Jump to content

Påbud om redningsvest fom. 1. juli


DIYglenn

Recommended Posts

Har dette blitt en AkkADemisk TulleTråd rulet av Spindoctors....?

 

Kriminaliteten i USA gikk sterkt ned under Clinton. Hvorfor? Det hadde ingenting med Clinton å gjøre - selvsagt...

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Så den som påstår at folk med egnet flyteutstyr i mindre grad drukner er ikke mottagelig for normal fornuftig argumentasjon mens den som aktivt argumenterer mot hva et stort flertall i folket ønsker, pluss alle organisasjoner knyttet til fritidsbåtlivet, pluss politiet, pluss flertallet på Stortinget er den som fremfører normal og fornuftig argumentasjon? 

 

 

 

Er ALLE organisasjoner knyttet til fritidsbåtlivet for påbudet...? Det var nytt for meg. Ingen som i ettertid innen politi og redningsselskap som stilt spørsmål ved påbudet??

Du får det også til å høre ut som om at det var et stort flertall for påbudet på stortinget. Jeg tror du veit hvor stort det flertallet var. Flertall ja, stort nei!  Stortinget er det stedet i Norge hvor det foregår flest hestehandler. Disse er nødvendigvis IKKE i tråd med flertallet i befolkningen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har faktisk lest en del av rapporten og konklusjonene. Det som aldri blir skikkelig tatt med i slike rapporter er at det er en egenverdi i den personlige friheten til å velge. Kanskje det er noe byråkrater og "eksperter" ikke skjønner, samme om de sitter i vegvesen eller KNBF.

 

Selvfølgelig er det vanskelig å sette et "pris" på "pils-kos-i-snekke-uten-redningsvest" for regne det opp mot en eller to ungåtte drukningsulykker i året. Men det er en kjennsgjerning at makisimal sikkerhet går alltid på bekostning av frihet og selvstendighet. Jeg synes det er synd at enda en forskrift kommer som til syvende og sist er symbolpolitikk og tar bort en liten område av vår myndighet og sivilt frihet. Samfunnet er mer enn overregulert allerede og det er på tide med en omfattende de-regulering. Skuffende at det går andre veien.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Er ALLE organisasjoner knyttet til fritidsbåtlivet for påbudet...?

 

I Norge er de fleste organisasjoner alltid på "sikkerhetens" side. Helt ulik til England for eksempel der RYA kjemper med nebb og klør MOT regulering og påbud.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Om noen/mange/de fleste/nesten alle er for eller imot dette pålegget er en sak. Jeg personlig er ikke så opptatt av det.

 

Derimot mener jeg det er mer interessant å se på HVA det er påbudet er ment å løse og om det er MULIG å evaluere det i ettertid. Et mål er ikke et mål om ikke det kan måles.

 

Påbudet kom fordi man ville redusere antall drukninger. Det er en ide som synes god og jeg tror også det er få som er imot. Det store spørsmålet er jo om dette påbudet vil påvirke drukningstallene. Med det datagrunnlaget som beslutningen er fattet på er det ikke mulig å vite noe om det. (Og det forhindrer som vi ser altså ingen i å SYNSE noe om det...)

 

Dersom samtlige 21 drukninger fra fritidsbåt i fjor var selvmord (Om det var 0 eller 21 selvmord sier datagrunnlaget ingenting om) så er det usannsynlig at et påbud ville påvirke tallene.

Dersom samtlige 21 drukninger fra fritidsbåt i fjor var fra båter over 8 meter - eller båter under 8 meter som ikke var i fart så er det usannsynlig at et påbud ville påvirke tallene.(For pålegget omfatter ikke de situasjonene)

Dersom samtlige 21 drukninger fra fritidsbåt i fjor var fra båter under 8 meter i fart der ingen hadde flyteplagg men der personen VILLE brukt egnet flyteplagg om det hadde vært påbudt så vil det påvirke tallene (men vi vet ingenting om i hvor stor grad ettersom det å flyte ikke er tilstrekkelig for ikke å drukne og påbudet sier ikke redningsvest)

 

Om det i år er 42 som drukner fra båter over 8 meter så vil jo fakta være at etter at påbudet kom har antall druknede doblet seg. Jeg har vondt for å tro at NOEN (Jada - deg inkludert... ;-)  ) vil mene at påbudet i så fall ville være ÅRSAKEN til økningen.  

Men allikevel skal man være sikker på at det motsatte er tilfelle???

Redigert av Båtfersking... (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@DC-Tobben

 

30 fot er over 8 meter så jeg tror kanskje du ikke har lest deg helt opp på det du kommenterer nå... :-)

Det har du rett i, det har jeg ikke. Jeg fikk høre at det er 30 fot, de har kanskje rundet av litt.

Men den samme tankegangen gjelder vel strengt talt en båt på 26 fot like mye som en på

30 fot? Så sant det bare gjelder når båten er i bevegelse, er det kanskje ikke så lite fornuftig? 

Ihvertfall hvis det gjelder seilbåt, virker ikke så fornuftig hvis du skal putre av gårde i snekka

di..

Redigert av DC_Tobben (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nyeste tall fra Nordkorea viser at antall druknede fra fritidsbåt er helt nede i null hos dem.

 

Nullvisjonen ER da faktisk oppnåelig. Så da hadde de vist rett allikevel, innskrenkning av individets rett til å tenke/velge selv ER rette vei for å oppnå målet.

 

Vi har nå altså tatt første steg i helt rett retning, men det er nok laaaangt igjen på den veien for å eliminere drukning helt.

 

En mulig snarvei for å oppnå nullvisjonen på drukning er å innføre og tvangs-påby selvskudds vest med hydrostat utløser.

På den måten vil alle som faller i vannet (noe som selvsagt skal forbys), bli skutt, innen de rekker å drukne.

 

DA må vell alle bli fornøyd  :saint:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Sist jeg var ute å seilte, nå halvannen uke siden, tenkte jeg ikke på vestpåbud eller noe slikt et eneste sekund den dagen. Og det i en båt over 8 meter og selv om vesten var på hele tiden både hos meg og mannskapet.  

 

Kan dette virkelig være så vanskelig og tungt som mange gir uttrykk for, tror ikke det. 

Link to post
Share on other sites

Du vet at seilvest kun er egnet flyteplagg for svømmedyktige Pinkvin?

Her på vestlandet er sjøtemeraturen 8 grader (målte nå i helgen), tviler på den er mer der du ferdes.

Hvor lenge er du svømmedyktig etter å havnet i vann i den tempen tror du?

 

At du er så skråsikker i din egen sikkerhets vurdering at du ønsker å påtvinge alle andre samme regime, og samtidig bommer såpass er litt spesielt.

 

Jeg vil sterkt anbefale deg å skaffe deg ordentlig redningsvest, eller helst flytedress med thermo funksjoner (du får det fra ca 1000.-) og benytte den frem til badesesongen er offisielt åpnet, ihvertfall i situasjoner der du vurder det påkrevd å ha på flyteutstyr. I alle andre situasjoner kan du i praksis like godt la det være å ta på noe som helst, for med seilvest vil du være hjelpeløs etter kun minutter, og ikke kunne hverken svømme eller klatre ombord selv, og ikke vil resten av mannskapet greie å få deg ombord heller. Skaff ordentlig utstyr, og med feste for både sikkerhetssele, og mulighet for å vinsje deg ombord.

 

Slutt å tenk så mye på byråkrati, og begynn å ta ansvar for din egen og manskapets sikkerthet istedet!

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg ønsker ikke å påtvinge noen noe som helst, det er det det sittende regjeringen som har gjort. Men jeg er faktisk enig i hva regjeringen har gjort i denne saken, det må være lov. 

 

Om en ønsker å omstøte avgjørelsen så må en begynne å jobbe mot interesseorganisasjonene i fritidsbåtlivet, det lille seilforbundet (representerer veldig få båter/brukere mtp fritidsbåter) har hele tiden vært mot vestpåbudet og er sikkert kjempeglad for den bølgen av nye medlemmer som melder seg inn for å støtte deres standpunkt (noe som aldri skjer fordi folk ikke gidder å engasjere seg utover tastatur og bryggesnakk...).

 

Dernest får en bruke stemmeseddelen eller påvirke gjennom de politiske kanaler som er tilgjengelig, men det tror jeg er ganske dødfødt. Kan ikke i min villeste fantasi se for meg at Stortinget kommer til å fjerne en lov som øker sikkerheten til sjøs, men uansett. 

-------

Har flytejakke og bukse som jeg bruker når det er ordentlig kaldt. Var på vestlandet i helga, men ikke på sjøen, og to uker før det, da på sjøen. Brukte flytejakke hele tiden, og de andre ombord brukte flytedresser. Om sommeren bruker jeg seilvest, og det gjør alle andre ombord også. 

 

For meg er den vesentlige forskjellen om jeg flyter eller ikke. Jeg er ikke noen særlig god svømmer og i en "fall i sjøen situasjon" er jeg farlig nær panikk om jeg ikke har på meg flyteutstyr, har prøvd uten et par ganger, også i kaldt vann. 

 

Som jolle og brettseiler i mange år på vestlandet så vet jeg hva kaldt vann gjør med en. Har "frosset i hjel" mer en en gang :-)

----

 

Er absolutt pro ordentlig sikkerhetsutstyr og vester osv. Men jeg tror det vesentlige forskjellen mellom drukning-ikke drukning går mellom flyteutstyr-ikke flyteutstyr. 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror diskusjonen dreier seg ikke om det er fornunftig å bruke vest eller ikke. Antagelig ville Pinkvin og jeg tatt akkurat de samme avgjørelsene, nemlig å ta på seg vest i de allerfleste situasjoner. Det dreier seg om hvem som tar besluttningen når jeg skal ta på meg vesten: jeg eller staten. 

 

Det som irriterer er overformynderiet, der staten går inn og detailstyrer.

 

Jeg visste ikke at seilforbundet var mot vestpåbud. All ære til dem. Jeg har tenkt å melde meg ut av Redningselskapet i protest mot deres holdning.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

......... Jeg har tenkt å melde meg ut av Redningselskapet i protest mot deres holdning.

Ikke gjør det. Svært mange av de vi eventuelt kommer i kontakt med i RS har samme meninger om påbudet som deg og meg. Det er ledelsen deres som er med på opphausingen av dette "ikke-problemet".

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

RS er så uendelig mye mer. En må tåle litt hekkbølger fra en så stor organisasjon og se litt større på det, tenk for en viktig jobb de gjør for så mange langs kysten. 

 

En emosjonell utmeldelse pga en liten fillesak tror jeg er mer til ulempe for alle og en selv enn noe annet. 

Link to post
Share on other sites

Joda, kan være enig i at det er egentilg en fillesak. Er imot påbud likevel. 

 

 

Og nettop derfor er det helt merkelig at ikke RS er 100% finansiert over skatteseddelen!

 

Ikke enig. Jeg synes igrunn at det er veldig bra at uavhengige og ikke-statlige ideele organisasjoner tar seg av viktige oppgaver i samfunnet. Samme om det er Redningselskapet, Frelsesarmeen, Røde Kors, Leger uten Grenser eller Montessoriskoler. Jeg mener at staten her i de skandinaviske land har en altfor dominerende rolle allerede. Om det er frivillige organisasjoner som trå til og gir engasjement og inspirasjon og påtar seg ansvar og gir alternativer og valgfrihet så synes jeg igrunn at det er veldig bra. Det er som oftest billigere og bedre enn om en haug med byråkrater i et departement som skal organisere samme oppgaven.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker ikke å påtvinge noen noe som helst, det er det det sittende regjeringen som har gjort. Men jeg er faktisk enig i hva regjeringen har gjort i denne saken, det må være lov. 

 

Det synes jeg ble veldig uklart. Ønsker du å påtvinge folk å bruke flyteutstyr, eller ønsker du det ikke? Det er på det rene at det ikke er du som har innført dette påbudet, men du sier jo at du er enig i hva regjeringen har gjort i denne saken. Altså ville du innført det samme påbudet selv dersom det var opp til deg, og da har i så fall Erik helt rett når han skriver at "du ønsker å påtvinge alle andre samme regime".

 

Ellers synes jeg ikke enkelthistorier om hvordan man selv alltid bruker vest og synes dette er helt topp har noen særlig relevans i denne saken. Uansett hvor glad du måtte være i å bruke vest, forandrer ikke dette på det faktum at det er mange som i gitte situasjoner ønsker friheten til å ta vesten av. At du ikke bryr deg om denne friheten er totalt irrelevant. Det blir som å si at jeg røyker ikke og jeg har aldri røkt, og jeg er kjempefornøyd med det, altså vil det være helt uproblematisk å innføre et totalforbud mot sigaretter i Norge. Eller hva om avholdsfolket slo til med samme argumentasjon, ville du kjøpt den?

 

Forøvrig blir det for dumt å si at hvis du ikke liker en bestemt lov, så får du bruke stemmeretten din for å påvirke det. Det er ikke slik demokratiet vårt fungerer! Vi velger representanter som får ansvaret for å ta beslutninger i alle mulige saker. Vi har altså ingen mulighet til å påvirke enkeltsaker som dette ved å bruke stemmeretten, og det vet de aller fleste meget godt, så jeg ser ikke hensikten med å prøve å late som om dette har noe med stemmegivning å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Demokrati kan også være to ulver og en sau som stemmer over hva de skal ha til middag.

 

 

Riktig. Og Frihet er at sauen kan få overprøvd avstemningen. (Benjamin Franklin)   -   Men nå blir dette vel off-topic...

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Ikke enig. Jeg synes igrunn at det er veldig bra at uavhengige og ikke-statlige ideele organisasjoner tar seg av viktige oppgaver i samfunnet. Samme om det er Redningselskapet, Frelsesarmeen, Røde Kors, Leger uten Grenser eller Montessoriskoler.

 

Det var IKKE min mening å gjøre det til en statlig organisasjon, og jeg tror egentlig ikke at vi er uenige, men jeg mener det blir feil når så mange av disse frivillige organisasjonene må bruke så mye tid, krefter og ressurser på å skaffe seg inntekter heller enn å fokusere ressursene på hva de skal gjøre. Til bildet hører også de mange som tjener store penger på å samle inn penger i blanta annet RS sitt navn, en ordning jeg absolutt ikke har noen sans for så min støtte til slike oraganisasjoner går ALLTID direkte, og ikke via innkrevere med mye lim på hendene.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det synes jeg ble veldig uklart. Ønsker du å påtvinge folk å bruke flyteutstyr, eller ønsker du det ikke? Det er på det rene at det ikke er du som har innført dette påbudet, men du sier jo at du er enig i hva regjeringen har gjort i denne saken. Altså ville du innført det samme påbudet selv dersom det var opp til deg, og da har i så fall Erik helt rett når han skriver at "du ønsker å påtvinge alle andre samme regime".

 

 

 

Nå må du være litt ryddig. Enkeltpersoner i det ganske land står jo ikke personlig til ansvar for alt som gjøres av styre og stell her i landet selv om de er enige. Du kan ikke spørre meg hva det stod på stemmeseddelen min og si at jeg personlig har et ønske om alt som blir gjort av det partiet de neste 4 år. 

 

Jeg er for vestpåbudet men tviler på at jeg ville innført det om jeg var i maktposisjon til å kunne bestemme noe slikt, slik som dagens regjering er. Men når det først er der så ønsker jeg det velkommen. 

-----

 

Verden er ikke så enkel som ja-nei, for og imot. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...