Jump to content

Halco 19, ønsker tips og råd rundt oppussing


TimJ

Recommended Posts

Her ser du bilder av skroget.

bilde

 

Grunnen til at jeg tenkte å montere inn treplater er rett og slett at det er ganske ruglete der og en del løs maling som jeg ikke orker i slipe bort... Tar for lang tid.

Eller vil det fungere å bare rulle kontakt lim rett på skrogsiden slik den er og kle det med camping teppe?

 

Så du mener jeg heller burde støpe den som en hel del? Hvor mange lag må jeg da støpe vil du tippe?

 

Har tenkt på det med vindskjerm lenge, Hva blir penest? Hvor får man kjøpt alu profiler til å lage dette?

Tusen takk for svar Okristi...

Link to post
Share on other sites

Ja ser nå at det nok blir best med å legge kryssfiner. Men fester de bak rekkeprofilen oppe og rett ned mot dekket. Gjerne med litt avstand opp fra dekke. Du vil også få et hulrom mot skroget som du kan legge kabler og rør. Det kan være greit å felle inn høyttalere etc. Det er gjort på den måten på min gamle Fjord 24 Weekender.

 

Jeg la 3 lag med 400g matte og støpte med polyester. Støper du den som en hel del kreves det en god del arbeid med å lage form. Har du tidspress og godtar litt kantet design vil jeg ha brukt divinycell plater. Støyper du med epoksy og "sydde" matter blir det vel ikke så mye etterarbeid som med bruk av polyester.

 

Ja, hva blir penest? Smaken er som baken. Lag pappmaler og prøv deg litt fram først. Ville ha sjekket om det er mulig å få tak på noe brukt som kan tilpasses.

Redigert av okristi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok, Da går vi for finerplater som trekkses med teppe:-)

Hva tykkelse tror du jeg burde gå for? 9mm feks?

Jeg lever fint med litt kantet design på den balja, så går for å lage den i enten finer eller divinycell...

 

Har kikket litt på brukten, er ikke mye til salgs som kan passe.

Så regner med at jeg må lage noe selv.. Tror nok jeg blir mest fornøyd med å bruke alu, må bare finne ut hvor man får kjøpt det..

Noen tips?

Link to post
Share on other sites

Har kikket på den skjermen, tror den blir litt liten:-(

Får bare lete videre....

 

En kollega av meg la teppe kjøpt på Rustad i båten sin, er teppe beregnet på utendørsbruk. Holdt med å støvsuge det på vanlig måte en gang i blant, ikke noe styr:-)

Link to post
Share on other sites

Hvis ikke sprekkene er for stor kan du kanskje bruke porylutan lim. Men hvorfor må det være ekspanderende? Kan ikke sprekkenne fylles med epoxy med egnet fyllstoff

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hvis du har en slik akryltube kan du gjøre den ren, dra ut bakstykket. Fyll i fortykket epoxy, sett inn bakstykket og ny tut og press ivei. Store sprøyter kjøpt på apoteket er heller ikke dumt. Vil det sige ut så prøv å klemme en teip rundt slik at det ikke kan sige

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Lenge siden det var en oppdatering her nå....

Har begynt å lage balje, denne lager jeg så sidene går helt ned til dørken for ekstra støtte og styrke.

Har og tilpasset to skråstøtter som skal limes inn.

bilde

bilde

 

bilde

bilde

 

Har også handlet litt, to nye stoler og hydraulisk styring.

Så nå begynner det snart å skje litt mer....

Planen er å få grunnet båten inv og utv Ila april.

Så starter jeg på innredning. Denne tror jeg blir veldig basic i starten, men vi får se.

 

Noen spørsmål:

Hva slags instrumenter trenger jeg?

Bensin skjønner jeg, men er det noen fler?

OG, jeg tviler på at powertrimmen og tilten virker skikkelig, da motoren til denne er rustet i filler.

Ny motor får jeg fra bukta, men Sylinderene, kan disse pakkes om?

Takker for alle svar.

Link to post
Share on other sites

Ikke nødvendigvis, disse instrumentene er jo "universell" så du kan bruke stort sett hva som helst. Bare se etter om turteller er for 2 eller 4-takt, alt etter hva din motor er, men dette kan du og velge via en bryter bak på instrumentet på de fleste turtellerene som du får kjøpt idag. Vanntrykksmåler har du ikke bruk for hvis du ikke skal løfte motoren veldi mye over normalt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...