ivar Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 husk at innstøpt treverk har sine utfordringer i båt - kommer det vann til så vil det råtne over tid. (og "vannfast kryssfiner" betyr oftest at det er limt med vannfast lim - ikke at fineren tåler fuktighet over tid) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
okristi Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Treverk støpt inn med GAP på begge sider har en noe begrenset levetid (noen tiår). Jeg bruker alltid epoxy når jeg støper/limer inn treverk i båt. Noen lag med epoxy blir vanntett og gir ikke råte problemer. Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
TimJ Svart 26.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 Hei, Min tanke var å lage hele konstruksjonen i finer først, så støpe den inn i glassfiber. Innvendig og utvendig med ekstra tykk duk i alle skjøter og hjørner. Og hvis det er behov, forsterke med 2"x2". Mye likt det bildet du la ut. Men der er det laget en form som fjernes etter støping. Jeg tenker da å la "formen" bli igjen inne i konstruksjonen. Hvis det ble litt enklere å skjønne da? Sov i teknisk tegning timene på videregående så tegne kunnskapene er ikke helt på nett... Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 26.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 Nå gikk det opp ett lys for meg hva du mente med de bjelkene dine.... Litt trøtt om dagen,,,, skylder på allergi og myyyye sparkel:-) Bjelkene skal seff gå fra motorplata og gjennom akterspeilet på båten for å forsterke motorfestet på tilbygget.....Doooh:-) Leste ett sted at senter propell burde være ca 2-3" under kjølen på båten. Stemmer dette? Jeg vurderer motor str fra en 130-150 hk, hvordan skal jeg måle ut høyden da? Tenker da fra kjølen og til toppen av motorfestet. Er vel langstammet motor som er det letteste å få tak i eller? Og er det ca samme mål fra motorfestet til propelaksel på alle langstammede motorer uansett produsent? (Føler meg som en skikkelig noob, beklager dette) Men tusen takk for all hjelp så langt, setter umåtelig pris på det karer:-))) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 monteringshøyde kommer an på flere ting, skrogform, bruks/fartsområde, samt propell. som et utgangspunkt ville jeg lagd det slik at plata over propell flukter med bunn, og at den kan heves på bolthullene i motorbraketten om man finner det for godt. De virkelig høye monteringene passer best for mer hurtiggående båter med fancy stålpropeller Lang stamme = vanligvis 20" / 51cm fra motorfeste til plata over propellen. Med utenbords vil du normalt få bedre ytelse pr hk enn med innenbords. Min 19 fots yamarin på 770kg tørrvekt gjør 35 knop m/ 115hk 4t på hekken Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TimJ Svart 27.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2014 Den er grei, da takker jeg for svar på det:-) Satser på å få gjort litt i helgen, får lånt meg ett telt i dag eller i morgen, så da kan jeg holde på selv om det regner ute... Satser på grunning og lakk av båten utvendig ila neste uke en gang. Bilder kommer ila helgen... Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 29.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2014 Kjenner jeg er litt vingle petter her nå... Jeg har nå vurdert seadrive brakket og tenkt at det kanskje kunne spare meg for litt jobb, ref slippe å forlenge skroget. Jeg har vurdert vanlig brakett men har blirr frarådet det pga feil vekt fordeling. Nå kommer jaggu meg min kjære tremening inn i bildet og virkelig roter det til for meg... Han har en rimelig fin volvo Penta V6 (Står Vortec V6 på kam deksla), topp og blokk... Dette ser veldig bra ut og er i god stand. Han har også en dele motor som har innsug og gasser samt coil osv. Tenkte å liste opp hva jeg mangler, men tror det er letter med hva jeg har... Jeg har da en blokk og topper, innsug, gasser, coil, og reimhjul. Mangler da litt åpenbare ting, starter, dynamo, clutchkåpa og den overgangen til drevet, samt manifolder... Hva mer trenger jeg? Og kommer dette til å koste meg skjorta, så jeg like godt kan smelle på utenbords til halve prisen. La merke til at det er saltvannskjøling på motorene, og min skal gå i saltvann, så da må den vel bygges om til egen kjølekrets.... Så hva tror folket? (Blir sliten av meg selv, så skjønner godt hvis dere blir det og;-) Har forøvrig fått satt opp ett 4x8meter telt (alene) over balja, så nå skal ikke været stoppe meg... Var litt stor i kjeften og sa jeg skulle male den til uka.. Det kan holde hardt ser jeg.... Men skal gi gass når jeg er ferdig på jobb i morgen og få slipt ned resten av det som må slipes... Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 1.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 Tja, ikke gjort all verden i dag.... Bestilt lakk, lys grå og grafitt grå, blir spennende:-) Lagt litt fyller, snakket med en båtbygger om hvordan jeg skal forlenge skroget, han mente jeg burde bruke divinycell og noen lag med duk inv og utv. Så da satser vi på det. Blir til å lage en targabøyle, tenker jeg lager den i divinycell og. Motor, blir utenbordsmotor.... Blir for dyrt med nytt drev osv osv... Så det jeg lurer på da, hvor stor motor bør jeg ha? Blir aldri en racerbåt dette her, men greit å kunne marsje i 20-25 knop.... Noen forslag? Tenker å kjøpe brukt, noen ting jeg burde være obs på? Hvor går grensa mtp alder feks? Takker for alle innspill så langt:-) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Juli.2014 Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 Med f.eks en 115hk 4T burde du lett marsje på 25+ knop og ha en toppfart på noen og 30. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TimJ Svart 2.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2014 Ok, så alt fra 90-115hk burde funke for å marsje i grei fart. Hvor gammel motor er det trygt å kjøpe? Burde jeg få tak i 4t eller er det greit med 2t og? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Juli.2014 Del på Facebook Svart 2.Juli.2014 2T er greit det også , litt tørstere selvfølgelig, men det oppveies jo av lavere innkjøpspris Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TimJ Svart 2.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2014 Ok, da veit jeg det. Noen tips om alder osv? Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 2.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2014 Da har man puslet litt med skuta i dag og.... Godt tips, IKKE tren skuldre til du spyr før du skal pusse båt..... Ikke bra... Men, jeg har slipt og fikset sprekkene som var på gangbordet på akterspeilet. Faktisk en del mer jobb enn jeg hadde trodd, men blir bra. Ser at det er lagt på noe anti-skli greier på gangbordene, og fremdekket, som bygger en 2-3mm, dette må slipes bort siden det er dårlig utført arbeide når dem støpte overbygget Og det blir en rimelig heftig jobb, men har kjøpt båndsliper, så satser på at det skal gå greit å slipe vekk dette. Har og fundert litt på dette med plassering av motor. Hvis dere ser på bildet av akterenden på båten, så er det ganske høyt fra vannlinja og opp til fenderlista. Øvre del av motorfestet havner ca der toppen av transomen er, da har jeg 40 cm opp til underkant av fenderlista. Det jeg lurer litt på å gjøre er å kutte ut 80cm i bredden og 40 cm opp fra der toppen av transomen er nå. Vil det da bli nok plass til å tilte opp motoren? Eventuelt så kan jeg montere på en liten brakett på +/- 10 cm hvis det blir nødvendig. Lager da en kasse innover i båten så det blir tett, skal ha solseng bakerst, så alt dette forsvinner under denne. Må og selvsagt forsterke akterspeilet og gangbordet så det tåler å bli tråkket på og skifte ut litt av treverket i ræva på båten da det var en smule råttent... Hva tror folket?? Er jeg helt på jordet eller kan dette faktisk funke.Sparer meg for sinnsykt mye jobb hvis dette går. På forhånd, takk for innspill Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 3.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2014 Ingen?? Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 4.Juli.2014 Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 Da har man puslet litt med skuta i dag og.... Godt tips, IKKE tren skuldre til du spyr før du skal pusse båt..... Ikke bra... Trening er bortkastet energi, det er bedre å bruke den til å pusse båt. Godt å se at du er i gang, så er det bare å håpe på at du står løpet ut og kommer i mål. Har og fundert litt på dette med plassering av motor. Hvis dere ser på bildet av akterenden på båten, så er det ganske høyt fra vannlinja og opp til fenderlista. Øvre del av motorfestet havner ca der toppen av transomen er, da har jeg 40 cm opp til underkant av fenderlista. Det jeg lurer litt på å gjøre er å kutte ut 80cm i bredden og 40 cm opp fra der toppen av transomen er nå. Vil det da bli nok plass til å tilte opp motoren? Eventuelt så kan jeg montere på en liten brakett på +/- 10 cm hvis det blir nødvendig. Lager da en kasse innover i båten så det blir tett, skal ha solseng bakerst, så alt dette forsvinner under denne. Må og selvsagt forsterke akterspeilet og gangbordet så det tåler å bli tråkket på og skifte ut litt av treverket i ræva på båten da det var en smule råttent... Hva tror folket?? Er jeg helt på jordet eller kan dette faktisk funke. Sparer meg for sinnsykt mye jobb hvis dette går. Regner med at det ikke er en 9,9 hk du skal ha på hekken, så du må nok kutte helt opp for å få tiltet opp motoren. Motorbrønnen bør ha en bredde på nærmere 90 cm og dybden på rundt 60cm. Du kan spare litt plass innover i båten ved å ha en plate (ryggen til solsengen) foran motoren som kan felles ned når motoren tiltes opp. Du bør nok skifte ut alt av treværket i akterspeilet for å få tilfredsstillende styrke. Det er sinnsykt mye jobb uansett hvilken løsning du velger Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
TimJ Svart 4.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 (redigert) Hehehe, skal sies:-) Kjente vel det at jeg kunne ha droppa trening den dagen ja.. Jeg ser vel nå at jeg kan faktisk kutte helt opp, og fjerne gangbordet over motoren, solsenga kommer så høyt at den flukter med øverste del av akterspeilet, så tror ikke den kommer i konflikt med motoren.... Blir til å skifte ut alt som er mellom flytetankene ja, helt ned til kjølsvinet, og legge på en ekstra plate. Skal nevnes at akterspeilet er bygd opp av tre 12mm finerplater orginalt, så blir en ekstra. Pluss at jeg kommer til å dra en forsterkning ned til motorfestene til orginal motoren for ekstra stivhet og styrke. Jobb blir det uansett ja, men tror det blir mindre jobb å gjøre dette enn å forlenge skroget på hele driten..... Men, er det noen som vet ca høyde på en 115-130hk motor? Da fra motorfestet og til toppen av motoren. Regner med at mål vil variere ut fra produsent, men sånn ca funker greit.... Redigert 4.Juli.2014 av TimJ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 4.Juli.2014 Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 Tror det er 51 cm fra motorfestet til topp kavitasjonsplaten på langstammet motor, dette er standard og uavhengig av merke Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
TimJ Svart 4.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 Tror det er 51 cm fra motorfestet til topp kavitasjonsplaten på langstammet motor, dette er standard og uavhengig av merke Det viste jeg:-) Men er resten av måla jeg trenger..... Men takk for svar Jon-Kåre. Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 4.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 Da setter jeg sage i båten i morgen tidlig, og jeg som da har brukt flere timer på å fikse gangbordet bak pga sprekker Nå må jeg kutte vekk alt det som jeg har sparklet og slitt med for å få pent..... Ser ut som båten har gått med utenbordsmotor en eller annen gang i tiden... Siden det er lappet inn ett nytt stykke ca på størrelse med det jeg nå må kutte ut... Snakk om ett skritt frem og to-tre tilbake... Godt jeg er vant til Murphy og hans lover fra bilverden da..... Stay tuned for når unge Jørstad går bannanas med sag i morgen.... Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 4.Juli.2014 Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 (redigert) Høyden fra motorfeste til toppen er på vår Yamaha 115, ca 70-75 når den er nede og nærmere 90 cm når den er tiltet opp. Lykke til med sagingen og hold oss oppdatert Redigert 4.Juli.2014 av okristi (see edit history) Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
TimJ Svart 4.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 Høyden fra motorfeste til toppen er på vår Yamaha 115, ca 70-75 når den er nede og nærmere 90 cm når den er tiltet opp. Lykke til med sagingen og hold oss oppdatert Takker Okristi. Da er det bare å sage i vei:-) Når jeg skal bygge opp igjen akterspeilet, kan jeg bruke 22mm vannfast kryssfiner innerst for så å bygge meg ut med divinycell? Må lime flere lag uansett, men blir det sterkt nok med divinycell? Sitér dette innlegget Link to post
Gamle båten Svart 4.Juli.2014 Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 (redigert) Jeg ønsker ikke å stjele tråden, men dette er kanskje interessant for andre som planlegger oppussing eller ombygging av gamle daycruisere. Jeg har stadig tilbakevendende ideer om å bygge om en daycruiser til åpen selvlensende båt for fiske, teiner, line osv. Jeg har blant annet fundert på Halco 19, vil en slik båt egne seg til det? Sist jeg hadde ideer om dette tenkte jeg det at den ville kreve betydelig større motor enn tilsvarende like stor ny båt, for eksempel Rana R20 (konkurs). Dette kunne da ført til at en daycruiser inkludert motor ble betydelig dyrere, siden jeg er avhengig av en forholdsvis ny og pålitelig motor. Er det noen som har erfaring med ombygging av daycruiser til åpen båt, eller kjenner til noen som har gjort det med suksess? Redigert 4.Juli.2014 av Gamle båten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 5.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Her har jeg streket opp hvor jeg skal kutte. Kan det stemme at øvre del av motorfestet skal være så nærme vannlinja?? Synes det ser noe lavt ut.... Noen som kan bekrefte at dette ser riktig ut før jeg setter saga i båten?? Takk:-) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Juli.2014 Del på Facebook Svart 6.Juli.2014 hvor langt er det nedtil bunn? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TimJ Svart 7.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Fra streken til bunn av kjøl er det ca 50cm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.