Jump to content

Status østlandet/Sørlandet


MaSa

Recommended Posts

Hvordan er det med gjestehavn i Arendal, er alle plasser for booking, eller er mesteparten førstemann til mølla? 

Tar gjerne imot tips til andre plasser i jolle avstand fra Arendal også. 

 Er det kurant å tre en liten Viknes 1030 gjennom Hølen og kanalene/elva sydvest for Arendal? 

Link to post
Share on other sites

Det er mange plasser som er førstemann til mølla i Arendal. 

Jeg har faktisk gått rundt elva med min P440. 

Det er vippabroa ved Nidelv kamping som er problemet i elva. Den er 3.90 høy over høyvann. Ellers er det ikke noen problem. Det er mye grunner i elva, men godt merket de fleste. Kartplotter har jo også anbefalt track. Det gjør navigering enklere

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

T😊pp @Bitteliten. Veldig nyttig!

 

Den indre leden mot Arendal fra Tvedestrand var jammen en flott tur😊 Så en sel ved Flosta, der hvor det er trangt med en 90 graders turn. Kom ingen båter imot, men ble faktisk passert av åpenbart lommekjente i en mindre båt i plan😉. Ved Klokkøya ble jeg såpass usikker på det østlige løpet at jeg stoppet opp og ventet på tilsvarende båter for å se hvordan de la seg i leden. Men det gikk veldig fint, og alle koste seg i det fine været og fikk sett mange fine plasser. Du verden hvor mange bra steder det er mulig å legge seg med båten i dette området!

 

Nå i Arendal. Ref innlegget over fra @Gullfisk så hadde vi booket plass for tre dager siden da vi var usikre på hvor lang turen fra Tvedestrand ville bli, samt at jeg så en kar på baatplassen på Facebook som skrev om forhåndsbooking her. Litt usikker på hva jeg tenker om forhåndsbooking, men tror jeg tenker at det er ok med en slik mulighet så lenge det er mange flere «førstemann til mølla» plasser?:flag_bp:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Det er ikke så stor bevegelse i havna. Må nesten bare prøve. Mange ligger nok i ro idag pga været. Håper det ordner seg😊

 

Det blir nok Lillesand @lurvetass, kanskje videre også. Det høres ikke ut som om vi har bestemt oss. Men Dyreparken blir det nok. Kanskje buss fra Lillesand.

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

15 hours ago, dennrick said:

Ref over. Har endelig fått fremkalt bildene😬. Her ved Flosta og 90 graderen😊

 

 

Kjørte denne veien for noen uker siden, aldri vært her før, og fulgte GPS. Holdt på å snu inni "viken" der før jeg så at det åpnet seg opp likevel. Fantastisk:giggle:

Link to post
Share on other sites

Bra det ordnet seg @Gullfisk. Det ser ut til at det fortsatt er noe ledig her.

 

@Geir Frode Snakket med Gjestehavna i Lillesand ca kl 15 idag, og da var det visstnok ikke helt fullt. Vi skal dit imorgen fra Arendal, tenkte vi. De sa det bare var å ringe på vei inn for å få instrukser mht evt plass. Tlf nr er 480 25 302. Samtidig forteller Havneguiden om mange fine uthavner i området i jolle rekkevidde. Vi får være optimistiske😊

 

@lurvetass Er Kassenkanalen inn og ut igjen? Hvor skummelt er det å kjøre båt der med gjenferd og slikt?

 

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 53 minutter siden:

 

 Snakket med Gjestehavna i Lillesand ca kl 15 idag, og da var det visstnok ikke helt fullt. Vi skal dit imorgen fra Arendal, tenkte vi. De sa det bare var å ringe på vei inn for å få instrukser mht evt plass. Tlf nr er 480 25 302. Samtidig forteller Havneguiden om mange fine uthavner i området i jolle rekkevidde. Vi får være optimistiske😊

 

@lurvetass Er Kassenkanalen inn og ut igjen? Hvor skummelt er det å kjøre båt der med gjenferd og slikt?

 

 

  • Takk for info.:thumbsup: vi prøver nok Grimstad først, men da har vi et alternativ. Satser mest på uthavner vi også, men av og til må man inn og fylle vann osv. Har jolle og motor, men stoler ikke helt på motoren. Den har en tendens til å gå varm, og stoppe. :pray: 
  •  
  • Kassenkanalen er verdt å få med seg. Vi har som regel gått opp i Isefjærfjorden og lagt oss der en dag eller to når det har vært dårlig vær. Badetempen er som regel en grad eller to høyere der enn ute i havgapet. Lite maneter pleier det også være. Går som regel opp den ene fjordarmen, og ned Kassenkanalen. Vet ikke hva som er vanlig, men vil helst slippe å møte noen på det trangeste der. Kassentassen sitter klar til hogg oppi fjellskrenten rett over båthøyde på babord side like etter broen på  vei ned og ut i blindleia igjen, hvis jeg husker rett. 
Redigert av GeirFrode (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Haha😅 Jeg syntes dette ser interessant, men skummelt ut. Både mht Nidelva, Kassenkanalen, og en med kniv på land i tillegg. Vi får se. Jeg lurer fortsatt på om jeg skal kjøre gjennom Grunnesund inn til Lillesand, eller om jeg skal ta den ordentlige leden inn. Gikk gjennom der med en 28 foter i 2007. Men da var jeg ung og udødelig. Nå har jeg blitt 48 og mer pysete😊

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 1 time siden:

Haha😅 Jeg syntes dette ser interessant, men skummelt ut. Både mht Nidelva, Kassenkanalen, og en med kniv på land i tillegg. Vi får se. Jeg lurer fortsatt på om jeg skal kjøre gjennom Grunnesund inn til Lillesand, eller om jeg skal ta den ordentlige leden inn. Gikk gjennom der med en 28 foter i 2007. Men da var jeg ung og udødelig. Nå har jeg blitt 48 og mer pysete😊

Da er vi blitt omtrent like gamle,... og like pysete🙈. Har vært i Nidelva med jolla i dag, og tror jeg nøyer meg med det for  denne gangen😂. Trivelig å ha sett der, men litt mye innsjø etter min smak. Drar vel videre sydover i morgen vi også. 

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 1 time siden:

Haha😅 Jeg syntes dette ser interessant, men skummelt ut. Både mht Nidelva, Kassenkanalen, og en med kniv på land i tillegg. Vi får se. Jeg lurer fortsatt på om jeg skal kjøre gjennom Grunnesund inn til Lillesand, eller om jeg skal ta den ordentlige leden inn. Gikk gjennom der med en 28 foter i 2007. Men da var jeg ung og udødelig. Nå har jeg blitt 48 og mer pysete😊

Grunnesund og Kassentassen hår helt supert ned fin båt og burde være obligatorisk! 
Har gått gjennom begge steder med min  gamle båt på 45 fot, 4,30 bred og 1,5 dyp. Går helt fint og er definitivt verdt det! 
Lykke til og god sommer!😃😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ringte 5 min før ankomst Lillesand, og ble geleidet rett på plass. Er ledig plasser, og det er også noen rastløse kapteiner på brygga som jeg tror vil ut i det fine været😊

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...