Jump to content

Origo på langtur


Euklid

Recommended Posts

Melding fra Euklid:

Vi er såvidt i gang, og baugen peker østover. Seilskuta Amerigo Vespucci kastet loss rett etter oss, og har akkurat passert.

Noen få skydotter på en ellers blå himmel, og svak vind fra nordvest. Sammenlignet med tåkehavet på vei inn er dette drømmeforhold.

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Melding fra @Euklid:

Etter to døgn for motor på paddeflatt hav uten tegn til vind kunne vi heise seil i morges, med gradvis økende vind fra sørøst.

VHFen har stilnet, og annet enn et par supplybåter til oljefelt og noen få lasteskip er det tilsynelatende bare oss, delfiner og fugl her ute.

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Melding fra @Euklid:

Gunga Din skrev On 14.6.2017 at 0.23:

 

hur mye vann o diesel får du med deg ?

og sånn ca, hur lenge rekker det......har du watermaker ?

 

Vi hadde rundt 300 liter diesel ombord da vi dro, dette burde holde til litt over 1000 nautiske mil om vi er tilstrekkelig kjipe på turtallet. Vi hadde med oss 250 liter vann, og med to ombord holder det mye lengre enn jeg har noe ønske om å oppholde meg til sjøs. Skulle tro det holder godt over en måned, antageligvis ganske mye mer når det er såpass kaldt som nå. Vi hadde en manuell watermaker tidligere, men jeg solgte den i Karibien. Kjøpte den for å sikre oss mot ymse potensielle kriser, og har aldri brukt nok vann til at det har vært nødvendig å lage eget ferskvann.

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Melding fra @Euklid:

Vi har kommet godt i gang nå, drøyt 600 mil unnagjort. Siste par døgn har vi vært omringet av tett tåke, stort sett med sikt mindre enn 30 meter. Vinden skal fortsette å blåse fra sørvest fremover, så tåke kommer nok til å bli liggende inntil vi kommer langt nok øst til å være ute av Labrador-strømmen. Solcellepanelene pleier å dytte inn nok strøm også i overskyet vær, men når tåka ikke gir seg må vi gi batteriene litt tilleggshjelp fra motoren.

Mistenker vindinstrumentet vårt for å ha fått litt hikke vi skal nå ha 2-3 knop seilvind, og dyttes fremover i rundt 5 knop med kun genoaen ute. Når temperaturen er som den er blir det fristende å seile med kalesja oppe, noe som stort sett innebærer å la storseilet hvile.

Annet enn tåka har været vært veldig samarbeidsvillig så langt. Vi hadde noen få timer med 30-35 knop vind, men stort sett har vi hatt under 20 knop. Fremover ser det ikke fullt så enkelt ut; langtidsvarselet har et par mindre trivelige værsystemer på agendaen. For nå ser det mest ut som om det kan innebære et døgn eller to uten særlig fremdrift og med tvilsom komfort, men dette er fremdeles såpass langt unna at detaljene i værvarslet neppe er verdt allverden.

Planen min var i utgangspunktet å holde oss syd for eventuelle lavtrykk som måtte komme susende over Atlanteren, men den strategien frister lite når vi må nærme oss spanske breddegrader for å unngå moroa. Inntil videre plasker vi videre omtrent som planlagt, og så får vi heller endre kurs om noen dager for å unngå det verste. Mulig det mest fornuftige er å sikte oss godt mot nord, men seiler vi for langt nord havner vi utenfor området med noenlunde stabil vestavind.

Link to post
Share on other sites

Melding fra @Euklid i tåkehavet:


Vi seiler stadig i blinde, tåka ligger så tett at selv delfinene har gitt opp å komme på besøk. Det ser ut til å være tåke også 6-700 mil øst for oss, med så dårlig sikt er det et under at tyskerne klarte å finne frem til en eneste alliert konvoi under krigen. Uten radar og AIS ville dette vært en svært nervepirrende øvelse.

Værmeldingene leker katt og mus med oss; i går viste GRIB-filene en stri strøm av dårlig nytt, i dag har det aller meste av dette forduftet. Kl seks i går kveld meldte Fast Seas (som har data fra GFS) at maks vind ville være 50 knop. Når værmeldingene varsler 50 knop kan det bli ganske friskt vinden har etter min erfaring for vane å legge på en del prosent over det som er meldt. Fire timer senere viste en oppdatert værmelding maks vindstyrke på 30 knop. Om dagens værmelding holder stikk kan det bli fristende å sikte seg mot Falmouth og den engelske kanal i stedet for Skottland, men mye kan endre seg før vi kommer så langt.

I natt lå jeg lenge og hørte på en eller annen knirkelyd jeg ikke kjente igjen, og lurte på om det var et tau i riggen som gnagde, eller om det kunne være komfyren som hadde fått nok et illebefinnende. Tross iherdig lytting fant jeg aldri noen kilde. Speidet en stund ut fra cockpit for å se om det kunne være en annen båt, en fugl eller noe annet, men tåka var tjukk nok til at jeg knapt så min egen nesetipp.

Lyden kom tilbake i formiddag, kombinert med litt ekstra plasking fra bølgene rundt oss og denne gangen var det sikt nok til at jeg så fem hval storme mot oss. Etter å ha passert nær oss noen ganger var nysgjerrigheten tilfredsstilt, og de vinket med halen og forsvant i horisonten. Jeg klarer ikke skjønne annet enn at vi må ha hatt følge av hval gjennom et par timer i natt. At delfiner driver med slikt er ikke noe nytt, men hvaler har aldri oppholdt seg særlig lenge rundt oss mens vi er underveis.

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så kult med hval som reisefølge, men de værmeldingene høres litt i overkant spennende ut. Får håpe de snart slipper ut av tåka, det må jo være nitrist.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

shipahoy skrev On ‎20‎.‎06‎.‎2017 at 16.23:

Melding fra @Euklid:

Vi hadde rundt 300 liter diesel ombord da vi dro, dette burde holde til litt over 1000 nautiske mil om vi er tilstrekkelig kjipe på turtallet. Vi hadde med oss 250 liter vann, og med to ombord holder det mye lengre enn jeg har noe ønske om å oppholde meg til sjøs. Skulle tro det holder godt over en måned, antageligvis ganske mye mer når det er såpass kaldt som nå. Vi hadde en manuell watermaker tidligere, men jeg solgte den i Karibien. Kjøpte den for å sikre oss mot ymse potensielle kriser, og har aldri brukt nok vann til at det har vært nødvendig å lage eget ferskvann.

 

takk Euklid for svar.......

 

0,3 l / M .....vad ligger du på da  3-4 knop ??

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev On 22.6.2017 at 5.07:

0,3 l / M .....vad ligger du på da  3-4 knop ??

Havner rundt 4,5 knop, om sjøen er paddeflat og det ikke finnes tegn til vind.
 

Bjørn Løvjomås skrev On 22.6.2017 at 16.00:

Kjenner at jeg ikke liker at avstanden hjemover minker. Hva skal en følge med på når tidenes turbeskrivelse tar slutt. Er det ikke noen som kan telepatere litt kompassrot ombord i båten..   

Vi bedriver kjettersk navigasjon med kartplotter og iPad, kompasset brukes primært som tørkestativ for et håndkle så det spørs om vi merker denne kompassjusteringen før vi kommer hjem ... Det kommer til å bli en ganske annen hverdag når vi kommer hjem, men begynner å bli klare for et litt mindre alternativt liv.

Case in point: jeg har pute fylt med en kombinasjon av fjær og dun, som i en halvfjern fortid rundt Australia eller så var ny og veldig komfortabel. I det siste har den bestemt seg for å suge til seg all fuktighet den kan fra tåka rundt oss, og putas konsistens er nå langt nærmere død gås enn myk gåsedun.

 

VannTro skrev On 21.6.2017 at 22.15:

Så kult med hval som reisefølge, men de værmeldingene høres litt i overkant spennende ut. Får håpe de snart slipper ut av tåka, det må jo være nitrist.

En venner seg til det meste, men stemningen på sjøen er unektelig ganske spesiell når tåka ligger tett. Vi har hatt to korte perioder i går og i dag der sola slapp gjennom og vi kunne se et par mil, men før en time hadde passert var sikten tilbake til null.

Jeg har ikke helt kontroll på dagene, men innbiller meg at det i dag er en uke siden tåka først la seg. Om det først skal være litt kaldt og utrivelig å sitte ute på vakt er det i grunnen like greit at eneste fornuftig form for vakthold er å stirre inn i en radarskjerm - det kan vi like gjerne gjøre fra salongen.

Selv om tett tåke ikke akkurat er drømmeforhold kan vi vanskelig klage på været vi har hatt så langt. Bortsett fra de par døgnene vi gikk for motor på begynnelsen har vi hatt moderat vind fra sørvest bortimot hele tiden. Temperaturen har steget noen hakk etter hvert som vi har kommet lengre øst, og vi holder varmen enkelt også uten å bruke dieselvarmeren.

Link to post
Share on other sites

Melding fra Euklid:

Vi begynner å komme nær nok nå til at langtidsvarselet dekker nesten hele resten av etappen. Det ser ikke så aller verst ut, men to lavtrykk er meldt mot slutten av perioden, begge to skal fare østover over havet. Seiler vi mot Skottland kan vi finne på å havne i nærheten av midten av disse systemene, men legger vi kursen lengre syd mot f.eks. Falmouth havner vi godt i utkanten.

Slik det ser ut nå betyr ikke dette at været på den nordlige ruta er stort verre, faktisk kan det se ut som om vi får marginalt dårligere vær i syd om dagens varsel slår til. Men å holde på god avstand fra sentrum av et meldt lavtrykk er neppe noen dårlig oppskrift, uansett hva værmodellene måtte mene om vindstyrken. Når værmeldingene langt ute er såpass ustabile som nå synes jeg uansett det er i tidligste laget å ta noen avgjørelse, så for nå legger jeg opp til en kompromisskurs sånn omtrent midt mellom de to rutene.

De tidligere varslede lavtrykkene der det var meldt på kanten til alvorlige mengder vind ser fremdeles ut til å ha forduftet, det som er meldt nå burde uansett ikke tilsi mer enn et døgn eller tre med litt kranglete sjø. Om det ikke blir verre enn som så må vi kunne si oss veldig fornøyde.

Link to post
Share on other sites

Melding fra @Euklid:

I går lettet tåka omsider. En uke uten sikt har vært ganske absurd, ikke problematisk eller skummelt, bare veldig tomt. Det er overraskende mye sjøfugl her. Newfoundland, Grønland og Azorene er alle rundt 700 nautiske mil unna, så de har lang vei hjem. Vi har ganske store bølger fra nordøst, uten at jeg helt klarer å se på GRIB-filene hva som har pisket de opp, men dette er lange og slake bølger fra et værsystem langt unna, helt uproblematisk.

Vi er nå over halvveis, og så langt har dette vært en veldig enkel etappe. Vinden forsvant med tåka, så vi svir av litt diesel, men det ser ut som om det burde være vind nok fremover til at det ikke byr på allverden av problemer. Etter å ha vært en stund på den sørlige halvkule er det ganske artig å seile gjennom så milde forhold som dette så langt mot nord. I sør er det en akutt mangel på kontinenter som blokkerer vinden, og det er ikke uten grunn uttrykkene "roaring forties" og "furious fifties" eksisterer. Inntil vinden forsvant i går tror jeg vindstyrken i snitt har vært rundt femten knop så langt, og kun i veldig korte perioder har vi sett mer enn 25 knop.

Det er fremdeles meldt et par lavtrykk mot slutten av langtidsvarselet, men de burde passere nokså raskt når de først kommer, og vindstyrken som meldes er stort sett under 40 knop. Jeg har ikke særlig lyst til å bevege meg inn i områder med mye tidevann om vi kommer frem samtidig som det siste av lavtrykkene, men skulle det bli en aktuell problemstilling finnes det alltids noen alternative havner vi kan stikke innom inntil været får blåst fra seg. Seiler vi mot Falmouth i syd ser det fortsatt ut til at vi burde ha svært enkle forhold hele veien, mens vi får litt mer å baske med på vei til Skottland. Men Skottland står høyere på ønskelista og sparer oss for noen hundre mil, vi får se hva det blir til.

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Melding fra @Euklid:

Jeg nevnte i forrige runde at vi hadde store bølger fra nordøst. Disse bølgene var trivelige nok, men situasjonen så ganske annerledes ut når etter at de hadde fått hjelp fra vind som først kom fra sørøst, for så å dreie hele veien rundt til å komme fra nordvest. I går kveld var livet ombord ganske humpete, og vi seilte i et bølgerot som kunne måle seg med mye av det vi kom over i det Indiske Hav. Vinden har siden roet seg noen hakk og bølgene har fått tid til å rette seg ut litt, så cockpiten er igjen tørr sone og bølgene har vett til å holde seg utenfor båten.

Vi har nå godt under 1000 mil igjen, og Fast Seas mener at det skal ta oss litt under åtte døgn å unnagjøre den avstanden. Etter et par netter uten særlig mye søvn begynner jeg å kjenne at det er helt greit at nedtellingen ikke er uendelig lang. Det er trivelig å seile når det er lyst nesten døgnet rundt, men når vi bare er to ombord blir det nødvendigvis litt vanskelig å få særlig mange timer hver på øyet mens det er mørkt. Beina og ryggen begynner også å gi noen hint om at to uker med fullstendig stillstand ikke er noen drømmesituasjon.

Lavtrykkene jeg har kaklet om tidligere er ikke fullt så lave om de en gang var varslet, og alt ligger ganske godt til rette for å sikte mot Skottland. Det er meldt vind bakfra hele veien, og kun helt unntaksvis mer enn 25 knop, stort bedre forhold er det knapt mulig å ønske seg.

Link to post
Share on other sites

Melding fra @Euklid:

Før en legger ut på havet finnes det knapt grenser for hvor dårlige forhold en ser for seg, og båten forberedes for frådende hav med brytende bølger fra alle kanter. Med alt utstyret båter lesses ned med er det et under at en del av de flyter, og i noen tilfeller er utstyret så voldsomt at det nok fører til betydelig redusert stabilitet.

Men når en først setter avgårde er det sjelden slike forhold en møter. Seiler en i rett sesong og følger med på værmeldinger er også strekninger med et ugjestmildt rykte stort sett medgjørlige. Etter noen nokså ruskete dager på vei opp mot Canada var jeg mentalt forberedt på at dette kunne bli et strekk der været ikke alltid var så trivelig som vi har vært vant med, spesielt nå mot slutten.

I siste værvarsel har et lavtrykk bestemt seg for å stikke sydover, mens et annet kommer frem først etter at vi burde ha kommet i havn og begge har uansett kun moderate mengder vind å by på. I gapet mellom disse værsystemene ser det øredøvende stille ut, og vi forbereder oss på en innspurt som kan bli litt mer spennende enn planlagt.

Vi burde ha grei vind i et døgn eller så, deretter ser det ut som størst mulig tystnad hele veien inn. Vi har ikke måttet bruke uhorvelige mengder diesel så langt, men en del har det gått nok til at vi må sørge for å utnytte hvert vindkast og hver fjert som måtte dukke opp. Hvis vinden har anstendighet til å dukke opp som avtalt går det akkurat, i motsatt fall kan vi nok måtte endre planene litt. Vestkysten av Irland er ikke mer enn drøyt 300 nautiske mil unna, og uten at jeg har gjort et kvidder av research burde det vel finnes en skvett diesel for salg et eller annet sted der.

Jeg regner med vi er på land igjen om fire døgn, og etter dette gjenstår det bare et lite hopp over Nordsjøen før vi er hjemme. I grunnen føles det ganske riktig om dette siste skikkelige havkrysset ender i så milde forhold som det er mulig å tenke seg. På tross av alt vi frykter og forbereder oss på er havet stort sett fredelig, ideen om at alt her ute er fælt og skummelt er uten rot i virkeligheten. Sola går snart ned bak oss, autopiloten holder stø kurs nordøstover og den lokale delfinflokken stikker stadig innom. Det blir dårlig med actionhistorier og heltestatus av dette her, men det er ganske ålreit å være underveis.

Link to post
Share on other sites

Melding fra @Euklid:

Motvind og regn gir trege og seige mil i dag, men med såvidt over 300 mil igjen nærmer det seg uansett landkjenning.

Til gjengjeld har vi seilt nok til at vi burde ha greit med diesel ombord, og vinden vi har nå skal ikke vare lenge, burde ha grei fremdrift igjen i morgen.

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Melding fra @Euklid:

Sjefen ombord (ikke meg) studerte i Galway på vestkysten av Irland, hadde vi hatt tid tilgode skulle vi gjerne stoppet, men den tiden gikk med i Canada.

 

Det begynner å synke inn at vi snart er hjemme, men tror ikke jeg helt har tatt det inn over meg ennå. Men det er en merkelig følelse – hva nå?

 

Skipsvrak ligger strødd tett på bunnen her, de fleste er allierte handelsfartøy senket av tyske ubåter. Ikke ofte sjøkartene er så dystre.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Var overbevist om at jeg hadde to fulle dieselkanner i går. Helte over den ene, og sjekket at den andre var full som forventet. Her har det gått i kryss i topplokket, for den var tom. Hadde kommet frem til at vi hadde rundt 20 liters margin, og nå hadde vi 20 liter mindre. Men vi kom frem, selv om motoren nok må ha gått på luft og gammel vane på slutten.

 

Vi er fortøyd i Oban marina, båten er usannsynlig stillestående og det går fremdeles litt rundt i topplokket. Litt middag, en dusj og en hel natts søvn står øverst på programmet, så får vi se om vi ikke kan sikte oss mot kanalen snart.

 

Takk til førstetelegrafist shipahoy for glitrende assistanse underveis!

Redigert av Euklid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...