Jump to content

Origo på langtur

Euklid

Recommended Posts

Spinnaker med strømpe er jo enkel å reve, men da øker jo prisen litt. Har seilt mye med spinnaker med enskrogsbåt, etterhvert gjør du dette med foten på rorkulten mens du har nesa i en bok, Ulempen ift gennaker er at det jo er litt mer styr med tau og bom, og den revner også lettere (duken er vanligvis er tynnere og den kan lettere komme borti salingshorn eller tvinne seg). Å seile spinnaker med autopilot har jeg aldri gjort (våres autopiloter gikk alltid fort i stykker, så vi styrte for det meste for hånd), men det går sikkert fint hvis den er relativt stabil, bare følg med på evt squalls som nærmer seg.

På katamaranen min er spinnaker genialt; superstabilt og ikke behov for spribom, men på en enskrog ville jeg kanskje også gått for en gennaker hvis jeg måtte velge og den største genoan var relativt liten.

unngå å treffe containere, hvaler, isfjell og annet som flyter rundt på havet? E

Vi snakker om seriøs feilnavigering for å treffe isfjell på ruten han har holdt til nå :saint:

Skal vel litt til å ha god nok beredskap for å rekke å gjøre noe fra sonar slår ut på en container til den treffer. Tror containeren må være tett før den slår ut i 3 meter høye bølger. På havet med spridd seil i litt for mye vind er muligheten til å styre unna relativt begrenset også. Samt at en sjelden er i nærheten av styrepossisjon, selv om avstandene er korte på en 32 foter.

Vi snakker om seriøs feilnavigering for å treffe isfjell på ruten han har holdt til nå :saint:

Skal vel litt til å ha god nok beredskap for å rekke å gjøre noe fra sonar slår ut på en container til den treffer. Tror containeren må være tett før den slår ut i 3 meter høye bølger. På havet med spridd seil i litt for mye vind er muligheten til å styre unna relativt begrenset også. Samt at en sjelden er i nærheten av styrepossisjon, selv om avstandene er korte på en 32 foter.

Tenkte sånn generelt, men hvis en ikke får alarm før det er for sent, så er det selvfølgelig ingen poeng.

Innser at det nok er vanskelig/umulig å lage noe som detekterer hindringer i vannskorpen i høye bølger.

Redigert av shipahoy (see edit history)

Hadde det vært lurt med en sonar som scanner forover for å unngå å treffe containere, hvaler, isfjell og annet som flyter rundt på havet? Er det noen som bruker det på tur?

Vi har en Raymarine Downvision sonar. Mulig det hadde vært bedre med en mer dedikert fremoverscannende dings, men det er nå denne dingsen vi har, og den er ypperlig når vi først har kommet frem og skal finne et sted å grave ankeret ned i. Den er vinklet litt fremover på grunn av skrogets form der fremme, antageligvis så vi rekker å se ting akkurat tidsnok til å kjenne suget i magen før det smeller, hvis vi tilfeldigvis kikker på skjermen i det aktuelle øyeblikket.

Sjansen for å treffe på noe her ute er ganske liten, og sjansen for at en av disse sonarene klarer å plukke opp det aktuelle er heller ikke særlig høy. Om alarmen går har en neppe mange sekundene på å reagere, og en skal ikke ha seilt så mange tusen mil før responstiden med god margin overstiger dette. En av oss er alltid innenfor en meter eller to fra et kontrollpanel for autopiloten, men om vindroret er i aksjon kan det ta en stund å endre kurs. Kan heller ikke se for meg at et slikt system kan operere uten en masse falske alarmer, det dukker stadig opp beist i dypet på sonaren i dag.

Jeg tror dette bare er et av risikoelementene en må være villig til å leve med for å holde på slik som vi gjør. Eneste stedet jeg har vært bekymret for å treffe flytende objekter var vest for Panama, der det var store mengder drivved. Vi hadde overivrig vakt døgnet rundt i denne perioden, og klarte å unngå det meste, men det smalt godt en gang eller to når vi traff en stokk vi ikke hadde fått med oss i tide. Vi har hatt hvaler og hvalhai foran, bak, på siden og under båten, men de har bare vært nysgjerrige, har aldri opplevd det som noen trussel. Enten går det bra, eller så går det over.

Har kost meg med denne tråden i noen dager nå!

Takk for en jevnlige oppdateringer, fantastisk skildringer og nydelige bilder!

God tur videre!

Takk for det! Skal prøve å få opp litt flere bilder når vi kommer til Sør-Afrika; har hatt en lang periode nå med internett av typen utpreget smalbånd.

---

Vi har fylt diesel, handlet det siste av mat, manisk sjekket værmeldinger og prøvd å spå i kaffegruten. Nå får det være nok, og vi planlegger å sette ut i morgen om vi klarer å få toll, immigrasjon, kystvakt, havnevesen og alle andre myndigheter til å stemple og signere de nødvendige papirer.

Neste stopp forhåpentligvis Richard's Bay eller Durban i Sør-Afrika, men med mulighet for stopp på Reunion, Madagaskar eller i Mosambik om forholdene tilsier at det blir nødvendig. Slik værmeldingene ser ut nå kan det bli en nokså treg og lite actionfylt etappe der mangel på diesel er største bekymring, antageligvis avbrutt av enkelte perioder med hjertet i halsen og villfarende puls.

Bare for å oppdatere linken til deres posisjon fra tidligere i denne tråden: https://share.delorme.com/origo

Og været de har: https://www.windytv.com/?-26.086,52.831,4

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Dette ble en kort etappe. Værvarslet ser svært lite seilvennlig ut mot slutten av langtidsvarselet. Sjansen for at varslet stemmer så langt frem i tid er ikke stor, men jeg hadde ikke noe ønske om å måtte stoppe på Madagaskar for å fylle diesel.

Vi er nå på Reunion, og har handlet en del ekstra kanner diesel. Herfra er det knapt 1400 nautiske mil til Sør-Afrika, og vi kan gjøre unna drøyt 900 av de for motor. Håper vi slipper, men det er greit å vite at vi har muligheten.

Å komme seg hit var problemfritt, men ville tatt langt kortere tid om vi visste vi kunne stoppe. Seilte lenge rundt 3 knop. Men vi hadde en trivelig dag på sjøen i går, med en båt som smøg seg frem over flatt vann, et par sebrastripede fisk som flakset rundt roret, og jeg fylte tiden med å polere og olje teak.

Vi klarte naturlig nok å komme hit den ene uken dieselpumpa på brygga var stengt. Å organisere leiebil eller taxi for å få fraktet kanner er ikke nødvendigvis billig eller morsomt, men tolleren som sjekket oss inn var usannsynlig hjelpsom: etter at passene var stemplet ble vi kjørt til bensinstasjonen. Der hadde de både diesel og kanner, men dyrere kanner skal en lete lenge etter. Med tolleren som guide, oversetter, sjåfør og telefonhjelp fikk vi kjøpt en del kanner på en annen kant av byen til en langt hyggeligere pris, for så å bli kjørt tilbake til bensinstasjon og til slutt tilbake til marinaen.

Prøver å komme oss videre herfra i morgen, skal bare fråtse litt i fransk bakverk først.

Euklid: Hvordan har dere gjort det skattemessig osv når dere er så lenge ute av Norge? Har dere meldt flytting eller sagt ifra på noen måte?

Har ikke vært så lenge borte – har lagt igjen båten et par ganger og vært lenge hjemme. Betaler norsk skatt med samme entusiasme som før.

Ser ut som trackeren har fått litt hikke:

bilde

Besynderlig. Skal gi den en liten reset, håper det gjør susen.

Hvordan er stjerner himmelen langt til havs uten forstyrrende lys, må være ett flott skue?

Kan jeg ta sjansen på å sitere meg selv? http://harvest.as/artikkel/a-seile-over-stillehavet

Jeg trodde før at stjernehimmelen jeg hadde sett i Himalaya var det klareste enn kunne komme over. Jeg tok feil.

50 meter. Holder fint, og jeg vil ikke ha mer vekt i baugen (tar bort ankeret på overfarter, men kjettingen lar jeg bli). Har litt kjetting og masse tau i bakhånd, men har aldri brukt det. På St Helena må vi visstnok ankre i 20 meter, så da kommer jeg til å måtte bruke en del tau i tillegg.

Etter noen timer for motor har vi nå herlige forhold, gjør 5.5-6 knop på kryss, med 10-12 knop sann vind.

Reunion er i ferd med å forsvinne i skyene bak oss, sola gikk akkurat ned foran baugen. Store bølger fra syd, ca 5-6m høye, men veldig lange.

Må komme fra et værsystem med mye energi langt unna, og satser på at det været har vett til å bli der nede.

Sjeldent aktiv seiling i dag, med alt fra 5-25 knop vind og stadige skift i retning. Begynner å ha stabilisert seg nå, skarp kryss med vind fra syd.

I det jeg skulle til å ta fiskesnøret opp av vannet med uforrettet sak svømte en stor tunfisk helt opp til sluken og tok en god kikk, før den dykket ned.

Begrenset hvor mye av en slik fisk vi klarer å spise uansett, så like greit den stakk. Men blir stadig overrasket over hvor smart tunfisken virker.

Doradoene vi vanligvis får har tilsynelatende mer muskler og mindre vett; en bet på snøre nummer to etter at den klarte å riste seg løs fra det første.

Har plasket rundt en stund med strøm imot og gradvis svakere vind fra skiftende retning. Med gamle bølger og svært lite vind slamret det ille i riggen.

Fyrte opp motoren i ettermiddag, og det har vært en sann glede å se at vi faktisk flytter oss på kartet.

Lyden av en rigg som prøver å riste seg selv i fillebiter er fortærende, og jeg gir villig opp noen liter diesel for å spare nerver og rigg.

Begynner å se enden på det Indiske Hav nå - får prøve å komme oss i land mens varslet fremdeles melder om godvær.

De nærmer seg Richards Bay og må være inne senest søndag for å unngå kraftig vind fra Nord som plutselig snur 180 grader til S-vind og samme styrke.

Alternativet er å ta det med ro og vente til mandag-tirsdag før de går inn. Spennende landing med små marginer hvis de velger søndag!

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Under 200 nautiske mil igjen, men det kan bli en spennende finale. Vi har rotet bort en del tid på motstrøm og å seile rundt tordenvær i natt.

Det er helt på kanten at vi rekker å komme oss i havn før væromslag holder oss ute et døgn eller to til, så vi gjør det vi kan for å holde farta oppe.

Det gjør ikke allverden å bli ute et par dager ekstra, men vi har nå seilt 52 av de siste 70 døgn, begynner å bli litt utålmodige etter å komme i havn.

I løpet av kommende natt har vi seilt 11000 nautiske mil på rett under et halvår, så både båt og mannskap har godt av litt nedetid.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...