Jump to content

Viking Conquest på nye tokt!


Fortego

Recommended Posts

Svart (redigert)

Liten stund siden forrige oppdatering. Tiden har gått til priming under vannlinje. Først fire lag med primer, så sliping og to nye lag med primer. Ganske fornøyd med resultatet, selv om det har klødd i fingrene etter å sparkle opp ujevnheter som er i skroget fra den var ny. Kravene til presisjon var nok ikke de samme på 80 tallet som de er i dag. Men greide å motstå fristelsen da det ville resultert i kansellering av båtsesongen i år...

 

Her er båten ferdig primet:

 

bilde

Tok meg tid til å sparkle opp steglstene slik at de nå er skarpe og fine :smiley:

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har også slitt fælt med å få av ene propellen på ene drevet. Prøvd de fleste triks foreslått her på forumet, og de siste ukene har drevet stått nedsenket i diesel i håp om at dette skulle hjelpe.

 

Fikk også laget meg et eget trekkeverktøy som kun trekker på samme aksling som propellen sitter på for å ikke risikere å skade simringer/pakninger om jeg virkelig skulle ta i for å løsne den.

 

Dieselbadet ble fjernet og vi nærmet oss sannhetens øyeblikk...

 

bilde

 

 

Verktøyet ble montert og strammet... og strammet... og strammet...

 

Propellen har en vulkanisert gummiforing mellom innerhub og propell, og jeg dro til propellen hadde beveget seg 3cm...

fortsatt ingen bevegelse mellom aksling og HUB :headbang::headbang::headbang:

 

 

Og resultatet?

 

 

bilde

 

Verktøyet fungerte forøvrig utmerket og ligger herved klart til utlån for de som har en propell som ikke sitter like dønn fast som min...

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takluka i forkabin er veldig liten og ønsker derfor å skifte denne til en større, men det innebærer at jeg må lage en ramme på dekket fordi dekket er forhøyet på midten, men forhøyningen er smalere enn den nye luka.

 

Lager rammen ved å kutte til deler fra plate jeg har støpt tidligere på støpebordet mitt. Hefter disse sammen med limpistol før jeg legger et lag med matte.

 

bilde

 

støper så tre lag til. Forøvrig, når jeg støper remser som her, så metter jeg alle lagene først på støpebordet, før jeg legger alle lagene på plass. Raskt og effektivt. La noen ekstra lag i hjørnene for å runde av hjørnene utvendig etterpå.

 

bilde

 

Litt kutting og utvendig sliping....

 

bilde

 

Ikke verst fremdrift på en ettermiddag. :smiley:

 

Planen videre er å kutte større hull i dekk, lime rammen fast. Legge kilfuge utvendig, støpe innvendig og feste luke.

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da var det tid for å lime rammen til dekket.

 

Men først måtte hullet kappes. Maskerte fra innsiden med plastfolie for å hindre støv inn i båten (Selv om den allerede er støvete :giggle: )

 

bilde

 

Ferdig kappet:

 

bilde

 

Så la jeg lim langs kanten (Blå divilette):

 

bilde

 

Overskytende lim ble brukt til å lage kilfuge. Dro gummisparkel langs kanten for å forme denne.

 

bilde

 

Neste blir støping fra innsiden.

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har rammen fått et lag gelcoat og et lag topcoat. Ser kanskje ikke veldig bra ut akkurat nå, men litt sliping og polering vil gjøre underverker :smiley:

 

bilde

 

Innsiden trengte litt sparkling før støping på innsiden:

 

bilde

 

Så blir det å satse på sliping og støping i morgen.

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser veldig bra ut. Følger med spent på forsettelsen!

 

Ender du opp i nærheten av skissene dine, så blir dette en "sikle" båt!!!

 

Selv om det vil ta mye tid, så er ikke designet mitt spesielt teknisk vanskelig å bygge. Stort sett alle flater bortsett fra foran flybridge og ned til dekk er enkeltkrumme og er planlagt bygd etter relatvt like prinsipper som Knude her inne bruker på sitt prosjekt. Nå er faktisk de utvendige flatene som vil trenge pussing såpass små at jeg vurderer å legge platene jeg skal støpe med den jevne siden inn for deretter legge på divinycell og støpe på utsiden. Tanken er da å droppe påmonterte paneler i størst mulig grad på overflater inne.

 

Dette av flere årsaker: Vekt, når jeg er ferdig med båten ønsker jeg at den skal være nærmest mulig den vekten den hadde før jeg begynte ombygging. Spesielt viktig er vekt som hever tyngdepunktet, noe all vekt over fenderlisten vil gjøre. En annen ting er volum. Båten er smal (kun 310cm bred), så hver cm innvendig teller. Tror allikevel at dette kan bli fint. Kanskje flatene blir lakkert i en eller annen farge med silkematt finish.

 

Men alt dette er langt frem i tid... :smiley: Båten var i dårligere teknisk stand enn jeg hadde regnet med, så jeg har brukt, og vil bruke, mer tid (og penger.. :sad: ) på teknisk arbeid enn jeg hadde planlagt, noe som går ut over fremdriften på selve ombyggingen.

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Personlig har jeg aldri følt at det å få bygget likt som det er tegnet har vært en utfordring. Men det er avhengig av evnen til å planlegge godt og ha de rette verktøyene og kunnskapen til å bruke dem. Jeg designer ikke bare båten i 3D, men planlegger gjerne også byggeprosessen i 3D, slik at når jeg begynner å bygge er stort sett tankeprosessen hvordan ting skal løses ferdig.

 

Mitt forrige prosjekt var veldig mye mer komplisert rent formmessig, noe som resulterte i mye sliping og sparkling på pluggen. Men lager man plugg kan man ta seg mange flere friheter når det gjelder bruk av sparkel, men uansett, har man mye dobbelkrummede flater blir det også mye bearbeiding av flater. Derfor er designet nesten utelukkende i enkeltkrummede flater.

 

Legger ved et par bilder av landstedsbåten jeg designet og utviklet for noen år siden. Der ser du resultatet av veldig mange timer med sparkling og pussing...

 

Sånn så den ut ferdig modellert:

bilde

 

Og ferdig resultat: :smiley:

 

bilde

 

bilde

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så ut som en fin båt! Hvilket 3D program har du brukt? jeg har erfaring med 3D modelering i offshore sammenheng, og har vært med å produsere en katamaran med dobbeltkrumme flater og asymetriske skrog. Dobbeltkrumming kan være en utfordring

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Personlig har jeg aldri følt at det å få bygget likt som det er tegnet har vært en utfordring. Men det er avhengig av evnen til å planlegge godt og ha de rette verktøyene og kunnskapen til å bruke dem. Jeg designer ikke bare båten i 3D, men planlegger gjerne også byggeprosessen i 3D, slik at når jeg begynner å bygge er stort sett tankeprosessen hvordan ting skal løses ferdig.

 

Er løsningene ferdig uttenkt før man begynner å bygge så går byggingen veldig mye fortere tenker jeg - og man slipper forhåpentligvis alt for mange " Å F...n!" øyeblikk :cool:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Da var dekksluken ferdig montert. Rammen ble helt grei etter litt pussing. Startet med så grovt papir som 40 korning, deretter 120, 180, 320, 800, 1200, 1500 før jeg avsluttet med abralon 2000. Kom litt igjennom ett sted, og litt fargeforskjell er det på nytt og gammelt, men hele båten skal lakkeres på nytt etterhvert, så det tar jeg ikke så tungt.

 

bilde

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brukte bare pensel. Gjorde som Knude, først et lag med gelcoat, eller så mange du ønsker, deretter siste laget tilsatt voks, og deretter slipe. Ingen problem å starte med 40 korning og ende opp med topp finish. Går over til 120 korning mens det fortsatt er noe striper etter penselstrøkene igjen, og fortsatt bittelitt igjen før jeg går over på 320 etter 180 korning. Sliper helt jevnt med 320 før jeg går over til 800 korning og sliper finish. Jeg kommer ikke til å rubbe da resten av båten er mattere enn finishen med abralon 2000 :rolleyes: . Men skal du ha det skikkelig speilblankt, så bruker du Norpol R10 rubbing etter at du er ferdig med å slipe og avslutter med finrubbing fra 3M (perfect-it). Da har du finish som vil imponere de fleste :smiley:

Link to post
Share on other sites

Til båtdesign bruker jeg Rhino3D. Har du bilde av båten du var med å produsere? Alltid morro å se hva andre har gjort :smiley:

De bildene jeg tok av den under bygginga var jo på en gammel PC som har kræsja for legst hehe. Men fant et bilde på nettet etter den var ombygget. den hadde oprinnelig overbygg med opphevet styrehus og ROV garasje.

fremdrift MTU 8V x2 koblet til Kamewa vannjet. bygget etter DNV standard yrkesbruk

bilde

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Kunne fort ha endt opp med å jobbe med slike ting selv, men tilfeldighetene ville det annerledes. Så bra ut den katamaranen der.

 

Jeg må ta noen bilder av katamaranen som ligger i sandtaket i Sætre. Skroget ser ut som et splittet og forlenget Conquest skrog. Kunne blitt en fantastisk flybridgekatamaran, men er bygd om til husbåt med to meter høyt overbygg helt frem til tuppen av baugen. Min mor har gitt den navnet "Mare Monstrum"...

 

Og så ligger det en stor en på fjordbasen i Florø som hadde vært et flott prosjekt for å bli husbåt. Gammel luftputekatamaran på nesten 20 meter... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg må ta noen bilder av katamaranen som ligger i sandtaket i Sætre. Skroget ser ut som et splittet og forlenget Conquest skrog. Kunne blitt en fantastisk flybridgekatamaran, men er bygd om til husbåt med to meter høyt overbygg helt frem til tuppen av baugen. Min mor har gitt den navnet "Mare Monstrum"...

 

Hei Fortego, det hadde vært flott med bilder av denne "konstruksjonen". Jeg har søkt en del på nett etter noen som har gjort noe lignende, men søket har så langt vært resultatløst.

Jeg har et 24 fots skrog liggende i hagen som jeg vurderer å bygge om til katamaran for transportoppdrag til hytta, så det hadde vært interessant å se hvordan andre har løst dette med å lage katamaran av et "vanlig" skrog.

Link to post
Share on other sites

Mener jeg har sett en eller annen artikkel om en slik splittet Viking, mener det var en Offshore..

 

lurer på om det kan ha vært noe racing greier på slutten av 80 tallet og artikkel i Båtmagasinet

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Mener jeg har sett en eller annen artikkel om en slik splittet Viking, mener det var en Offshore..

 

lurer på om det kan ha vært noe racing greier på slutten av 80 tallet og artikkel i Båtmagasinet

Stemmer det at det finnes ihvertfall en katamaran basert på offshore skroget. Så en til salgs på finn i fjor, men den var ikke splittet. Der var bredden fortsatt den samme, så de må ha kappet til en tunnell i skroget uten å splitte skroget. Om det også finnes en utgave hvor skroget er splittet slik at båten er bredere er jeg usikker på. Den som har blitt bygd om til husbåt er helt klart bredere, og har samme høyde i skroget som Conquesten.

Link to post
Share on other sites

Kunne fort ha endt opp med å jobbe med slike ting selv, men tilfeldighetene ville det annerledes. Så bra ut den katamaranen der.

 

Jeg må ta noen bilder av katamaranen som ligger i sandtaket i Sætre. Skroget ser ut som et splittet og forlenget Conquest skrog. Kunne blitt en fantastisk flybridgekatamaran, men er bygd om til husbåt med to meter høyt overbygg helt frem til tuppen av baugen. Min mor har gitt den navnet "Mare Monstrum"...

 

Og så ligger det en stor en på fjordbasen i Florø som hadde vært et flott prosjekt for å bli husbåt. Gammel luftputekatamaran på nesten 20 meter... :smiley:

Men den var adskillig finere før ombygginga. Bygget som forskningsbåt med en del spessielle løsninger. Asymetriske skrog. spennende å jobbe med Aluminium da jeg stort sett jobber med stål og offshore relatert.

Vi kjøpte nesten ingen ferdige profiler og jeg satt med et utfoldingsprogram og laga alle spantene ut fra plate. veldig effektivt når man hadde både cnc styrt vannskjærer og knekkemaskin. Hvis jeg skal bygge meg båt på privaten blir det nok alu! Vi lagde skjergårdsjeeper også uten at jeg var så involvert i det. dem var pulverlakkerte og hadde så bra finnish at mange trodde det var plastbåter!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...