Jump to content

Status østlandet/Sørlandet


MaSa

Recommended Posts

Imorra blirre ikkeno båtliv! Dekksgutta har bestemt oss for at det blir busstur til Dyreparken fra Lillesand. Greit, tenker jeg. Det er en fin park. Stålsette seg for inngangsbilletten, og så går resten av seg selv. Premien er at svigers kanskje kommer på besøk når vi er tilbake i båten😊

 

De var innom oss på brygga isted. De hadde kjørt fra Drammen. Bobil «havna» i Lillesand så full ut. Se bildet. Campingen lengre inn (Tingsaker?) er vel den som avviser 80-100 nye gjester før lunsj daglig. I kontrast er det null stress med båtplass her. Jeg trodde dette med plass skulle bli mer utfordrende enn det det har vært så langt. Er vel mange som tenker uthavn også nå med fint vær og lite vind, så her er vel litt av forklaringen.

 

Svigers har forresten funnet seg en plass med bobilen ved en Shell stasjon langs en motorvei hører jeg nå. Det tok 6 timer det da etter avreise herfra. Bobil er ikke svaret foreløpig. Det er ikke et eneste kromosom i kroppen min som klapper for bobil akkurat nå. Bredden er en stor svakhet med bobil. Samme med oppholdssteder når noen vil legge seg og andre vil sitte oppe.

 

Jeg var på ferie her i Lillesand som 14 åring. Samme alder som min sønn som er med. Vi hadde en super uke i hytta til venstre i bildet. Den ligger i Bergshaven. Der satt vi og så Platini hamre inn det ene frisparket etter det andre I krysset under fotball EM i 1984. På en reise-TV. Med antenner. Danmark gjorde det bra det året. Måkene var hissig der, og jeg fisket for første gang i sjøen fra en pram bygget i tre. Vi tok jolla bort idag, og det var trist å se at eieren har latt hytta forfalle Helt. Det er den med en lem foran og med behov for ny takstein.
 

Bra fiske her! Vi har fått alt som er beskrevet i fiskeboka. Til og med en ål. Når fisket er over, så tenker barna selvsagt på UNO. Kortspill. Er det flere enn meg som begynner å bli litt lei dette? Fikk en kommentar på FB fra en hundeeier om at «når unga dro igang dette, så gikk hunden ut av rommet i ren frustrasjon. Hunden heter Juno». Mine betraktninger om UNO fra FB er dette-og jeg er ikke veldig bevandret hva gjelder kortspill:

 

«UNO visste jeg ikke om før denne båtferien. Det later til å være en versjon av vri-åtter med egne kort med regler der det nærmest er umulig å ta de minste i juks, og der en runde kan ta lang tid da de yngste stadig vekk har flaks og deler ut slemme kort til de voksne samtidig som de ler seg ihjel.
 

Men kortspill er ikke bare flaks. Drittungene legger en strategi, og blir svært taktiske når det nærmer seg end-game.

 

UNO er ikke bare kos med andre ord. Det dreier seg om å vinne. Fortest mulig. De er nådeløse.

 

For voksne så dreier det seg kanskje om å spille så godt man kan med kortene man har fått utdelt. Det er livet.»

 

Sånn! Da er avsporingen komplett, skrivekløen er fornøyd, og jeg tenker at ingen vil ha bilder av krokodiller fra dyreparken som alle med båt og kids allerede har sett imorgen😁
 

Mitt neste innlegg bør dreie seg om båt. 

 

 

25D8C4CB-C26A-4643-B5E5-AC2966567743.jpeg

B0E35CCB-035E-4827-AC14-8937A2466969.jpeg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Etter en urolig natt i Grimstad, med party party fra en seilbåt like i nærheten, så har vi flyttet oss. Har aldri hørt yngre folk spille så gammel musikk noen gang. Det var mest norsk musikk fra 60-tallet, eller noe sånt. Det ble stille litt etter 23, men klokka 02 var de igang igjen med høy musikk, bading og høye skrik. Heldigvis varte det vel bar et kvarters tid, men da var nattesøvnen min ødelagt. Mulig noen snakket til de, men jeg hørte ikke noe.

Vi ligger nå i Blindleia,  på motsatt side av leia for Mortensholmen. Lurer på om det heter Stisund her. Er et lite sund med en bro over borti her. Registrerer mye grisekjøring med vannscooter. De kommer som skutt ut fra siden av leia, og drar på i selve leden. Noen joller kjører heller ikke pent, men det scoterne som er desidert verst.

Såvidt jeg vet, et det vel 5 knops fartsgrense i det meste av Blindleia?

Redigert av GeirFrode (see edit history)
Link to post
Share on other sites

NB! Det er forhåndsbestilling i Dyreparken. Det var nedtur å bli avvist i porten. Corona tiltak, så forståelig, men jeg måtte love bort en road trip senere i høst. Veldig dumt at jeg ikke hadde sjekket dette.

 

Ble en dag i Lillesand igjen. Svigers hadde sykler på bobilen, så det ble sykkeltur også. Alle syklene her i havna var utleid. Barna har fått åtte «matkrabber», og et par andre båter her har spist krabbe idag😊

 

Veldig mye båt her idag vs igår. Havna er full, og havnevertene har tatt i bruk omkringliggende kaiannlegg. Men det var greit å få plass til godt ut på dagen.

 

Vi stikker inn i Blindleia imorgen og tenker en eller annen uthavn. Det er meldt så mye vind nordover? 15-16 på Jomfruland imorgen ettermiddag?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter i hjemmehavn ved Moss og venter madammen ombord senere i dag. Det blåser gode 10 m/s fra syd og er greit store bølger inn mot kanalen, men du verden så mange båter som kommer ut derfra allikevel. Her skal det på ferietur koste hva det koste vil. Mange uggene passasjerer rundt middagsbordet i kveld tenker jeg. Selv de større, eksempel en V39 av nyere dato, får virkelig kjørt seg i det her. Jeg hadde snudd ! Alt går greit i medvind, men 10 imot, du skal krysse fjorden eller til Hankø, er slitsomt. Ser bedre ut i morgen, men fortsatt bra med vind da også. 

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lite vind og rolige forhold i Lillesand, men gråvær. Mer av det og regn, samt mye vind nordover gjennom hele helgen ser det ut til. Dette betyr kanskje stor utskiftning i havnene langs hele kysten på mandag formiddag ?

 

Noen har nok avbestilt i Dyreparken imorgen pga regnværet, så da jeg for moro skyld sjekket forhåndsbestilling imorgen, så fikk jeg billetter med egen innpasseringstid mellom 0800-0830. Blir her og mannskapet har bestemt seg for ikke å bytte ut kapteinen likevel😊

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Etter et par rolige netter i Stisund, hadde vi tenkt å gå mot Stokken utenfor Kristiansand i dag. Gikk ut forbi Gamle Hellesund og sydover i Ramsøysund. Men når vi kom ut i litt mere åpent farvann, var det en del gammel sjø, så vi snudde. Ikke noe problem å gå uti der, men vi har ferie, og gidder ikke banke ut i rotete sjø, når vi kan ligge rolig og slappe av i stedet. Så vi gikk opp i Isefjærfjorden, fant oss en plass på Hestholmen. Her er det andedam, og ca 19grader I vannet. Ikke så varmt i lufta da, dessverre, og det regner tette små dråper.

Link to post
Share on other sites

Gjestehavn

Kristiansand Gjestehavn trodde det var plass til 150 båter, men i går la det til over 170 stykker.

Publisert: Publisert:
For mindre enn 20 minutter siden
24872d72-89a6-454a-8f6a-073148fcee41?fit

Opptil fem båter i bredden i gjestehavna: Fredag var det 20 flere båter enn de trodde det var plass til. Foto: Terje

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

LALUNA II skrev for 7 timer siden:

Gjestehavn

Kristiansand Gjestehavn trodde det var plass til 150 båter, men i går la det til over 170 stykker.

Publisert: Publisert:
For mindre enn 20 minutter siden
24872d72-89a6-454a-8f6a-073148fcee41?fit

Opptil fem båter i bredden i gjestehavna: Fredag var det 20 flere båter enn de trodde det var plass til. Foto: Terje

Fem båter i bredden er ikke veldig attraktivt for oss😳

Ligger på svai i en vindstille "nabofjord" til @GeirFrode, etter en natt i Lillesand. 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke mindre fullt i Lillesand i dag (søndag), vi kom kl 12 og sirkla litt og venta, etter en stund gikk det en vi kunne overta plassen til. Så helt umulig er det ikke, men fullt. Kaianlegget ved krana er i bruk, og utenfor motorverkstedt. Nå kl 15 er det nok en utfordring å få plass. I Lusekilen der vi lå i natt var det 7-8 båter, vi hadde lagt oss på svai i Laguna. Så selv  på ankerplassene kan det bli trangt om plassen.

 

 

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Vi gikk fra Isefjærfjorden i dag tidlig. Tenkte å prøve Kvåsefjorden på nytt. Det var helt andre forhold i dag, så vi feide på videre. Kun noe gammel dønning ute i åpen sjø. Og da havnet vi i Mandal. Veldig lite båt utpå i strekket mellom Flekkerøy og videre sydover. Er fortsatt en og annen ledig plass her i gjestehavnen også. Mest vestlendinger her, minst en tysker, og en danske, tror jeg. Vi møtte en stor dansk seilskute på vei nordover mot Blindleia også. Synes ikke det så ille mye verre i uthavnene enn før. Det har da pleid å være mye båt utpå da også. Jeg tror de som har bilferie har mere kø enn oss på sjøen. Men vi får se utover uken. Nå er vi vel inne de ukene hvor flest har ferie samtidig.:smiley:

Link to post
Share on other sites

Vi syntes også det har gått ok med å finne plasser, men nå har vi gått nordover igjen vi da, så jeg lurer på hvordan det blir nå. Gikk indre led fra Lillesand idag. Rolige forhold med dønninger og 24-26 kn de gangene vi var ute og hilste på havet. Etterhvert kom regnet, så da stoppet vi i Risør og fant en plass som nr. 4 i havna i 15 tiden. Mannskapet begynte å bli klare for land. Hadde egentlig planlagt en uthavn omkring Portør. Så håper vi på Jomfruland imorgen.

 

Ikke altfor mye trafikk nordover. Mange på vei sydover. Samtidig kom naboen nordfra idag, og han melder om mye båt lengre nord.
 

Jeg tror mer enn 50% av himmelen er blå nå😊

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Tidlig avgang fra Risør medførte flere valg av plasser og vi valgte feil og ble liggende på utsiden av moloen, på utsiden av den sørligste brygga (Tårnbrygga). Jeg tror ikke jeg vil kan anbefale denne havnen i 6-8 m/s fra SV eller NV kombinert med båttrafikk. Det skvulper mye, og dersom man ikke er klar over det, så medfører en 30+ Nimbus i plan 150 meter på utsiden av havnen ganske store bølger her inne. Når det kom en 40 foter i plan forbi, så må man være kreativ med fendring. Vinneren var nok en med en enda større båt som hadde hastverk inn i havnen, og dro av fra ca 7-8 knop sånn ca 40 m fra havna. Alt bak ham ble med inn til oss. Evt han med en 4-5 m RIB som ikke en gang gikk ut av plan der han kjørte rundt havna på let etter hva det nå enn var han lette etter. Da hørte jeg en sur kommentar fra en i en svær båt i havna: «Han der har nok ikke engang registrert at det er havn her».

 

Så: forbi Tårnbrygga tror jeg man skal tenke at det er god stil å tusle forbi i 4-5 knop. Beklager denne klage ranten, men overfornevnte er nå engang situasjonsbeskrivelsen. I 2018 lå vi her i 2 døgn i høytrykk, null vind, og 30C. Det var båttrafikk da også, men vi var på innsiden av havnen. Også da utenfor moloen.

 

Når det er sagt: Jomfruland er flott. Vi har leid sykler og sett mesteparten av øya. Litt synd at fyret var stengt (Covid-19 tiltak, så forståelig). Fikk meg en hjertemassasje i joggesko, og en pizza på kroa. 17C i vannet.

 

Kuene har nok vært litt lei været i helgen, så idag dro en av de på stranda. Rekk opp hånda den som har sett en ku på badestranda før. Legger ved bilder😊

 

C9156F84-0C0E-433F-BBC4-2C730BC66AEA.jpeg

F37579B0-F4E8-4B3F-8B84-F00AD99EA559.jpeg

A5603825-E5C0-4979-9C20-733FAFD06728.jpeg

8848BE6B-118E-499C-9122-35A515583A7D.jpeg

76D973D9-FE1A-4638-8DF5-B67747C13B9A.jpeg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...