Jump to content

Status østlandet/Sørlandet


MaSa

Recommended Posts

Sikkert like greit. Det var et par båter som var ute og snuste på føret sydover og kom inn igjen. Har vært en del vind i hele dag, men slik det ser ut drar vi nok Sydover i 11 tiden imorgen

 

D6A90951-D5BA-4E8D-B284-E0A7D7B4A8CA.jpeg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Vi gikk til Valle og det er greit med plasser her nå. Turen over gikk i 22-26 kn. Borret båten inn i en dønning en gang og fikk mye vann over båten. Fikk litt kjeft av mannskapet, men en ok tur😊

 

Meldt fint vær imorgen, så da prøver vi en uthavn i nærheten. Nylig fått Havneguiden på ipad, og den virker lovende. 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 1 time siden:

Vi gikk til Valle og det er greit med plasser her nå. Turen over gikk i 22-26 kn. Borret båten inn i en dønning en gang og fikk mye vann over båten. Fikk litt kjeft av mannskapet, men en ok tur😊

 

Meldt fint vær imorgen, så da prøver vi en uthavn i nærheten. Nylig fått Havneguiden på ipad, og den virker lovende. 


Du er heldig med mannskapet, vi kjørte samme strekket i 20kn, rett bortenfor dere, men måtte «feige inn» til Stavern :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Vi så dere @Landcrab Det var vel rett etter Svenner og dere hadde også en flybridge båt forut (Bavaria Virtesse)? Jeg syntes du tok et bra valg, for det er viktig at mannskapet er fornøyd. Vi gikk her i 26 knop, men etter Tvistein måtte vi ned til ca 22 da det ble litt grovere. Da var vi egentlig «forpliktet» med få andre muligheter enn å fortsette. Mannskapet her var glade for at det da bare var litt over 20 minutter igjen til vi var i le😊

 

Et spørsmål fra oss vedrørende forholdene vs Windy som meldte 0,5m sjø. Hensyntar dette varselet dønninger? Eller er skal man tolke det som 0,5m på toppen av eventuelle dønninger/gammel sjø?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 1 time siden:

Vi så dere @Landcrab Det var vel rett etter Svenner og dere hadde også en flybridge båt forut (Bavaria Virtesse)? Jeg syntes du tok et bra valg, for det er viktig at mannskapet er fornøyd. Vi gikk her i 26 knop, men etter Tvistein måtte vi ned til ca 22 da det ble litt grovere. Da var vi egentlig «forpliktet» med få andre muligheter enn å fortsette. Mannskapet her var glade for at det da bare var litt over 20 minutter igjen til vi var i le😊

 

Et spørsmål fra oss vedrørende forholdene vs Windy som meldte 0,5m sjø. Hensyntar dette varselet dønninger? Eller er skal man tolke det som 0,5m på toppen av eventuelle dønninger/gammel sjø?


Håper dere fikk en bra tur😊 Vi kjørte i følge med en blå Nord West 390 som passerte oss rundt Svenner. De hadde leita i 2.5 timer etter plass i uthavn ved Lyngør, så det var ikke så galt at det ikke var godt for noe at vi feiga inn :flag_bp:Vi fikk plass i Stavern.

 

Det er litt vanskelig til tider dette med bølger og co-piloten sin opplevelser av disse kontra mine opplevelser, og det blir av og til kilde til litt kjedelige «konflikter» rundt noe som bare skal være lystbetont :sad:

 

Akkurat dette med dønninger og Windy sitt varsel lurer jeg på også!

Link to post
Share on other sites

@lurvetass, Havneguiden beskriver sikkert denne uthavna mye bedre enn meg 😉

Men det er en fin havn, beskyttet for vind og sjø fra alle kanter. Det er en fin brygge her å fortøye til, med anker ut bak. Du kan ankre mot fjell, eller ligge longside mot fjell. 
Vil du ha fred og ro så ville jeg unngått fredag og lørdag, da samles det seg ofte «partybåter» her. 
Dagsbesøk er det mye av på fine dager, så jeg skjønner ikke helt det at de lokale ikke reiser hit.

Havna er absolutt verdt ett besøk 😊

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...