Jump to content

Origo på langtur


Euklid

Recommended Posts

Jeg har dykket med treasure shark, whale shark og leopard hai, men har noen sperrer mot hvithai... Sikkert pga Haisommer-filmene, og kanskje også denne filmen;

https://www.youtube.com/watch?v=93WiSq9TIoM

:giggle:

 

God tur videre Euklid - takk for gode skildringer under mørketiden her hjemme :thumbsup:

Redigert av Kenneth82 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er litt fristet til å ta båten på land et par dager for å kline på litt nytt bunnstoff. 

 

Jeg synes du skal la deg friste.

Du skal ut og seile i Benguelastrømmen. Upswelling fører næringsrikt kaldt vann til overflaten. Det fører til et rikt fiske.

Men det fører også til at alt annet vokser og gror. I særdeleshet skjellru. Skjellru på størrelse med en tjuekroning er ikke uvanlig.

Store skip har havnet i vanskeligheter på Vestafrika fordi sjøkassene gror igjen. For en del år siden måtte en borerigg utenfor Namibia evakueres fordi man holdt på å miste kontrollen med stabiliteten.

Bare mine tanker, men jeg vill smurt båten under hvis jeg fikk sjansen.

Link to post
Share on other sites

Steike. Det var haien sin – noe ganske annet enn de tertene vi har vært vant med å omringes av.

 

Fornuftige ord, Mulligan. Opphavet kommer nedover på besøk de neste dagene, så da blir nok båten værende på vannet, men hadde nok vært lurt å la den få en rens og nytt bunnstoff før vi setter ut. Å gjøre det i Karibien blir neppe aktuelt, og det er kanskje i overkant lenge å vente til neste høst når vi er hjemme.

Link to post
Share on other sites

En oppsummering av vår seiling i 2016:

-10 land

-12044 nautiske mil

-759 motortimer

-ca 1350 liter diesel svidd av

-236 netter ombord

-høyeste vanntemperatur: 33

-forbruk av hermetikkbokser: ~400

-ca 121 døgn underveis

-har dratt ombord ~150kg fisk

 

Jeg visste dette kom til å bli et år med mange mil. Men livet på havet fungerer bra, og det tar ikke lang tid å komme inn i rytmen etter at vi har lagt ut. For andre som planlegger en jordomseiling på tre år er det verdt å tenke på om omveien ned til New Zealand virkelig er verdt det. Det passet veldig bra for oss, både som destinasjon og et sted å legge igjen båten – i tillegg til at det nok er det beste stedet vi har kommet over for båtprosjekter.

 

Båten har fungert eksemplarisk hele veien. Vi byttet ut mye i New Zealand, og det har nok spart oss for mye trøbbel. Selv jolla vi var sikre på at hadde nådd slutten av sitt liv har holdt fint etter at vi fikk tak i skikkelig lim. Vi har måttet lappe litt på sprayhood og cockpitkalesja, men annet kan en ikke regne med etter flere år i tropene. Teaken i cockpit begynner å si fra at den har fått nok, heller ikke det er særlig overraskende.

 

Neste år blir det også mye seiling, men formodentlig i enklere forhold: over Atlanteren to ganger, burde være et mer sivilisert hav enn det vi har basket med de siste månedene. Det er godt med litt nedetid nå, men jeg gleder meg til å komme i gang igjen om et par uker. Og selv om det er vemodig å gi slipp på dette livet har vi nok også begynt å glede oss til å komme hjem.

 

Takk til dere som følger denne tråden! Skal holde den gående også gjennom neste år.

Link to post
Share on other sites

Jeg får si til deg som til Kjell Arne Steinsvik. Dere får ikke lov å komme hjem. Det er altfor gøy å følge med på turen deres til at det kan slutte. Heldigvis er det en stund til dere er hjemme. Godt nytt år..

Og til deg Bitteliten.. snart er det din tur. Du ser hvordan det skal gjøres med rapporter hjem til oss sofaseilere.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker dere et godt nytt år! Og håper det blir like bra for dere som for oss lesere her.

 

Håper det kommer bok, du har skrivetalent, gode bilder og skjønner hva du skal fortelle om, inkludert god forståelse av leserens behov for en del praktiske råd (erfaringer), som også hører med for oss drømmere her hjemme.

 

:newyearcheers::fireworks3::fireworks1::fireworks2:

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Jeg får si til deg som til Kjell Arne Steinsvik. Dere får ikke lov å komme hjem. Det er altfor gøy å følge med på turen deres til at det kan slutte. Heldigvis er det en stund til dere er hjemme. Godt nytt år..

Og til deg Bitteliten.. snart er det din tur. Du ser hvordan det skal gjøres med rapporter hjem til oss sofaseilere.

Du har da båt som kan ta seg over noen havstrekk du også, Bjørn.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

For min del tok det lang tid før jeg oppdaget denne eminente reiseskildringen, men jeg må si at den overgår det meste! Meget velskrevet ut utrolig givende lesning :thumbsup:

 

 

Takk til dere som følger denne tråden! Skal holde den gående også gjennom neste år.

 

Da har vi noe å se fram til :yesnod:

 

 

Håper det kommer bok, du har skrivetalent, gode bilder og skjønner hva du skal fortelle om, inkludert god forståelse av leserens behov for en del praktiske råd (erfaringer), som også hører med for oss drømmere her hjemme.

 

Godt forslag :yesnod:

 

Det er mange bøker om jordomseiling, men det hadde ikke vært av veien med en som er litt mer "up to date" på praktiske råd og tips :thumbsup:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Derfor du må konvertere til seilbåt, Bjørn.

Du sier noe.. jeg har en plan.... uten å kuppe tråden til Euklid. Den er fremragende. Og en utrolig god reiseskildring. Savner mere bilder. Men pga varierende nett blir det vel slik. Så da får vi håpe på en bok. Den hadde hvertfall jeg kjøpt. Går det å legge inn bestilling allerede tro?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...