Jump to content

Origo på langtur


Euklid

Recommended Posts

Det korte svaret er at vi har vakter på rundt tre timer, og vekker den andre når vi er passe trøtte.

 

Det litt lengre svaret:

  1. Skal noen være på vakt? En del håper på det beste, og lar båten seile sin egen sjø på nettene. Spesielt soloseilere ender ofte opp uten særlig ivrig utkikk, og i deres tilfelle er det kanskje sikrere å være skikkelig uthvilt enn å holde utkikk. I en del områder er det svært lite trafikk og svært stabile vindforhold, der sjansene for at en treffer på andre båter eller må reve seilene er ekstremt liten. Andre steder tilsier både vind- og trafikkforhold at en må være ganske flittig døgnet rundt.

    Vi har kontinuerlig vakt, men hvor ivrige vi er på å kontinuerlig speide ut varierer. I noen områder er det mange dårlig opplyste båter og masse skrot som flyter rundt, her holder vi oss i cockpit for alt annet enn en kort tur ned for å lage en kopp te eller hente en pakke kjeks. I andre områder føles det ganske udramatisk å ta et kvarters høneblund om energinivået daler, hvis været er stabilt, en støter på få båter og de fleste kan antas å ha AIS eller dukke opp på radar. Men noe særlig mer enn et kvarter uten en grundig kikk er jeg ikke komfortabel med.
     
  2. Hvor lenge skal vaktene vare? Vi har hatt vakter som har vart alt fra 3 til 6-7 timer. Med to ombord er det et genuint poeng i å forsøke å ha en vaktordning som tillater minst ~5 timers kontinuerlig søvn. Over tid er det slitsomt å aldri få mer enn 2-3 timer søvn i slengen, uavhengig av om en får nok hvile gjennom døgnet. Men det er vanskelig å omstille seg fra ordinær leggetid til å være stakkaren som plutselig må stå opp kl 2 hver morgen, så vi har etter litt frem og tilbake gått bort fra lange vakter. Det har fungert greit når vi har kommet inn i det, men overgangen er uggen. Bevegelse og støy fører i perioder til at en ikke alltid sover særlig godt – vi har vært mer sårbare for dette når vi kun har hatt én periode i døgnet med søvn. Totalt sett er vi kanskje litt mindre uthvilte i snitt med korte vakter, men vi er aldri like overtrøtte som vi av og til har vært med lange vakter.
     
  3. Skal en rotere hvem som har hvilken vakt? Å rotere vaktene er fint for å slippe at en person alltid ender opp med den traurigste vakta, men kan også føre til noen uheldige konsekvenser. Er en f.eks. tre ombord vil ofte en vaktordning med rotasjon føre til at den som har grytidlig vakt om morgenen også skal ha kveldsvakt, ikke en ideell løsning. Med fire eller flere ombord er det ingen grunn til å holde på faste vakter, men med 2-3 ombord synes jeg det er greiere å ha faste vakter. Når vi nå er to gjør det uansett ingen stor forskjell – vi har begge en vakt der det er helt mørkt fra begynnelse til slutt, og en annen der sola enten går opp eller ned.
Link to post

Mye kriminalitet her, ja. Beveger oss ikke utenfor marinaen etter solnedgang, lar klokka ligge igjen i båten og ender ofte opp i en taxi der vi ellers ville gått.

 

Fattigdommen er voldsom og ulikheten ekstrem. På båtforeningens oppslagsvegg står det i referat fra et nylig møte at arbeidslederen blant de som driver vedlikehold har fått en ekstra stor lønnsøkning, og nå får tolv kroner timen. På vei til matbutikken har de fleste husene vi kjører forbi høye murer og elektroniske porter, en ny Land Cruiser eller Range Rover er en helt ordinær bil og arkitektkontorene som ligger langs veien ser ut til å ha gode tider.

 

Det er trist å se hvor segregert samfunnet her er, over 20 år etter at apartheid-systemet kollapset. Har kun sett blekansikter blant de som har båt her, men all jobb som gjøres på båtene er det mørkhudede som står for. Syv mennesker har jobbet på heltid med å pusse vekk bunnstoff fra en ~45 fot katamaran de siste fire-fem dagene. I restauranter og matbutikker treffer vi på sorte med samme gjøremål som oss, ellers er separasjonen nesten total.

Link to post

Her har havnevesenet stålkontroll på VHFen, med lyssignaler for å indikere trafikk en bør være klar over. Har som oftest sjekket forholdene før avreise, men har hendt at vi må finne ut av ting på sparket. Ordner seg som regel, det også.

 

Etter en løpetur med pass og dokumenter har vi klart å sjekke både inn og ut av Durban i dag – det er helligdag her i morgen, og det kan se ut som om det er mulig å komme seg videre om vi drar i morgen kveld. Havnevesenet stengte ett minutt etter at vi var stemplet ut.

 

Strekket herfra til East London er svært eksponert, uten noen havner å gjemme seg i underveis om været slår om og det blåser opp fra sydvest. Det er 240 nautiske mil herfra til East London, så med drøyt to døgn til rådighet burde det kunne gå greit. Når vi ligger i Agulhas-strømmen er det ikke vanskelig å komme opp i minst 8 knop, og da tygges milene fort unna.

Link to post

Sist jeg leste meg opp på temaet for noen år tilbake var tidligere britiske kolonier spesielt tungrodde, mens land som tidligere var kolonisert av katolske land var mer korrupte. Pick your poison. Vanuatu var inntil nokså nylig både fransk og britisk koloni, med britiske og franske politistasjoner, to rettssystemer og et generelt salig kaos.

 

En liten, delvis relatert anekdote: det er offentlig høytidsdag i Sør-Afrika i dag, under betegnelsen Reconciliation Day. Feiringen ble innført etter at apartheid ble avskaffet, og datoen ble valgt fordi den hadde betydning både for hvite og svarte.

 

For en utenforstående kan det virke som et underlig valg: de hvite feiret seieren over en zuluhær i 1838, mens de sorte feirer opprettelsen av ANCs militære gren. Altså feires en nasjon av likeverdige på datoen der de har gjort det de kan for å kverke hverandre. Jeg kan ikke mye om Sør-Afrika, men en trenger ikke ha vært her lenge for å skjønne at det ikke akkurat er et samfunn i fullstendig harmoni.

 

Men dette er kanskje ikke forumet for lange utredninger om utviklingsteori?

 

Her blåser det fremdeles fra sydvest, men et væromslag bør komme i løpet av de neste timene, og da gir vi gass.

Link to post

Har ikke hatt noen sikkerhetsbekymringer her så langt, men en lever nødvendigvis litt annerledes enn hjemme. Er selektive med hvor vi går tur, og etter at det blir mørkt beveger vi oss ikke utenfor marinaen uten en taxi. Risikoen varierer også ganske mye mellom forskjellige områer i Sør-Afrika, og Durban er ikke blant stedene som har det beste ryktet.

 

På Madagaskar (i nord, vel å merke) skulle jeg gjerne ha brukt en del tid. Men dette fordrer en ganske annen rute enn vi har hatt de siste månedene – og et helt annet tidsskjema.

Link to post

Vi er i gang, artig å gå ut av havna med så mye aktivitet som her. To store skip kom inn i det vi gikk ut, loshelikopteret (!) fløy over flere ganger, og havnemyndighetene dirigerte det hele med stoisk ro. Loshelikoptre har jeg aldri sett før Sør-Afrika, men her er det standarden. De henter og leverer etter redningshelikopterprinsippet, antar det er værforholdene her som gjør dette nødvendig.

 

Alltid spennende å gå ut når det har blåst og ikke vet hvor mye bølgene har lagt seg. Fasit er så godt som paddeflatt hav, og noen få knop vind. Hvilken glede!

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...