Jump to content

Status østlandet/Sørlandet


MaSa

Recommended Posts

Ligger i Kragerø, i havna som heter Gunnarsholmen, og her er det rimelig fullt. Lite utskifting av båter, men det siger fortsatt inn flere utenfra. Tror det kan bli vanskelig å finne plass her nå. 

Vi kom i går, og fikk såvidt plass etter noe venting. Og det er en del verre i dag. Bare så det er nevnt.

Link to post
Share on other sites

Tja, hva skal kan si. Om man kommer inn til havn nå, når været har satt i gang, contra å ha gjort det i går, da det var ledig, det trenger kanskje ikke ha noe med sjømannskap å gjøre? Generell sunn fornuft, kanskje ? Handler vel om å følge litt med.. som i mye annet her i livet :giggle:

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev for 3 timer siden:

Tja, hva skal kan si. Om man kommer inn til havn nå, når været har satt i gang, contra å ha gjort det i går, da det var ledig, det trenger kanskje ikke ha noe med sjømannskap å gjøre? 

Denne tråden handler ikke om sjømannskap. Rapporten om full havn er vel relevant i mine øyne. 

Link to post
Share on other sites

Lite utskiftning i havna i Arendal så det ut til. Vært en del vind, men regnet noe mindre enn meldt igår. Litt torden. Nå ser det på bildet under ut til at det braker løs igjen snart. Nå buldrer det og lyner en del i bakgrunnen.

 

Fått byttet batteri til baugpropellen😊 Hvilespenningen på det gamle er nå 12,89V etter noen 6 timer. Så kanskje det ikke var så galt? Men jeg har ikke batteritester. Selger ikke Biltema slike lengre? Dersom det er iorden, så kunne man jo ha gjort en jobb i vinter og fått inn begge to.

 

Litt usikre på morgendagen, så jeg fikk booket et døgn til fra imorgen. Tenkte 420kr var verdt det for å senke stressnivået mht beslutninger. Blir vært dårlig, så blir vi sikkert. Alternativt kan Det hende det blir Lillesand. Snakket med havnen der, og de sa at det var litt uskiftning mellom 10-14, som jo er vanlig, men de så bare 10 min frem i tid. Uthavn er også en mulighet. Uansett, drar vi, så blir plassen jeg booket ledig. Da sier jeg bare ifra til havnevaktene. Noen som har tanker om Lillesand imorgen?

 

Dersom noen her som har tenkt seg til Arendal imorgen, så vet jeg ikke om det er innenfor / «sneaky», å tilby plassen jeg booket til vedkommende dersom drar...? Jeg skal ikke ha penger for det for en havneavgift jeg nok heller ikke får refundert, bare så det er sagt😊

AB65E78F-6A01-4C50-97AA-E21B0629EF07.jpeg

44B433C6-CCF3-48C5-A748-985A3D18B6BF.jpeg

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 48 minutter siden:

 

 

Dersom noen her som har tenkt seg til Arendal imorgen, så vet jeg ikke om det er innenfor / «sneaky», å tilby plassen jeg booket til vedkommende dersom drar...? Jeg skal ikke ha penger for det for en havneavgift jeg nok heller ikke får refundert, bare så det er sagt😊

 

 

Vet ikke om de har endret policy på dette i år. Men vi overtok en plass i fjor som en kompis hadde booket en natt for mye for seg. Sa i fra til havnevaktene, men de brydde seg ikke om det. Plassen var jo booket, så da var det greit. Dette var på bøyene foran det store hvite huset. (Gamle rådhuset, er det det det heter?) En dårlig plass å ligge uansett, på grunn av mye bølger. Og vi lå bare ei natt.

For ordens skyld, vi har ikke tenkt oss til Arendal i morgen. Men et generøst tilbud er det.:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Fortsatt noen få ledige plasser i Kragerø. Mulig mange har rømt, grunnet et helvetes spetakkel fra en båt som hadde disco til klokka 3 i natt. Ingen vakter som passer på etter klokken 23.00.

Er det noen som har status i Risør? Vurderer å gå dit i morgen.

Link to post
Share on other sites

IMG_20210727_182543.jpg.d5d42581933504af92de265ed4ecfcbb.jpg

 

Liten update fra Hummersundholmen på Brekkestø. Veldig fin plass! 

Vi har fått ett problem med poden etter Lista turen vår. Prøvde å gå litt uttaskjærs i dag men det klikket helt for han. Ferie skal være fint for alle, så nå blir det innaskjærs så godt vi greier hele veien hjem. 

I morgen har vi bestilt plass i Arendal, om det er ledig inne i havna så håper vi at det går greit å bytte den allerede betalte plassen. 

Forøvrig 14.90 for diesel i Kristiansand.. Skulle tro de hadde lagt på avgifter.. 

Link to post
Share on other sites

Fin båt og fin plass @Dreuf Synd at været har gitt opp litt for noen dager ser det ut til. Har sympati med at barna syntes det er skummelt i bølger, og jeg har skremt mine før jeg også. Som nevnt over var det derfor vi snudde ved Portør her forleden. Bråk fra motorer, slag og mye bevegelse blir voldsomt for de som ikke helt har satt seg inn i hva båtene tåler, og det kan man jo ikke forvente av hele mannskapet. Lykke til videre på turen med å bygge opp trygghet igjen. Det går sikkert bra😊

 

Du er jo sikkert like godt kjent som meg, men det er overraskende mange steder å gjemme seg litt. Vi går alltid innaskjærs nå, med mindre det er flatt. Det lengste strekket for oss hjem blir over til Tjøme, men det skal jeg time med ok værmelding.

 

Fra Arendal og hit idag var det fra øst, så litt bakfra/fra siden. Litt skjevgang i 25 knop innimellom. BW hadde 1,1 m som maks. Jeg kjørt med autopilot/hold styrekurs, så den hadde en travel dag på jobben. Jeg tok over et par ganger da jeg syntes den ikke gjorde helt «som jeg ville ha gjort». Generelt er det kanskje best å styre selv når det er litt sjø?

Link to post
Share on other sites

Masse ledig i Lillesand. Vi har Dyreparken på lørdag, og kan jo flytte oss nærmere, selv om buss herfra fungerer utmerket. Men det blir lenge på samme sted. Samtidig meldes det mye regn inn mot morgendagen og litt utover.

 

Hvordan er det i Kristiansand nå? Hva med gjestehavner generelt? Begynner trykket å avta?

Link to post
Share on other sites

Vi ligger i Arendal i dag. Har vært bra utskifting så ser ut som de fleste får plass. Mener det var en del ledige plasser sist jeg tuslet ut på brygga. 

Vurderer Risør/Langesund i morgen avhengig av om poden skal ligge i 7kn eller om vi kan dra på litt. 

Tips om gode uthavner i Risør? 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...