Jump to content

Origo på langtur


Euklid

Recommended Posts

Takk for mange hyggelige kommentarer! Var tilbake i båten i dag etter et par dager på land. En ganske intens båtlukt sto imot meg når vi åpnet lukene – mon tro om det alltid lukter så mye? Har vi virkelig klart å bli vant med dette? Kjører en vaskerunde av dimensjoner nå, regner med at det er orden i sysakene etter når det er unnagjort og vi får gitt båten en skikkelig skrubb innvendig.

 

Fra Kapp det Gode Håp – denne gangen fra landsiden, på en veldig stille dag. Det opprinnelige navnet «Stormkapp» er nok en bedre egnet beskrivelse.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Noen fra den lokale pingvinbestanden:

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Kitesurfing ser som oftest ut som voldsomme mengder trening som sjelden ender i annet enn fall og skader. Men kjørte forbi en strand i dag full av folk som virkelig kan det, var litt av et show:

bilde

 

Dette er tross alt et båtforum, så et fyr må vi ha med:

bilde

 

Har bestilt løfting av båten til uka, ryker på land på tirsdag. Håper på å klasse på litt bunnstoff i løpet av onsdagen, så bør vi være klare til å løftes tilbake igjen torsdag-fredag. Deretter er det bare å vente på et egnet værvindu og komme seg avgårde.

Link to post
Share on other sites

Har bestilt løfting av båten til uka, ryker på land på tirsdag. Håper på å klasse på litt bunnstoff i løpet av onsdagen, så bør vi være klare til å løftes tilbake igjen torsdag-fredag. Deretter er det bare å vente på et egnet værvindu og komme seg avgårde.

Allerede? Trodde dere skulle ta noen slakke uker. Hvor er første stopp? Brasil? Eller går dere mer rett mot Caribien for å få mer tid der?

 

Flotte bilder som vanlig. Får lyst til å dra frem speilrefleksen igjen. Hvilken optikk bruker du? Tippet først 70-200, men ser ut til å være større forstørrelse. Mulig litt cropping også? Vanskelig å se på web.

Link to post
Share on other sites

Har hatt en del nedetid allerede, og det tar nok ennå en stund før vi kommer oss avgårde. Vi regner med å seile et stykke oppover langs kysten av Namibia før vi setter vestover for alvor, antageligvis med stopp på St. Helena og Ascension. Brasil tror jeg vi dropper, så ser for meg at vi går til Grenada eller noe slikt, kanskje Tobago?

 

Disse siste bildene (og de fleste på denne siden) er tatt med et fast 300mm-objektiv. Pinlig dyrt og irriterende tungt, men merkes på kvaliteten – har aldri vært borti skarpere optikk. Lite/ingen cropping eller annen redigering, dette er hentet rett fra kamera.

Link to post
Share on other sites

Over til noe helt annet: vi har en Raymarine elektrisk lineær drivenhet til autopiloten ombord. Den har gjort en fantastisk innsats, og slik vil jeg helst at det skal fortsette. Gamle modeller har hatt en tendens til å feile på grunn av at tannhjul i plast gnages i stykker, men på nye utgaver skal disse være i metall. Likevel hadde det vært greit å ta en skikkelig sjekk. Er dette noe enkle sjeler kan ta sjansen på å prøve selv, eller anbefaler forsamlingen å hyre inn noen som kan det fra første stund?

 

Greit å unngå denne situasjonen ...

bilde

Link to post
Share on other sites

If it works do not fix it

 

Eller

If it works do not use it

Your choice..

 

Men det ser jo ikke ikke ut synes jeg da

https://hudsonmarine.co.uk/index.php?module_display=41&pid=142480

 

Jeg skal sjekke med min lokale Raymarine mann hva han tenker om å fikse drivenheten selv

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da min Autohelm 2000 døde pillet jeg den i småstykker og fant et ødelagt tannhjul av plast. Epoxy og litt juks med å snu tannhjulet ga den et år ekstra, men så gikk neste tannhjul og så etter en stund enda ett. Så der var nok plasten blitt sprø og utgått på dato, da ble det en ny. Autohelm var dersom jeg husker rett forløperne til Raymarine sine. Dette var en slik til rorkult.

 

Jeg fikk også smurt opp festene til gyroen som var treg med silikonspray og den ble mye bedre etter det. Men min var jo i stykker så jeg risikerte ingen ting. Jeg ville ikke gjort det på en som virket(jo det ville jeg, jeg er ingeniør).

 

Ellers må jeg bare si at dette er den beste tråden som går her inne om dagen. Fantastisk å følge dere.

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bilde


Artig patent på opptrekk. Omtrent som en travellift, men uten egen fremdrift. Vinsj ble brukt for å trekke oss opp av vannet, så en traktor for å dytte vogna på plass. Skal bli spennende å se ut hvordan det ser ut under vannlinja, er en stund siden jeg har vært under der.
Link to post
Share on other sites

 

Artig patent på opptrekk. Omtrent som en travellift, men uten egen fremdrift. Vinsj ble brukt for å trekke oss opp av vannet, så en traktor for å dytte vogna på plass. Skal bli spennende å se ut hvordan det ser ut under vannlinja, er en stund siden jeg har vært under der.

 

Er du ikke under og sjekker hver gang du bader? Og vasker når det er nødvendig. En av de store fordelene med "liten" båt, at den er enkel å vaske under mens den er på vannet. Lykke til med jobbingen de neste dagene!

Link to post
Share on other sites

Er du ikke under og sjekker hver gang du bader? Og vasker når det er nødvendig. En av de store fordelene med "liten" båt, at den er enkel å vaske under mens den er på vannet. Lykke til med jobbingen de neste dagene!

Joda, men er ikke så ofte jeg bader i umiddelbar nærhet av sørafrikanske kullterminaler ... Det opprinnelige problemet her er at vi i Australia lå lenge stille i veldig varmt vann, uten mulighet til å bade på grunn av saltvannskrokodiller. Innen vi var klar av disse områdene hadde det vokst mye, og det gikk med mye bunnstoff da jeg skrapte vekk all elendigheten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...