Jump to content

Påbud om redningsvest fom. 1. juli


DIYglenn

Recommended Posts

Hvis noen mener noe sterkt om kjørelys og airbag må de gjerne gjøre det, men det er en helt annen diskusjon.  Jeg tror at alle som er mot vestpåbudet synes dagens trafikklovgivning er bra. Det eneste Muligan egentlig prøver på er å drepe debatten ved å fremstille oss som er mot vestpåbudet til å fremstå som mentalt begrensede fjols. En form for politisk korrekt "trolling" som jeg har liten sans for. I en større sammenheng er det et demokratisk problem at mange ikke ytrer det de mener fordi de ikke ønsker å bli hengt ut av de som besitter "sannheten".

 

Men for all del Muligan siden du tar det opp så tar vi det en gang til: Sikkerhetsbelter, her er det lagt inn en klausul om at i lav hastighet som for eksempel avisbud levering trenger man ikke belte og vil ikke bli bøtelagt.  Hadde den samme klausulen blitt lagt inn med vestpåbud om at myndige personer kan avgjøre selv om de vil bruke vest når forholdene tilsier det i feks sommersesong/lite vind/under 10 knop i mellom soloppgang og solnedgang så hadde motviljen mot vestpåbudet forsvunnet for min del.

 

Airbag: Har aldri hørt om at noen er imot det, her dikter du og driver med fri fantasi. Et søkt eksempel hvor det i beste fall er en ekstremt liten gruppe som mener dette. Vestpåbudet delte stortinget midt på der MDG kom i vippeposisjon, så å kalle motstanden en kuriositet blir rene faktafeil.

 

Kjørelys: Her har det merkelig nok blitt slik at nye biler kjører uten baklys på dagen, i regnvær og lignende mener jeg at dette er et sikkerhetsproblem som er innført av fanatikere som ønsker å oppnå redusert strømforbruk i bilen som et klimatiltak. Besparelsen iløpet av livslengden til en bil blir vel sånn ca energimengden til 6 dl diesel. Igjen en helt annen diskusjon som det ikke eksisterer motstand mot i den norske befolkning, at du sidestiller dette med vestpåbud er meningsløst.

 

Du kunne jo for eksempel også tatt Obama sin: Did we really go to the moon?. For å videre understreke din latterliggjøring av de som mener noe annet enn deg selv.

 

Ha en fortsatt fin dag. 

Link to post
Share on other sites

Statistikken ja, er vel ofte slik at en dårlig sommer gir mindre båtliv og færre dødsfall så i år vil det sikkert finnes god dokumentasjon på at forbudet har fungert etter hensikten og mange liv har vært spart. :rolleyes:

 

Spesielt siden både 2013 og 2014 var i motsatt ende av skalaen rent værmessig. Men det kan jo tenkes at det finnes data på hvor mange dødsfall som er assosiert med bruk av båt over 8 meter. I så fall kan man jo til en viss grad kompensere for redusert båtbruk som følge av dårligere vær. Riktig nok vil det være umulig å trekke noen sikre konklusjoner etter bare én sesong. Det blir for lite tallmateriale til at det kan gi noen statistisk signifikans. Dessuten er det ikke sikkert at været påvirker båtbruken til alle uavhengig av om de har båt mindre enn 8 meter eller ikke. Jeg kan godt se for meg at de som har liten båt i større grad tar hensyn til været enn de som har stor båt. De som har båt mindre enn 8 meter drar kanskje i større grad ut på korte turer når været er bra, mens de som har stor båt oftere drar ut på lengre turer uten å basere seg på godvær i samme grad. Skal man på en 2 ukers tur, planlegger man gjerne denne i god tid på forhånd og håper på godt vær. Det er dessuten vesentlig mer behagelig i en stor båt enn i en liten båt når sommerværet ikke viser seg fra sin beste side.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Da får småbåteierne det akkurat som de vil, nemlig å utvide påbudet til å gjelde større båter.

 

Fra dag 1 har de med stor styrke jobbet for å utvide vestpåbudet ved å hele tiden påpeke at det er "urettferdig" at de i store båter slipper å bruke vest, om de vil. 

 

Dagen er vel inne for å gratulere småbåteiere med en vellykket kampanje for å utvide sikkerheten til sjøs!

------

 

Hvor ble det forresten av de som faktisk var kun imot vestpåbudet? Var de tilstede i det hele tatt? Eneste jeg la merke til var alle som påpekte at det var urettferdig at folk i stor båt slapp unna vestpåbudet. Fine bilder av ribber i zillion knop, hvor alle hadde vest, men hvor man gjorde et nummer utav at de kunne være uten. 

 

Eller var det noen som beit seg sjøl i ræva?

Link to post
Share on other sites

Så er du i gang med trollingen din igjen...
 
Litt enkelt og tydelig budskap til deg, da det virker som det må til...
 
Vi som er imot vestpåbudet har aldri (ingen ganger) sagt at vi mener alternativet er et vestforbud. De som VIL ha på vest kan for vår del ha det nårsomhelst og hvorsomhelst.
 
Hvorfor vi er imot kan ha forskjellige grunner. Et av de er at vi mener vi er voksne nok til selv å vurdere når det er hensiktsmessig med vest. Et annet argument er at det påbudet som ble innført ikke ville ha reddet en eneste av de som druknet i 2014 om påbudet hadde kommet allerede da - påbudet er altså forfeilet - Det er ingen effekt i det for det som er formålet.
 
Da er påbudet dumt og dumme påbud er det ikke alle som er begeistret for - det er notert at det da ikke gjelder deg, jeg har en mistanke om hvorfor, ville det ikke være like greit om du ikke bekrefter mistanken mer?

Link to post
Share on other sites

Jeg har liten båt, og er imot vestpåbudet. Både for små bpter, men ennå mer for store båter.

 

Det er direkte tåplig (etter mitt syn) å mene at man må ha vest på seg i båt over 8 meter når man fører den i godt vær. (Vær som båten er bygget for.) Det er også tåplig (etter mitt syn) å ha vestpåbud i mindre båter så lenge man snakker om lave hastigheter.

 

Vestpåbud ved 20+ knop kan jeg til dels forstå. Men de færreste dør (noen i det hele tatt?) pga fart alene, uten i en kombinasjon med alkohol eller mørke.

 

Vestpåbud for barn i båt i bevegelse kan jeg også forstå, så lenge barnet ikke sover nede i en kabin. Det gjelder uansett (fritids-) båtstørrelse. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke lest et eneste sted at evalueringen har som formål å påby vestbruk også i båter over 8 meter. Kanskje følgende er at de går bort fra påbudet?

 

Personlig mener jeg det er en inngripen i folks liv som ikke hører noe steds hjemme. Båtliv og soling i 6 knops fart må vel være en av de tryggeste ting vi foretar oss. Å bringe inn sikkerhetsbelter og annet i en slik diskusjon blir ganske feil. 

 

Statistisk sett vil de fleste av oss ha vært innblandet i en mer eller mindre alvorlig trafikkulykke i løpet av livet, jeg har kollidert både med og uten bilbelte (er så gammel at jeg har kjørt bil uten belter montert). I 50 km/t, med bråstopp i siden på en bil, kom jeg uskadet fra hendelsen, brukte bilbelte. I ca 20 km/t , med bråstopp i en buss som kom over i motsatt kjørebane, men som klarte å stoppe, ble det tannskader og kuttskader i ansiktet. Hadde bilbelte vært brukt hadde vi knapt merket sammenstøtet.

 

Statistisk sett hvor mange faller ut av en båt og trenger vest når man beveger seg i dorgefart på fjorden? Snakk om overformynderi og feilprioriteringer.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

I følge kommunikasjonssjefen i Redningsselskapet bør man vurdere å innføre det for båter over 8 meter også. I alle fall slik jeg leser det. Tror ikke alle medlemmene stiller seg bak det...

 

http://www.nrk.no/sorlandet/onsker-evaluering-av-vestpabudet-1.12621034

 

– Vi vet at kritikerne blant annet har påpekt at påbudet også bør gjeld for båter over åtte meter, og det bør regjeringen lytte til, sier Pedersen, og understreker at svakheten med dagens regelverk at det ikke gjelder for alle båter.

 

Samtidig som han sier dette:

 

– Vi er veldig klare på at det må skilles mellom det å oppholde seg inne i en båt og det å være ute. Man er utsatt for ulykker, spesielt drukningsulykker, når man oppholder seg utendørs. Vi kan gjerne se på forslag som kommer i forbindelse med en revidering, sier Pedersen.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Nå skal visst det altfor omfattende redningsvestpåbudet evalueres: 

 

http://www.nrk.no/sorlandet/onsker-evaluering-av-vestpabudet-1.12621034

 

Den første tanken min var "så bra!"

 

Den neste tanken min var "au, nå må jeg vente til de er ferdig med både evaluering og regelverksendring før jeg kjøper båt slik at jeg er sikker på å slippe å bruke vesten i min neste båt i alle slags idiotiske situasjoner".  

 

 

Jeg har et inderlig håp om at det kan finnes noen båtfolk som kan engasjere seg i denne saken og sørge for at redningsvestpåbudet blir redusert til situasjoner hvor det faktisk er en betydelig sannsynlighet for at det kan bli bruk for bruk av redningsvest.  Jeg solgte for eksempel plastsnekka i år for en slikk og ingenting blant annet på grunn av det altfor omfattende redningsvestpåbudet. Jeg syntes nemlig at det ikke var så trivelig å sitte og tøffe rundt i snekka uten vest vel vitende om at hvis jeg skulle være så uheldig å møte politibåten (som man jo nesten aldri treffer når man faktisk skulle ønske at den var der), kunne jeg risikere å få bot selv om risikoen for å få bruk for vesten selv om det er bortimot umulig å drukne i den situasjonen. 

 

Har noen hørt om en edru båtfører som drukner mens han eller hun tøffer rundt i 5 knop sittende i en stol ved roret i en båt med store vindskjermer? Jeg tipper at dette aldri har skjedd selv om det i teorien er mulig at noen kan treffe deg når de kommer susende i 50-60 knop... Men det finnes jo folk som drikker alkohol og beveger seg på utsiden av båten i dårlig vær, men det er jo helt andre situasjoner.

 

Og de moderne vestene som 99% av folket bruker nå til dags er det jo en betydelig risiko for at ikke vil virke når man trenger de. For patronene må jo byttes. Og hvor mange er det som passer på det?  

 

Og Redningsselskapet kaster seg på bølgen også denne gangen. De vil visst ha påbud for alle båter. Man kan jo lure på om det er fordi de tjener så godt på salg av redningsvester...

 

I artikkelen står det ni druknet syv hadde ikke redningsvest. Men hvilke andre forhold var tilstede? Var det høy fart? Var det mye alkohol? Var det mørkt? Var det dårlig vær? Hadde de involverte kunnskap om båtliv? o.s.v.

 

Det må vel finnes båtfolk blant politiet og politikerne også? Synes de det er trivelig å være med på å innføre og håndheve slike regler som er altfor lite knyttet til reell fare. For ikke å snakke om at det må være kjedelig for politiet som vet hvor lite de faktisk får dekket av trafikken på sjøen.

 

Det er ikke krav om at vi skal sitte med hjelm, knebeskyttere, brannsikker dress o.s.v. når vi er ute og kjører bil. Og det er heller ikke krav om at vi skal sitte med det samme utstyret kombinert med fallskjerm når vi er ute og flyr. Selv utrykningspolitiet sitter ikke med slikt utstyr på i sine utrykningskjøretøyer.

 

Kanskje vi heller kunne innvilge mer penger til politiet slik at de kan håndheve bedre for eksempel fartsreglene og alkoholreglene som vi allerede har for ferdsel på sjøen? Eller kanskje påbudet kunne være knyttet til fart, at man må ha vest når man kjører over 20 knop, eller at man må ha på vest når man er påvirket av alkohol eller andre saker, eller at man må ha på vest når man kjører i mørket?

 

Kommentar fra moderator: Innlegget er flyttet hit fra en annen tråd.
Link to post
Share on other sites

Burde bare være ulovlig å drukne uten vest.

 

Men vestforbud i båter under 6 meter som beveger seg (ikke kan bevege seg) over 10 knop er svelgbart.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

I artikkelen står det ni druknet syv hadde ikke redningsvest. Men hvilke andre forhold var tilstede? Var det høy fart? Var det mye alkohol? Var det mørkt? Var det dårlig vær? Hadde de involverte kunnskap om båtliv? o.s.v.

 

Det eneste som er sikkert er at vestpåbudet ikke reddet en eneste av de 7 druknede som ikke benytte vest.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Og de moderne vestene som 99% av folket bruker nå til dags er det jo en betydelig risiko for at ikke vil virke når man trenger de. For patronene må jo byttes. Og hvor mange er det som passer på det? 

 

Bytter aldri patronen, men veier den for å forsikre meg om at den er full. Har hatt en 15-20 oppblåsbare vester i familien over de siste tyve årene eller noe sånt og til gode å oppleve behov for å skifte patron med mindre mekanismen har vært utløst. Bytter derimot bobinen, salttabletten eller hva man kaller den, og sjekker at vesten er tett ved å blåse den opp manuelt og lar den ligge over natten før jeg pakker den igjen. Skal vel litt til for at patronen skal lekke?

 

Sitat fra fungerende sjøfartsdirektør Lars Alvestad;

 

– I én av ulykkene var det flere personer involvert. Noen av dem overlevde, men ikke alle. De som overlevde, hadde tydeligvis klart å svømme litt lenger. Å greie det er enklere med flytevest. I tilfeller med enkle fall over bord, er vi også ganske sikre på at vedkommende hadde overlevd dersom flytevest hadde vært brukt, sier han.

 

Noen som vil gå god for at man vil letter kunne svømme lenger med en flytevest enn uten? For egen del opplever jeg at å svømme med en vest, uansett type er tungt og vanskelig, nærmest umulig, men klart man vil holde seg i live/flytende lenger med vest enn uten.

 

Kjenner heller ikke detaljene rundt ulykken ha viser til, men kan tyde på at dette var en situasjon hvor de aller felste ville ha tatt på seg vest uavhengig av påbud, eller ikke, mens her hjalp ikke påbudet som jo var innført.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Så er du i gang med trollingen din igjen...

 

Litt enkelt og tydelig budskap til deg, da det virker som det må til...

 

 

 

Støtter tanken din om å være enkelt og tydelig i budskapet. Synd de som var mot vestpåbudet ikke hadde samme tanken men tvert i mot jobbet aktivt mot egen sak. Det kan til og med virke som de ikke så det selv, eller ser resultatet av det nå. 

 

Da saken eksploderte i sosiale media var det ett enkelt og tydelig budskap som kom frem hele veien, småbåteierne ville at også store båter skulle ha vestpåbud. 

 

Utviklingen i saken viser nå med all tydelighet at budskapet har nådd frem. 

-----------

 

At det ikke var hensikten å jobbe for et utvidet vestpåbud skjønner jeg, men samtidig var det rett og slett rart å se motstandere av vestpåbud i all hovedsak peke på at store båter slipper unna. Det være seg i sosiale media, i aviser, i blader, ja selv på TV. 

 

Men siden det viktigste for småbåteierne var at det var "urettferdig" at større båter kunne brukes uten vest så vil vel et utvidet påbud langt på vei være til trøst. Kanskje man føler seg bedre i sin vest og sin småbåt når man ser at også folk i store båter må ha vesten på?

 

Så igjen, gratulerer for å ha nådd med det tydelige og enkle budskapet, at det er urettferdig at de i store båter slipper å bruke vest. 

---------------

 

Skal være den første til å innrømme at jeg lett misliker når noen er ekstremt opptatt av hva andre får og en selv ikke får, eller hva man selv må gjøre som andre slipper å gjøre osv. Det folkelige ordet for slikt er smålighet. Enkel og grei smålighet og smålighet er stort sett ekkelt. 

 

På samme måte mislikte jeg sterkt at småbåtfolket var mer opptatt av at noen andre slapp å bruke vest enn å jobbe mot selve vestpåbudet, hvis det faktisk var viktig. En folkelig øvelse i smålighet. Og så endte det hele med at man beit seg selv i ræva, og ja, det var jo litt stas når det først skulle gå som det gikk ;-)

Link to post
Share on other sites

Så i din verden er det smålig å påpeke at en lovtekst er svakt formulert og burde endres?. Det er smålig å mene at loven burde inneholde et generelt fritak for myndige personer ved gitte værforhold og lav hastighet?. Det er smålig å si at det er merkelig at det skal være vestpåbud i en Pioner Multi med 15 hk samtidig som det ikke er det i en Rib med steppeskrog med fartspotensiale på over 80 knop?

 

Jeg kan dessverre ikke noe særlig bibelhistorie, men det var noe med å se flisen i andres øyne samtidig som man ikke ser bjelken i sitt eget..........

 

Jeg har faktisk kun sett ett eneste innlegg i denne debatten som jeg oppfatter som nettopp smålig og ekkelt.

Redigert av StåleK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

stort sett ekkelt.

Dette oppsummerer bidraget ditt på en forbilledlig måte - de andre ordene kunne du utelatt ettersom du ikke bidrar i debatten på en fornuftig måte (Jeg legger til grunn at du har evnet å lese resten av innlegget mitt selv om du later som om det er noe annet jeg har skrevet)

 

Jeg har bedt deg flere ganger før om å slutte å trolle i denne tråden. Båtplassen blir ikke noe bedre av at du tuller som du gjør.

Link to post
Share on other sites

Et interessant moment er jo hvor mange druknet i fra båter i fart over 8 m?

Samt:

Hvor mange omkom i fra motorisert fartøy i fart?

Hvor mange omkom under lek/padling/roing og i fra båt uten fremdrift?

 

Ser ut som nok en gang regelverket skal vurderes ut i fra mangelfulle opplysninger. Rent resultatmessig så var vel regelverket feilslått, men om det blir skjerpelser eller bortfall kan man jo bare undres på. Idiotiske lover blir dessverre skjeldent fjernet, de blir stort sett skjerpet hinsides all fornuft.

 

Ganske mange drukner under vannlek  og bading. Blir dette neste satsingsområde??

Link to post
Share on other sites

I følge kommunikasjonssjefen i Redningsselskapet bør man vurdere å innføre det for båter over 8 meter også. I alle fall slik jeg leser det. Tror ikke alle medlemmene stiller seg bak det...

Ledelsen i redningsselskapet har lenge vært noe tvilsom, derfor har jeg aldri vurdert medlemsskap. Denne saken gjør mitt forhold til redningsselskapet frossent. Jeg lar heller båten synke under meg å prøver å svømme i land enn å ringe redningsselskapet.

 

Ufattelig trist at ledelsen skal ødelegge så mye. Frivillige og ansatte der gjør en fantastisk bra jobb. De fleste er kunnskapsrike og gjør en forskjell (selv om en slektning har dårlig erfaring med de).

 

Jeg understreker at jeg bruker vest når det er nødvengig, uavhengig av båtstørrelse. Så langt i år har jeg brukt redningsvest ca 7 ganger i seilbåten som er langt over 8 meter og 0 ganger i skjærgårdsjeepen.

Link to post
Share on other sites

Jeg lar heller båten synke under meg å prøver å svømme i land enn å ringe redningsselskapet.

 

Ja, ja, det er greit å være stor i kjeften når en sitter trygt og godt hjemme eller på jobben fremfor PC'n. Jeg tror nok du hadde vært glad for hjelp fra Røde Kors, losbåten, politiet, Redningsselskapet (med eller uten medlemskap) der du ligger og kjemper for livet smmen med kone og barn i iskaldt vann på høsten og bølgene slår over deg!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 Det er smålig å si at det er merkelig at det skal være vestpåbud i en Pioner Multi med 15 hk samtidig som det ikke er det i en Rib med steppeskrog med fartspotensiale på over 80 knop?

 

 

 

Har du ofte sett folk i store Rib uten vest? Jeg har aldri sett det, ikke i virkeligheten og ikke hørt at det er noe utbredt problem heller. Tvert i mot har jeg inntrykk av at folk i større ribber tar det med vestbruk svært seriøst. 

 

Helt klart mer fornuftig da å innføre vestbåbud der det får en praktisk virkning. Feks i åpne småbåter som har flest ulykker og hvor vestbruken er mindre utbredt. 

--------

 

Jeg kan lengre, det er ikke smålig, det er direkte teit å peke på en rib som kan gå i zillion knop og rope om vestpåbud når alle uansett alltid bruker vest i en slik båt. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Dette oppsummerer bidraget ditt på en forbilledlig måte - de andre ordene kunne du utelatt ettersom du ikke bidrar i debatten på en fornuftig måte (Jeg legger til grunn at du har evnet å lese resten av innlegget mitt selv om du later som om det er noe annet jeg har skrevet)

 

Jeg har bedt deg flere ganger før om å slutte å trolle i denne tråden. Båtplassen blir ikke noe bedre av at du tuller som du gjør.

 

Det er en knapp nede til høyre: "Rapportér regelbrudd". Den bør du bruke om du mener noen skriver noe som er et regelbrudd. Da overlater du til en moderator, med lang erfaring fra forumet, å vurdere innholdet.

 

Og siden du stadig er svært opptatt av moderering og mener mest om person og motivasjon til dine motdebattanter fremfor å forfølge innholdet burde du kanskje melde din interesse som moderator på BP? Innimellom er det muligheter for slikt. 

 

I mellomtiden, hold deg til sak fremfor person og dine personlige meninger om trolling er lite interessante. Et tips, om du er uenig i noe så skriv heller hva og hvorfor, ikke skriv om noe helt annet som ikke har noe som helst med saken å gjøre. Og heng i ihvertfall ikke ut dine motdebattanter eller gi de meninger og intensjoner de ikke har uttrykt. Det er uinteressant for de fleste hva vi måtte mene om andre debattanter som person, ta innholdet i innleggene i stedet. 

 

BP har allerede de Sheriffene de trenger Trenger de en assistent så ber de nok om det.   

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...