Jump to content

SVAAP II - Flikking og stell av en 40 fot seilskøyte


Svaap

Recommended Posts

Ligger foreløpig på Maritime Center, Isegran i Fredrikstad, men har fått båtplass på Storsand, Hurum.

Si i fra når du ankommer San Take', Swaap. Hyggelig å møtes og ikke minst se på nyervervelsen.

Er du på Facebook så har havna egen gruppe der.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Takk igjen for alle som syntes dette er verdt å lese videre. Det er jo langt ifra en spennende, sjelden og tradisjonell båt jeg har kjøpt, men den har fine linjer og kommer til å gi meg det jeg til nå har manglet - seileropplevelser!

 

Båten er ikke seilklar ennå. Vi gikk for motor fra Bergen til Fredrikstad, ettersom riggen ikke var klargjort - og den er heller ikke det sprekeste på båten for å si det slik. Mer om det senere.

 

Først vil jeg dele litt av kjøpsprosessen med dere, og forrige eieres engasjement i å sørge for at alt var klart til henting.

 

Etter en sværtaktiv periode med telefoner, sms og e-poster, hvor sikkert 40 bilder av båten ble sendt, og nye tatt etter ønske, så satt jeg igjen med et utgangspunkt for om jeg så det verdt å reise for inspeksjon. Selger var svært vellvillig til å grave ned i alle tvilsområdene mine, og var svært ærlig på alle områder.

Reisen til Bergen ble gjort, og handel gjennomført.

 

Uken etter skulle jeg hente båten.

 

En del spørsmål melder seg naturlig vis når man skal overta en ukjent båt, og begi seg ut på delvis tøffe havstrekk.

Hva tilbyr så eier seg å gjøre? Jo - vi tar olje/filter service på motor (mannen i huset er maskinist). Dieselfilter ble skiftet.

Lanterner ble sjekket og ekstra pærer kjøpt inn. VHF ble sjekket, og antenne reparert. Ankervinsj ble sjekket og forsøkt koblet opp.

Båten ble vasket og alle seilene ble behørlig lagt frem for inspeksjon før ombordtakelse. De har kjørt hit og dit for å skaffe nødvendig utstyr, og gjort hele jobben samvittighetsfult og flott. DET er noe en ny eier setter pris på!

 

 

 

Selve turen fra Bergen og hjem ble virkelig fin. Vi fikk prøvd oss på drittvær, og hadde lange deilige passasjer over rolig sjø og solskinn. Hele pakka!

Båten innfridde godt i måten den tar sjø på. Vi snakker om en skikkelig hardværs-båt.

 

 

Vel hjemme så blir det fort klart for meg at jeg ikke har noe verktøy igjen etter brannen.

Etter litt tid og dialog med forsikringsselskapet, så bestilte jeg diverse nødvendigheter.

Diamantborring på Gresvik hadde jeg brukt tidligere til diverse verktøykjøp. Når jeg nå kommer innom så har de lest om brannen i Aftenposten, og maken til service jeg fikk der kan man bare drømme om - for noen hyggelige mennesker!!

 

 

Noe av det jeg fikk med meg hjem

 

 

bilde

 

 

 

 

Mer senere....

 

/Ole

 

l

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke sett grundig på den enda, men på avstand ser den utrolig pen ut. Noen sa at denne har vært restaurert over mange år i et telt i sandtaket. Kan sjekke litt mer og ta bilder, men skal ikke dit nå før om to uker.

 

Forøvrig ligger skøyta Keiko123 pusset opp rett ved meg (nå med ny eier): https://baatplassen.no/i/topic/75260-begynner-endelig-aa-se-enden-paa-colin-prosjektet/page-3

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Ligger foreløpig på Maritime Center, Isegran i Fredrikstad, men har fått båtplass på Storsand, Hurum.

Er det ikke finere å være på Isegran da? Er vel rift om plassen der? Storsand er jo nærmere hjemme og det er trivelig der også. En kollega av meg har forresten fått plass på Isegran nå til plattgatteren Pirat hvis du har sett henne, vet ikke om de har flyttet dit fra Hesthella på Hvaler ennå, men den er verdt et skue :-)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det var ei usedvanlig vakker skøyte - nydelige linjer!!

Vet du hva den heter?

Er vel ikke Signora?

 

 

Dere vet jeg brenner for skøyter, men at skøytene mine brenner for meg skal altså ikke sin ende ta....

 

Fikk en kortslutning på 24v anlegget i nybåten, som umiddelbart førte til brann i ledningsnettet på den nye motoren (!).

I ren panikk rakk jeg å tenke at "det skjer igjen..." før jeg stormet opp og ut for å fylle et kar med vann og slukke.

Fikk kontroll på flammene, men dette forårsaket endel skader....

 

Frustrerende og veldig leit, og ikke minst kleint for meg å skulle rapportere til forsikringsselskapet...

Alt har gått greit. Ble møtt med forståelse og saken er håndtert veldig effektivt av selskapet.

 

Reparasjon er allerede godt i gang, og de håper båten er operativ igjen de første dagene.

 

Vel, vel... Jeg har gjort mine tanker om de siste måneders hendelser, og vært innom at dette kanskje ikke er "meant to be", men helvete heller.

-Jeg skal på sjøen!

 

 

Kommer sterkere tilbake :-)

 

Hilsen

Ole

Link to post
Share on other sites

Årsaken til brannen var ingen andres skyld en uheldige omstendigheter skjedd der og da...

Jeg hadde 4 stk batterier som dannet 2 celler på 24v, hvor minst to av disse var dårlige og begynte å frese og danne knallgass.

 

Av den grunn ble alle 4 batteriene båret ut av båten, og erstattet med 2 stk nye 140Ah.

De to ekstra ledningene ble arrestert fra hverandre med tynt tau, men på en eller annen uforvarende måte så har disse kommet i hverandre, med påfølgende kortslutning som resultat.

 

Det vil bli gjort en større gjennomgang og endring av el-anlegget ombord. Her skal ingenting være halvbra på et så viktig område av sikkerheten ombord.

El-anlegget besto i stor grad av gammelt/nytt i salig blanding.

 

 

Båten vil bli operativ i løpet av uken som kommer.

Det har i seg selv vært en usedvanlig hyggelig erfaring i hva et seriøst selskap kan levere av kunnskap og tjenester, til avtalt fremdrift. Tommel opp for SP Motor & Marineservice AS.

Mitt forsikringsselskap (Eika) har vist at de verdsetter kundene sine - ikke bare ved at man betaler inn polisene sine, men også når denne faktisk kommer til anvendelse gjennom en hendelse. Vi har blitt møtt med beroligende støtte og god veiledning.

 

Lykken snur nå.....

Link to post
Share on other sites

Ja, håper lykken snur! Anbefalingen er å klippe ned den gamle spagettien og starte på nytt. Selv holder jeg på med anlegget i Hulda nå. Må få det opp på proffnivå. Vel, ikke akkurat nå. Vi ligger pt. i Hönö Klova. Venter på motordeler fra den lokale pusheren, kommer på mandag morgen. Da går turen videre til Læsø Østerby, Grenå, Ebeltoft, Århus, Gilleleje, etc. Kommer an på vind og vær. Skal være tilbake i Strömstad 22. september.

 

Vi har en elektrisk dieselpumpe som kuttet på vei inn mellom skjæra til Klova ved 22-tiden for noen dager siden. Slikt stress vil jeg helst unngå. Og det blåste godt også.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...