Framtia Svart 24.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2016 ser flott ut. Neste film på spillelisten i YouTube var fra da syklonen Winston traff Fiji, hadde ikke vært stas å ligge der med båt da.... Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
SVARTEN Svart 24.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2016 Mulig det var dette du hørte om på Vhf? http://www.radionz.co.nz/news/national/306306/sailors-safely-brought-off-damaged-yacht Link to post
Euklid Svart 24.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2016 Stemmer. Det var ikke behagelige forhold der ute, men ikke noe som burde by på problemer for en slik båt. Link to post
pacuare Svart 24.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2016 Gøy med rapport og bilder. Må være godt å ha kommet nordover. En liten mulighet for at jeg får en prøvesmak på livet ditt i vinter, blir gøy å få over en uke på havet sammenhengende, men en del ting må passe først. Link to post
Euklid Svart 26.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2016 Alle langturer ender ikke helt som planlagt – Fijis farvann har mange umerkede rev. Link to post
Euklid Svart 9.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Fiji har behandlet oss bra, men det begynner å bli på tide å komme seg videre. De papirglade myndigheter her har fått beskjed om at vi ønsker å forlate åstedet mandag, og vi satser på å komme oss til Vanuatu i løpet av fire dager eller så. En sjeldent full ankerplass i Yasawa-gruppen; de fleste steder her i Fiji har vi ligget ankret opp helt for oss selv. Noen kilometer hvit strand uten en sjel i sikte, en stille landsby i hver tredje vik. Har vi en fiskekrok eller kilo mel til overs blir de lokale overlykkelige; det er enkle forhold her. Vi ligger nå i Vuda Marina, på vestkysten av Viti Levu, hovedøya på Fiji. Et ålreit sted om en ønsker å få ting gjort med båten. Polering, vask, pussing og annet småplukk koster 30 kroner timen for de som føler de har gjort nok av den slags selv. Mer spesialiserte oppgaver er ikke like billig, men til gjengjeld ser kvaliteten stort sett ut til å være på linje med det en kan forvente fra rike land. Link to post
Euklid Svart 9.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Fra en lyktestolpe her i havna. Ikke det første jeg hadde regnet med å komme over i Fiji.Inspeksjon av riggen; har ikke klart å komme over noe alvorlig galt, men mistenker at litt oppstramming hadde gjort seg. Link to post
Euklid Svart 1.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2016 Om de mange mil forut ... Vi har lagt 17000 nautiske mil eller så bak oss. Fortsetter vi på vår planlagte rute har vi drøyt 19000 nm igjen før vi er hjemme i Norge. Det er overkommelig, men intenst gitt tiden vi har sett for oss å bruke på dette. Jeg ser for meg at vi kommer til å tilbringe 150 døgn eller så til sjøs i løpet av det neste året. For mye? Antageligvis. Men alternativene er ikke særlig fristende. Vi kan alltids bruke et år til, men en retur til arbeidsliv og familie bør i anstendighetens navn skje i en eller annen halvnær fremtid. Vi kan spare inn en hel haug med mil ved å seile opp Suez-kanalen og gjennom Middelhavet, men piratfaren lurer fremdeles i buskene, selv om risikoen er langt lavere enn for noen få år tilbake. Vi kan sikte oss rett fra Ascension til Kapp Verde i stedet for å seile over til Karibien, men det er grenser for hvor mange mil det er trivelig å seile på kryss. 150 døgn kjennes mye ut når jeg ser på kart og kalender, men ikke så uoverkommelig når det blir brutt ned i enkeltstrekninger. 10 døgn til Australia, og innen vi forlater Australia i Darwin har 150 blitt 130. Når vi først har lagt ut gjør en liten uke fra eller til liten forskjell, dagene underveis flyter uansett sammen. Det Indiske Hav forseres i overkommelige hopp – lengste havstrekk er under 2000 mil, og jeg gleder meg til alle planlagte stopp. Etter det et lengre pitstop i Cape Town, før Atlanteren skal krysses – to ganger. Og det var det. Det skal nok gå greit, dette her. Gjelder bare å komme i gang – håper fisken fortsetter å bite. Vi venter på et egnet værvindu for å komme oss fra New Caledonia til Australia, regner med det går en uke eller så før vi kommer oss avgårde. Link to post
TICORA Svart 1.August.2016 Link til dette innlegget Svart 1.August.2016 Sikkert mange som har spørt før men jeg så det ikke så jeg spør igjen:-). Hvor lenge varer turen og når er ETA norge? Link to post
Euklid Svart 1.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2016 Jeg har et (naivt?) håp om å være hjemme neste sommer, tre år etter at vi la ut. Det er fullt mulig å bruke langt mer tid, men for vår del har tempoet så langt vært passe avslappende – om vi siktet mot Suez ville antallet mil også det neste året tilsi en meget bedagelig tilværelse. Link to post
TICORA Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 3 år er vel den tiden vi mener vi også må ha for å slippe stress men samtidig klare det økonomiske. Snakket med en som hadde gått Suez hjem for 2år(?) siden. Han sa det gikk greit. Så piratene men de var ikke interessert, hilste faktisk når de kjørte forbi.... Enn så lenge er Suez ikke med i våre planer. Link to post
pacuare Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Jeg ser for meg at vi kommer til å tilbringe 150 døgn eller så til sjøs i løpet av det neste året. For mye? Antageligvis. Men alternativene er ikke særlig fristende. Vi kan alltids bruke et år til, men en retur til arbeidsliv og familie bør i anstendighetens navn skje i en eller annen halvnær fremtid. Vi kan spare inn en hel haug med mil ved å seile opp Suez-kanalen og gjennom Middelhavet, men piratfaren lurer fremdeles i buskene, selv om risikoen er langt lavere enn for noen få år tilbake. Hvordan er mulighetene for å ta båten på skip fra India til Suez? Må være mulig, og det vil gjøre turen hjem mye mer behagelig, en sparer vel nesten 6 måneder. Når en tenker på hvor mye 2 personer tjener på 6 måneder er kostnadet liten. Synes 150 døgn på havet de neste 360 er noe for høyt. Mine planer om en havkryssning i år er forresten kanselert. Link to post
Euklid Svart 5.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2016 Noen dager er litt mer spennende enn nødvendig. New Caledonia har hundrevis (om ikke tusenvis) av stille bukter og ubebodde øyer. Buktene inne ved «fastlandet» er skjermet fra vind og bølger, mens øyene lengre ute har et liv under vann som overgår det jeg har sett de aller fleste andre steder, skjønt ankerplassene er mer eksponerte. En del av øyene har moringer, for å spare naturen for stadige angrep fra anker og kjetting. Vi lå fortøyd til en moring utenfor en av disse øyene i 10-15 knop vind, bølgene var en halvmeter eller så. Etter å ha vært fortøyd til moringen gjennom hele dagen røk den tvert av like før solnedgang; ankeralarmen ulte umiddelbart, og i pålandsvind drev vi raskt mot en annen båt og revet innenfor. Vi var ikke sikre på hvor moringen hadde røket og hvilke tau vi kunne risikere å få i propellen, men var nødt til å bruke ror og motor før det smalt – full respons, vi holdt oss klar av land, og jeg fikk dratt opp det gjenværende på dekk. Adrenalin, erfaring og en god porsjon flaks sørget for at det gikk bra, også denne gangen. En drøy time senere lot vi ankeret gå i en stille bukt, en erfaring jeg godt kunne ha vært foruten rikere. Jeg hadde dykket tidligere på dagen for å skrape bort litt algevekst på skroget, og tok i samme slengen det jeg anså som en nokså grundig inspeksjon av moringen. Men med tau nedgrodd av alger er det ikke godt å si stort om tilstanden til tauet innenfor, og selv da er en testbenk eneste egnede verktøy for å teste styrke. Tauet på moringen var 18mm, myndighetene hevder å ha et voldsomt vedlikeholds- og inspeksjonsprogram av disse bøyene, sannhetsgehalten i dette kan muligens være såder. Men alternativene er ikke så gode når det som ellers kunne vært en god ankerplass er full av moringer, utenfor området med moringer var det i overkant dypt for oss. Link to post
Euklid Svart 5.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2016 Hvordan er mulighetene for å ta båten på skip fra India til Suez? Må være mulig, og det vil gjøre turen hjem mye mer behagelig, en sparer vel nesten 6 måneder. Når en tenker på hvor mye 2 personer tjener på 6 måneder er kostnadet liten. Synes 150 døgn på havet de neste 360 er noe for høyt. Mine planer om en havkryssning i år er forresten kanselert. %0 Link to post
Hulda Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 (redigert) Vi testet bøyer før i tiden ved å fortøye bøya i et krafig kryssholt. Litt slakk i tauet og bånn gass. Tålte bøya den behandlingen, holdt den kommende sesong. Fungerte 100 %, kan anbefales. Ikke bare det, det var også en test av båten :-) Redigert 6.August.2016 av Hulda (see edit history) Link to post
Euklid Svart 7.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Hvordan er mulighetene for å ta båten på skip fra India til Suez? Må være mulig, og det vil gjøre turen hjem mye mer behagelig, en sparer vel nesten 6 måneder. Når en tenker på hvor mye 2 personer tjener på 6 måneder er kostnadet liten. Synes 150 døgn på havet de neste 360 er noe for høyt. Mine planer om en havkryssning i år er forresten kanselert.Ser mitt forrige forsøk på å svare endte såder, vi prøver igjen: frakt fra Sri Lanka eller Thailand er kurant. 6-700 dollar eller så per fot. Ikke en umulighet, og selv om vi neppe ville spart veldig mye tid (målt i når vi ankommer Norge). Dyrt, men ikke dyrt nok til at det er verdt å la kostnaden avgjøre. Seilasen over det Indiske Hav har mye fint ved seg, og det sydlige Atlanterhavet er blant de triveligste havstrekk en kan komme over. Når en først kommer inn i rytmen finnes det ikke bedre liv enn det en får underveis, og hvor mange dager vi tilbringer til sjøs er av mindre betydning. Vi holder muligheten for å gå nordover fra Australia mot Indonesia, Malaysia, Singapore og Thailand åpen, men legger opp timingen så det fremdeles er kurant å gå mot Sør-Afrika. Vi har nå sjekket ut av New Caledonia, og går mot Australia når vi har fylt litt diesel og ryddet opp i kaoset som har dannet seg ombord etter et par uker uten bølger. Regner med å bruke omtrent ti døgn, og burde ha trivelige forhold underveis. Eneste hake er at strekket vi skal krysse heter Coral Sea av en god grunn; det er rikelig med steder å plante kjølen i solid grunn underveis. Men mye av det som før var skummelt er ganske trivielt med gode kart og GPS, så det vil helst gå godt. Takk for tips til test av moringer, Hulda. Skal legge inn det som en del av rutinen. Link to post
Framtia Svart 8.August.2016 Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 God seilas! Hva er planene/ruten for oppholdet i Australia? Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Euklid Svart 19.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2016 Kom frem til Australia i går – 1240 nm eller så på ti dager, omtrent som forventet. Første seks døgn skjønte jeg knapt at vi var på havet: paddeflatt vann og en svak vind fra sydvest. Vi måtte jobbe en del for å få fart på båten med mangel på vind, og seilte lenge med storseil, gennaker og genoa – en stor spinnaker er ikke det første en drar med seg på langtur, men kunne gjort seg på denne overfarten. Halte ombord en gullmakrell på dag to som ble lunch og middag neste fire dager, etter et durabelig slagsmål på hekken. Det har vært mye fisk å få underveis de siste par månedene, og vi har endt opp med å ta snøret opp av vannet når vi er lei av å spise fisk eller kjøleboksen er full. Siste tre-fire dager var alt annet enn rolige. Lange perioder med 30-35 knop vind – ikke vanligvis særlig voldsomt, men med rev og grunner spredd jevnt utover blir bølgemønsteret et annet enn vi har vært bortskjemt med i ganske mange tusen mil nå. Surfet ned 5-6 meter høye bølger med medstrøm og sterk vind i flere dager, og båten passet godt på oss hele veien. Autopiloten slo seg plutselig av ved et par anledninger uten at vi klarte å skjønne hvorfor, inntil jeg innså at touch-funksjonaliteten på plotteren var aktiv, og regnet høljet inn bakfra. Plotteren står montert under den faste vindskjermen og er vanligvis tørr, men horisonalt regn gjorde susen. Australia er et samfunn der de liker å saksøke hverandre for det meste. Nyhetssendingene på radio er fulle av mer eller mindre absurde søksmål, og for å komme inn i marinaer må en noen steder ha kaskoforsikring, andre steder forlanger minst 10 millioner dollar i ansvarsforsikring. Kasko på en liten, gammel båt som seiler langt er ikke enkelt å skaffe, og ansvarsforsikringen vår har et tak på 50 millioner kroner. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare å gjøre mer skade enn som så, men resultatet er i alle fall at vi er utestengt fra marinaer i Australia. Ganske sært opplegg, men det er jo fint for budsjettet. Vi blir i Cairns noen dager for å ta igjen litt søvn, handle (de selger kenguruburger og kengurukebab i alle matbutikker!) og ordne noen småprosjekter på båten. Deretter seiler vi opp kysten på innsiden av Great Barrier Reef, det er drøyt 400 nm herfra til Torres-stredet, regner med å ta dette mange og korte etapper. Derfra drar vi videre vestover til Darwin, hvor vi sjekker ut av Australia. Skulle gjerne reist litt mer rundt her, men skal det gjøres skikkelig måtte vi legge inn et ekstra år i turplanene – det får bli med et par korte ekskursjoner. Link to post
Euklid Svart 24.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2016 Vi har ligget ankret opp i nærheten av en katamaran de siste dagene – nærmere land enn de lå, lengre ut i elveløpet. Da vi kom tilbake fra en handlerunde i dag lå vi ankret opp lengre unna land og lengre opp i elva enn de – mildt sagt besynderlig. Liker ikke å flytte båten når vi er ankret (for) nært andre uten at de er ombord, men jeg tenkte jeg kunne forsøke å bakke oss bakover – har vi vært litt på tur lar kanskje ankeret flytte seg ytterligere? Selv med motoren såvidt i bakk flyttet vi oss bakover uten problemer, og litt senere var ankeret oppe. I kampens hete fikk jeg ikke tatt et bilde, men kjettingen hadde surret seg rundt tre ganger rundt ankeret. Jeg hadde som vanlig bakket ankeret godt ned da vi ankret, så jeg klarer ikke helt skjønne at dette har vært slik hele tiden – slikt kan jo skje om en dropper en hel masse kjetting sammen med ankeret og lar det ligge i en haug. Eneste teori jeg har er at lite vind kombinert med en drøss rotasjoner og bunn som er myk gjørme/mudder har trekt båten rundt ankeret en drøss ganger, og at kjettingen på underlig vis har klart å smyge seg rundt og under ankeret ved noen av disse anledningene. Jeg kan se tydelig på sonaren at grunnen her er besynderlige greier – ser tydelig konturene av flere lag mudder/gjørme i et lag på 5-6 meter. Hadde det ikke vært for at vi dreier rundt en drøss ganger om dagen kunne jeg forsøkt med et annet anker i tillegg, men slik det er tror jeg det bare lager trøbbel. Vi følger nøye med, og prøver å gjøre oss ferdige med våre ærender her så fort som mulig så vi kan komme oss ut av sivilisasjonen. Cairns er hovedsete for all turisme rundt Great Barrier Reef, og vi blir stadig stoppet på gaten av ymse selgere av snorkleturer, dykketurer, krokodillekikketurer, fuglekikkerturer, øyturer og annet. Å betale 6-700 kroner for å snorkle med noen hundre kinesere frister ikke voldsomt, men det skal bli fint å få med oss en del snorkling og dykking på vei oppover revet. Link to post
Euklid Svart 24.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2016 Noe helt annet: denne krabaten ligger longside utenfor marinaen her; de som kjøper skruer fra Würth kan glede seg over å ha bidratt til byggingen. Link to post
Euklid Svart 24.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2016 Når jeg først er i gang – mulig vi har noen fuglekikkere i salen? Link to post
Framtia Svart 24.August.2016 Link til dette innlegget Svart 24.August.2016 Er vel ikke stedet man dykker for å sjekke ankerfeste når man ligger på svai på dine trakter... flotte bilder. Artsidentifiseringen overlater jeg til andre. Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Euklid Svart 24.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2016 Med krokodiller, mye trafikk og null sikt har det dessverre ikke så mye for seg å dykke ned til ankeret, nei. Men jeg kan godt se for meg at det finnes bedre ankre enn Rocna i løs mudder – har også lest at bruk av stålwire kan være bedre egnet enn kjetting, fordi den siger mer ned i gjørma, og dermed lar ankeret grave seg dypere ned. Link to post
Mizar Svart 24.August.2016 Link til dette innlegget Svart 24.August.2016 (redigert) Noe helt annet: denne krabaten ligger longside utenfor marinaen her; de som kjøper skruer fra Würth kan glede seg over å ha bidratt til byggingen. Åh, det var nå så lite, det da... Redigert 24.August.2016 av Propell1 (see edit history) Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Erlend-S/Y Brizo Svart 24.August.2016 Link til dette innlegget Svart 24.August.2016 Fantastiske bilder :-) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn