Jump to content

GM 6,2L V8 Diesel 165HK, erfaringer?


Goddis77

Recommended Posts

Rundt 20 høres bra ut. Snakket med en kollega som er dieselmekaniker, og han hadde bare lovord med denne motoren. Hadde ikke hørt om ett tilfelle av motorhavari. Han sa også at dette er en ganske enkel motor, som gjør den "lett" å skru på.

Med et VP280 hekkagr. gjør båten 14 knop på marsj. Vet ikke hva dere andres gjør, men regner med at vekten på motor/båt spiller inn her. Der er jo trimflaps for å justere dette, men vet ikke om der er andre ting en kan gjøre for å optimalisere dette? Dualprop kanskje, eller sette på en større propell?

Link to post
Share on other sites

:cheers:

 

Så på en Century Raven i fjor, med en slik motor. Der var det overføringa til drevet og drevet som var problemet.

Motoren leverte så mye kraft (nm), att ved kraftige pådrag, så ville dette bli litt "spinkelt" :boxing:

 

Tror en slik motor leverer rundt 400-450nm. :crazy:

Påse att dette ikke er en ombygd bensiner, husker ikke om de kom som 6,2 eller 6,5. Muligens 5 L.

 

Holdt på å glemme det, i senere tid (midt på 90 tallet) og utover, så hadde Chevrolet problemer med fødepumpa, spesielt på Tahoe. Det er en "SVINDYR" dieselpumpe. :nono:

Link to post
Share on other sites

Ombygd bensiner.. Det er 5,7 literen og den eksisterer nesten ikke lengre i forhold da. 400 -450 Nm.. ikke mye.. min motor er ca 800 Nm. v/ca 2000 rpm. Det er drevknuseren sin det.. :sad: Injecktorpumpa er dyr.......... i Norge. 5000 kr i USA. sånn er d. Mad store diesel motorer bør en ikke drive å kjøre "drag" på sjøen for da ryker ett eller anna..

 

Greie delepriser synes nå eg da..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Fødepumpen til 6,2L koster ca 500 kroner hos Amerikanske Bildeler. Jeg har nettopp kjøpt en som ligger som reserve i båten. Den "originale" pumpen er trolig meget gammel. Hvis man ikke ønsker den mekaniske pumpen på motoren, mener jeg man kan kjøpe elektrisk pumpe for ca. 1500 kroner.

 

Høytrykkspumpen fås som "rebuilt" for rundt 3000 kroner, mener jeg å huske.

 

Som anført er disse motorene enkle og snille. 6,2L og over er bygget som diesler fra bunnen av, de er ikke konverterte bensinmotorer. Hovedfeilen med noen av de tidligere 6,2L var blant annet sprekker i toppene og forkamrene. Kjøper du imidlertid en motor som har gått en stund, vil jeg tro at den motoren i såfall ikke er av de uheldige.

Link to post
Share on other sites

hva slags mariniseringssett er det på denne motoren da?

Ta en titt hos Peninsular Engines, har ganske elevert utstyr for de forskjellige GM-motorene. Blant annet har de flotte eksosmanifolder, annen bunnpanne, på 6,2L bytter de "trynet" på motoren (tror vannpumpen er med der), osv.

 

Hulda kjøpte varmevekslere, sjøvannspumpe og eksosmanifolder i løs vekt, og laget resten selv. Et par mindre rep.sveiser nå, så skal alt være perfekt.

Link to post
Share on other sites

:confused: hmmm.håper ingen blir fornermet... men snålt hvis ikke det er problemer med 6.2l i marine utgave..men det kan jo komme av at kjølingen er bedre i båt...i bil har jo disse toppene sprukket ann mass..der er det så ille at det ikke finnes brukte topper til overkommelig pris,de bytter heller hele motorene til 6.5l...men det er et annet kapittel...

ellers har det vært prob med dieselpumpene(hoved) og det har kostet flesk.. alt i følge bekjent på bergheim..

men enkelte har jo virket lenge også så det er nok litt flaks/uflaks men bruk ikke hva som helst av olje DET vet jeg..uten at jeg vil begynne diskusjon på det... :crazy:

og det er utrolig hva det går an å pumpe effekt ut av de motorene...

Link to post
Share on other sites

Som anført tidligere, så har enkelte årsmodeller hatt problemer med toppene. Mulig at dette var av de tidligste utgaven(e). Det var også problemer med en serie dieselpumper, lurer på om det var en som hadde en ny form for regulering. Jeg sjekket opp alt dette før jeg kjøpte motoren, og har trolig ikke informasjonen lenger. På den andre siden, det er motorer som har gått over 1 mill, vel og merke miles. En annen sak er at har motoren først passert 100 000 km, så er toppene OK. Det var i hvert fall tidligere en del informasjon å hente på www.TheDieselPage.com

 

En annen feil ved de tidlige motorene var brudd på veivakslingen. Hulda har nitrittherdet veiva.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er der tydeligvis flere som har samme motoren. Skulle egentlig teste båten på vannet idag, men det har blitt utsatt til helgen. Selgeren hadde hekkarg inne for overhaling i vinter, og fikk beskjed å starte motoren på land før den ble sjøsatt. Vet ikke hvorfor , men under denne testen viste det seg at noe satt helt fast...? Han skulle få en bekjent/båtmekaniker til å se på dette i morgen.

Håper jeg får testet båten før helgen. Det hadde vært kjempe å få det evt. kjøpet i boks før en stikker vekk for helgen.

 

Samboeren liker ihvertfall båten veldig godt, så da står det bare på meg da... Vil bare kjenne båten på vannet før jeg tar en avgjørelse.

Link to post
Share on other sites

Når selgeren skulle vise oss båten, hadde han fått et problem. Motoren skal ligge på 13-14 knop v/3200 omdreininger, men fikk nå bare 6-7 knop på max. Og da var turtallet bare 2500.

Det viser seg at selger ikke har byttet div filtre på 2år. Er der noe annet som akn gjøre dette, eller er det den mest sansynlige årsaken?

Link to post
Share on other sites

Det kan jo være flere ting men filterskift er jo enkelt og billig. Sørg i alle fall for at selger ordner opp FØR du overtar ellers er det rom for prisavslag som virkelig monner!!!!!

 

Det kan være alt fra en liten filleting til de virkelig kostbare sakene som er problemet.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Motoren har gått som en klokke hele tiden ifølge selger. Lettstartet og grei. Han virker som en veldig grei og ærlig person, som ikke har prøvd å skjule noen ting for oss. Det er ihvertfall intykket jeg har. Fyren er i 58-63 års alderen, med mange års båterfaring på baken.

 

Men det er jo klart at en ikke kjøper en båt som ikke har en motor som fungerer som den skal. Skal ta enda en titt imorgen. Forhåpentligvis har han fått motoren opp og gå til den tid.

Link to post
Share on other sites

Sånn gikk det ikke nei.

Snakket med selger idag. Viser seg at Starteren røk under filterbytte igår. Ikke nok med det. Etter nærmere sjekk av motor viser det seg at det mest sannsynlig er diesel i oljen. Ikke lite heller visst.

Dieselpumpen ???

 

Ganske synd egentlig. Foruten motoren, er båten veldig fin, og akkurat hva vi er på jakt etter.

Har tilbudt meg å kjøpe båten uten motor, hvis selger går med på det.

Link to post
Share on other sites

Nå har jo disse motorene en heilt vanlig løfte/fødepumpe hvor belgen innvendig kan ryke.. Da pumper den diesel rett inn i olja..

 

Liknende pumpe som på bensinmotorer drevet av kam akselen.

Forøvrig en billig pumpe til 390 kroner hos Amerikanskebildeler

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Så dette trenger ikke å være verdens undergang altså?

Blir spennende å se hva som skjer om noen dager da. Har sagt at jeg fremdeles er interresert, så han ringer kanskje om noen dager... blir spennende dette her.

Hmmmm....ikke dumt med ny starter heller...

Link to post
Share on other sites

Slett ingen grunn til undergangstemning. Jeg måtte forresten byttet starteren i Ford'en min her om dagen. Motoren har gått 150.000 km og er garantert fortsatt like god. Det er nok bedre å gi selger muligheten til å bytte defekte deler. Hvis du har lyst på båten, synes jeg det er bedre å bedømme sakene etter at reparasjon har funnet sted.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...