Jump to content

Viking Conquest på nye tokt!


Fortego

Recommended Posts

Det er støpt kanter på baksiden som vil bli støtte for lukene.

 

Men har dårlige nyheter for mitt prosjekt. Det er desverre på hold på ubestemt tid, og blir trolig ikke startet igjen før etter årets sesong. Håper å få på plass en baugpropell og jobbe med litt teknisk på innsiden, men noe mer enn det kommer ikke til å bli gjort. Men håper å komme sterkere tilbake så fort det er mulig.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Blir fortsatt gjort litt arbeid på båten, og tenkte komme med en liten oppdatering. Siden det er så mange andre gode beskrivelser av installering av baugpropeller, så har jeg ikke tatt meg bryet med å ta masse bilder underveis. Litt igjen, men synes resultatet ble ganske bra. Har støpt opp en kant i forkant av tunnel for å hindre at vannstrøm slår inn i bakkant på tunnel. Støpte i vei, og slipte til med superfila nok en gang  :smiley:

 

Par lag i overgang mellom tunnel og skrog, så er tunnelen klar for primer og bunnstoff.

 

Har forøvrig døpt bildet:

"Tunnel i solnedgang"   :lol:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Steike for eit prosjekt! Dette blir utruleg bra når du kjem i mål! Gledar meg til overbygget tek form. Då blir det ein heilt ny båt.

(Eg har faktisk vore inne og sett på denne tråden før. Merkelig at eg ikkje har lagt merke til brukarnamn og profilbilete).

 

Helsing testpiloten.

Redigert av Odne N23 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Steike for eit prosjekt! Dette blir utruleg bra når du kjem i mål! Gledar meg til overbygget tek form. Då blir det ein heilt ny båt.

(Eg har faktisk vore inne og sett på denne tråden før. Merkelig at eg ikkje har lagt merke til brukarnamn og profilbilete).

 

Helsing testpiloten.

 

Hyggelig å prate med deg igjen Odne. Håper det har ordnet seg med styringen. Så ut som du var på god vei ihvertfall. 

 

Savner Fortegoen min... du får nyte din  :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da er baugpropellen testet skikkelig. Liten kuling rett fra siden. Vinklet drevene utover og bakket i vei med baugpropell i gang. Båten gikk sideveis ut fra brygga med baugen svingende opp mot vinden uten problemer i liten kuling rett fra siden!  :smiley:  Veldig fornøyd, og ekstremt mye lettere å manøvrere båten både når det er stille, og ikke minst når det blåser.

 

Vurderte i utgangspunktet 95 eller 120 kvadrat på kabel fra batteriet i motorrommet frem til baugpropell, men hadde nok 70 kvadrat liggende, og gikk for det, noe som ser ut til å være tilstrekkelig. Veldig fornøyd med valg av 24 volt som gjør at jeg slipper batteri fremme, noe jeg ikke var lysten på med en båt av denne typen, som kan få store bevegelser og aksellerasjoner så langt fremme i båten. 

 

Nå mangler bare fjernkontroll...  :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Noen oppdateringer blir det. Men grunnet endret livssituasjon må jeg prioritere annerledes. Prosjektene jeg planlegger (i prioritert rekkefølge) er som følger:

Ombygging av forkabin fordi baugpropellen nå står midt i kabinen.

Legge nye vannrør slik at jeg får innlagt vann. (Innstøpte kobberrør som ikke har blitt tømt om vinteren er sjelden en god løsning.

Varme, satser da på vannvarmer, som også kan varme varmtvannstanken.

 

Mer har jeg ikke planer om å gjøre før neste sesong. Fikset en siste skade før denne sesongen, så nå er båten 100% tett, noe som føles godt. Kom sent på vannet, men har hatt en flott sesong, og nettopp derfor senker jeg ambisjonsnivået for å komme tidligere på vannet neste år. Alt jeg planlegger kan også gjøre mens den ligger på vannet.

 

Neste høst har jeg forhåpentligvis tilgang på garasje, så da fortsetter det utvendige arbeidet.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 1 år senere...

Etter lang pause i denne tråden er det snart på tide å komme i gang igjen! :smiley:  Fjorårets oppgraderinger begrenset seg til en USB kontakt i kabinen. Ambisjonene for prosjektet er foreløpig kraftig redusert grunnet endring i livssituasjon som gjorde at prosjektet ble lagt på is ved årskiftet for to år siden. Etter to tøffe år og noen hundre tusen i advokatutgifter er ikke budsjettet for båt like stort, men båtgleden er det ingenting i veien med :thumbsup:

 

Har nå startet på å få trukket nye rør til kraner, slik at det etterhvert skal bli vann fra annet enn vanndunker i båten. Båten hadde opprinnelig kobberrør som var støpt inn i overgang mellom bunn og skrogside, og disse var lekk, slik at vannpumpa pumpa fornøyd i vei mens vann strømmet i stri strømmer på dørken nede i båten... Etter mye fundering har jeg endt opp med en løsning hvor jeg skjærer meg inn i isolasjonsmaterialet til kjøleboksen, og legger trekkerør for vannrørene langs skuteside i isolasjonen i kjøleboks, og bakside av komfyr og kjøleskap. Alltid likt rør i rør, og at ting kan trekkes og eventuelt skiftes ut ved behov, uavhengig av om det er rør eller ledning.

 

Trangt og kronglete å komme til for å kutte i kjøleboks og borre huller, men var akkurat nok plass til både vinkelsliper og boremaskin med hullsag, så etter noen timer var det klart for trekking av rør.

 

bilde

 

bilde

 

Som trekkerør kommer jeg til å bruke en korrugert lenseslange jeg har noen meter av liggende å slenge. Vanlig elektrikerrør har for liten diameter, mens lenseslangen har samme egenskaper, og vil fungere utmerket.

 

Begynner å bli sent, så kommer med fortsettelse i morgen.

 

Har også revet innredning i forkabin, og her skal dobbelkøya senkes, og enkel køyeseng kommer i tillegg, slik at båten vil bli fullverdig familiebåt med hensyn på senger. For min del vil det gjøre det mulig å ta med andre familier på overnattingstur, noe prinsessen vil sette stor pris på :smiley:

 

FF...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...