Jump to content

Status østlandet/Sørlandet


MaSa

Recommended Posts

Ser jo greit ut på formiddagen i morgen i forhold til vind. Bølgehøyde har jeg ikke så mye forhold til. Har kjørt endel sammen med maken båt, og de går jo veldig fint. Han har ikke sjøsterk kone heller. Du får vel kanskje litt urolig stamping ut fra Langesund. Liker bedre å gå ut syd eller nord for Jomfruland selv, vet ikke om det kan være et alternativ å gå litt tilbake for å unngå rotesjø i mot.

Link to post
Share on other sites

On 7/28/2021 at 10:39 PM, Worry II said:

 

Anbefaler deg å gå opp til Hestholmen (i Høvåg), men om du ikke tør å ta Kassenkanalen, så ta turen rundt. Tar ikke mye lenger tid og er nesten enda koseligere etappe. Der er finere der enn på Vedderstøholmen. Det er Matkroken og masse søppelkasser inn tarmen ved broa på vei inn. Sikkert bussforbindelse også.

Siterer deg nok engang. Tror du vi får lagt fra oss jolla der i noen timer ? Generelt, uavhengig av sted vi velger å legge oss imorgen, hvordan er det å kjøre ei jolle på land og la den ligge noen timer? 

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 2 timer siden:

Vi ligger i Risør nå. Poden har fått skrekken etter Lista så tanken var å gå til Langesund i morgen og sende de med bil hjem på lørdag. 

Men kanskje bedre å gå direkte fra Risør til Verdens Ende i morgen.. 

Tror jeg ville valgt det hvertfall. Gikk fra Kragerø, syd av Jomfruland, til Færder i omtrent samme vær i fjor. Tok litt høyde mens det var lite vind, for å kunne gå mere med når det økte. Følte det var mere komfortabelt en nærmere Langesundsfjorden og Rakke, som ofte er rotete. Holdt fint 19-20kn, og klemmer gjerne ned baugen litt i stedet for at det skal slå om nødvendig. Viknes 1030 dette , så tyngre og noe mere pondus antagelig, men vil tro følelsen vil være noenlunde lik. 

Link to post
Share on other sites

Planen min når vi skal hjem er også å gjøre det slik. Ut fra Jomfruland syd dersom det er brutalt der ute. Forutsetter da SV. Har tenkt til å gå langt ut og holde meg unna Tvistein og Rakke, og så gå på innsiden av Svenner.

 

Lå værfast i Stavern en sommer i 18 m/s i 2014. Dagen etter var SV på 10, og vi forsøkte oss sydover, og kom 2 NM ut før alle ville snu. Da vi gjorde dét kunne jeg gå i 25 knop inn igjen. Men ut var brutalt.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 51 minutter siden:

Siterer deg nok engang. Tror du vi får lagt fra oss jolla der i noen timer ? Generelt, uavhengig av sted vi velger å legge oss imorgen, hvordan er det å kjøre ei jolle på land og la den ligge noen timer? 

 

Jeg er usikker på om du kan dra den på land ved butikken, jeg tror ikke det. Men det er mange hytter med ledige bøyer på veien bort til Matkroken. Det må da være lov å spørre om lov til å bruke en av de, eller brygga til en av de i noen timer. Da ligger den sikrere også.

Link to post
Share on other sites

Er det Indre Årsnes du vil ta jolla inn til @dennrick? Ingen veldige lette plasser å få jolla inn på men er ei gammel brygge i tilknytning til butikken du kanskje kan høre om du kan ligge en hel dag på. Ellers kan du gå under brua ved butikken og inn i kilen der. Der er det nok greit å finne seg en plass å hive ut en dregg og fortøye i land. Gått under den broa med en White Shark 175 der så ikke noe problem å gå inn med jolle. 

Busstoppet er rett ved butikken eller på skolen. Bussruter finner du på www.akt.no (det er ikke buss i Høvåg i helgene etter det jeg kan sr så på lørdag må du beregne taxi)

Redigert av mavi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi tok turen opp til Jomfruland og gikk i en rett linje direkte mot innseilingen til Verdens Ende. Så bare ett par seilbåter på turen. 

Det var en del sjø, Rakke var ikke problemet men når vi krysset utenfor Langesund fjorden var det høye bølger. 

Ganske rotete sjø rett før innseilingen til Verdens Ende. Selv om vi hele tiden lå på 2200rpm så pendlet farten mellom 8 og 20kn.

Poden fant roen i forpiggen med iPad, heldigvis sovnet han underveis.

Nå har jeg lovet at resten av sesongen blir uten store bølger. 

Vi tar siste natten på Havna, så er det bare sjarmør etappen hjem til Kjøpmannskjær i morgen. 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 9 minutter siden:

Lurer også på om jeg så en hoppende glad Sealine på vei sørover. Var du på tur rundt kl 09.00?

 

Vi ligger som sagt på Havna, overraskende mye båter her nå. Var god plass når vi kom frem rundt 1100.

Hmmm nei. Dro fra Son ca 10.00. 

Sushi

Link to post
Share on other sites

Det ble ikke uthavn på oss da samboeren min plutselig trenge en resept for en infeksjon (ikke noe alvorlige greier), så hun har sittet store deler av dagen i en trang, hvit korridor, uten briller og lesestoff - og ventet. Vi tok en jolletur og det er ganske mye båt i naturhavnene i det fine været. Det tok hele dagen.

 

Istedet har vi fått oppleve «Texas i Lillesand Gjestehavn». Tror det er første helgedagen min i gjestehavn i en ferie. Det kan nok ikke anbefales, men vi har jo ledd litt av dette også da. Har egentlig aldri tenkt på dette før, men dette er virkelig helt ellevilt med høy musikk fra 3 båter og folk på 50+ som er driiiiita og fester som 20-åringer,  og jeg kan ikke vente med å dra. Det gjør vi imorgen etter Dyreparken. På svai til og med dersom det ikke klaffer med en eller annen plass.

 

En erfaring rikere😅

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 30 minutter siden:

«Texas i Lillesand Gjestehavn»

 

En erfaring rikere😅

 

Nei det var som pokker. Der kan man jo ikke bli liggende å kose seg. Ikke alltid ting går på skinner i dette båtlivet. Håper samboer fikses med litt meduziner, da. Lykke til og kos dere hos Sabeltann.

Bedre å være værfast i Stavern enn Lillesand. Jeg drar dit i morgen, fra Nautholmen. Meldt medvind.

Link to post
Share on other sites

Takk takk😊 Sant, og så mye planlegging også. Ganske rolig nede i båten, så det blir zzz nå. Buss imorgen tidlig. God tur videre imorgen🙂

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 9 timer siden:

Istedet har vi fått oppleve «Texas i Lillesand Gjestehavn».

 

Du valgte trolig årets verste helg for besøk i Lillesand grunnet arrangementet Sup og Stup (http://www.supogstup.no/), et arrangement som tiltrekker seg "elementer" som gjør opphold i havnen lite ønskelig, dessverre. Til uken blir det nok både ganske stille og god plass i gjestehavna for da er folket på vei hjem til Østlandet, eller til Vestlandet og roen senker seg igjen så smått, blir deilig!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 31 minutter siden:

 

Til uken blir det nok både ganske stille og god plass i gjestehavna for da er folket på vei hjem til Østlandet, eller til Vestlandet og roen senker seg igjen så smått, blir deilig!

 

Håper det gjelder hele veien for nå begynner vi på to ukers båtferie :sailing:

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...