Jump to content

Origo på langtur


Euklid

Recommended Posts

Skulle gjerne gått om Grønnland og Island, men må rekke et bryllup (mitt eget!) 12. august, så vi kommer til å måtte gå litt mer direkte.

 

Tipper vi ender opp med en ganske vanlig rute, muligens via Bermuda til Azorene, deretter rett til Storbritannia. Kunne godt tenke meg å gjenta kanalene i Skottland, fremdeles en av favorittene på hele turen.

Link to post
Share on other sites

Du har vel bruden med deg, så da er det ikke så farlig om du kommer for sent ;-)

Det stemmer! Men det gjør seg kanskje å dukke opp på rett dag, av hensyn til de som har flydd inn for anledningen. Bankkontoen vil nok også sette pris på om vi klarer å surre oss hjem i noenlunde nær fremtid.

 

Men vi får krysse Atlanteren et par ganger først. Lastet ned et værvarsel for sydatlanteren nå – drømmeforhold så godt som hele veien. Håper det holder seg slik.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Vi skal absolutt stoppe i Cape Town, ser innlegget mitt lett kan misforstås. I første omgang stopper vi i Simon's Town, en havn brukt av den nederlandske flåten for noen hundre år tilbake. Blir værende der litt før vi drar videre. Antageligvis må vi flytte båten inn til selve Cape Town for å få lov til å sjekke ut av Sør-Afrika. Tror vi skal prøve å få med oss en del av Namibias kystlinje før vi drar vestover mot St. Helena.

Link to post
Share on other sites

Blåser nok vesentlig mer hjemme enn her! Dagslyset og roligere forhold er begge på vei, men selv en nokså kort natt blir lang nok når vi putrer rundt i sirkel.

 

Hadde en litt for spennende opplevelse da vi forsøkte å huke en moring etter at vi kom inn – et vindkast skjøv båten rundt, og vi hadde plutselig moringen på babord og bøya en plukker opp på styrbord. Fikk satt motoren i fri i en fei, var noen spennende sekunder inntil bøya dro seg fri og vi kunne tøffe bort igjen. Inntil videre virker det ikke særlig trygt å gjøre annet enn å holde oss i bevegelse – dessverre ingen åpenbar brygge vi kan legge oss longside ved inntil vinden har gitt seg. Regner med at dette kommer til å føles idiotisk konservativt når dagslyset kommer og vi ser hvilke muligheter som finnes.

Link to post
Share on other sites

Vi skal absolutt stoppe i Cape Town, 

 

Du må helt inn til Yachtklubben i bunn av havna for å klarere ut. Det er en marina til på V&A, men der er det styr med bruer som skal åpnes for å komme inn.

Jeg har i perioder oppholdt meg i CT og vet ikke riktig om jeg hater eller elsker den plassen. Mye kriminalitet. Alle hus har høye murer rundt med piggtråd på toppen og det vrimler av "Armed Response" biler. Men det er my god og rimelig mat. Mama Africa er ei ordentlig turistfelle med lokalt og internasjonalt kjøkken.

Ei jule jeg var der dro jeg ut til en vingård som også drev restaurant. En opplevelse på mange måter.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips om Cape Town, Mulligan. Det er mye å la seg begeistre av i Sør-Afrika, men også mye begredelighet.

 

Det verste med det kartet er at vi nok gikk en del flere runder frem og tilbake enn det som kommer frem der. Var ganske vanskelig å holde seg våken når en skal konsentrere seg om en så idiotisk oppgave, så vi valgte å begge være våkne for å holde hverandre med selskap. Fikk bekreftet i dag at bølgene hadde vært veldig kaotiske utenfor havna, to båter som ventet utenfor slet med å legge bi og fikk store bølger slengt inn over seg.

Link to post
Share on other sites

Glemte dessverre å ta et før-bilde her. Fra festet til storskjøtet bak på bommen. Over tid hadde sjakkelen nesten slitt seg gjennom alt materialet.

 

Tok av bommen i dag og leverte den til den lokale helten med sveiseapparat, og et par timer senere var dette resultatet. Regner med at dette bør holde like lenge som båten.

 

bilde

Norske båtutstyrsbutikker er noe jeg savner når vi seiler rundt – mye bra til gode priser i Norge. Men tjenester er suverent mye enklere svært mange andre steder. Dette er en ganske liten marina, men det finnes sveiser, glassfiberfolk, mekaniker og en del annet innenfor gjerdet.

 

Er litt fristet til å ta båten på land et par dager for å kline på litt nytt bunnstoff. Perioden i Australia tok på, og det gror mer enn jeg liker. Andre steder i Sør-Afrika har prisen på løft vært uspiselig (selv om det meste annet er svinbillig?), men her er det ikke så verst.

Link to post
Share on other sites

Boulders Beach?

Jepp! Er et kvarters gange fra marinaen vi ligger i.

 

Hvilken fart holder du for motor? -når været er normalt rolig.

En knop fra eller til utgjør jo en del på distansene dere nedlegger. Dieselforbruker vil jo også gå ned..

 

Kommer an på hvor utålmodig jeg er, og om vi har knapt med diesel. I maksimum sparemodus går vi rett over 4 knop, og kan da gå rett under 1000 nautiske mil for motor med det vi nå har av kapasitet (muligens mer, men jeg liker å ha litt margin på beregningene). Men stort sett er ikke knapphet på diesel noe problem, så da går vi i 5.5 knop eller så. Motoren har neppe godt av å luske rundt på lavt turtall i hundrevis av timer, selv om temperaturkontroll burde kunne være et område der moderne motorer gjør en bedre jobb enn de som er noen tiår gamle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...