Jump to content

Påbud om redningsvest fom. 1. juli


DIYglenn

Recommended Posts

 Skjønner ikke hvor de har fått den fantastiske ideen om at kun de med båter under 8 meter er i faresonen her  [/size][/font][/color] :nonod:

Nåja, følger en med litt i timen så bør en oppfatte at menge ulykker til sjøs (de fleste?) skjer fra små åpne båter. Vi har vel sett mange oppslag i medie om tyskere og polakker som drar langt til havs i overfylte joller for å fiske. Mange av disse med tragisk utfall.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nåja, følger en med litt i timen så bør en oppfatte at menge ulykker til sjøs (de fleste?) skjer fra små åpne båter. Vi har vel sett mange oppslag i medie om tyskere og polakker som drar langt til havs i overfylte joller for å fiske. Mange av disse med tragisk utfall.

Har fulgt såpass med i timen at det ikke bare gjelder åpne båter og joller. 

Link to post
Share on other sites

Synes synd på barna som vokser opp i dag. Selv på fronter (skole oppgaver på nett) blir de fortalt at de ikke kan bruke kniv og øks når de går i første klasse. Alt av klatre stativer og lekeapparater skal være "umulig" å skade seg på. Risikovurdering blir så nedprioritert at slike påbud må komme, selv om ungdom i dag er mye flinkere enn for 20 år siden.

 

Som jeg skrev tidligere i tråden så har jeg mine (våre) regler i båten hvor vi har gått gjennom mange scenarier for hva vi kan komme ut for og føler oss trygge på dette. Det at et påbud skal påtvinge meg vesten har jeg ikke sansen for. Bruker både vest og dødmannsknapp når det trengs. Det siste er vel så viktig som vesten hvis noe skulle skje.

Link to post
Share on other sites

Vi snakker om 21 av rundt 2`000`000 millioner, det beviser at vi ikke trenger et vest påbud for å overleve på fjorden.

Politikerne kan lage 1000 nye Lover og regler for båtfolket, men du vil aldri få druknings-prosenten ned i 0.

 

Trist at folk dør, men det er en del av livet.  Vi kan ikke lage lover og regler for alt her i livet, da er vi ikke lengre fri mennesker.

Kjenner dere noen som ikke kan ta vare på seg selv ute på fjorden, så ikke la dem gå ut i båt alene.

 

Jeg tror vi klarer å være på fjorden uten en hel masse regler, det er bare å bruke hodet. 

Link to post
Share on other sites

Nåja, følger en med litt i timen så bør en oppfatte at menge ulykker til sjøs (de fleste?) skjer fra små åpne båter. Vi har vel sett mange oppslag i medie om tyskere og polakker som drar langt til havs i overfylte joller for å fiske. Mange av disse med tragisk utfall.

Og disse fisketuristenes tidligere erfaring med båt på hav er?

Danskene(?) som omkom på Sørlandet for noen år siden reiste ut i en 14fot jolle, full av groe, uten erfaring og vester. Når man så bilder av båten på vei ut av havnen burde jo utleier vært tiltalt for overlagt drap! Kan jo ikke sende noen ut med en slik båt. Er det likt på de andre utleie stedene er det jo ikke rart at det går dårlig. .

Link to post
Share on other sites

Synes det er kostelig at så mange benytter bilbeltet som et relevant eksempel på at vestpåbud handler om at vi er lite mottakelige for at verden går fremover. Hvorfor skal noen på død og liv bestemme over oss andre og gjøre oss til kriminelle for en aktivitet som vi selv bedømmer er helt trygg?. Det er masse fritak for beltepåbud, det gjelder for eksempel ikke utenfor offentlig vei, det gjelder ikke MC, gocart også videre. Er bilen gammel? Da gjelder ikke loven om at man må bruke belte.

 

Limer raskt inn fra lovdata når beltepåbud ikke gjelder.:

 

b) under rygging, c) under kjøring i garasje, på parkeringsplass, bensinstasjon, verkstedområde eller lignende avgrenset område, d) under kjøring i lav hastighet der vedkommende med korte mellomrom må forlate sin plass, så som under utdeling av post eller aviser, eller ved renovasjonsarbeid eller lignende, e) når vedkommende har med legeerklæring som fritar fra å bruke bilbelte, f) - - - g)

for ledsager ved øvelseskjøring og førerprøve i klassene C, C1, D, D1, CE, C1E, DE og D1E der ledsager i bilbelte ikke rekker fram til rattet,

 

 

 

Så til dere som bruker bilbelte som argumentasjon, kan dere være så snill og lese dere opp litt på temaet før dere er bombastiske?.

 

Få inn tilsvarende regler i vestpåbudet, så blir dette en ikke sak. 

 

La folk få beholde noe frihet her i livet sier nå jeg. Jeg bruker vest 9 av 10 ganger så det vil ikke være slik at jeg vil slutte å være på sjøen på grunn av dette.Men det irriterer meg at rettighetene våre til å bestemme over oss selv som voksne mennesker stadig blir innskrenket.

Link to post
Share on other sites

Bra innlegg Stålek.

Nå har jeg lest masse innlegg på forskjellige steder på nettet, konklusjon : Båtvante folk er helt i mot dette påbudet.

Det er klønene og moralistene som er for påbud, de som er dårlige til å føre båt, gjerne vokst opp et stykke fra kysten, de har ofte ikke arbeidet fysisk, i tillegg er de for andre påbud som f.eks sykkelhjelm, de er sikkert for mest mulig bomstasjoner og overvåking også og trygge lekeplasser med eu-sand og obligatorisk refleksvet med på fjelltur, resultatet av slike meninger, blir en farlig mix, ingenting blir tillatt og alt skal kontrolleres, dere er duster i forhold til lover og regler.I følge klønene høres det ut som det er kjempehøy risiko for å drukne, men det er det absolutt ikke, det blir foretatt millionvis av båtturer i Norge, men det vet ikke nerdene, de er jo kun ute i båt en gang i året max og da på sommeren med redningsvesten på seg i 40 varmegrader i sola, duster er dere. Men bruk gjerne vest alle som vil, men ikke påtving andre dette !!!

Redigert av Hvalen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har forresten hørt at det er en del utlendinger som drukner.

Totalt var det 21 personer som druknet i fjor , hvor mange druknet på sommeren, hvor mange var båtvante, hvor mange var utlendinger som tok sjanser på havet osv ? De fleste drukner ikke fra båt men fra brygge og i forbindelse med andre badeaktiviter, dykking,etc

Det blir helt klart for meg at dette påbudet er helt unødvendig og vil bare ta penger fra statskassa som kunne vært brukt til og gi skattelette til konkurranseutsatte næringer heller enn og plage båtfolket i ferien.

Politikere må komme seg ut i vanlig jobb i 10-15 år før de skal få bestemme noe, før i tiden var det de eldre som bestemte, de som hadde livserfaring, nå er det , populister, akademikere, innvandrere uten særlig kunnskap om Norsk kultur, regelryttere, og nerder.

Verden er galere enn noen gang.

Redigert av Hvalen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe... du kan få sagt det du Hvalen... maken til sludder og kategorisering av folk er det lenge siden jeg har lest...

Jeg er håndtverker,vokst opp i båt og bor rett ved vannet... og er for vest,men da også på fartøyer opp til 15meter uansett fart.

 

Men med din kategorisering av folk viser mangel på innsikt og forståelse... uti fra dine utalelser her på forumet så tror jeg enten du er for ung til å forstå eller så tror jeg du har sluntret unna folkeskolen.

Redigert av MorganX (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være noen motsetning mellom å være uenig i et vestpåbud og å påpeke at dette påbudet, som gjelder alle båter under 8 meter, men ingen båter over 8 meter, på mange måter er ganske lite treffsikkert. Det er forøvrig ikke noe i veien for å gjøre et unntak fra påbudet, f.eks. ved lav hastighet (under 5 knop) og i dagslys. Så vidt jeg forstår, ville dette gjort alle fornøyd. Jeg har ikke sett noen som ønsker å kunne kjøre i høy hastighet i mørket uten vest og jeg har heller ikke sett noe som tyder på at drukningsstatistikken preges av ulykker ved lav hastighet i dagslys.

 

Ikke helt korrekt Stradivarius. Når jeg for noen år siden drev med undervisning til Båtførerprøven gjorde jeg en sammenstilling av drukningstallene. De preges nettopp av ulykker i lav hastighet og dagslys (kantring og fall overbord fra joller og andre små båter i godt vær og lav eller ingen fart). Legg til at vi gjerne snakker om godt voksne menn alene i båten. Nå er som sagt disse dataene noen år gamle, men med unntak av enkelte veldig dramatiske ulykker de siste årene som i noen grad kan ha dratt opp høy fart og mørke på statistikken ser jeg ingen grunn til at bildet skal være dramatisk forandret nå. Igjen viser dette bare at man vedtar påbud i hytt og pine uten noen formening om påbudet treffer riktig. 

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Morgan X du høres ut som om du har fasiten på dette, men det har du ikke, fasiten har de som skjønner at folk må få bestemme over eget liv i egen båt.

Du viser ingen nåde og prøver å stemple meg, men du kommer til kort, for du er en moralist, kan du bevise/argumentere for at du ikke er det ?

Når det gjelder mine innlegg her på Baatplassen kommer de fra hjertet.

Jeg er særdeles skuffet over at andre mennesker i dette flotte landet er så opptatt av hva andre gjør.

Jeg overdriver en smule, men det gjør dere som er for påbud også, dere prøver hele tiden og gjøre dette om til en iq konkurranse, der de som er mot påbud er de dumme idiotene, mens dere som er for påbud er de smart fornuftige folkene som alltid er opptatt av sikkerhet og økonomi.

Er så skuffet over dette at jeg nesten feller tårer.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ingen moralist Hvalen... men du vet vi er 5 millioner individer her i landet og om folk skulle få lov til å gjøre sånn som vi selv ville hadde det blitt det komplette kaos med fare for liv og helse til våre medborgere... Hver enkelt person har forskjellige grenser på hva som er sunn fornuft,derfor må vi ha lover og regler sånn at vi reduserer risikoen for at man utsetter seg selv og andre individer for fare og skader.

 

Politikerne som kom med dette lovforslaget sendte bare spørsmålet ut til fagetater om løsninger til hvordan forbedre sikkerheten til sjøs når det gjelder druknings ulykker og sikkerheten til sjøs blant fritidsbåter og så var det RS og politiet som kom med forskjellige forslag og så vedtok politikerne en besluttning utifra de rådene... RS ville til og med gå lenger i sitt påbud enn det politikerne gikk inn for.

 

Men dette innlegget her har gått litt over det vi egentlig skulle diskutere nemlig påbudet om redningsvest...

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer uansett ikke, til å følge noe ny vest Lov.

 .

Nei, det er vel fortsatt fritt fram å la være for de som heller vil bruke feriebudsjettet set til å betale 4000,- i forenlede forelegg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nåja, følger en med litt i timen så bør en oppfatte at menge ulykker til sjøs (de fleste?) skjer fra små åpne båter. Vi har vel sett mange oppslag i medie om tyskere og polakker som drar langt til havs i overfylte joller for å fiske. Mange av disse med tragisk utfall.

 

Siden du har fulgt så godt med i timen så kan du sikkert også liste opp de forskjellige kategoriene av drukningsulykker i forbindelse med sjø/båtliv inklusive fall fra brygge, bading, fiske/fiskere (yrkesfiskere) osv slik at man får en helhet i det hele? Har sett en del eksempler på yrkesfiskere som har falt i vannet fra kaia, teller de med?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nei, det er vel fortsatt fritt fram å la være for de som heller vil bruke feriebudsjettet set til å betale 4000,- i forenlede forelegg.

Har vel bare snakket med Onkel Politi 7 ganger på 30 år, så dette går nok bra.

Bruker vest ved behov, og det uten at noen skal fortelle meg når og hvor jeg skal ha den på. 

Link to post
Share on other sites

Jeg faller jo da inn under kategorien med liten åpen båt og får da inntrykk av at om jeg ikke bruker vest så er det stor overhengende fare for at båtlivet mitt utsetter meg for store farer absolutt hele tiden når hendelen står i gear forover. Med ankeret ute er all fare over. Lurer på om jeg i det heletatt tør å ta med familien på denne risikosporten lenger..... kanskje det bare skal bli min adrenalinhobby.

 

Selv om jeg bruker vest stort sett hele tiden og er for vestbruk sitter jeg med denne følelsen.....

Link to post
Share on other sites

Når vi ligger på svai og ror de 100 meterne til land har vi droppet vestene for å unngå at de blir stjålet.

Når jolla er låst fast er det kun årene som kan bli tatt.

Hva skal vi gjøre nå? Må vi skaffe noe gammel stygt "flytegreier" som ingen ønsker å stjele?

bilde

Link to post
Share on other sites

Mistet lysten på alt som har med båt nå jeg for min del. Og ps, også jeg har brukt vest når dette har syntes riktig, i både små og store båter..

-Men aldri i fem knop en vakker sommerdag...

Friheten og gleden forsvinner med dette overformynderiet. Det kan nok fort vekk bli trangt på bobil campene etterhvert nå fremover.

Link to post
Share on other sites

Siden du har fulgt så godt med i timen så kan du sikkert også liste opp de forskjellige kategoriene av drukningsulykker i forbindelse med sjø/båtliv inklusive fall fra brygge, bading, fiske/fiskere (yrkesfiskere) osv slik at man får en helhet i det hele? Har sett en del eksempler på yrkesfiskere som har falt i vannet fra kaia, teller de med?

 

Konkret svar, nei. Jeg regner med at REM refererer til Sjøfartsdirektoratets årlige statistikk. Denne dekker kun fritidsbåter, dvs fra 15 meter ned til kanoer og robåter, og den dekker ikke bading, brygger, svaberg mv. Men der tror jeg Norsk folkehjelp utgir noe statistikk. Sjøfartsdirektoratets tall fra 2013 fant jeg her: http://www.sjofartsdir.no/PageFiles/16307/pressemelding%20fritidsb%C3%A5t%202013.pdf. I forhold til eldre tall som jeg har referert tidligere virker det som om større båter viser økende tendens i forhold til drukning, mens joller er på vei ned. Men fremdeles er det slik at små, åpne båter står for de fleste drukningsulykker. Interessant er det også å se at de fleste ulykker (ca 2/3) skjer i beskyttet farvann.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Jeg er ingen moralist Hvalen... men du vet vi er 5 millioner individer her i landet og om folk skulle få lov til å gjøre sånn som vi selv ville hadde det blitt det komplette kaos med fare for liv og helse til våre medborgere... Hver enkelt person har forskjellige grenser på hva som er sunn fornuft,derfor må vi ha lover og regler sånn at vi reduserer risikoen for at man utsetter seg selv og andre individer for fare og skader.

 

Og det florerer fremdeles med stråmenn. Det er vel ingen som argumenterer for at vi ikke skal ha lover og regler.

 

Problemet med din argumentasjon er at det ikke vil være grenser for hvilke påbud og forbud som man bør innføre, fordi man vil alltid kunne koke opp en tenkt situasjon der man kan redde et liv. Bør vi forby alkohol på grunn av alkoholrelaterte helse- og voldsproblemer? Bør vi sette fartsgrensen ti 30 på alle veier, og beslaglegge bilen til alle som bryter fartsgrensa for å hindre dødsfall i trafikken? Bør vi kappe balla av alle mannfolk for å få bukt med voldtektsproblemer (og, jeg erkjenner at den er litt drøy)?

 

Jeg oppfatter det slik at kjernen for alle som er mot et påbud er følgende:

1. Er tiltaket (påbudet) forholdsmessig fornuftig sat opp mot effekten? Dvs er fordelene ubetinget større enn ulempene?

2. Finnes det faglig belegg for at et påbud faktisk vil gi færre drukningsulykker?

Det kan umulig være for mye forlangt å be om svar på disse enkle spørsmålene, uten at dere skal koke opp stråmenn og andre vikarierende argumenter.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Men fremdeles er det slik at små, åpne båter står for de fleste drukningsulykker.

... men de små, åpne båtene står jo også for majoriteten av fritidsbåtflåten (selv om majoriteten her på BP antageligvis har kahytt). Det hadde vært interessant å se forholdstall. Dog, antall druknede er jo såpass lavt at det er vanskelig å kunne si noe som helst med statistisk signifikans. Hvilket er én av grunnene til at jeg synes påbudet er ganske så unødvendig.

Link to post
Share on other sites

Når vi ligger på svai og ror de 100 meterne til land har vi droppet vestene for å unngå at de blir stjålet.

Hva skal vi gjøre nå? Må vi skaffe noe gammel stygt "flytegreier" som ingen ønsker å stjele?

Egentlig ingen endring - for ihht de gamle reglene var du uansett forpliktet til å ha vesten med på reisen på de hundre metrene til land.

 

Du får tråle finn.no og se hva du finner. Om du ikke finner noe, anbefaler jeg disse:

 

http://www.biltema.no/no/Bat/Sikkerhetsutstyr/Redningsvest/Flytevest-50-N-255502/

 

:-)

 

Evt, beholde vesten på hele veien hjem, det hender jeg lar barnevesten ligge igjen under jolla men beholder min egen vest på. Man risikerer å bli spurt om man er engstelig for at T-banen skal spore av og havne i ... hm, det er fint lite vann langs Grorudbanen.

Link to post
Share on other sites

Det e rmange tall ute og går, og hvis man ser på tallene fra SSB som Norges Liverdningsselskap her viser til: http://www.livredning.no/en/drukningsstatistikk

 

Så var det for eksempel for året 2012 som følger;

 

Totalt antall - 86 hvorav

 

15 - sjøtransport

45 - drukning ikke sjøtransport

26 - selvmord ved drukning

 

Lurer også litt på hvor mange av de 15 som var edru, under lovlig grense på 0,8?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...