektivt når man hadde både cnc styrt vannskjærer og knekkemaskin. Hvis jeg skal bygge meg båt på privaten blir det nok alu!

ja da kan man nok bygge "metallbåter" andre hobbybyggere bare kan drømme om :cool:

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Bare et par linker:

 

http://www.autodb.no/bat/view/1325980

Der var båten jeg tenkte på ja... Kan ikke se bredden i annonsen, men da den lå på finn var den oppgitt med 3,10m bredde. Samme som vanlig offshore. Men ser man nøyere på bildene, så er det ikke bare kappet til en tunnell. Steglistene er også endret.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var båten på vannet! Funnet ut på den harde måten at den ene påfyllingsstussen det står "water" på faktisk var til den andre dieseltanken!!! :headbang:

 

Trolig går returen fra motoren som henter diesel fra den første tanken til den andre tanken slik at jeg ikke rakk å gå tom for diesel i fjor og derfor fortsatt trodde at jeg bare hadde en hovedtank for diesel...

 

Liten teknisk detalj det hadde vært greit å vite når man kjøpte båten... :eek:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

.. så da fylte du x antall liten vann på dieseltanken mao.? :diving:

Det stemmer, men fylte den ikke full da jeg mistenkte at det uansett var noe galt med vannsystemet også. Fylte i vann i begge påfyllingene det sto "water", koblet til avkoblede slanger og satte i sikring på vannpumpe. Pumpa gikk og gikk uten å stanse, gikk ned i kabinen, og der strømmet vannet.

 

Det var resultatet av vann i det som faktisk var vanntanken, mens påfylling av vann i den andre endte med motorstopp.

 

Men full lufting av systemet og test med tilførsel fra den tanken det faktisk er diesel i tyder ikke på noen skader. Motoren startet opp igjen og går nå helt fint.

 

Men har nå en tank som må tømmes og gjøres rein... :worry:

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Da begynner oppussingstrådene her inne å bevege på seg igjen, og det er vel på tide å begynne å bidra litt selv også... :smiley:

 

Begynte på ny badeplattform før sesongen som var, men båten hadde såpass mye rent teknisk som måtte fikses for å kunne bruke båten i sommer, så jeg ble nødt til å sette badeplattformen på vent. Men nå er jeg i gang med dette igjen, og satser på å ha selve plattformen ferdig ut på nyåret en gang. Men det å integrere denne inn i eksisterende skrog blir hovedutfordringen ut over nyåret og våren.

 

Jeg har gått frem ganske annerledes enn de fleste her på forumet for å lage denne plattformen. Den kommer til å bli relativt omfangsrik (1,5 meter lang og nesten 3 meter bred.) Akterpartiet på båten skal bygges om etter at plattformen er montert med tidsriktig linjeføring, slik at visuelt sett er det bare litt over halvparten av plattformen som blir stikkende på utsiden av det nye akterpartiet.

 

Startet med å bygge et støpebord av 5 stk baderomspanel, og fikk da et støpebord med størrelse 2,4x3 meter. Noen lag med voks før jeg fortsatte med gelcoat og støping. La inn kjernemateriale på de riktige stedene og støpte et par lag til over dette. Så har jeg fortsatt videre med å bygge opp sidene. Plattformen blir bygget nesten i sin helhet med bunnen opp, og først når jeg er ferdig med det meste vil den bli løftet av bordet og kappet ut av platen som ble støpt til å begynne med.

 

bilde

 

bilde

 

Hjemme alene denne helgen (jobbe, jobbe!), så satser på noen nye bilder neste uke... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Leste igjennom hele tråden din i dag, og må bare si at dette er imponerende.

 

Ser ut som at du har full kontroll og faglig dyktighet til at sluttresultatet blir proft

 

Spennende å følge med videre

 

Fernanda

 

:flag:

Vel, alt er relativt... :smiley:

 

Må innrømme at skulle jeg startet på badeplattformen i dag, så ville jeg gjort ting annerledes. Resultatet vil sikkert bli bra til slutt, men det vil kreve mer sparkling og pussing enn jeg hadde planer om. Ser at byggeprinsippet mitt som jeg har brukt med stort hell på mindre deler ikke fungerer like godt når det blir såpass stort som badeplattformen min. Skulle jeg begynt i dag ville jeg gjort som Knude gjorde med skroget sitt og bygd en utvendig jigg og deretter støpt innvendig. Nøyaktigheten og jevnheten i kurvaturene ville blitt bedre, og den tiden jeg ville ha brukt på bygging av jigg ville jeg trolig spart i sparkling og pussing.

 

Annen ting jeg ikke hadde tenkt på er at plattformen trenger en glatt underside for at vannet ikke skal ta tak i plattformen hvis man skulle være uheldig. Hadde jeg tenkt på det ville jeg designet plattformen med utgangspunkt i å lage to deler, overdel og underside.

 

Men nok om det, bare å tilpasse og improvisere og gjøre det beste ut av det. Resultatet vil bli bra, men ta mer tid enn jeg ønsker.

 

Så langt har jeg kommet akkurat nå:

 

bilde

 

Plattformen begynner nå å bli klar for plating på undersiden. Flensene for lukene for adkomst til drev er lagd ved at jeg lagde rammer i spon som jeg tapet med pakketape. Punktet disse fast med lim og støpte over. Når jeg skjærer ut lukene er det bare å fjerne sponrammene og preppe de utskjærte platebitene til ferdige luker. Ved plating av underside må jeg ta hensyn til ankergjennomføring og badestige som dere ser innstøpte fester for til høyre i bildet.

 

Platene jeg skal bruke for å bygge opp undersiden støper jeg på et mindre støpebord bygd av en baderomsplate.

 

bilde

Et stk ferdig støpt plate.

Link to post
Share on other sites

Rett i det SoBo. Er vel sjelden man er ferdig med noe uten å tenke på at man ville gjort ting annerledes hvis man hadde begynt på nytt.

 

Apropos instrumentpanel forresten: Jeg har jo tenkt til å lage nytt en gang i fremtiden når jeg skal starte på innredningen. Foreløpig design ser slik ut:

 

bilde

 

Som du ser holder jeg meg til enkeltkrummede overflater. Er noen detaljer som mangler, men det vel ikke usannsynlig at designet vil endre seg flere ganger før det skal bygges uansett :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...