Jump to content

Påbud om redningsvest fom. 1. juli


DIYglenn

Recommended Posts

Ja, og så hører jeg de vurderer å la rallyførere slippe bilbelte under konkurranse.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

unntaket sier følgende:

 

"Personer som deltar i organisert idrett eller konkurranser er unntatt kravet til bruk av flyteutstyr, der dette vanskeliggjør gjennomføringen eller anses åpenbart unødvendig. Det er en forutsetning at sikkerhetsbestemmelser fastsatt av den respektive idrettsorganisasjonen følges".

 

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2015-04-27-409

 

Man kan ikke hevde at flyteutstyr vanskeliggjør gjennomføring av regattaseiling eller åpenbart er unødvendig. Så jeg tenker dette er et unntak som f.eks gjelder de som driver med kajakk eller roing...

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Når jeg putrer av gårde i snekka mi langs land på en varm og stllesommerdag, eller når jeg padler kano i Østmarka om sommeren kommer jeg ikke til å ha på flytevest! Det blir rett og slett for dumt. Jeg setter da min egen helse og velvære foran slike dumme pålegg.

 

I andre, mer utsatte situasjoner derimot har jeg vesten på fordi min egen fornuft tilsier det. Det gjelder for eksempel når jeg er ute med 31-foteren (hvor påbudet ikke gjelder) og fisker og trekker teiner fra akterdekket.

 

Denne loven er bare politikertull fra ende til annen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Man kan ikke hevde at flyteutstyr vanskeliggjør gjennomføring av regattaseiling eller åpenbart er unødvendig.

På regattaseiling er det åpenbare ulemper med redningsvest. Det hemmer bevegelser, kan henge seg opp når en beveger seg, tar mer plass. Ulempen er lik for alle, så i Norge har det lite å si. Men i en international klasse blir dette meningsløst. Man må trene med vest, mens i internationale stevner slipper man. Vi jobbet mye med å få effektive bevegelser om bord. I ett slag beveget alle seg i en bestemt rekkefølge med de samme fot og håndbevegelsene hver gang. Jeg visste eksakt hvilken fot som skulle plasseres hvor i alle rutiner. Med mer klær blir bevegelsene forskjellig.

 

Skal man vinne ett VM er marginene så små at alle detaljer må være perfekt. De færreste i Norge seiler på den måten. I Norc er det noen få som satser på dette nivået på perfeksjon. Jolleklassene håper jeg det er mange flere. Jeg er veldig glad for denne endringen.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser den, så om man kan begrunne ta bruken vanskeliggjør gjennomføringen vil man kunne være dekket av unntaket. Men slik jeg oppfatter det vil man ikke kunne droppe vesten om man stiller i Express på Færderseilasen.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Angående 8 meter grensen, noen som vet hvilken måling de går etter?

 

LOA=Total lengde inklusive alt "nips" som badeplattform, baugspyd etc. 
LWL= Lengde i vannlinjen. 

 

Mangler bare noen cm dersom det er LOA, så da vurderer jeg nesten om jeg skal forlenge badeplattformen litt  :giggle: 

Link to post
Share on other sites

Bruker selv seilvest da de er komfortable å ha på. Funker om det er varmt og funker om det er kaldt. Så har jeg en flytejakke om det blir veldig kaldt. Redningsvest har jeg faktisk ikke.. men funderer på å få noe offshore greier med feste for sikringssele for mer hasardiøse øvelser i dårlig vær osv. 

Seriøst? Du er en forkjemper for vestpåbudet, og har hverken redningsvest eller sikringssele? Vi lever i to helt forskjellige verdner. Jeg bruker aldri flyteplagg i pent vær. Men jeg bruker skikkelig redningsvest og line i dårlig vær. Line er det viktigste sikkerhetsutsstyret jeg har. Faller man i sjøen så er man død. Har hatt noen mann over bord øvelser i dårlig vær, og det er ikke hver gang vi fant tilbake til utstyret vi kastet ut. I godt vær klarer man seg uavhengig av om man har vest eller ikke.

 

Etter å ha lest denne debatten er jeg sjokkert over hvor lite sikkerhetsfokus det er hos folk. Man skal lage merkelige regler som ikke gir mening samtidig som mange ikke er reflektert over hva som er farlig og hva som ikke er farlig. Paragrafer er viktigere enn sunn fornuft.

Link to post
Share on other sites

Angående 8 meter grensen, noen som vet hvilken måling de går etter?

 

LOA=Total lengde inklusive alt "nips" som badeplattform, baugspyd etc. 

LWL= Lengde i vannlinjen. 

 

Mangler bare noen cm dersom det er LOA, så da vurderer jeg nesten om jeg skal forlenge badeplattformen litt  :giggle: 

 

Netto båt uten påmontert baugspyd og badeplatform (som kan demonteres)

 

For min del ser jeg badeplatformen som viktig sikkerhetsutstyr da... MOB mv... så den diskusjonen kommer jeg til å dra laaaannngggtt.. ;) 

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ok Bay_liner, kjekt å vite. Saumfarte LovData etter hvordan målinger foretaes, og det kommer ikke frem noen sted. 

 

Ser også at de har begynt å kalle redningsvest for "flyteutstyr", så da vil jeg tro at flytebelter er tillatt. Det er i alle fall et kompromiss jeg han leve med i varme sommerdager. 

Link to post
Share on other sites

Flytevest kan vel knapt kalles egnet flyteutstyr? Det går mer i kategorien badeutstyr i min bok.

 

Det blir da ett definisjons spørsmål om det er innenfor dersom du har skute under 8 meter, eller om det er straffbart nå etter 1 mai.

 

Det er vel faktisk potensielt straffbart uansett, for det er fortsatt krav til egnet flyteutstyr til alle ombord også på større båter.

 

Redigert :

Det er vist godkjent med flytevest  : https://baatplassen.no/i/topic/55019-rednings-eller-flytevest/

 

At det ikke er spesielt smart å dra til sjøs uten egnet sikkerhets utstyr, er det vel derimot liten tvil om, enten man er paragrafrytter eller ei.. :rolleyes:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Fra Båtmagasinet/Dagbladet:

 

 

 

Ekspertene enigeBåtmagasinet har forelagt dette spørsmålet til to av landets fremste eksperter på lovverk knyttet til fritidsbåter. Begge to, både sivilingeniør Eivind Amble, båtkonstruktør og skribent i Båtmagasinet og Olaf Hjelmeland i det tekniske kontrollorganet IMCI, International Marine Certification Institute, slår fast at det er ISO-standarden 8666 som gjelder

På det tørre fagspråket betyr det at all relevant informasjon om båtlengde, her snakker vi om skrogets lengde (LH), finnes i Norsk Standard-EN ISO 8666, mindre fartøy — Hoveddata.

Navigasjon: Finn frem med iPad-en

Mål det som er fastKort fortalt er skroglengden den nøyaktige avstanden mellom den fremste og bakerste del av skroget på båten. 

Skrogets lengde (LH) omfatter alle såkalte strukturelle og faste deler av båten.

I lengdeberegningen skal du ikke ta med deler som kan demonteres uten at det har konsekvenser for konstruksjonen. 

Eksempler på det er baugnebb, pulpitt og beslag på akter- og forstevn, ror, hekkaggregater, utenbordsmotorer og påmontert badeplattform.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Når jeg putrer av gårde i snekka mi langs land på en varm og stllesommerdag, eller når jeg padler kano i Østmarka om sommeren kommer jeg ikke til å ha på flytevest! Det blir rett og slett for dumt. Jeg setter da min egen helse og velvære foran slike dumme pålegg.

 

I andre, mer utsatte situasjoner derimot har jeg vesten på fordi min egen fornuft tilsier det. Det gjelder for eksempel når jeg er ute med 31-foteren (hvor påbudet ikke gjelder) og fisker og trekker teiner fra akterdekket.

 

Denne loven er bare politikertull fra ende til annen.

 

Denne loven er åpenbart ikke myntet på deg. Loven er ment å redde folk som ikke selv greier å vurdere når det er nødvendig å bruke vest ved å fjerne hele vurderingen (i den  tro at alle da vil bruke vest uansett). Det at alle som greier å vurdere dette blir rammet i situasjoner hvor det ikke er nødvendig er en bieffekt (eller hovedeffekt alt ettersom man ser det) av denne loven. Derfor blir det gjerne slik at loven vil fortone seg som dum for alle som har et fornuftig forhold til bruk av vest. Men det kan jo likevel hende at det viser seg at en del dumme folk redder livet som følge av dette påpbudet. Det er imidlertid høyst usikkert hvor mange (om noen) som vil berge livet på denne måten, dvs. som i utgangspunktet ville valgt å ikke bruke vest i risikofylte situasjoner, men som nå vil gjøre det på grunn av påbudet.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg lest mye i denne tråden og lurer på om jeg har oversett faktaopplysninger (Dette er det jeg har funnet:  http://www.folkehjelp.no/Presse/Drukningsstatistikk ) om hva slags båt folk har druknet fra og i hva slags situasjoner.

Jeg har funnet at det i 2014 var 21 som druknet fra fritidsbåt.

Hvor mange var i båt over/under 8 m

Hvor mange var i båt i fart

Altså skille på de som dekkes / ikke dekkes av den nye loven

 

Dernest

Hvor mange hadde promille over grensen (Eller var påvirket av andre rusmidler)

Hvor mange kjørte over tillatt maks hastighet på stedet

Hvor mange ville uansett omkommet (kulde eller annet)

Hvor mange var selvmord

osv...

Om man legger til grunn at de som bryter andre regler allikevel vil overholde vestregelen blir selvsagt noen av disse tallene overflødige for diskusjonsformål - men faktatall ville det jo uansett være.  

 

Og siden jeg ser det er mye følelsesladde utbrudd i tråden... Jeg er IKKE imot bruk av egnet flyteplagg og heller ikke imot sunn fornuft.

Link to post
Share on other sites

søkte litt mht årsaksammenheng og fant denne nokså "interessante" statestikken over drukninger 2013-14. sier intet om redningsvest eler bruk av eller mulighet for eller om fra båt, i elv eller sjø fra land though...

bilde

 

I tillegg: Klikk her for å si din mening på Båtlivs facebookside.


Les hele saken i Båtliv 3 2015, som er kommer i salg neste uke.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Komisk hele loven. Hvem skal håndheve dette påbudet? Marinen?

 

Politiet har nok med å kontrollere førere av raske motorbåter med promille, da det er her skadepotensialet på eiendom og legeme er ekstremt høyt.

Donald Duck lover pålagt voksne mennesker vil alltid bli overprøvd av folket. Skal gamlefar legge bi i seiljolla si fordi staten ønsker å bøtlegge han for manglende flyteplagg, der han seiler rund hovedøya? Kan garantere at det aldri vil skje, med mindre havnepolitiet er ute for å markere seg i en storkontroll, noe som sikkert vil forekomme når fellesferien starter...

 

Da jeg tok båtførerprøven for noen år siden, ble jeg fortalt at de aller aller fleste dødsulykker nær kysten skyldtes høy fart og/eller promille.

 

Drukner det mange nok edru personer i fra små båter som gjør få knop med motor eller for seil, til at man skal pålegge hele båtfolket et påbud?

 

Etter mitt syn burde vestpåbud heller knyttes opp mot alkohol og fart. Går båten din over feks 20 knop, så har jeg mer forståelse for påbudet, istedet for denne 8 meters generaliseringen.

 

De som faller i sjøen når de står og fisker, befinner seg ikke i en båt "under fart" , så denne gruppen faller også bort...

 

Lærte også en gang at de fleste som drukner langs kysten er godt voksne over 40, men båtføreprøven påla de yngre generasjoner.

 

Føler at departementet burde gjøre research hos båtfolket og se nøyere på statistikk, istedet for håpløs generalisering fremmet av redningsselskapet og forsikringsbransen.

 

Personlig synes jeg redningsvest er en privatsak, men oppfordrer alle til å bruke den, i hvertfall når hver enkelt finner det fornuftig. Og jeg tror på individets rett til å herske over eget legeme, og selv ta avgjørelsen, være seg om den viser seg god eller dum.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Komisk hele loven. Hvem skal håndheve dette påbudet? Marinen?

 

 

Du selv skal håndheve den ved å følge den. Veldig enkelt akkurat det.

 

Rart at det spørsmålet reises, folk flest følger 1001 lover hver dag uten å engang tenke på det.  

Link to post
Share on other sites

Du selv skal håndheve den ved å følge den. Veldig enkelt akkurat det.

 

Rart at det spørsmålet reises, folk flest følger 1001 lover hver dag uten å engang tenke på det.  

Det får da være grenser på tåpelige lover som innføres da?. Som Jens-P sier:De fleste av oss bryter også lover daglig,bevisst eller ubevisst. Hvem har vel f.eks ikke brutt loven, (med hånden på hjertet), om forbud mot prating i mobiltelefon for fører av bil.  Får jo bare håpe at vestpåbudet forsvinner like fort som det ble innført etter ei evaluering til høsten. ( i følge næringsminister Monica Mæland).

Link to post
Share on other sites

Mye rar synsing her angående ulykker. Høy fart og promille har faktisk få ulykker kontra godt voksne menn i små åpne båter/ joller ( godt under 8 m) Fall over bord i raske båter over 8 m er  sjeldent. Fall over bord i fra båter i fart er også ganske sjeldent.

 

Mange ulykker skjer i havna når man skal opp eller i land av båten. Her gjelder ikke vestpåbudet.

Vil våge og påstå at over 90 % av dem som har ramlet på vann ifb båt så har det vært i havn/ båten fortøyd eller under fortøyning.

 

Skal kursholderne som avholder båtførerprøven virkelig predikere noe om ulykker og reell risiko så bør havneulykker nevnes først.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...