Jump to content

Status østlandet/Sørlandet


MaSa

Recommended Posts

Jeg har sittet og surfet litt i Havneguiden på Ipad ikveld, og jeg syntes den er veldig fin-og bedre enn bøkene (som ikke har GPS😊).

 

Harbour Guide heter den på app store, og abonnement må tegnes, men det tror jeg er verdt pengene dersom man plutselig trenger en plan B hva gjelder å finne plass.

 

Blitt en fin dag for oss dette. Bra vær, og vi har fått mye napp og greit med fisk her på Valle.

 

001CF993-5FE7-4F68-978B-2B64C4C93D42.jpeg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 7 timer siden:

Et spørsmål fra oss vedrørende forholdene vs Windy som meldte 0,5m sjø. Hensyntar dette varselet dønninger? Eller er skal man tolke det som 0,5m på toppen av eventuelle dønninger/gammel sjø?

Vi har begynt å bruke windy-appen også da den er enkel å bruke og fint å studere prognose for bølger for flere dager forover i motsetning til feks yr som melder bare for 2 dager. 

 

Jeg ser at windy-appen sier følgende om bølger:

Mean wave height and its period of all wave types combined (swell and wind waves). Close to the shoreline, the actual height is influenced by the shape of the sea bottom

 

Og da er det iallefall klart at viser den gjennomsnittet betyr det at en god del bølger kan være endel høyere. Og noen kan være ennå mye høyere enn det igjen. Generelt er jeg skeptisk til området Svenner fyr og sørover mht bølger når det har vært mye vind og høye bølger en periode før vi skal dra. Det tar ofte en god stund før det roer seg ordentlig og bølgene har en tendens til å være ganske rotete og høye lenge med store variasjoner i bølgehøyde. Innaskjærs detter bølgene mye fortere ned og variasjonen i bølgehøyde er vesentlig mindre.

 

Er det feks meldt 0.3m bølger og endel av bølgene er 50% høyere blir jo ikke det mer enn 0.45m bølger maks. Kanskje en og annen luring er 0.6m. Men er det meldt feks 1.0m bølger,  kan det fort vekk blir endel bølger på 1.5m og noen endel større enn dette også, kanskje 2m. Og når man skal nedover på dette stykket er det som oftest sørøst bølger og man får de rett i mot. Da er det vesentlig forskjell på planende båt å kjøre i 1-2 m bølger rett imot kontra 0.3-0.6 rett imot. Og har man først en planende båt og er vant til å ligge i 25-30knop blir det uvant å legge seg ned i kanskje 8-10knop for at det skal bli komfortabelt...

 

Medstrøms derimot blir en helt annen sak...da kan man kjøre i større bølger uten å redusere farta så mye... Alltid moro å kjøre opp igjen og ha medbølger når man har stampet i motbølger på vei ned....!

Link to post
Share on other sites

Generelt om bølgevarsel. Det meldes signifikant bølgehøyde, som er snittet av de 25% høyeste bølgene. Dvs at man må regne med dobbelt så store bølger som angitt i grib filene. Dette gjelder også varsler fra meteorologene. 

Det går en havstrøm nordover langs svenskekysten, den snur ved Færder og går sydover langs Sørlandet med 1-2 knops strøm. Dette er årsaken til at Norske Los har et generelt varsel om at strekket Hvaler Jomfruland har farlige bølger. Dette opplever man godt på Rakke der man på sydlig vind får effekten av strøm utover, vind innover og en topografi der det blir fort veldig grunt. Da bygger sjøen seg både stor og krapp, og man får fort betydelig mer sjø enn det grib filer anslår. 
 

Denne strømmen innebærer også at de første 5-6 nm fra land ut mot havs er skvalpete med krappe bølger langs kysten. Så fort man har kommet ut av strømmen blir sjøen rundere. Man har roligere sjø enten i innerste lei eller langt ute. Midt i mellom er det ikke særlig morro å ligge. Om man er på svenskekysten kan man feks prøve å gå utsiden av Sotekanalen en dag det blåser litt. Da forstår man hvorfor den er gravd u. Dette gjør også at det kan være roligere sjø om man går rett fra utsiden av Svenner til Jomfruland i stedet for via Stabern og Rakke. 
 

 

På vindvarsel ser jeg alltid på vindkast, både på windy og 4grib. Merk at det finnes ulike grib modeller med ulike fordeler og ulemper. Windy har feks GFS, ECMWF og ICON. Jo mer ustabilt vær jo større forskjell mellom modellene. Alle modellene har en tendens til å undermelde vind. Yr.no er kun er algoritme som tolker grib filer. 
 

To screen shots fra windy med ulike modeller. Begge er samme tid, 15/7 kl 24.00

7ADC00DA-6D84-4181-A629-6D9455BFC585.png.ef146e01ecd741ff94324921d6938764.png2E293D76-EC74-40C7-BF76-2A0108C1C234.png.0df9bde7d11d787f7d2597c68f2343d0.png

 


Jeg kan ta et konkret eksempel på forskjell på meldt og opplevd vær. For 2 sesonger siden seilte vi Kristiansand Edinburgh. Var meldt 13-15 ms og 2,7m sjø. Målt max vind hos oss var ca 19 ms. Bølgene var 5-6  meter på det meste. De største slo over båten. Var en slitsom natt, men vi var forberedt på dette, selvom det var mye vær. For å ha det behagelig og sikkert ombord la vi oss lengre sør enn opprinnelig tenkt pga været, nettopp for å få sjø og vind mer med oss slik det ble skrevet om over. Fordelen med det var at vi da fikk se Ekkofisk på nært hold 😊
 

når man kommer ut i dårlig vær, uansett båt eller sted, må man ha en backup plan, og er man i tvil så snur man. Ikke noe vits i uhygge ombord teker jeg. Dessuten er det stor forskjell på hvordan båter tar vær og hva mannskap er komfortabel med 😊
 

kystverket har en app som heter Kystvær. Den brukes bla av losene. Den er bra om man vil vite hvirdan været faktisk er nå. I Sverige har man en tilsvarende som heter Viva

 

den Norske Los finner man her 

https://dnl.kartverket.no

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 4 timer siden:

Generelt om bølgevarsel. Det meldes signifikant bølgehøyde, som er snittet av de 25% høyeste bølgene. Dvs at man må regne med dobbelt så store bølger som angitt i grib filene. Dette gjelder også varsler fra meteorologene. 

Det går en havstrøm nordover langs svenskekysten, den snur ved Færder og går sydover langs Sørlandet med 1-2 knops strøm. Dette er årsaken til at Norske Los har et generelt varsel om at strekket Hvaler Jomfruland har farlige bølger. Dette opplever man godt på Rakke der man på sydlig vind får effekten av strøm utover, vind innover og en topografi der det blir fort veldig grunt. Da bygger sjøen seg både stor og krapp, og man får fort betydelig mer sjø enn det grib filer anslår. 
 

Denne strømmen innebærer også at de første 5-6 nm fra land ut mot havs er skvalpete med krappe bølger langs kysten. Så fort man har kommet ut av strømmen blir sjøen rundere. Man har roligere sjø enten i innerste lei eller langt ute. Midt i mellom er det ikke særlig morro å ligge. Om man er på svenskekysten kan man feks prøve å gå utsiden av Sotekanalen en dag det blåser litt. Da forstår man hvorfor den er gravd u. Dette gjør også at det kan være roligere sjø om man går rett fra utsiden av Svenner til Jomfruland i stedet for via Stabern og Rakke. 
 

 

På vindvarsel ser jeg alltid på vindkast, både på windy og 4grib. Merk at det finnes ulike grib modeller med ulike fordeler og ulemper. Windy har feks GFS, ECMWF og ICON. Jo mer ustabilt vær jo større forskjell mellom modellene. Alle modellene har en tendens til å undermelde vind. Yr.no er kun er algoritme som tolker grib filer. 
 

To screen shots fra windy med ulike modeller. Begge er samme tid, 15/7 kl 24.00

7ADC00DA-6D84-4181-A629-6D9455BFC585.png.ef146e01ecd741ff94324921d6938764.png2E293D76-EC74-40C7-BF76-2A0108C1C234.png.0df9bde7d11d787f7d2597c68f2343d0.png

 


Jeg kan ta et konkret eksempel på forskjell på meldt og opplevd vær. For 2 sesonger siden seilte vi Kristiansand Edinburgh. Var meldt 13-15 ms og 2,7m sjø. Målt max vind hos oss var ca 19 ms. Bølgene var 5-6  meter på det meste. De største slo over båten. Var en slitsom natt, men vi var forberedt på dette, selvom det var mye vær. For å ha det behagelig og sikkert ombord la vi oss lengre sør enn opprinnelig tenkt pga været, nettopp for å få sjø og vind mer med oss slik det ble skrevet om over. Fordelen med det var at vi da fikk se Ekkofisk på nært hold 😊
 

når man kommer ut i dårlig vær, uansett båt eller sted, må man ha en backup plan, og er man i tvil så snur man. Ikke noe vits i uhygge ombord teker jeg. Dessuten er det stor forskjell på hvordan båter tar vær og hva mannskap er komfortabel med 😊
 

kystverket har en app som heter Kystvær. Den brukes bla av losene. Den er bra om man vil vite hvirdan været faktisk er nå. I Sverige har man en tilsvarende som heter Viva

 

den Norske Los finner man her 

https://dnl.kartverket.no

Et meget flott og lærerikt innlegg! :thumbsup:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

12 hours ago, Bitteliten said:

Generelt om bølgevarsel. Det meldes signifikant bølgehøyde, som er snittet av de 25% høyeste bølgene. Dvs at man må regne med dobbelt så store bølger som angitt i grib filene. Dette gjelder også varsler fra meteorologene. 

Det går en havstrøm nordover langs svenskekysten, den snur ved Færder og går sydover langs Sørlandet med 1-2 knops strøm. Dette er årsaken til at Norske Los har et generelt varsel om at strekket Hvaler Jomfruland har farlige bølger. Dette opplever man godt på Rakke der man på sydlig vind får effekten av strøm utover, vind innover og en topografi der det blir fort veldig grunt. Da bygger sjøen seg både stor og krapp, og man får fort betydelig mer sjø enn det grib filer anslår. 
 

Denne strømmen innebærer også at de første 5-6 nm fra land ut mot havs er skvalpete med krappe bølger langs kysten. Så fort man har kommet ut av strømmen blir sjøen rundere. Man har roligere sjø enten i innerste lei eller langt ute. Midt i mellom er det ikke særlig morro å ligge.

 

Takk for dette @Bitteliten Som nevnt over syntes jeg dette var meget informativt og lærerikt om spørsmålet mitt over om Windy vs virkeligheten hva gjelder bølgevarsel. Jeg var klar over dette med signifikant vs hva som da er sannsynlig maks. 

 

Hvis jeg forstår det du skriver riktig, så betyr det at bølgevarselet vi så som var på 0.5m med da ca 1 m maks ikke nødvendigvis blir riktig siden det er en del særegenheter ved dette strekket som modellene ikke helt klarer å hensynta? Vi gikk fra innsiden av Svenner, ut mot bøya, men egentlig rett mot utsiden av Tvistein. Opplevelsen var at det var langt større enn 0.5-1m. Jeg står bak rattet i slike forhold, antar ca en meter over vannlinjen, er 1.86 høy, og da vi hadde dreid kursen slik at dønningene kom mer skrått forfra, så tittet jeg ut sidevinduet inn i en dønning. Så min tanke er å kanskje legge inn enda mer margin med tanke på mannskapet neste gang vi tar turen (hjemover) ?

 

Fin dag i Skutevikkilen idag, men litt lite fisk å få her inne. Vært på ekspedisjon opp på toppen mot vest og sett på den fine utsikten. Jomfruland lengst unna. Lå mange på svai så jeg.

 

Vi tenkte oss dit imorgen. Hva er kutymet der hva gjelder å finne plass? Er det et køsystem der man hensyntar de som ligger på svai og tilsynelatende venter slik som beskrevet i Havneguiden? Eller kjører man bare bort til havna og legger til dersom det er ledig?

 

 

107699061_613234836268755_6932114822926219284_n.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

En grib fil er en grovmaska matematisk modell. Nære land er det min oppfatning at man ikke kan stole på bølgevarslet her. Da må det lokalkunnskap inn, dvs. meteorologer. Til havs er nøyaktigheten på grib filene  bedre. Men i og med at vind ofte undermeldes slår jo det også ut på bølgene

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 14 timer siden:

Generelt om bølgevarsel. Det meldes signifikant bølgehøyde, som er snittet av de 25% høyeste bølgene. Dvs at man må regne med dobbelt så store bølger som angitt i grib filene. Dette gjelder også varsler fra meteorologene. 

Det går en havstrøm nordover langs svenskekysten, den snur ved Færder og går sydover langs Sørlandet med 1-2 knops strøm. Dette er årsaken til at Norske Los har et generelt varsel om at strekket Hvaler Jomfruland har farlige bølger. Dette opplever man godt på Rakke der man på sydlig vind får effekten av strøm utover, vind innover og en topografi der det blir fort veldig grunt. Da bygger sjøen seg både stor og krapp, og man får fort betydelig mer sjø enn det grib filer anslår. 
 

Denne strømmen innebærer også at de første 5-6 nm fra land ut mot havs er skvalpete med krappe bølger langs kysten. Så fort man har kommet ut av strømmen blir sjøen rundere. Man har roligere sjø enten i innerste lei eller langt ute. Midt i mellom er det ikke særlig morro å ligge. Om man er på svenskekysten kan man feks prøve å gå utsiden av Sotekanalen en dag det blåser litt. Da forstår man hvorfor den er gravd u. Dette gjør også at det kan være roligere sjø om man går rett fra utsiden av Svenner til Jomfruland i stedet for via Stabern og Rakke. 
 

 

På vindvarsel ser jeg alltid på vindkast, både på windy og 4grib. Merk at det finnes ulike grib modeller med ulike fordeler og ulemper. Windy har feks GFS, ECMWF og ICON. Jo mer ustabilt vær jo større forskjell mellom modellene. Alle modellene har en tendens til å undermelde vind. Yr.no er kun er algoritme som tolker grib filer. 
 

To screen shots fra windy med ulike modeller. Begge er samme tid, 15/7 kl 24.00

7ADC00DA-6D84-4181-A629-6D9455BFC585.png.ef146e01ecd741ff94324921d6938764.png2E293D76-EC74-40C7-BF76-2A0108C1C234.png.0df9bde7d11d787f7d2597c68f2343d0.png

 


Jeg kan ta et konkret eksempel på forskjell på meldt og opplevd vær. For 2 sesonger siden seilte vi Kristiansand Edinburgh. Var meldt 13-15 ms og 2,7m sjø. Målt max vind hos oss var ca 19 ms. Bølgene var 5-6  meter på det meste. De største slo over båten. Var en slitsom natt, men vi var forberedt på dette, selvom det var mye vær. For å ha det behagelig og sikkert ombord la vi oss lengre sør enn opprinnelig tenkt pga været, nettopp for å få sjø og vind mer med oss slik det ble skrevet om over. Fordelen med det var at vi da fikk se Ekkofisk på nært hold 😊
 

når man kommer ut i dårlig vær, uansett båt eller sted, må man ha en backup plan, og er man i tvil så snur man. Ikke noe vits i uhygge ombord teker jeg. Dessuten er det stor forskjell på hvordan båter tar vær og hva mannskap er komfortabel med 😊
 

kystverket har en app som heter Kystvær. Den brukes bla av losene. Den er bra om man vil vite hvirdan været faktisk er nå. I Sverige har man en tilsvarende som heter Viva

 

den Norske Los finner man her 

https://dnl.kartverket.no

Takk for tips 👍

Link to post
Share on other sites

Gikk fra Skutevikkilen tidlig igår, og var ved Jomfruland før kl 10, men det var håpløst. Lå og ventet i 45 min, men det var ikke bevegelse i havna. Får prøve igjen på vei nordover.

 

Dro til Perleporten, og her har vi hatt et par fine dager. Veldig greit å få plass her, selv nå siden det er så mange muligheter. Imorgen litt lengre syd, kanskje Lyngør ved Bukkholmene som en nabo her anbefaler. Mandag blir det Arendal siden det er meldt om en regnete tirsdag.
 

 

2A224D9C-0B0F-4B65-941D-28661866E3A0.jpeg

E0F32BA7-AC30-4B62-9343-144C396BB76D.jpeg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en stopp på Hvaler og var i Fredrikstad fra igår til idag. Greit med plass i gjestehavna der. 

Da vi kom hjem og hadde fortøyd var det en med 42 foter som var uheldig oppe på flybridgen. Han hadde lagt til longside og mens de holdt på med å fortøye klarte han å dra gearspaken bakover. Det ble kræsj med båten bak. Hyl og skrik, men tror det gikk bra. Ihvertfall pratet de sammen etterpå og så ut til å bli enige om hvordan det skulle løses. Vet ikke om det ble store skader, men smalt skikkelig når de braket sammen.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Gode gjennomganger her ang værvarsel og bølgehøyde.

 

Vil bare legge til at barentswatch.no har blitt et godt verktøy for fritidsbåter, spesielt på bølgevarsel. Svært informativt og godt grafisk fremstilt med forventet bølgehøyde, signifikant og høyeste på en rekke aktuelle farleder. Eks om man vil gå kystnært over Svenner/Rakke så er det ferdige ruter med modeller for dette med hva du kan forvente underveis, også sett fremover i tid. Du kan klikke i modellen og se bølgehøyde for et hvilket som helst punkt. Da får man seg også noen aha-opplevelser på hvor høye bølger det faktisk kan bli i forhold til signifikant, slik bitteliten nevner i sitt innlegg.

 

Løsningen er nettleserbasert og kombinerer også marinogram fra yr.no og sanntids vind- og AIS-data fra Kystverket.

 

3460D2F8-0DA9-44B6-BFB0-E5A8B8B1646B.jpeg.4f6611481deb3aa50db65d4d526f03f8.jpeg

Redigert av vindmann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 20 timer siden:

Gikk fra Skutevikkilen tidlig igår, og var ved Jomfruland før kl 10, men det var håpløst. Lå og ventet i 45 min, men det var ikke bevegelse i havna. Får prøve igjen på vei nordover.

 

Dro til Perleporten, og her har vi hatt et par fine dager. Veldig greit å få plass her, selv nå siden det er så mange muligheter. Imorgen litt lengre syd, kanskje Lyngør ved Bukkholmene som en nabo her anbefaler. Mandag blir det Arendal siden det er meldt om en regnete tirsdag.
 

 

Lå i Langøykilen  innenfor Jomfruland i natt. Masse båter, og vanskelig å finne en ok plass å ligge. Nå ligger vi i Lyngør, Askerøya ved Håkesund. Det er vel omtrent ved Bukholmene, etter hva jeg kan se? Det er temmelig mange båter her også. Sundet er etter min mening fullt. Og det ligger båter på plasser som det er mulig å ligge. Vi kom hit ved 11-tiden, og da var det mange som kom inn omtrent samtidig. Jeg husket at det var en liten lureplass hvor vi har ligget før, og den var ledig, så vi gikk dit med en gang, uten å lete andre steder. Denne plassen er fin, men dessverre skyggefull. Kun sol på formiddagen, da høye trær skygger for sola utover dagen. Men man kan ikke få alt i disse ferietider med mange som er utpå samtidig. :smiley: nå er det meldt mere vind utover på mandag, så vi får se om vi ligger rolig en dag eller 2. 

Link to post
Share on other sites

Vi somlet litt med avgang fra Perleporten idag da vi ventet på en nabobåt som vi regnet med hadde kjettingen sin over vår. Deretter var vi innom Risør for å fylle vann dersom vi skulle havne i en uthavn igjen. Det hadde nok vært mulig å få plass der idag, men 3-4 på utsiden av hverandre fristet ikke idag.

 

Vi gikk rett inn mot Lyngør og i det smale sundet mellom Steinsøya og Askerøya syntes jeg det var litt trangt. Ventet på et par båter på vei mot, og satte en spak i forover med drevene tiltet opp. Ble etterhvert litt misfornøyd med kursen igjennom og fyrte opp baugthrusteren uten at noe skjedde. Fjellet på styrbord kom stadig nærmere idet jeg husket på at jeg hadde på autopiloten som hadde fått beskjed om å «holde styrekursen» 😅 Ordnet seg, og jeg sa ikke noe til mannskapet. Jepp-det var ikke mange muligheter på Bukkholmene da vi kom gjennom sundet, @Geir Frode.

 

Vi endte opp i Tvedestrand. Litt kjedelig havn, men makrellen var ivrig på kroken. Kjempegøy, skal grille de før frokost imorgen.

 

Vi tok en jolletur ut fjorden igjen til Furøya, Furøyholmen. Dersom du noen ganger har drømt om å fortøye båten din i et flott skogstjern, så tror jeg dette er stedet. Inne ved 2 tallet på kartutsnittet ved Hestøya som jeg har lagt ved.

 

Vi tenker den indre leden fra Tvedestrand til Arendal imorgen. Er dette grei skuring, eller er det noe spesielt å passe på? Det ser litt trangt og grumsete ut enkelte steder?

 

 

15A6B2E7-E4F6-49C3-8B60-FDC7194753B2.jpeg

2C49A2BA-7D29-4D26-B528-5F568B061EDE.png

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Rimelig grei skuring fra Tvedestrand til Arendal. Vi gikk gjennom der for en uke siden på vei sørover. Kult etpar trange steder på veien som gir litt spenning men ikke mer enn at man må følge pilene hvor de peker.

 

Ved Klokkøya gikk vi på østsiden og der må man ta det med ro og kanskje en i bauen, som vi gjorde.

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 37 minutter siden:

Vi endte opp i Tvedestrand. Litt kjedelig havn, men makrellen var ivrig på kroken. Kjempegøy, skal grille de før frokost imorgen.

 

Vi tok en jolletur ut fjorden igjen til Furøya, Furøyholmen. Dersom du noen ganger har drømt om å fortøye båten din i et flott skogstjern, så tror jeg dette er stedet. Inne ved 2 tallet på kartutsnittet ved Hestøya som jeg har lagt ved.

Nå kommer rapportene fra nærområdet. Jeg lå ved '2-tallet' i går og ligger I Tvedestrand i dag. 

 

Det er fortsatt en ledig plass her, men det er med anker og baug inn. Og en litt for kort longside plass.

 

Gerhard 

Link to post
Share on other sites

@Bitteliten Det er litt synd dersom det du skrev om forholdene på strekket mellom Verdens Ende/Tønsberg Tønne til Jomfruland skal drukne i feriebilder på denne tråden.

 

Har du tid og lyst, så hadde det helt sikkert vært nyttig for mange om du løftet innleggene dine herfra over i en ny og søkbar tråd om forholdene på dette strekket (dersom det allerede ikke allerede er gjort?). Svært mange kapteiner og mannskap må jo over her i sommerferien sin - og ellers😊

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 9 timer siden:

@Bitteliten Det er litt synd dersom det du skrev om forholdene på strekket mellom Verdens Ende/Tønsberg Tønne til Jomfruland skal drukne i feriebilder på denne tråden.

 

Har du tid og lyst, så hadde det helt sikkert vært nyttig for mange om du løftet innleggene dine herfra over i en ny og søkbar tråd om forholdene på dette strekket (dersom det allerede ikke allerede er gjort?). Svært mange kapteiner og mannskap må jo over her i sommerferien sin - og ellers😊

Akkurat dette med at Rakka, Tønsberg Tønne og Færder er utsatte områder tenker jeg folk flest bør få med seg om de er litt obs. Det er det samme med Gule Humpen, Islandsberg og Humparna langs Bohuslän. 😊

 

jeg er egentlig mer opptatt av at mange stoler blint  på yr og windy uten nødvendigvis å vite feilkildene de har. Så jeg har laget en egen tråd om det 😊

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...