Jump to content

Origo på langtur


Euklid

Recommended Posts

 Sjørøveri

Jeg har ikke hørt om tilfeller av betydning i dette området; det var pirater et godt stykke syd en periode, men var de så langt sydøst som dette? Uansett, piratsituasjonen i farvannene rundt Somalia er en ganske annen enn den var for noen få år siden.

 

Reportasje i Yachting Monthly ang piratvirksomhet   (Oktober 2016)

Ser jo ut til å være mye mindre av dette nå...

Redigert av alidal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ang kjettingen:

Tror det var Hulda som tipset om et triks for rusten kjetting. Dra den etter deg på en grusplass og du får bort mye rust....

Å gå tur med 50 meter kjetting høres slitsomt ut. Den delen av kjettingen som ligger langs bunnen når vi svaier blir ikke alt for rusten, er verre med den delen som aldri får godgjort seg på bunnen. Får se an utviklingen, om det ikke blir alt for ille tror jeg vi bare lar det være frem til vi kommer hjem.
Link to post
Share on other sites

Mistenker leiebilselskaper for å bli litt furtne om de oppdager at bilen blir brukt til å rense kjetting. Fikk en pris på vask og regalvanisering i New Zealand, mener det kostet omtrent 2/3 av ny kjetting. Da synes jeg det er like greit å bare la det være. Den så ikke særlig pen ut i New Zealand heller, så et halvår til burde kunne gå greit.

Link to post
Share on other sites

Pakker bort ankeret på lengre overfarter, liker ikke tanken på å ha et anker i baugen som prøver å riste seg løs. Kan fort gi store skader om så skjer. Men å få hele luka der fremme tett tror jeg skal holde hardt. Foreløbig glir kjettingen greit, så jeg tipper det holder fint noen måneder til. At kjettingen må byttes når vi kommer hjem er ingen stor overraskelse, må regne med litt slitasje etter noen år på tur.

Link to post
Share on other sites

Tenkte å snu kjettingen før vi drar fra Cape Town, men rusten er ganske jevnt fordelt.

 

Lader opp til en litt spesiell julefeiring her, det er meldt sterk kuling fra sydvest i natt, og kuling fra øst første juledag. Været i natt er vi greit beskyttet fra, men vi kommer til å legge ut så fort det begynner å blåse opp første juledag. Burde heldigvis ikke stå på så mange timene, så er begrenset hvor store bølger det klarer å piske opp.

Link to post
Share on other sites

Skal se om vi ikke gjør det en gang det er passe grunt i kombinasjon med helt ren sand – kan være en smule uheldig om kjettingen setter seg fast.

 

Her har vi tatt av solcellepaneler og sprayhood, jolla er pakket bort. Så langt har vi vært velsignet med enkle værforhold i Sør-Afrika, men litt hodebry skal nok også vi få. I løpet av ett minutt snudde vinden fra to-tre knop ØSØ til tredve knop fra SV, kan bli en spennende natt.

 

Vi har lagt ut kjetting så det monner og ekstra lang rykkavlaster (samt backup), så det bør gå ganske greit. Med vindretningen vi har nå er beskyttelsen god, helt flatt vann. Skulle gjerne sett at vi seilte litt mindre frem og tilbake, ellers er alt som en kan ønske seg.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Rocnaen holdt, og her inne ble det aldri særlig ille. Verre var det for de som hadde forvillet seg ut på sjøen – to redningsbåter rykket ut i går kveld for å assistere en seilbåt.

 

Da det ble klart at det ikke var noen umiddelbar fare for liv snudde redningsbåtene – risikoen i bølgene var for høy for mannskap og båt. Etter det jeg har skjønt hadde seilbåten mistet styring, må ha vært litt av en natt i en båt uten styring når redningsbåtene vurderer forholdene som for farlige til å fortsette.

Link to post
Share on other sites

40-50 knop vind mot 3-4 knop strøm er ingen spøk. Antar at ødelagt styring eller andre tekniske problemer førte til at de var der ute i utgangspunktet, dette været har vært meldt i lange tider.

 

Vi får nok et par timer på land i dag, så bærer det mot Kapp Agulhas i løpet av natten eller morgentimene – straks tilbake i Atlanteren!

Link to post
Share on other sites

Takk for det! Julefeiring i shorts og T-skjorte er et stykke utenfor normalen for min del. Har bedrevet julegrilling på en av de større båtene i dag, nå går resten av dagslyset med til å gjøre båten sjøklar. Setter ut så fort bølgene begynner å bli problematiske her inne.

 

Seilbåten som hadde forvillet seg ut i natt kom akkurat inn i havna. Godt å se de har klart seg gjennom det som må ha vært ekstremt brutale forhold, blir spennende å høre hva som førte til at de var der ute i utgangspunktet. Kan se store bølger som bryter i kikkerten, vil helst ikke tenke på hvordan det er lengre ute.

Redigert av Euklid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for det, og fortsatt god jul til dere som følger tråden. Vi er underveis mot Kapp Agulhas, 25-30 knop vind og vinglete sjø, akkurat slik det skal være i det Indiske Hav.

 

En av de andre båtene i bukta hadde en mindre behagelig opplevelse når vinden sto på fra sydvest, da svivelen mellom anker og kjetting delte seg i to. De var våkne og drev rett ut på sjøen, så de fikk dratt opp kjettingen og ankret på nytt med et reserveanker. Resten av natten lå de trygt på et 7kg Fortress-anker, ikke så verst for en katamaran på 45 fot i 40 knop vind.

 

Antageligvis er det sideveis last som har ført til at dette skjedde. Svivelen var av typen "Power Ball" (mener den var fra Wasi), og omtrent to år gammel. Lærdommen er enkel – en må sørge for å ha en sjakkel eller en kjettingstump mellom svivel og anker for å unngå sideveis last. Jeg har prøvd med sjakkel rett før svivelen uten særlig hell, det var litt for mye metall som kunne sette seg fast i rare vinkler. Har derfor noen få lenker kjetting for å være sikker på at vi får rett drag på svivelen. Et relatert poeng: stålet i svivelen liker neppe belastningen av å holde igjen ankeret gjennom hver eneste bølge mens en er underveis. Verdt å ofre en taustump for å holde igjen ankeret, så svivelen ikke belastes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...