Jump to content

SVAAP II - Flikking og stell av en 40 fot seilskøyte


Svaap

Recommended Posts

Godt å høre Hulda!

 

 

 

I går ble masten løftet i vertikal stilling og tredd ned i hullet i dekket på skøyta.

Den er 15,5 meter høy, med en diameter på 28 cm - laminert furu.

 

Har vært en del jobb å komme i mål med masta, men det er tilsvarende tilfredsstillende å se at skøyta endret karakter fra "oversize snekke" til "seilskøyte" når den var på plass.

 

 

Første trinn var å få den nærmere båten:

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Nytt grep og vertikal orientering:

 

 

bilde

 

 

 

 

Jeg hadde ikke glemt mynten som lå under den forrige masten. Denne ble lagt ned i mastefisken.

 

Mastefisken var ikke helt sprek den heller, og jeg måtte sminke brura litt som en nødløsning før jeg tar en reparasjon på denne senere.

Den var noe myk i overflaten, og man bør ha hel ved i dette området av båten. Nå er det innvendig betongballast, og masten står i grunn rett ned på denne. Mastefisken er trestykker som ligger oppå betongen, som styrer tappen og holder masten i posisjon.

For å gi bedre anleggsflate mot de x-antall hundre kilo masten veier, som igjen kan ganges opp mange ganger når båten seiler kryss, så la jeg ned en syrefast stålplate på 6mm tykkelse. Denne ble formet til å samsvare med mastefisken. Senere vil jeg nok legge inn nytt treverk i det aktuelle området, men vil nok bare beholde platen -den gjør bare godt!

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Båten sank et par tommer i vannlinja fremme når masten var nede.

 

 

 

Masten i en gaffelrigg skal være forspent, slik at forstaget holdes stramt ved seilas. Faktisk så skal masten i utgangspunktet logge akterover før den stages fremover. Med låst punkt der masten går gjennom dekket og i bunn, så blir masten staget til den står i en svak bue fremover.

 

 

 

Kjettingtalje må til for stagingen:

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Her har bommen og gaffelen kommet på plass. Det har sneket seg inn en feil i måten jeg tredde piggfallet (det fallet som pigger gaffelen), så her må jeg opp i kurven med krana for litt endringer. Måtte uansett opp dit igjen en tur, ettersom klyverfallet mitt hadde brutte fibre - midt på lengden av tauet. Må ha nytt, og dette må tres i blokkene.

 

Sikkert flere av dere som syntes jeg må ha inntatt en kasse rusbrus når vannlinja ble satt - den er jo helt katastrofe i akterskipet.

Jeg har eksperimentert med å henge over klyverbommen når den er helt ute, og ser at kraft x arm krever ikke særlig mer enn ca 100 kg før vannlinja er tilgjengelig for ny maskering og maling.... Var ikke heeelt fornøyd når jeg så det når slippvogna gikk ut...

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Den nye rorkulten ble boltet fast - veldig fornøyd med linjene i den!

 

 

 

bilde

 

 

Gjenstår litt opprydding på akterdekket, etter hydraulikken som var montert der.

 

 

 

God kveld

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Navnet på skøyta var en stund oppe til vurdering og tankespill.

 

Havnet til slutt på at jeg ville "hedre" SVAAP som var en så stor del av livet mitt i mange år, så det ble SVAAP II.

 

Jeg har en kompis som driver G-Design, og de fikk trykket ut navnetrekket på værbestandig klistretape etter et design en av Mindes eiere fikk laget for meg.

Det er samme fonten på SVAAP II som det som var på MINDE - en hyggelig bindestrek!

Takk til dere begge to!

 

 

Plassering ble målt ut og tapen klebet på med forsiktighet.

 

Ble ganske så fint!

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Etter over 20 år med bygging og restaurering, så kom altså dagen hvor jeg kunne stevne ut med egen båt - på tur!

-En ubeskrivelig god følelse!

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Strømtangen fyr var destinasjonen. Et fantastisk sted med mye historie og god steming.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Fikk hjelp til å nå blokkene i toppen av masten. Et par av fallene var tredd feil og ble korrigert...

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Storseilet kunne etterhvert heises....

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

En god dag ble avsluttet med et glass gyllent til en gyllen solnedgang...

 

 

 

 

bilde

 

 

 

God kveld

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Godtfolk!

 

Må løfte litt på lokket her....

Har tatt et valg om å gjøre Vestlending av meg - nærmere bestemt til Kopervik.

 

Mye kan sies om valget, men det holder for øyeblikket.

 

 

Det som er interessant, er at SVAAP II skal seiles over til Avaldsnes nå i høst (!), og jeg holder på med å forberede båten (og meg selv) til seilasen.

Mange små og mellomstore ting skal gjøres med båten før den er sjøklar, men jeg har en plan og håper å kunne sette seil (på gunstig værmelding) i løpet av november.

 

Kommer til å bli flinkere til å oppdatere på strengen igjen - det har jo vært rimelig stille fra min side - mot normalt.... :-)

 

Snart....

 

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...