Jump to content

SVAAP II - Flikking og stell av en 40 fot seilskøyte


Svaap

Recommended Posts

Roret har aldri vært så sterkt som nå - dog ikke like vakkert.....

Du har klare og kunnskapsrike meninger om hvordan alt bør gjøres. Men jeg synes dette så glimrende ut. Stål er også vakkert! :-)

Ellers ser jeg behov for ordbok for å forstå hva du beskriver. Herlig historie, og godt at det gikk bra. Takk!

Redigert av dvil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skudenes:

 

 

Takk skal du ha, og tusen takk for lyssignaler når vi fomlet oss inn mot brygga på lørdag.

Ikke nok med det, men skyss til flyplassen for å hente bilen også gitt :-)

 

 

Fikk en rask tur nedom båten for å kveile litt tau og beslå seil i dag.

 

Måtte le når jeg ser hvordan hun ser ut i stussen....Ser ut som hun har hatt et mageproblem som ikke gikk helt bra :lol: !

 

 

 

 

bilde

 

 

Avaldsnes kirke på høyden til høyre.

 

-For et sted!!

 

 

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hei, og velkommen til Haugalandet. Vet ikke om det er din nye permanente båtplass, men om det er det skal du være obs på mye sjø, ved sørøstlige og nord-nordvestlige vinder. Vi hadde en liten orkan her i fjor høst og det var minst en båt som gikk under på dette bryggeanlegget. Ikke for å ta gleden fra deg, men ta forhåndsregler ved dårlige værmeldinger.

Link to post
Share on other sites

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvordan går det med båtprosjektet ditt?

 

 

 

 

Båtprosjektet har stått på vent da det er feil båt type for meg med måten den er innredet på osv.Så den er bare blitt brukt slik den er nesten daglig de siste 3 mnd til teine fiske.

Skal flytte selv til haugesund eller karmøy,så da blir det mindre båt eller større som eg kan bo i noen mnd.

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Hei Dinos,

 

 

Innredningen på SVAAP II er den største jobben jeg har fore for båten.

Hele forskipet (alt foran masten) er fjernet av forrige eiere, både på grunn av en uheldig lay-out, men mer pga dårlig materialvalg og påbegynt 'trøbbel'.

 

I forbindelse med installasjon av ny motor/tanker/teknisk, så ble det nødvendig å rive en lugar på styrbord side akter.

 

Minde planer er:

 

Toalett lages styrbord akter.

Det er en fordel å kunne ha en våtsone så nær nedgangen som mulig, for å henge fra seg seiltøy/regntøy. Med motordrift så vil det bli varmt der inne også.

Plass nok (og ståhøyde) til å kunne lage en dusj, men jeg er usikker på om jeg skal gå for det ennå...

 

Foran masten blir det to køyer på babord side (over hverandre), og en dobbeltkøye på styrbord side, i tillegg til nødvendige skap skuffer til å kunne henge klær skikkelig.

 

Det siste jeg vil gjøre (på sikt), er å lage ny bysse.

Nåværende løsning er en langsgående løsning som er trukket veldig langt inn mot midten av båten, av hensyn til store vanntanker som stjeler plass ute i borde.

(Bak skapene i byssa er det nesten 1 meter med "ingenting", og det er elendig utnyttelse av hennes store buk.

Den nye byssa kunne jeg tenke meg å lage i en L-form, rett ned fra leideren mot babord. Det gir da plass til å lage en sofa frem mot skottet ved masten, samt at jeg kan lage en loskøye ut i borde.

 

Summa summarum, så ligger det an til å bli en ny innredning i SVAAP II....

 

Problemet mitt nå, er at jeg ikke har maskiner/materialer, men vi får se hva jeg får til etterhvert :-)

 

Det viktigste for meg er at båten skal være operativ (og brukes) under hele arbeidet som skal gjøres.

 

 

 

Bilder:

 

Dette er rommet som skal bli nytt bad, tatt fra maskinen på styrbord side, fremover:

 

img_6510.jpg

 

 

 

 

 

Motoren:

 

 

img_6509.jpg

 

 

 

Nedgangen, kartbord og deler av byssa:

 

 

img_6308.jpg

 

 

 

Resten av byssa, salongen på styrbord side, samt loskøya. (Sistnevnte kunne vært senket noe, siden det er veldig lavt under dekksbjelkene).

Igjen - her er det vanntanker som tar opp unødvendig mye plass. Det er 1100 liter vann ombord, fordelt på 500 i bunn (holder lenge) og 300 på hver side.

 

 

img_6364.jpg

 

 

 

Jeg kommer sikkert til å poste fra arbeidet jeg har foran meg.

 

 

God søndag!

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Hulda har en vanntank på (etter husken) 125 liter. Da vi var på fire uker tur i sommer fylte vi da vi dro hjemmefra og en gang under veis. Om du ikke skal seile jorden rundt uten non stop, så er jeg enig i at 500 liter er mer enn nok. Vi har også laget innredningen slik at vi ikke kommer rett inn i salongen når vi kommer ned fra cockpit. Vi kan henge av oss i 'yttergangen', et viktig pluss. Tørkeskap for vått tøy har vi lenger forut, assistert av Eber.

Link to post
Share on other sites

Herlig båt!!! Må si at jeg faller litt for innredningen i eldre trebåter. Med planene du har videre, gleder jeg meg til verktøyet er på plass... Og med dine kunnskaper må dette bare bli bra. Håper det blir mange poster!!

1100 liter vann var veldig mye synes jeg, men nå har ikke jeg vært på langtur heller. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei,

 

Så er jeg altså så smått i gang med arbeidet på innredningen i forpiggen.

Poster bilder av dette snarlig.

 

Jeg har syrefaste vanntanker, og hele 1100 liter kapasitet. Dette blir redusert til 500 liter på sikt, da 2 x 300 liters tanker blir tatt ut.

 

Rengjøring av disse tankene trenger jeg litt innspill på.

Det har dannet seg noe grums i tanken - små brune flak nesten som brunsaus - kommer i kaffekjelen når jeg tapper vann. Bruker nå sil, og disse fanges opp.

Skal jeg bruke noe form for kjemikalier ved rensing av tank?

Har ikke sjekket det ennå, men det ville forundre meg om det ikke er mannlokk på tankene, noe som selvfølgelig gjør det lettere å inspisere.

 

Innspill?

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...