Jump to content

Viking Conquest på nye tokt!


Fortego

Recommended Posts

Spennende å følge med på hvordan du løser prosjektet ditt med oppgradering av Conquestèn. Jeg er mektig imponert, ikke minst med 3D modelleringen.

Har du 3D tegning som viser hvordan plattingen skal bli sett bakfra?

Noe sånt du ønsket okristi?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Planen er at benken akter starter der akterspeilet er i dag. Hele ankervinsjen med tau vil bli en del av den nye plattformen slik at jeg slipper å få det våte tauet inn i motorrommet og heller inn i et selvdrenerende rom. Med en så smal båt som jeg har, så sliter jeg uansett med å få plass til ankervinsj og blytau i motorrommet.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er bredde/lengde forholdet på denne båten sammenlignet med andre båter med fly?

Den er vel smalere enn de fleste andre med samme lengde, men også lavere. I tillegg har jeg designet en ganske liten flybridge med takluke foran fly. Ser forresten at de nye store princessene har kommet med samme løsning, og Galeon også. Galeon kaller det Skydeck. :smiley:

 

Selv var jeg opprinnelig inspirert av en norsk båt: Adriatic 40. Regner ikke med at stabilitet er noe problem. Det er jo ingen liten båt vi snakker om. Men ikke umulig at jeg kommer til å gjøre noen krengetester på båten slik den er i dag for å finne tyngdepunkt og stabilitetskurve og sjekke ny teoretisk stabilitetskurve med flybridge med personlast. Om ikke annet så for å friske opp i gammel kunnskap om hydrostatikk :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vel, da har jeg bitt i det sure eplet og startet på å bygge en utvendig jigg for undersiden av plattformen. Planen er å kle denne med plater jeg har støpt på det lille støpebordet. Støpe dette sammen fra innsiden og støpe det hele fast før jeg sparkler og pusser skjøtene.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Den er vel smalere enn de fleste andre med samme lengde, men også lavere. I tillegg har jeg designet en ganske liten flybridge med takluke foran fly. Ser forresten at de nye store princessene har kommet med samme løsning, og Galeon også. Galeon kaller det Skydeck. :smiley:

 

Selv var jeg opprinnelig inspirert av en norsk båt: Adriatic 40. Regner ikke med at stabilitet er noe problem. Det er jo ingen liten båt vi snakker om. Men ikke umulig at jeg kommer til å gjøre noen krengetester på båten slik den er i dag for å finne tyngdepunkt og stabilitetskurve og sjekke ny teoretisk stabilitetskurve med flybridge med personlast. Om ikke annet så for å friske opp i gammel kunnskap om hydrostatikk :smiley:

Nå er vel Conquesten kjent for å være en meget stabil å sjødyktig båt, jeg blir veldig overrasket om denne ikke har stabilitet nok til å bære en Flybridge.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Spennende og lærerikt å se hvordan du løser utfordringene underveis.

Takk for det. Mange her inne som er veldig mye flinkere enn meg til å ta mange bilder for alle steg i prosessen. Fort gjort å kun fokusere på fremdrift, uten å ta bilder, men håper noen kan ha nytte av det jeg legger ut allikevel.

 

Forøvrig har jeg tenkt mye på dette med badeleider og hva jeg skal bruke. Ender opp med å lage oppsett for to forskjellige løsninger, men begge med to leider. En midt på bak, og en på siden, slik at det er mulig å komme opp med jolle stående på plattformen. Begge alternativer skal også være enkle å betjene fra vannet. Mange i dag som har løsninger hvor du må åpne luken før du kan vippe ut badeleideren, og det mener jeg er en for dårlig løsning. Trolig kommer jeg til å ende opp med denne badeleideren:

 

bilde

 

Ikke billig, men en utrolig lekker løsning. :smiley: Beste prisen jeg har funnet er her:

 

http://www.yachtshop.it/code_osculati/4954404/Osculati%20-%20Foldaway%20ladder%204%20steps%20[49.544.04]

Link to post
Share on other sites

Da er jiggen for bygging av underside av plattform ferdig. Har lagd den slik at underdelen blir lagd med overlengde ut mot kantene slik at når jeg er ferdig, er det bare å legge den på plass, merke av, kutte til og støpe fast. Nå må jeg bare støpe et par plater til på det lille støpebordet før jeg kan begynne å kle jiggen med ålater som skal støpes sammen.

 

bilde

 

Skråhjørnene på plattformen kombinert med helning på flatene på undersiden gir vinkler i mange retninger, og bød på litt fintenking, men det ble også løst noenlunde greit.

 

bilde

 

Så var det å snu hele jiggen. Greide å lage den såpass lett at det gikk fint å snu den alene for hånd. La inn noen lekter som stivet av jiggen slik at den kunne løftes og snus rundt uten å forskyve seg.

 

bilde

 

Så da mangler det bare å støpe et par plater, en i morgen, og en på fredag, så blir det sammensetting til helgen. Spennende!

Link to post
Share on other sites

Spennende Fortego :smiley:

Akkurat nå holder jeg på med ting jeg ikke har tenkt ferdig og modellert på dataen, så dette er litt spennende for min del også... :smiley:

 

Dette er spennende å følge med på ! Du er bare kreativ.

Litt misunnelig på den garasjen din :yesnod: Det hadde vært kjekt å ha en sånn plass . Blir jo inspirert av å se hva du får til her Fortego :thumbsup:

Takk for det :smiley: Kjekt med romslig garasje, men synd den ikke er enda litt større, for da kunne jeg bygd overbygget i sin helet i garasjen også :smiley:

 

I går ble alle delene for undersiden montert sammen. brukte maskeringstape på rammen under alle plateskjøter der jeg risikerer at den vil henge fast etter støping.

 

bilde

 

Etter å ha montert alle delene på rammen ble de støpt sammen med en tynn remse duk i skjøtene. Dette reduserer risikoen for at platene vrir seg på grunn av krymp i støpen når delene støpes sammen med flere lag i skjøtene.

 

bilde

 

 

Neste trinn er støping før snuing og tilpassing.

Link to post
Share on other sites

Isolering er påbegynt, men fremdrift har stoppet opp grunnet andre prioriteringer... :giggle:

 

Da er forøvrig alle deler forskriftsmessig støpt sammen:

bilde

 

Her kommer støpebordet til stor nytte igjen. Metter alle lagene med polyester på støpebordet før jeg løfter hele remsen med alle lagene og plasserer den der den skal være. På støpebordet starter jeg med det laget som skal komme ytterst, og metter duken på dette laget bare halvveis. Har da gjerne ikke dyppet rullen i polyester, bruker bare det som ligger i rullen fra metting av forrige remse. Et relativt tørt lag glassfiber nærmest støpebordet gjør det mye lettere å løfte remsen av. Øker på med polyester for hvert lag og har rikelig på det siste laget. Overflaten som remsen skal legges på får også et lag før jeg legger på remsen og ruller den på plass med fiberrullen. Ruller ikke med aluminiumsrullen med en gang etter dette, men fortsetter med flere remser til jeg ser at den siste remsen jeg ikke har brukt aluminiumsrulle på, har trukket til seg all polyesteren. Da er det stort sett bare en lett rulling som er nødvendig før det hele ser bra ut.

 

Når man støper sammen deler med remser, så er dette en metode som er veldig mye raskere enn å legge en og en remse på der du skal støpe. Før jeg begynte med denne metoden, så brukte jeg sikkert flere ganger så lang tid på det samme arbeidet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...