Jump to content

Viking Conquest på nye tokt!


Fortego

Recommended Posts

  • 8 måneder senere...
Kanalkapteinen skrev for 10 timer siden:

Herlig tråd! 
Imponert over arbeidet :) 

Men de to siste sidene så får jeg ikke fram bilder, ser ut til at url-en har gått ut på dato?

 

Hvordan står det til med båten nå, @Fortego ?

Jeg vet ikke hva som har skjedd med bildene. Irriterende at de har blitt borte. Det er jo heller ikke mulig å redigere gamle innlegg slik at man kan rette det opp eller legge inn bilder på nytt. 

 

Forøvrig har det blitt lite tid til egen båt i det siste. Satser på å komme sterkere tilbake så snart jeg er ferdig med eksterne prosjekter som først må fullføres. 

 

Men må nevne det nyeste verktøyet jeg har fått i hus. Har siklet i flere år på en Mirka eksentersliper, men min gamle blåbosch har fungert, så har ikke tatt meg råd til denne sliperen fra Mirka som ikke akkurat er billig. Børsteløs, lett og lav byggehøyde er momenter som gjør at jeg har siklet lenge på denne.

 

Så plutselig tok min gamle blåbosch på 2,7 kg kvelden med et smell og stikkflammer ut av maskinen.

 

Kom så over et kjempetilbud på Mirka Deros til under 5 lapper og benyttet sjansen. 

 

Spenningen var stor da det skulle tas i bruk første gangen. Ville jeg bli fornøyd med en maskin med halve effekten?

 

Gleden var derfor stor når det viste seg at dette var alt jeg håpet på. En fantastisk eksentersliper som nesten fremstår som et leketøy med en vekt på kun 1 kilo. Så har du råd, så kan denne maskinen anbefales!

 

403559079_MirkaDeros.jpg.233daeeaa1dd29325699218d33c44bfe.jpg

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev for 10 timer siden:

Herlig tråd! 
Imponert over arbeidet :) 

Men de to siste sidene så får jeg ikke fram bilder, ser ut til at url-en har gått ut på dato?

 

Hvordan står det til med båten nå, @Fortego ?

Jeg vet ikke hva som har skjedd med bildene. Irriterende at de har blitt borte. Det er jo heller ikke mulig å redigere gamle innlegg slik at man kan rette det opp eller legge inn bilder på nytt. 

 

Forøvrig har det blitt lite tid til egen båt i det siste. Satser på å komme sterkere tilbake så snart jeg er ferdig med eksterne prosjekter som først må fullføres. 

 

Men må nevne det nyeste verktøyet jeg har fått i hus. Har siklet i flere år på en Mirka eksentersliper, men min gamle blåbosch har fungert, så har ikke tatt meg råd til denne sliperen fra Mirka som ikke akkurat er billig. Børsteløs, lett og lav byggehøyde er momenter som gjør at jeg har siklet lenge på denne.

 

Så plutselig tok min gamle blåbosch på 2,7 kg kvelden med et smell og stikkflammer ut av maskinen.

 

Kom så over et kjempetilbud på Mirka Deros til under 5 lapper og benyttet sjansen. 

 

Spenningen var stor da det skulle tas i bruk første gangen. Ville jeg bli fornøyd med en maskin med halve effekten?

 

Gleden var derfor stor når det viste seg at dette var alt jeg håpet på. En fantastisk eksentersliper som nesten fremstår som et leketøy med en vekt på kun 1 kilo. Så har du råd, så kan denne maskinen anbefales!

 

403559079_MirkaDeros.jpg.233daeeaa1dd29325699218d33c44bfe.jpg

Link to post
Share on other sites

Prøver meg på noen repostinger med innlegging av bilder på nytt

 

Fikk septiktanken min før påsken, men glemte helt å ta bilder av den før dørkplata kom på plass. Godt fornøyd med tanken som nå blir på ca. 100 liter sammenlignet med 40 liter tidligere. Med 2 mm platetykkelse i 316 syrefast burde jeg ha tank noen år fremover. Litt kronglete å få den på plass med den lange rørstussen, men det gikk på et vis. 

 

I bunnen ble det lagt en gummimatte som tanken vil hvile på. Brukte også godt med lim rundt om, slik at tanken er solid festet uten mulighet til å bevege på seg. 

 

Lagde så til en mal for dørkplate, og støpte platen hjemme på støpebord bestående av et baderomspanel. Litt justering måtte selvsagt til på plassen, men den satt som et skudd med kun små justeringer. Den ble så først limt med divilette sandwich lim (hadde dette fra tidligere, og passet til bruken) og støpte deretter rundt hele. Mellom tank og dørkplate ble det brukt polyurethanlim fra Biltema.

 

327025245_Toalettdrk06.jpg.0d59f17c711b046eca4d178da3fe5617.jpg

 

 

989989015_Toalettdrk07.jpg.91504370b6f27834b65ef2fd131239cd.jpg

 

 

866453372_Toalettdrk08.jpg.92a3bd724606366ef6611666d49a3871.jpg

 

 

2108946832_Toalettdrk09.jpg.bd543d06a2629ba5051705ae48e90f1a.jpg

 

 

302827659_Toalettdrk10.jpg.ebb6ce33d48637f88be16d195d37c5d1.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Kom så over et kjempetilbud på Mirka Deros til under 5 lapper og benyttet sjansen. 

 

Er denne maskinen også godt egnet for polering av båt eller det primært en slipemaskin. Fikk veldig lyst på denne jeg også da jeg skal starte med teak dekket mitt og slipe dette ned om noen uker.

Ser jo at den er usmakelig dyr men kan den være verdt det tro??

Link to post
Share on other sites

skage skrev for 21 timer siden:

Kom så over et kjempetilbud på Mirka Deros til under 5 lapper og benyttet sjansen. 

 

Er denne maskinen også godt egnet for polering av båt eller det primært en slipemaskin. Fikk veldig lyst på denne jeg også da jeg skal starte med teak dekket mitt og slipe dette ned om noen uker.

Ser jo at den er usmakelig dyr men kan den være verdt det tro??

Jeg er kjempefornøyd, og synes den helt klart er den beste eksentersliperen jeg har hatt. Spesielt positivt er den lette vekten på kun ett kilo som gjør at den er ekstremt lett å håndtere.

 

Jeg har også brukt den på å slipe opp til korning 1500 før polering med annen maskin. Når det gjelder polering vil jeg anbefale de som har oppbygging som en 180mm vinkelsliper bare med lavere turtall og bruke 180mm ullpad. Bruk Norpol R10 som rubbing sammen med ullpaden.

 

Men husk at Mirka maskinen leveres med tre forskjellige eksentrisiteter, 3, 5 og 8 mm. Jeg har valgt 5 mm som også ser ut til å fungere fint for oppsliping før polering selv om det er 3 mm maskinen som anbefales til dette. 8 mm eksentrisitet er primært for grovsliping.

 

Skal se om jeg får lagt ut noen bilder av dette etterhvert. Dette er utstyr og metode jeg har brukt for preparering av formsett, men også for å få frem et resultat tilsvarende formstøpt ved one-off bygging. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Kanalkapteinen skrev On 25.2.2022 at 13.54:

Hei @Fortego!

Hvordan går det med Conquesten? 

Leste gjennom tråden om igjen i dag, veldig inspirerende og lærerikt må jeg si :) 

 

Takk for det @Kanalkapteinen:smiley: Her har det vært svært travelt med andre aktiviteter og prosjekter, så det har blitt liten tid til egne prosjekter. Men håper og tror det vil ta seg opp nå fremover. Denne sommeren er båten planlagt å stå på land, og planlegger å snart sette i gang arbeidet med å lage nytt overbygg med hardtop. 

 

Som man kan se i begynnelsen av denne tråden, så planla jeg egentlig en liten flybridge, men etter å ha hatt båten noen sesonger inser jeg at det ikke ville blitt en hyggelig plass å oppholde seg, hverken under fart eller ved stilleligge. 

 

Har derfor jobbet med et redesign med hardtop. Planen er da å lage en stor dobbelluke for å få så stor åpning i taket som mulig ved fint vær. Hardtopen vil bli trekt langt bakover helt til badeplattformen. På bakre del av hardtopen er det da planlagt solcellepaneler på tilsammen 600W!

 

Legger ved en skisse som viser sånn ca hva jeg tenker meg. Hardtopen blir som vist, men ombygging av bakre del vil trolig bli noe annerledes. 

 

Så etter å endelig ha blitt ferdig med andre prosjekter i garasjen skal det nå gjøres plass til bygging av hardtop. :smiley:

 

I den forbindelse mottar jeg forøvrig gjerne tips til skinne/glidesystem for lukene på hardtopen. :pray:

 

No description available.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...