Jump to content

Viking Conquest på nye tokt!


Fortego

Recommended Posts

Da er undersiden snudd, pusset og tilpasset. Nå mangler bare en del småting, pluss en litt større(åpning for anker som kommer opp gjennom plattform), som må på plass før jeg skal støpe fast underdelen.

 

bilde

 

Og en liten detalj som viser de sammenstilte delene etter pussing. Kun litt sparkling og ytterligere pussing, så kan man påføre topcoat.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Moro å følge med!

 

Dette kan ikke gå fort nok for min del...

 

Stå på;

 

 

oj

Da er vi to Ole-Jacob.. :smiley: Men så var det dette med tilgjengelig tid... Hadde jeg hatt penger, så skulle jeg tatt meg noen måneder fri og bare jobbet med båten. Da hadde det blitt fart på sakene ! :smiley: Men jeg er vel i godt selskap her inne når det gjelder den situasjonen...

Link to post
Share on other sites

Da er vi to Ole-Jacob.. :smiley: Men så var det dette med tilgjengelig tid... Hadde jeg hatt penger, så skulle jeg tatt meg noen måneder fri og bare jobbet med båten. Da hadde det blitt fart på sakene ! :smiley: Men jeg er vel i godt selskap her inne når det gjelder den situasjonen...

Tror nok det er scenario vi mange kjenner oss igjen i :) å kunne hatt en konto med utømmelige midler til materialer å verktøy hadde vært fantastisk.

 

Utrolig og se hva dere får til :thumbsup: skal bli spennende å se ferdig produkt. :yesnod:

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Uansett tid og penger, det er en utrolig kjekk måte å

konstruere ting på dette Fortego. Blir som alltid meget bra :thumbsup:

Takk for det SoBo

 

Tror nok det er scenario vi mange kjenner oss igjen i :) å kunne hatt en konto med utømmelige midler til materialer å verktøy hadde vært fantastisk.

 

Utrolig og se hva dere får til :thumbsup: skal bli spennende å se ferdig produkt. :yesnod:

Kjenner veldig på at jeg har lyst til å løsne alt fra støpebordet for å se hvordan det blir, men vet at det lureste er å gjøre alt mest mulig ferdig slik det står nå, selv om utålmodigheten river og sliter i kroppen... :smiley:

 

Akkurat nå holder jeg på med innfelling for anker. Tenkte først å lage innfellingen først og så kappe ut, men endte opp med å kappe først og lage mal i papp. Fant fort ut at jeg ikke greide å ta hensyn til alle skråvinklene, så det blir litt tilpassing med ekstra støping og sparkling.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Da begynner jeg endelig å nærme meg faststøping av underdelen. Men først måtte flatene som badesitgene skal monteres på støpes fast.

 

Lagde til plater som ble punktet fast med limpistol.

 

bilde

 

Lar opprinnelig løsning stå igjen som en backup om den nye løsningen ikke blir bra.

 

bilde

 

Her er platebitene støpt fast. Planen er så å kutte meg inn fra utsiden og sparkle og pusse det pent.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Her ligger man ikke på latsiden i romjula. Godt å få jobbet vekk litt av ribba og pinnekjøttet!

 

Endelig er undersiden støpt fast til resten. Støpte først fire lag med avtrapping før jeg la på tre lag med lik bredde slik at jeg får en kant rundt hele med god styrke.

 

bilde

 

Så starter sparklejobben for å forme en fin kant rundt hele langs undersiden. For å få jevnhet i flatene bruker jeg lange bord med klosser i endene og sandpapir på rull.

 

bilde

 

Første sparkling og pussing ferdig. Regner med det blir noen omganger før jeg er fornøyd.

 

bilde

 

Innfellingen for ankeret ble heller ikke så værst. Blir spennende når alt skal monteres på plass. :smiley:

 

bilde

 

 

Da gjenstår det bare å ønske godt nytt år! :fireworks2::fireworks1::fireworks3::fireworks2::fireworks1::fireworks3::newyearsign:

Link to post
Share on other sites

Skjønner det nå Fortego, ribbestøping gjør susen. Flott :thumbsup:

 

Pussing med lange pussebord gjør i hverfall susen SoBo! Det kan man bli både varm, sliten og stiv og støl av, men her er det ikke store flatene det er snakk om, så blir knapt varm i trøya! :wink:? :smiley:

 

Har pussebord i to tykkelser for bruk på mer eller mindre kurvatur i overflatene. Ble en 4-5 runder med sparkling og pussing før jeg var fornøyd. Merket da av linjen for kant innside.

 

bilde

 

Så var det pussing med den geniale superfila til black&decker. Er nå over på min tredje maskin av denne typen, som har blitt flittig brukt til mye rart i mange år. Litt finpussing for hånd for glatting og riktig vinkel på den indre kanten.

 

bilde

 

Selv om lysten til å løfte plattformen av støpebordet nå begynner å bli ganske intens, så var det fortsatt en lukeåpning jeg ikke hadde forberedt av en eller annen grunn, så denne måtte jeg ta nå helt til slutt. De to åpningene til drevene ble lagd ved å legge sponplater med pakketape først, og deretter støpe. Den midterste blir lagd med platebiter og støpt fast.

 

sparkling innvendig for å kunne pusse til utvendige radiuser.

 

bilde

 

Passet fint inn på plassen sin:

 

bilde

 

Og så litt støping:

 

bilde

 

Og i morgen blir det forhåpentligvis endelig avløft fra støpebordet! :fireworks3::smiley:

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spent selv jeg jeb, men det gjenstår mye arbeid ennå. Både under og over plattformen skal det støpes deler som blir en forlengelse av akterspeilet. Delene under plattformen blir relativt enkle å lage, mens delene over plattformen blir en større utfordring som det blir spennende å begynne på.

Link to post
Share on other sites

Plattformen er endelig løftet av støpebordet. Ikke bare bare å løfte plattformen. Den har blitt noen kilo... :rolleyes:

 

bilde

 

Støpebordet har jeg lagd slik at jeg kan vippe det opp og få det ut av veien. Veldig praktisk.

 

bilde

 

Så var det kutting og sliping av kantene. Tror jeg er nødt til å legge på litt gelcoat/topcoat nå for å få et bedre inntrykk av helheten, selv om jeg hadde tenkt til å vente til jeg var mer ferdig med resten av delene. Hadde vært kjekt å se plattformen med litt finish... :smiley:

 

bilde

 

I morgen blir det utskjæring av lukeåpninger... :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for det ray :smiley: . Men mange her inne som er gode eksempler på at bare man er tålmodig nok, så blir resultatet proft uansett, deg selv inkludert :thumbsup:​ . Selv har jeg vært heldig og stått sammen med erfarne folk på mitt første prosjekt, men har nå gjort min andel feil allikevel føler jeg. Skulle jeg gjort mitt første prosjekt i dag, så er jeg ganske sikker på at jeg hadde brukt nærmere halvparten av tiden jeg brukte. Men det var 4000 lærerike timer... :tongue:

 

Angående sparkel, så bruker jeg Norpol FI177. Egenvekt på 0,5 til 0,6 og meget enkel å slipe. spesielt hvis man sliper i tidsrommet etter at sparkelen slutter å fylle sandpapiret, men allikevel ikke er fullt herdet. Da kan man nesten høvle av sparkelen med slipebordet.

 

Akkurat nå har jeg fokus på et prosjekt for en kollega, og tenkte legge ut en egen tråd på det etterhvert. Kanskje med en liten gjettelek på hvilken type båt badeplattformen skal være til... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...