Jump to content

Status østlandet/Sørlandet


MaSa

Recommended Posts

dennrick skrev for 11 timer siden:

Ble to dager i Valle, og igjen, en super havnesjef der nå. Han har full kontroll. Veldig bra! 

 

Det ble en del avganger derfra idag. Leit å si det, men vi gikk glipp av de gode tipsene over her, for basert på værmeldingen, så rømte vi til Tjøme idag i gode forhold. Vi la først til i Tønsberg med anker i en stappfull havn, spiste litt mat, det vrimlet av folk, så vi dro lengre ut igjen til Havna Hotel. Langt mindre eksotisk enn det vi har sett langs den flotte kysten, spør du meg, men mannskapet liker det godt. Fullt her og. Tror vi fikk siste plass. Men det er er mulig på utsiden av ytterste bås på begge brygger.

 

Har forstått på flere kapteiner, både på Valle og her, at Skagerrak var kjip igår. To store båter kom inn fra Skagen, og de hadde hatt det svært friskt i 5-6 timer. Andre hadde bare snudd og gitt opp fra flere steder på vår kyst, og gått inn i alternativene de hadde av havner.

 

Det så derfor for oss idag ut til at Windy.com mente at det neste vinduet for en ok tur over det store havet, etter idag, var på fredag. Før det ser det ut til at man kan risikere 2-3 m fra imorgen. Siden vi hadde tenkt å gi oss på fredag, og siden det er fint på Tjøme også, dog noe mer velkjent, så ble det slik for oss. Litt skuffet over å måtte dra idag siden forventningen til mannskapet var annerledes. Sørlandet har dog vært flott! Det frister til gjentakelse. Det har dog vært mye dyrere enn å være i Sverige.

 

Uansett, mannskapet var happy med beslutningen, så jeg tror jeg får de med på båttur på havet igjen. Det er dog en pris som ikke kan inkasseres på en stund, evt først til neste år. Nå blir resten av 4 ukeren til sjøs omkring Tjøme. Regnet har kommet, så vi må bare få morgendagen i beltet. Tipper gåturer imorgen for å se på utsikten og fisking. Har tro på 3-4 fine dager her på Tjøme ila uken.

 

Tok noen bilder idag. Havet, og av både Tvistein og av Svenner. En stund trodde vi at vi så en båtbrann fordi vi også så RS. Det viste seg at det bare var en motgående båt med usedvanlig sort eksos og at RS slepte en annen båt på utsiden av Stavern. Mye båt ute idag.

652477C7-0B6C-48DE-B6FF-0E69E2DC99CA.jpeg

7A251AA1-F49E-4553-8FC8-186A9A96A01E.jpeg

8E8F45BB-3F70-4D61-8A1A-38546CE82775.jpeg

222EE4BB-FB0D-4C0F-89FE-CE38F2D5E27E.jpeg

0196EAFA-449C-4B71-9820-65E1C76A8ACB.jpeg

Så ut som du fikk bra føre på turen, @dennrick. Hvilket tidspunkt dro dere over?

Vi gikk langt ute, fra sydspissen på Jomfruland, og inn mellom Storefærder og Hvasser, eller Sandø blir det vel, og hadde en fin tur i går. Dro fra Kragerø rett før kl 13.

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

18 hours ago, nomen said:

Rett i nærheten av Valle er det rester etter ett tysk fort fra krigen. Søk "Trolldalen fort" på google.

Det også slike rester på tangen utenfor Langesund.

Søker du lun havn, kan du legge deg inne ved Løvøya i Eidangerfjorden (nord for Sandøya), derfra kan man gå på koselige stier over til Sandøya.

Liten kolonial på sørenden med is og kake. En får nesten følelsen av å være på Koster.

 

Du nevner Jordbukta, grei plass med litt turterreng, men nokså trist plass egentlig. Sola blir tidlig borte.

Da er Skolebukta i nordenden av Håøya bedre. Der er det flotte turstier, og ett "trollsk" tjern å besøke.

 

Så..om du har en uke igjen med ferie, er det masse å se/finne på her i Grenlandsfjordene før du idetheletatt behøver å tenke på Tjøme.

Du har egentlig for lite tid😉😂


Takk for gode tips her @nomen Vi snakket om det idag at vi må nok tilbake til området når det er gode forhold igjen. Vi skulle gjerne ha sett litt mer innover fjorden der som vi alltid bare har kjørt forbi.

 

Bilde er tatt fra en topp ved aktivitetsparken på Tjøme utover Røssesundet. Så ut som om det var lite fritidsbåter utpå idag ihht Marine Traffic iallefall😊

 

 

AAC4A5E8-C9B9-4588-B319-8C7C78093DD5.jpeg

Link to post
Share on other sites

Nå var det akkurat branntilløp i en båt rett over brygga. Kokebluss fyrt med «fin fyr» er alt vi vet om årsaken, men dette var en skremmende opplevelse. Kapteinen fikk svidd hår, litt brannskader i pannen og hånda. Det var mye flammer i båten med en gang det antente. Vindusviskeren begynte å gå, så antar en el feil som mulig følgeskade av det som brant. Det ble vært mye hvit røyk, og jeg tror Kapteinen reddet båten som følge av sin innsats. Kanskje også andre rundt. Dette bekreftes nå av brannfolkene her som berømmer det han gjorde. Det er svidd godt i taket nede i båten. Det var brann som han fikk slukket med pulver, så en gang til. Men han fikk nok desverre i seg både litt røyk og pulver.

 

Jeg husket ikke riktig nødnummer først og ringte 113, la på og fikk 110 på tråden. Fikk sagt «Havna Hotell, mulig brann i en båt» før den myndige stemmen sa «Nå spør vi, og du svarer». Alle etatene koplet seg på og stilte sine spørsmål. Veldig proffe folk! Det dukket opp to brannfolk som var i området ganske raskt da de allerede var her for å lete etter en båt som drev. Etter kort tid kom alle nødetatene for å ta seg av kapteinen og undersøke båten. Strømmen dro jeg ut fra brygga, og de koplet av batterier.

 

Dette får en til å tenke på hvor fort ting kan gå veldig galt.

Link to post
Share on other sites

Fikk en reklame om moring her på forumet. Og det er vel der rødspritapparat hører hjemme, på havets bunn. Husker fra militæret når vi dreiv å forvarmet primuser med rødsprit. Livsfarlige greier. Lett å søle, brenner "usynlig", eksploderer hvis det er varmt fra før osv. 

 

Får håpe det går bra med han som pustet inn røyk og pulver. Bra det gikk bra. 

Link to post
Share on other sites

@Hper Han ble tatt med til sykehuset. Samboeren min fulgte henne opp til hotellet her hvor hun fikk rom. Naturlig nok var alle svært oppskaket.

 

Mulig vi avsporer tråden litt, men hva kan få et «fin fyr» kokeapparat til å si BOFF som er hørbart på avstand? Etterfylling av kokeblusset?

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 5 timer siden:

@Hper Han ble tatt med til sykehuset. Samboeren min fulgte henne opp til hotellet her hvor hun fikk rom. Naturlig nok var alle svært oppskaket.

 

Mulig vi avsporer tråden litt, men hva kan få et «fin fyr» kokeapparat til å si BOFF som er hørbart på avstand? Etterfylling av kokeblusset?

 

Etterfylling av varmt bluss så en får gassdannelse, pluss at en ikke ser om det brenner i utgangspunktet, og en står der med en spritbeholder på x(x) liter i hånda. 

 

Skumle greier. Får virkelig håpe han ikke får varige men. Blir nok en del ekle gasser og røyk når innredning smelter og brenner. Huff! 

 

Tenker det satt en støkk i dere også. Uunngåelig å tenke hva som ville skjedd om brannen spredde seg osv...

Link to post
Share on other sites

sportnaj skrev 33 minutter siden:

Noen som har gått Tønsberg til Kragerø idag? 

Har 35 fot motorbåt og tenker det bør gå greit. Men fint å slippe å dra ut for å snu om det er verre enn det ser ut som. 

Yr og windy melder rundt 1 meter bølger idag. 


Dårlig idé hvis ikke dere må gå. Det vil fort blåse 10+ m/s og du får over 2 meter rotete motsjø ut fra Tjøme og mot Larvik.

Link to post
Share on other sites

Gikk Risør-Tønsberg idag.  Avreise 0800 og akkurat sluppet anker i Tønsbergsfjorden nå.   Mye gammel sjø Risør Kragerø, og mye sjø og vind fra Nevlunghavn og videre.  
 

Gikk utenfor Tvistein og Svenner.  På dere strekket hadde vi javnt 8 9 Knop med revet seil. Ordentlig fin seilas😁

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde og snudde ved Tønsberg tønne omtrent. Var dog en del seilbåter som gikk. 

Men var lite hyggelig for de også så det ut som. 

Men var helt greit innover med sjøen bakfra så tror andre veien hadde blitt gjennomført. Skal huske på tipset med ut til Færder og til Jomfruland syd om jeg virkelig må gå en gang.

Link to post
Share on other sites

@Boddvar Imponert over dere seilere ! Klart - dere har jo en helt annen farkost enn oss med motorbåt, men likevel. Det kom en vennebåt hit til Fjærholmen der vi ligger idag som også hadde gått fra Risør og hit idag med avgang 1030 og ankomst ca 1830. De anslo at det hadde vært opp imot 3 m. De hadde hatt en fin tur. Mannskapet her hadde nok vært grønne/hvite av skrekk. Hva tenker du om den faktiske bølgehøyden?

 

Jeg er litt nysgjerrig på dette, og strekket generelt, og @sportnaj nevnte jo at Windy meldte 1 m signifikant idag. Det burde vel da tilsi 2 m. Men så har vi jo også innlegget til @Bitteliten over om strekket: strøm, topografi, og modeller som ikke nødvendigvis blir helt eksakte. Hva tenker dere som snudde idag med motorbåt ( @Gerhard) om bølgehøyden?

 

Jeg er vel egentlig ute etter betraktninger omkring varsel vs faktisk. Så vet jeg at det er vanskelig å anslå bølgehøyden når man er midt i det.

 

@Hper Kan nå bekrefte at det var matlaging med to stk kokebluss. Da den tredje retten skulle lages, så måtte det etterfylles fordi det hadde tilsynelatende slukket. Det var da det tok fyr i båten. Dette var de rett og slett ikke klar over at kunne skje, så dette får stå som en advarsel til de som leser dette. Var inne i båten idag, og det var uggent. Det går bra med Kapteinen på brannskadeavdelingen i Skien. Øvrig familie til båteierne kom idag og utflyttingen begynte. Høres ut som om båten vil bli kondemnert. Tross alt, jeg er så glad det gikk så bra som det gjorde.

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en flott seilas Lyngør - Åsgårdstrand  i dag. Riktignok for motor Lyngør - Risør, resten under seil.  På det meste logget vi 11,9 knop på plotter. Hva faktisk vindstyrke var er vanskelig å si noe om siden giver på tridata ikke er til å stole på.. ( viser + 64 grader sjøtemperatur🙄). Tror av erfaring noe rundt 10-11 m/s på det meste. Ofte føles høyden på sjøen mer enn de faktisk er . Etter min oppfatning  var de største maks 2- 2,5 meter, noe som er mer enn nok om du skal gå imot de. For vår del som sløret med bølgene ,  stor fart og veldig fin seilas. Noe mer usikker på morgendagens vær. 14-17 m/s, da tror jeg det kan bli litt mye...785327AD-B1CD-487F-A52F-FD942ADAB35C.jpeg.96b97780f44d69eb36d0728fe3e901cb.jpeg

Redigert av Trykkern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trykkern skrev 8 minutter siden:

 Hva faktisk vindstyrke var er vanskelig å si noe om siden giver på tridata ikke er til å stole på.. ( viser + 64 grader sjøtemperatur🙄). 

 

64 grader høres ikke så galt ut, forutsatt at det Farenheit det dreier seg om. Det tilsvarer ca 17,8 grader celsius og er vel ikke langt unna vanntemperaturen om dagen? Kanskje en idè å sjekke oppsettet på tridata`en, hvis det da ikke står klart og tydelig "Celsius" der allerede.

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 1 time siden:

Da den tredje retten skulle lages, så måtte det etterfylles fordi det hadde tilsynelatende slukket. Det var da det tok fyr i båten. Dette var de rett og slett ikke klar over at kunne skje

 

Følte plutselig at jeg hadde noe igjen for å svi av liggeunderlag, soveposer, pannelugger og spede dunbarter med skvulpende rødsprit i ett lagstelt faenivold på ett snaufjell langt nord i landet i militæret en gang på slutten av 80- tallet :cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...