Jump to content

Status østlandet/Sørlandet


MaSa

Recommended Posts

dennrick skrev 8 minutter siden:

Rekk opp hånda den som har sett en ku på badestranda før. 

 

:thumbsup: Ja jeg, ved Tårnbrygga Jomfruland jeg også!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 3 timer siden:

Hvordan er status i Mandal? Går det greit å få plass i gjestehavn der om dagen? 

Det bør være mulig å få plass. Vi ligger fortsatt i Mandal, og ser at det er en del utskifting i havna. Vi ligger på pir 3, og det er vel fortsatt en ledig plass her. Mye mulig vi går herfra igjen i morgen. Vær obs på at det er få strømpunkter tilgjengelig på bryggene, hvis du har behov for lading osv.

Er en del råning langs kaikanten på kveldene her, men det roer seg som regel etter 23.00.

dennrick skrev 5 minutter siden:

Tidlig avgang fra Risør medførte flere valg av plasser og vi valgte feil og ble liggende på utsiden av moloen, på utsiden av den sørligste brygga (Tårnbrygga). Jeg tror ikke jeg vil kan anbefale denne havnen i 6-8 m/s fra SV eller NV.

 

 

Kuene har nok vært litt lei været i helgen, så idag dro en av de på stranda. Rekk opp hånda den som har sett en ku på badestranda før. Legger ved bilder😊

 

 

 

 

76D973D9-FE1A-4638-8DF5-B67747C13B9A.jpeg

Bryggene på utsiden av moloen er bare til bruk i finvær. Vi lå innenfor moloen for en 2-3 år siden når det blåste godt, og de som lå på utsiden fikk vasket seg, bokstavelig talt. 

----------

Ku på stranda tror jeg nesten ikke jeg har sett før. 😁 den nyter vel solen og varmen den også, som oss. For det er jammen ikke mye sommervarme for tiden. Er ikke ofte vi bruker dieselvarmeren i ferien, men nå går den nesten hver kveld. 🌬

Link to post
Share on other sites

Tipper det var du som kom inn rundt kl. 9.30? På piren bak oss? Vi dro vel en halvtime senere, etter at en seiler absolutt måtte ligge på utriggeren på utsiden av oss. Trodde et øyeblikk at han hadde tenkt å kjøre oss senk, men det gikk bra. Vinden tok tak, og han drev fort av, så han måtte ut igjen og prøve på nytt.

  Var innom og tanker diesel. 9.98 elns for literen. Nå ligger vi i Olavsundet. Er mange båter her nå. Har kommet mange etter oss, og det er nok litt trangt hvis man vil ligge på svai. Det blåssr en del inne i sundet her også.

Hadde en grei tur oppover igjen. Mye og kald vind, men lite bølger. Men vi har ihvett tall fått sol idag. Ikke verst bare det. 😎

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev 3 minutter siden:

bsolutt måtte ligge på utriggeren på utsiden av oss. Trodde et øyeblikk at han hadde tenkt å kjøre oss senk, men det gikk bra. Vinden tok tak, og han drev fort av, så han måtte ut igjen og prøve på nytt.

...han fikk sikkert god hjelp av dere så han fikk tamp i land :-)

Link to post
Share on other sites

Mye utskiftning på Jomfruland idag også. Før vi dro litt før kl 12. Plassen var ledig i under ett minutt. Nå ser det visst ut til at øya har mange som kommer på besøk med daycruisere, og de drar jo ofte igjen på ettermiddagen/tidlig kveld. Med mindre de besøker en hytte og overnatter. Det var plasser ledig der sent igår. Mannskapet møtte jo selvsagt en de hadde sett på TV, og gikk skamløse bort og spurte om en selfie var greit.

 

Vi besøkte foreldrene til en venn av mannskapet idag. De har hytte her på Gumøy. 5 min å gå fra Skutevikkilen der vi nå har lagt til. Det var fint med Andedam igjen etter skvulping på Jomfruland. Later til at mannskapet blir mer aktive i uthavn vs gjestehavn. Nå er en stk junior på hytteovernatting. Paradis på den hytta, spør du meg. Denne hytta har vært i familien deres i en årrekke, så når de yngste sier kan vi også kjøpe hytte, så svarer jeg at da må vi selge båten vår sikkert 10 ganger. Det vil de heldigvis ikke😊

 

Artig å observere utsikten. Det er vindstille, men likevel et lite drag i luften som sakte men sikkert pirker båtene på svai i en ny retning.

 

NB! Skutevikkilen! Innseilingen ER klønete, men godt beskrevet i Havneguiden. Det gikk seilbåt på grunn da vi var her forrige gang, og det har skjedd idag også. Dansken som faktisk kom kom svømmende bort på besøk hadde også gjort det. Min anbefaling er å fendre opp på babord på vei inn og gå sakte inn langs steinen. Bruk pysevispen. Motsatt på vei ut.

 

Tok jolla inn til Kragerø idag med en Zodiak Cadet 310. Da jeg kom tilbake oppdaget jeg at begge årene var borte. Det var brutalt å kjøre inn i Kragerøbassenget pga trafikken. Kan de virkelig ha blitt ristet løs og falt av uten at jeg merket det, eller kan de ha blitt stjålet? Jeg var borte fra jolla i maks 10 min på butikken og i gjestehavnen da jeg var på polet.

4C9AF69C-64D2-4B81-8A2B-8B02EB48A575.jpeg

211CF880-E2C5-4AAF-A742-08EBA6F90B18.jpeg

7D4E45B7-84AE-4E6B-BE21-42F5AEEB6639.jpeg

FEBABE6E-1D95-4FEE-94A6-81B95E978F35.jpeg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Skutevikkilen er en flott plass, du ligger fint der såfremt det ikke blåser rett inn.

Fendring ved inn/ut kjøring synes jeg virker litt overdrevet, innkjøringen blir som min røde strek. Har sett 50fotere passere. 

Grunt/skjær ved krysset, står også en stålpil på øya rett frem som peker babord på vei inn, så ingen er fristet til å velge den største passasjen inn.

180_8019.jpg

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 23 timer siden:

...han fikk sikkert god hjelp av dere så han fikk tamp i land :-)

Selvfølgelig tar vi imot en tamp når noen trenger hjelp. Skulle bare mangle. 😀

Vi ligger fortsatt i Olavsundet, men det er veldig varierende vind her nå. Ikke akkurat lunt lenger. En del båter som har gått. Det lå mange på svai i natt, men nå blåser det mere rett inn her, ser det små hvite topper i nesten hele sundet, så det kan ikke være noe særlig å ligge uti der lenger. 

Vi drar videre i morgen. Ser ut som om det er mindre vind nordøstover forbi Kristiansand for tiden.

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, blue moon said:

Skutevikkilen er en flott plass, du ligger fint der såfremt det ikke blåser rett inn.

Fendring ved inn/ut kjøring synes jeg virker litt overdrevet, innkjøringen blir som min røde strek. Har sett 50fotere passere. 

Grunt/skjær ved krysset, står også en stålpil på øya rett frem som peker babord på vei inn, så ingen er fristet til å velge den største passasjen inn.

180_8019.jpg

Det blåste selvsagt rett inn idag der vi lå på steinen rett under krysset ditt. 6-8 sm. Litt kjølig, men det ble andedam på kvelden. Våtdraktene har blitt flittig brukt, og det samme har SUPen. Den brukes mye😊
 

Tegningen på innseilingen er god @blue moonJeg tok jolla innfor å handle litt på Valle. Selv kl 16 var det en ledig plass der for en stor båt på innsiden. Da jeg kom tilbake hørte jeg at en stor seilbåt hadde gått på skjæret. Den satt fast og ble dratt av ved hjelp av jollene som umiddelbart strømmet til, hørte jeg fra mannskapet.
 

Tok en jolletur i formiddag inne i bukta, da 5 seilbåter skulle dra. De lå longside på hverandre, på svai, med tre ankere ute innerst i bukta, så jeg var nysgjerrig på hvordan det ville gå når de dro de opp. Det var sykt mye sjøgress de dro opp. Tittet på det litt, men kjørte etterhvert bort for å hjelpe litt med både tvinnede ankerkjettinger og sjøgress, samt mudder når ankrene ble heist. Artig prosjekt. Første gang i ferien jeg har følt at jeg har vært til nytte for noe som helst.
 

Gutta prøvde SUPen gjennom innseilingen til Skutevikkilen. Jeg sto spent som en streng og fulgte med. Det gikk heldigvis bra😁

 

 

A896CEFB-36FC-4670-9892-150CEA90DA91.jpeg

385009B5-7076-47AD-B1AD-EAA40B82FA5E.jpeg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev On 21.7.2020 at 23.24:

 Mannskapet møtte jo selvsagt en de hadde sett på TV, og gikk skamløse bort og spurte om en selfie var greit.

 

 

4C9AF69C-64D2-4B81-8A2B-8B02EB48A575.jpeg

 

 

 

 

Om du ikke hadde skrevet noe om det så ville jeg fortsatt trodd at "Dennrick" var han fyren på TV, eller i det minste utrolig lik :lol:

 

Kikka på bildene før jeg leste.. hmm.. det var da utrolig så lik han var han fyren på TV.. kanskje Dennrick er han da. Hyggelig at han er på forumet :-)

Link to post
Share on other sites

Hehe... artig @Hper :flag_bp:

Vi flyttet oss ca 2-3 nm idag til Valle for å fylle båten igjen med vann, strøm og livsmedel. Ankomst kl1030 og fant en venteplass på bryggen uten strøm.Havnesjefen var svært aktiv, og da vi hadde lagt til fortalte ham meg om muligheter senere på dagen med strøm da noen skulle gå. Jeg nevnte at vi gjerne skulle ha litt strøm. Venteplass er egentlig litt stress, så vi gav opp og gikk og fikk oss litt mat på «Smak på Valle».

 

Havnesjefen hadde imidlertid ikke glemt oss, og til tross for at jeg hadde dusjet og byttet til rene klær, så fant han meg på brygga utpå ettermiddagen og sa at «nå er det like før dere får en ny fin plass med strøm»😊 Så det ordnet seg. Jeg merker at jeg har stor sans for et slikt opplegg. Innstillingen later til at alle skal få plass, men han opererer med en rekkefølge. Det er faktisk ledig på brygga uten strøm nå.
 

Litt usikre på hva vi gjør nå her vi er på vei mot Tjøme igjenmed en uke igjen av ferien. Regn på søndag. Mye vind lørdag. Samtidig liker mannskapet seg her og vil bli her imorgen også. Det kan bety å bli her til mandag. Tenker også litt på Jordsbukta. Er det andre steder innover Langesundfjorden som kan anbefales, eksempelvis på søndag i regnværet?
 

 

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 31 minutter siden:

Er det andre steder innover Langesundfjorden som kan anbefales, eksempelvis på søndag i regnværet?

 

Uthavn? 

Jordbukta / Paradisbukta er fin ja. Andedammen er en annen mulighet. 

 

Havneguiden har flere plasser her. Jeg har ikke rukket å prøve så mange. 

 

Gerhard 

Redigert av Gerhard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 3 timer siden:

 

@Hper

😊

Tenker også litt på Jordsbukta. Er det andre steder innover Langesundfjorden som kan anbefales, eksempelvis på søndag i regnværet?
 

 

 

Rett nord for Helgeroa, på andre siden av Håøya/Jordbukta har du Barkevik. Longsidemulighet inn mot fastlandet, men også mulighet til å få "sin egen øy" rett ved og longside der. Om dere legger dere på holmen med hekken rett foran "knausen" så har en eget stupe/hoppetårn og kan klarte ombord bak. 

 

Fine badestrender, kort vei i land og fine og merka turstier. 5 minutter med jolla i plan inn til Helgeroa for å hente pizza fra marinaen. Og om du har med krabbeteiner, eller vil prøve deg etter sjøørreten er det rette plass. 

 

Egentlig en slags lokal hemmelighet Barkevik ;-)

 

Longsideplasser dype nok for seilbåter: https://kart.gulesider.no/m/VqDIM

 

Plasser jeg har sett motorbåter ligge med hekkanker og baug inn: https://kart.gulesider.no/m/GEtfg

 

Badestrender. Nr 1 er med fin sand, de andre er naturlige i friområde, her får en som regel vært for seg selv, hvis man ønsker det. https://kart.gulesider.no/m/wypX5

 

Inneseiling fra vest og sør: https://kart.gulesider.no/m/G83je

Redigert av Hper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lå i Narvika innenfor Risør i natt, det var det helt fullt. Sist jeg var der for endel år siden var vi alene. Hadde ikke venta at denne plassen 4 NM inne i fjorden skulle bli fylt opp slik. Selvsagt at Bommen var fylt opp, men allikevel. Narvika er en fin plass der det ikke blåser og det er god holdebunn. I kveld er vi så heldige å få låne ei bøye i Bamle. Ville ikke tro Kragerø er et godt valg om man vi ha plass, der virka det helt fullt. Vi gikk i kø gjennom sundet mellom Langøy og Gumøy, mye båter på sjøen.

 

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Vi i gikk fra Blindleia og mot Lillesand i dag. Der er det noe arrangement de kaller "sup og stup" i helgen. Så vi dro videre mot Grimstad. Det var en del sjø når vi kom utenfor Homborsund, så vi fikk vasket oss, for å si det sånn. Etter mye leting fant vi ti slutt en plass ved Maløyene. Her er det også mye båt. Vi trodde kanskje det kunne være bedre plass her, siden vi møtte mange på vei sydover, men så feil kan man ta. 😀 

Vi går videre nordover i morgen, så får vi se hvor vi havner nå. Ikke godt å si.

Link to post
Share on other sites

Vi prøvde oss fra Åkvågkilen ved Lyngør, mot Risør, på formiddagen. Det var ikke noe trivelig med krapp nordlig sjø, så vi snudde og ventet. På ettermiddagen gikk det i fint driv til Kragerø. Synes det har vært mye båter siden vi forlot Lillesand for et par dager siden, men vi har vært på leting etter plass litt sent. Vi fikk plass ved jernbanekaia i Kragerø i kveld. 

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev On 23.7.2020 at 23.00:

Litt usikre på hva vi gjør nå her vi er på vei mot Tjøme igjenmed en uke igjen av ferien. Regn på søndag. Mye vind lørdag. Samtidig liker mannskapet seg her og vil bli her imorgen også. Det kan bety å bli her til mandag. Tenker også litt på Jordsbukta. Er det andre steder innover Langesundfjorden som kan anbefales, eksempelvis på søndag i regnværet

Rett i nærheten av Valle er det rester etter ett tysk fort fra krigen. Søk "Trolldalen fort" på google.

Det også slike rester på tangen utenfor Langesund.

Søker du lun havn, kan du legge deg inne ved Løvøya i Eidangerfjorden (nord for Sandøya), derfra kan man gå på koselige stier over til Sandøya.

Liten kolonial på sørenden med is og kake. En får nesten følelsen av å være på Koster.

 

Du nevner Jordbukta, grei plass med litt turterreng, men nokså trist plass egentlig. Sola blir tidlig borte.

Da er Skolebukta i nordenden av Håøya bedre. Der er det flotte turstier, og ett "trollsk" tjern å besøke.

 

Så..om du har en uke igjen med ferie, er det masse å se/finne på her i Grenlandsfjordene før du idetheletatt behøver å tenke på Tjøme.

Du har egentlig for lite tid😉😂

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Ble to dager i Valle, og igjen, en super havnesjef der nå. Han har full kontroll. Veldig bra! 

 

Det ble en del avganger derfra idag. Leit å si det, men vi gikk glipp av de gode tipsene over her, for basert på værmeldingen, så rømte vi til Tjøme idag i gode forhold. Vi la først til i Tønsberg med anker i en stappfull havn, spiste litt mat, det vrimlet av folk, så vi dro lengre ut igjen til Havna Hotel. Langt mindre eksotisk enn det vi har sett langs den flotte kysten, spør du meg, men mannskapet liker det godt. Fullt her og. Tror vi fikk siste plass. Men det er er mulig på utsiden av ytterste bås på begge brygger.

 

Har forstått på flere kapteiner, både på Valle og her, at Skagerrak var kjip igår. To store båter kom inn fra Skagen, og de hadde hatt det svært friskt i 5-6 timer. Andre hadde bare snudd og gitt opp fra flere steder på vår kyst, og gått inn i alternativene de hadde av havner.

 

Det så derfor for oss idag ut til at Windy.com mente at det neste vinduet for en ok tur over det store havet, etter idag, var på fredag. Før det ser det ut til at man kan risikere 2-3 m fra imorgen. Siden vi hadde tenkt å gi oss på fredag, og siden det er fint på Tjøme også, dog noe mer velkjent, så ble det slik for oss. Litt skuffet over å måtte dra idag siden forventningen til mannskapet var annerledes. Sørlandet har dog vært flott! Det frister til gjentakelse. Det har dog vært mye dyrere enn å være i Sverige.

 

Uansett, mannskapet var happy med beslutningen, så jeg tror jeg får de med på båttur på havet igjen. Det er dog en pris som ikke kan inkasseres på en stund, evt først til neste år. Nå blir resten av 4 ukeren til sjøs omkring Tjøme. Regnet har kommet, så vi må bare få morgendagen i beltet. Tipper gåturer imorgen for å se på utsikten og fisking. Har tro på 3-4 fine dager her på Tjøme ila uken.

 

Tok noen bilder idag. Havet, og av både Tvistein og av Svenner. En stund trodde vi at vi så en båtbrann fordi vi også så RS. Det viste seg at det bare var en motgående båt med usedvanlig sort eksos og at RS slepte en annen båt på utsiden av Stavern. Mye båt ute idag.

652477C7-0B6C-48DE-B6FF-0E69E2DC99CA.jpeg

7A251AA1-F49E-4553-8FC8-186A9A96A01E.jpeg

8E8F45BB-3F70-4D61-8A1A-38546CE82775.jpeg

222EE4BB-FB0D-4C0F-89FE-CE38F2D5E27E.jpeg

0196EAFA-449C-4B71-9820-65E1C76A8ACB.jpeg

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev On 24.7.2020 at 21.22:

Vi i gikk fra Blindleia og mot Lillesand i dag. Der er det noe arrangement de kaller "sup og stup" i helgen. Så vi dro videre mot Grimstad. Det var en del sjø når vi kom utenfor Homborsund, så vi fikk vasket oss, for å si det sånn. Etter mye leting fant vi ti slutt en plass ved Maløyene. Her er det også mye båt. Vi trodde kanskje det kunne være bedre plass her, siden vi møtte mange på vei sydover, men så feil kan man ta. 😀 

Vi går videre nordover i morgen, så får vi se hvor vi havner nå. Ikke godt å si.

 

Det har vært overraskende fullt ved Maløyene hele uka. Tror det fort er førstevalget for de lokale med barn o.l, raskt å komme seg ut, så blir de bare liggende. Var vel første uka med ok vær også, så henger vel sammen. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...