Jump to content

Valg av riktig propell til Evinrude e-tec 150hk HO


John_Kr

Recommended Posts

Det blir spennende. Jeg går motsatt vei og har nettopp fått levert en Viper 19" fra min forhandler. Vet det er delte erfaringer med denne, men det er propellen Nordkapp/Evinrude/forhandler har anbefalt meg. Har som sagt en 605 Avant med 150HO hvor jeg aldri kom over 4800 O/min og 46kn med Raker II 22"

Link to post
Share on other sites

Det blir spennende. Jeg går motsatt vei og har nettopp fått levert en Viper 19" fra min forhandler. Vet det er delte erfaringer med denne, men det er propellen Nordkapp/Evinrude/forhandler har anbefalt meg. Har som sagt en 605 Avant med 150HO hvor jeg aldri kom over 4800 O/min og 46kn med Raker II 22"

Link to post
Share on other sites

Til innspill så er det med propeller som med bildekk (nesten). Dvs at bilforhandler og bilprodusent har ikke nødvendigvis testet ut alle dekk og hvilke som passer best - hva er for eksempel best? Er det toppfart, drivstofføkonomi, aks, etc. Og det kan være at andre dekk enn de som er levert med bilen kan gi andre egenskaper man selv verdsetter. Kanskje er det pris som kan være medvirkende til at akkurat den kombinasjonen blir valgt. Og jeg våger påstanden at flere motorprodusenter får propellene produsert utenfor huset. Honda har feks kjøpt Solas i lang tid som sine. Yamaha kjøpte Precision Propellers for å få tilgang til kunnskap om produksjon og design av propeller. Så det å ihvertfall være klar over at andre propeller enn de få Evinrude lager kan passe bedre til egen båt/motor er verdt å merke seg.

 

Selvsagt er det kjekt at man får de man har kjøpt båten fra til å levere båt og propell. Jeg fikk selv levert en E-tec med propell fra Mercury. Men det er fra en båtprodusent som er noe mer enn middels interessert i ytelser. Men det er de færreste kjøpere som verdsetter dette og heller ikke stor kompetanse på dette hos båtprodusenter og marinar.

 

Synd at man ikke har noen som er interessert i dette der man kan låne og prøve ulike propelltyper og stigninger. I Norge er det vel kun Goldfish som har en vegg med ulike propeller til test.

Link to post
Share on other sites

Hei Alfaalfa

Jeg er helt enig i det du skriver, dette er ikke enkelt...

 

Min leverandør skaffet samme båt/motor som jeg har bare for å teste ut de forskjellige kombinasjoner innen de propellene de hadde i sortimentet. Nå er det slik at samme leverandør har også startet opp med Yamaha i tilleg til Evinrude, kanskje det åpner seg en dør for å prøve Yamaha propell, hvist den passer da...

 

Trur nok at jeg blir fornøyd nå når jeg får Raker'n på, den er nok en smule for stor burde ha gått ned 1 eller 2 tommer, men til gjengjeld så har vi hevet motoren ett hull.

 

Som nevnt tidligere så er jeg ikke så opptatt av denne topphastigheten, heller mer opptatt av drivstofføkonomi.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg har e-tac 150 hk og oppnår 5200 på full gass, alene i båten med full tank. Mener anbefalt er 5300-5700 (noe ussikker). Vi det være til hjelp for meg å heve motoren et hull eller 2? Eller er det bare å belage seg på proppelskifte? Kjører mye med 3 voksne og 2 barn inkludert helgeoppakning for hytte turen. Har kjøpt inn trimålan som skal monteres etter neste helg, vil disse ha noen innvirkning?

 

Beklager hvis jeg kupper tråden men det virker som om den rette kompetansen har samlet seg her

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jon-Kåre, har du fått målt turtallet ved full last? 

 

Ut fra tidligere tråder på e-tec 75/90 så virker det som at de ikke er alt for glade i turtall,  I tillegg har det vært noen som har hatt turtellere som har vist for lavt. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har byttet båt og motor Ivar. Har nå en Buster XXL MED 150hk e-tec. Har ikke målt turtall med full last, har enda ikke hatt det

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Bare for at det ikke skal være noe tvil, min motor er nå montert på topp. Resultatet vil nok være litt mindre friksjon/ mer turtall men kanskje litt mer nærvøs båt, men jeg kjører aldri så fort alikevell.

 

Har jeg hatt topp turtall på 5200-5300 med 1 person om bord så har jeg vært fornøyd med det. Skal du ha topp turtall med full last så må du gå ned i dimensjon, det spørs bare hvor du vil legge deg.

 

Jeg kjører alltid med 2 personer om bord, noen ganger med 4, jeg tester ALDRI maks hastighet med andre ombord, da er det turkjøring som gjelder.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

John_Kr,

-jeg tror nok ikke at den blir mer nervøs med hevet motor. Det er ofte andre veien. At en heving gir roligere gange med mindre chine walk - om det er noe problem.

 

Full gass med folk i båten er et spørsmål om trening - bli kjent med båtens oppførsel så vil det bli helt greit å kunne bruke hele registeret!

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har e-tac 150 hk og oppnår 5200 på full gass, alene i båten med full tank. Mener anbefalt er 5300-5700 (noe ussikker). Vi det være til hjelp for meg å heve motoren et hull eller 2? 

5200 på full gass er under anbefalt turtall. Det er da mer krefter igjen og du vil kunne øke maks hastighet ved å finne en bedre tilpasset propell.

Om propellen har grep vil du kunne heve den ett hakk eller to. 

Link to post
Share on other sites

Proppellen har gått grep og jeg trimmer godt ut når jeg er i plan. Får se etter om det er noen hull å flytte opp. Det meste jeg har hatt av fart er 41 knop. Mener jeg leste i en test at den gjorde 45 med en e-tec. Nå brur jeg meg lite med om den gir 40 eller 50 for den saks skyld men har dette noe å si for marsj fart og forbruk. Lgger nå på 31 knop og da vandrer forbruket mellom 27, et eller annet og 28-29 på i undrekant av 4000 omdreininger

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har byttet båt og motor Ivar. Har nå en Buster XXL MED 150hk e-tec. Har ikke målt turtall med full last, har enda ikke hatt det

 

selv om det står i signaturen din så driver jeg visst fortsatt å innbiller meg at du har den forrige båten  :lol:   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Veit ikke hvordan det har gått med trådstarter? Jeg er ingen ekspert men noe erfaring med ulike Nordkapp båter og E-tec. Hvorfor er 19" viper for liten? Fikk du ikke 5.500 med den? Alltid lurt å legge seg helt i øverste rpm område med lett båt og 1 pers ombord. Du får en mye mer lettkjørt, sporty båt og den blir bedre når du laster den. Kjører nå en 760-250HO med 20" raker. Toppturtall opp mot 6.000 som er i grenseland. Men med fulle tanker og personer om bord detter turtellet men båten er fortsatt kvikk og fin. Kjøp en Raker 1 20" eller bruk 19 viper. Mitt forslag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg montert ny Viper 19" på min 605 Avant 150HO. Motoren sitter på nest nederste hakk. Oppnår ca 44 kn ved 5.500-5.600 o/min. Prøvekjørte med full tank og var alene i båten. Mulig den beste løsningen er som trådstarter sier; å løfte motoren på øverste hakk med en Raker II 22". Vurderer det til neste sesong avhengig av trådstarters erfaringer.

Link to post
Share on other sites

Har vært opptatt på jobb så båten er ennå ikke sjøsatt, men til helgen skjer det... :thumbsup:

 

Jeg er spent selv, ser at det er forskjellig meninger og resultater på denne ekvipasjen, men jeg trur at det blir bra med den løsningen min leverandør har valgt. Ideelt sett så er vi vel enige at en 21" har passet "litt" bedre, men minste Raker II er 22". 

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Fikk sjøsatt i dag, motoren startet tvert....

 

Når det gjelder propell så er jeg ikke sikker, men jeg må finne litt mer ut av trimmen, trimmet motoren mellom max - min på indikatoren på instrumentet, mener at jeg kunne trimmet ut enda mere. Hastigheten var såpass at jeg turde ikke mere. Så på maks hastighet på GPSn etterpå at den sluttet på 48 knop, mener det var mere å gå på. Litt usikker på turtall, måtte følge med på sjøen, så bare at jeg passerte 5200. Når det gjelder drivstofforbruk så lå den på 0,4 l/nm ved 3500 omdr, syntes der var meget bra.

 

Trur ikke jeg orker å teste så veldig mye mer, er fornøyd, må bruke båten også... :-)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

kjenner ikke akkurat den, men ligger nok skjult nedi menysystemet et sted, oftest under "system" eller "navigation" om du finner noen sånne valg  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå har jeg kjørt noen timer med Raker propellen og er rimelig godt fornøyd...

 

Er vi to personer i båten så går den på 4,8-4,9 nm/gal, lett å få opp av sjøen og den går økonomisk, dersom jeg får trimmet motoren korrekt så går den nydelig og lett.

 

Dersom vi er fire personer + last så er denne propellen et nummer for stor, virker "litt" tung og få opp av sjøen og går på 3,8-4,0 nm/gal. Har du kjørt konstant med denne lasten så har vel en Viper 19-20" et bedre valg.

 

Har ikke regnet om forbruket fra 4,8-4,9 nm/gal til liter/nm.

 

Kommer ikke til å endre mitt oppsett nå, slår meg tilro med Raker II.

 

Spørsmål til noen av dere som har fulgt denne tråden, har dere prøvd et annet merke propell og hvilken mener dere er den beste "ikke originale" propell.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...