Jump to content

Status østlandet/Sørlandet


MaSa

Recommended Posts

Dreuf skrev for 2 timer siden:

 

Vurderer Risør/Langesund i morgen avhengig av om poden skal ligge i 7kn eller om vi kan dra på litt. 

Tips om gode uthavner i Risør? 

 

Vi ligger i gjestehavnen i Risør nå. Kom på formiddagen, og her er det temmelig fullt. Gikk fra Kragerø, og innom Portør. Der var det veldig mange båter. Det samme i Pjolter Bay her rett utenfor. Ser ut til at mange ligger i uthavn selv om været ikke akkurat er det beste. Men det har ikke regnet på langt nær så mye som yr har varslet. Har bare hatt noen få lokale korte byger i dag. Det samme i går. Tydelig at yr sliter med å varsle været om dagen. Nå et det meldt regn omtrent i hele morgen også. Vi får se om det slår til.

Angående Snaresund, så er det helt fint å gå gjennom der. Går ganske store båter gjennom der. Husker ikke høyden, men har sett store Princesser gå der.

Det er godt merket, men som nevnt før, vær obs på strøm, og følg nøye med på båtens plassering der. Det er en ganske dyp renne, men ikke altfor bred. Du ser det tydelig når du går gjennom.

Redigert av GeirFrode (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror vi må ut av Lillesand imorgen. Det er åpenbare trusler om konsert her imorgen med rigging på land. Generalprøve idag med litt øvelse har ikke gått så bra... Regnet har også uteblitt til tross for hva YR meldte. Jeg tror derfor vi handler og rigger båten for uthavn igjen uansett vær. Fisket er bra her, og da har mannskapet noe å gjøre uansett hvor vi er. Både teina og fiskestengene "virker" skikkelig bra :smiley:

 

Som nevnt er Dyreparken på lørdag målet der vi lørdag har innpassering mellom 0900-0930. Vi må droppe Kristiansand da BW melder om 2m maks imot imorgen et lite strekk (vi snudde på 1.8 v/Portør) og 3m maks fredag. Derfor tenkte jeg å bli i Blindleia.

 

Vet noen noe om disse alternativene?

 

  • Luseholmen eller Vedderstøholmene ? Sistnevnte så interessant ut for mannskapet, og vi kan ta jolla til land i nærheten av Kvarnesveien.
  • Den andre muligheten er Kassenkanalen og inn der. Må jeg da legge båten på svai ?

 

Edit: Det ligger en ordentlig fin seilbåt her. En Hallberg-Rassy C57 fra Toronto. Jeg mistenker jordomseiling, men har ikke fått kontakt med de da de ikke er ute av båten.

HR.jpg

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Pjolter Bay høres ikke noe ut for en småbarnsfamilie. Får sterke assosiasjoner til Vikingarna i kombinasjon med Bache&Gabrielsen. 

 

Takk for tips om uthavner 👍

 

Må bare legge til en frustrasjon over båtfolket i Arendal.

Forrige gang lå vi på gjestehavnen mot pollen. Skjønte da at vi fikk bølger akter når vi lå med baugen inn. Nå lå vi oss totalt motsatt, så langt mot Nidelven som mulig. Viser seg at det er en småbåthavn innenfor gjestehavna som kun består av folk som legger seg i halvplan forbi gjestehavnen... Føler meg som en gammel grinebiter, men når kidsa våkner for 5. Gang i kveld stiger pulsen! 

 

Note to selfe:

Nestegang legger jeg meg midt i en gjestehavn da har jeg andre på alle sider som tar imot bølgene. 

 

Gleder meg til uthavn i morgen, Brekkestø var en drøm! 

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 28 minutter siden:

Luseholmen eller Vedderstøholmene ? Sistnevnte så interessant ut for mannskapet, og vi kan ta jolla til land i nærheten av Kvarnesveien.

Den andre muligheten er Kassenkanalen og inn der. Må jeg da legge båten på svai ?

 

Anbefaler deg å gå opp til Hestholmen (i Høvåg), men om du ikke tør å ta Kassenkanalen, så ta turen rundt. Tar ikke mye lenger tid og er nesten enda koseligere etappe. Der er finere der enn på Vedderstøholmen. Det er Matkroken og masse søppelkasser inn tarmen ved broa på vei inn. Sikkert bussforbindelse også.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nilen rett utenfor Blindleia er en nydelig plass, litt grundt fra Blindleia, målte 1 zodiac åre på det grunneste midt i leia nå i sommer. Ellers kan du kjøre inn fra utsiden også. Vi kjørte gjennom fra innsiden med en master 820,en summer family 27 og en saga 29.

Link to post
Share on other sites

9 minutes ago, Worry II said:

 

Anbefaler deg å gå opp till Hestholmen, men om du ikke tør å ta Kassenkanalen, så tar turen rundt. Tar ikke mye lenger tid og er nesten enda koseligere etappe. Der er finere der enn på Vedderstøholmen.

 

Takk for tips @Worry II Det ser fint ut der også. Veinett i nærheten ser det også ut til å være. Så da må vi bare finne et sted å dra jolla på land isåfall.

 

@Dreuf Dette bildet er kanskje en hvilepulssenker. Det er fra Perleporten :smiley:

Perleporten.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Her Trudelutt ved Hestholmen en grå dag inne i Isefjærfjorden for mange år siden.

 

isefjaer1.jpg.8f5651936fa5a5ee75552e4980acdb4a.jpg

 

isefjaer2.jpg.00cea1f36e409338ead15201105c4b3b.jpg

 

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 5 timer siden:

Hvordan er det i Kristiansand nå

Det er 2 ledige som jeg kan se fra båten, så går jeg kl 0730 så blir det en til. 

 

Hvor er det best (billigst) å fylle (bensin) i Kristiansand-området? Jeg har fortsatt med meg billig Vestlandsbensin, men må ha mer før vi tar turen tilbake. 😄

Link to post
Share on other sites

Herlige drømmebilder av kursplotting på den gamle måten og fine havner i innlandet :flag_bp:

Guess what! Svigers blir et døgn til i bobilen på kaia. Da blir vi visstnok også et døgn til, fra imorgen. 10-åringen vår syntes bobilsoving er kjempegøy. 15-åringen no so much, men liker Lillesand. Det er bra med familiesamvær, så jeg spiller på lag.

 

Men tipsene deres er ikke forgjeves! Vi tar det bare på fredag istedet.

 

Sparkesyklet idag til Bergshaven med den ene av gutta. Der leide vi hytte i 1985 i sommerferien. Den har ikke tålt tidens tann. Absolutt alt har forfalt. Matriarken som styrte der har nok også gått ut av tiden, for selv om huset hennes sto der fortsatt, så var det nesten ikke synlig da hagen hadde tatt helt over sjappa. Trist. Mamma sendte meg et bilde fra 1985 idag.

282EB66B-74E1-4CFB-8D46-E0068B80E58C.jpeg

770D961E-7B45-4DB2-82AF-AF250683C932.jpeg

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 11 timer siden:

Pjolter Bay høres ikke noe ut for en småbarnsfamilie. Får sterke assosiasjoner til Vikingarna i kombinasjon med Bache&Gabrielsen. 

He he. Høres kanskje ikke så bra ut. Tror området heter Bommen, elns. Vi har ligget der noen ganger i tidligere ferier, og det har vært stille og rolig der. Det finnes en gjestebrygge med noen plasser som Risør båtforening drifter, tror jeg. Kiosk, pleier å være åpen i ferien. Om den er det nå, får evt andre melde om. Stupetårn er det også, såvidt jeg husker. Ser ut til å være et barnevennlig sted, virker det som.

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev 53 minutter siden:

He he. Høres kanskje ikke så bra ut. Tror området heter Bommen, elns. Vi har ligget der noen ganger i tidligere ferier, og det har vært stille og rolig der. Det finnes en gjestebrygge med noen plasser som Risør båtforening drifter, tror jeg. Kiosk, pleier å være åpen i ferien. Om den er det nå, får evt andre melde om. Stupetårn er det også, såvidt jeg husker. Ser ut til å være et barnevennlig sted, virker det som.

Vi lå i bukta der 2 netter mandag og tirsdag denne uka, en del båt. Stille som i graven.

Redigert av Dixie 2100 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 58 minutter siden:

Vi regner med å passere Lindesnes i dag. Kommer fra Vestlandet. Noen som har tips om gode svaihavner mellom Lindesnes og Mandal? 43 fots seilbåt. Vi er 19m høye og stikker 2 m dypt 

Gule sider kart viser noen:

 

'Våre' har flere ankerplasser. ('Høgholmen' og øyklyngen rund på kartet under)

Imsa-sundet er kanskje for grunt, mulig det går fra sør. (best med landfortøyning)

Rundt Hille er:

Vestre og østre Dansvika (I kartet under: 'Grunnesundsholmen' og ankeret ved 'Jubelheia'

Innløpet til Hillesund (Ankeret ved 'Litlebåen' i kartet)

Hillevågen (Ankermerket ved 'Vestre Hua')

 

Kåfjorden (Ankermerket ved 'Lundevik')

Nært Mandal er 'Bankefjorden'; (Ankermerket ved 'Kanelstranda' og 'Hekkholmen').

 

Velkommen til vår verden :smiley:. Synd du ikke rekke alle disse. image.png.34f4ef1e14b8dac3175edcd66c79eb0e.png

Link to post
Share on other sites

Det Nordre innløpet tolker jeg av kartet til å være 2m.

Har gått gjennom der en gang, men husker ikke. Min redskap stikker ikke så dypt at jeg var bekymret, men kan stemme at man ser bunn.

Innløpet i sør er dypere.

 

I sørenden (ca ved ankersymbolet) er det allment tilgjengelig gjestebrygge.

 

PS: Legg turen gjennom Åvik / Svinør i fortsettelsen. Meget idyllisk, og historisk interessant.

Kanalen i Svinør kan kun nytes i liten båt.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...