Svaap Startet 3.August.2014 Del på Facebook Startet 3.August.2014 (redigert) Hei Noen av dere har lest strengene mine om 'Svaap' og 'Minde'. Begge båtene - i tillegg til mye andre gjenstander, ble tatt av flammenes rov 30. Mai i år. Tiden leger alle sår, og for meg har jeg satt meg i en annen vogn på livets karusell. Det er (for nå) slutt på store restaureringsprosjekter av eldre skøyter. Jeg ville ha et plaster på opplevelsen og tapet som gir meg en større dimensjon av båtlivet (les: bruksdelen). En ny skøyte er anskaffet, og jeg ønsker å dele det videre arbeidet - og bruken - av denne med dere forumister, som jeg på mange måter føler at har blitt mine venner. All den støtte som ble vist meg og min familie i forbindelse med brannen, har vært overveldende og godt! Takk til dere alle:) Den nye båten skal hete 'SVAAP II' Båten er bygget etter tegning nr 104 fra Colin Archer, men båtbyggeren (har snakket med han) har nok hatt et par planker for mye i stabelen under bording (eller noen for få etter). Hun er en anelse for høy på vannet... Dette er bare en intro Jeg vil fortsette å gi oppdateringer på den videre prosessen, og håper for Guds skyld at jeg ikke poster bilder av en ny akterstevn om noen måneder... :)) Alt godt - mine venner Hilsen Ole Redigert 3.August.2014 av Svaap (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Framtia Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 dette gleder meg stort !!! Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
ster Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Her burde det vært en liker knapp :-) Gleder meg til tråden. Sitér dette innlegget Link to post
knut1955 Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Dette er kjempebra, unner deg så inderlig vel å kunne nyte skøytelivet og ser frem til å følge gjøren og laden på Svaap II. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Spennende! Hadde vært kjekt å se noen bilder! Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
vivvi Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Så godt at du har tatt steget med å gå til innkjøp av ny skøyte! Gleder meg til fortsettelsen i denne tråden! Du har vært og er til stor inspirasjon! Lykke til! Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
sap_2000 Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Denne tråden vil jeg følge med på og ønsker deg og dine mye glede og hyggelige stunder med Svaap II :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Møkkalasset Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 (redigert) Åååå. Godt å lese at du er "back". Gleder meg til å følge tråden. Redigert 3.August.2014 av Møkkalasset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Vel unnt med ny båt, til bruk og glede Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Tommel opp Kos dere med Nybåten Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Hulda Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Flotte greier! Du skal ikke bekymre deg over et par ekstra planker. Man skal huske på at salige Collin bygget båter som skulle dekke et spesifikt behov. Hvorvidt det var ståhøyde for personer på to meter, var vel ikke prioritet nr. 1. Derimot skulle det hales personer opp av vannet. Da ville halvannen meter fribord være ugunstig. Og, jeg regner med at du skal tilbringe tid om bord. Uten å behøve å ligge i køya for å trekke på deg benklærne om morran. Min første båt i voksen alder, Caroline, var opprinnelig vadbåt fra Kirkøy. Der skulle man ha om bord liner og garn. Jeg slang også på en ekstra bordgang for å få det mer levlig under dekk. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Nok en tråd som skal følges med glede Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Anjuma Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Skal bli kjekt å følge med på en ny SVAAP-tråd :) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Pequod Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Dette gleder jeg meg til! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Janniz Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Så flott!! :-) Da gleder man seg stort til fortsettelsen :-) Mvh Jan-Roger. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Kjekt å høre at du har kommet deg på sjøen! Om noen fortjener å nyte denne nydelige sommeren på sjøen så er det deg! Jeg regner med at selv om det ikke kommer noen lange tråder om totalrenoveringer så vil du nok foreta både vedlikehold og forbedringer på den nye skuta underveis. Med dine kunnskaper og følelse for trearbeider er det vel nestne uunngåelig. Vi gleder oss til å følge deg videre med ny båt og ny fase i båtlivet. Kjekt å jobbe med båt, men å kunne bruke den er slett ikke dumt det heller..;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mulligan Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Båten er bygget etter tegning nr 104 fra Colin Archer, men båtbyggeren (har snakket med han) har nok hatt et par planker for mye i stabelen under bording (eller noen for få etter). Hun er en anelse for høy på vannet... Ser man i de forskjellige listene som er laget over tegninger så er det tre fartøy som har nr. 104. det er redningskøyta Oscar Tybring, en skonnert og ei losskøyte. I de håndskrevne listene til mesteren selv er dette snevret ned til to, skonnerten og losskøyta. Så da sitter vi igjen med Garibaldi. Og den var svært lav i sjøen. Og så var den klinkbygget. Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Godt å høre, Gleder meg til fortsettelsen Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
S/Y Rainbow Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Flott Ole! Dette var gode nyheter! Denne tråden tar jeg et "klikk" for i kveld, selv om det er mandag! Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post
Eureka Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Da vinterlesningen på BP sikret. Skal den på land til vinteren? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Utrolig godt å høre! Du er jo virkelig komplett og totalt ustoppelig! Jeg gleder meg virkelig til å følge denne tråden. Du er en inspirasjon til oss alle! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Svaap Svart 4.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2014 Mulligan: Mulig jeg nevner feil byggetegning. Trodde det var tegn nr 104 av 1905 - en av de mest kjente losbåttegningene til CA. Denne ble bygget til Josef Wilhemsen. Har litteratur på alle byggenr til CA hjemme, og skal sjekke :) Hyggelige tilbakemeldinger fra dere:) Båten skal ikke på land - dere kjenner jo meg og vet at da ville vi vært igang;))) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
DieselDahl Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Jeg har lært en ting om trebåt: ikke begynn på mer enn èn ting av gangen. Syns du har et enestående pågangsmot, men som de sier: etter å ha falt av hesten er det lurt å komme seg i salen så fort som mulig igjen. Ønsker deg mange gode opplevelser i båten, med båten, på sjøen og i skjærgården og ellers hjemme i "snikkarboa". Hvor har du hjemmehavn? Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 4.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2014 Ligger foreløpig på Maritime Center, Isegran i Fredrikstad, men har fått båtplass på Storsand, Hurum. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Stemmer det at vi såg bilder av nye skøyta i ein anna tråd ? Om eg ikkje blander med en annen skøyte, så er det mange skøyteeiere som kan være misunnelige på maskinrommet :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.