Jump to content

GM 6,2L V8 Diesel 165HK, erfaringer?


Goddis77

Recommended Posts

IM meg litt info når du får det. Det systemet som blir levert originalt er ikke helt godt. Det som jeg har som trykkbryter kan andre ha som tempføler (SB bak). Jeg mener å huske at det skal være mulighet til tilgang til vannkappen også på BB side bak.

 

Å starte disse motorene når de er halvkalde kan være en utfordring. Min starter ok i og med at den er i topp skikk, ny starter, nytt batteri som sitter under en meter fra starteren og 70 kvadrat kabler.

Link to post
Share on other sites

Har DB2 pumpe på min 7,3 også.. Det eg har lest både på nett og i boka er at den Cold advance greia ikke gir mer diesel men øker innsprut tidspunktet med ca 4 grader. Dette er også sakt av Oregon Fuelinjection Service som overhalte min pumpe.

Min motor gløder uannsett varm eller kald, siden eg har tatt av denne ledningen til pumpa og til den vannføleren som står i blokka. Kan glødes om den er varm , starter lettere synes eg.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Har også db2 pumpe. Jeg bruker et startrele og vanlig vippebryter og gløder i ca 30 sek og motor'n starter som et skudd. Setter på igjen glødinga litt etter at motor'n har startet til den går litt "reinere". Kaldstarten bruker jeg ikke. Enkelt og greitt. Når motor'n er varm starter den lett uten gløding :cheers:

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Ahhhh. Da var det gjort. Motoren er ENDELIG montert i båten.

Var deilig å komme ut til båten etter jobb igår, og se at motoren var på plass.

Det vil ikke si at jobben er ferdig, men fikk koblet til en god del igår. Eksosmanifoil BBside, alt av sjøvannsinntak, oljekjøler, eksostemp-måler, eksos-slangen (denne var vrien, men ble ganske bra), slanger til varmtvannstank ...

Idag har jeg fått tak i den siste pakningen til eksosmanifoilen SBside, kan derfor montere denne, men må kable ferdig starteren først, da denne ligger litt under denne manifoilen. Håper i tillegg at føleren kommer idag, da denne skal på plass på denne siden av motoren også.

 

Vi får se hvordan dagen går, men det ser lovende ut mtp været ihvertfall. Kan skimte litt sol akkurat nå (kl 13:13). :cool:

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Drar frem denne igjen, da det har dukket opp en del spørsmål.

 

1.Hvor mye strøm trekker kaldstarten på dieselpumpen? Kan det brukes en vanlig bryter her som tåler ca9-10Ah?

 

2.Dynamoen. Hvordan er det best å koble denne? Hva skal spenningen være ved motor på tomgang.

 

3.Turteller. Hvor skal jeg hente denne? Har giver på blokk, men har et Wema instrument, og tror dette trenger W på Dynamo. Noen som vet?

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått føleren som skal styre gløding og kaldstart diesel, men ser at dimensjonen er større enn jeg har på blokken. Føleren er en orginal GM, og jeg har fått den av DP service i Haugesund. Noen som vet hvorfor? Kan jeg sette på en overgang?

Link to post
Share on other sites

Det er ikke en føler for både gløding og kaldstart.

Enten så har du gløde sperre bryter eller kaldstarts bryter.

 

Bryter for kaldstart skal monteres helt bakerst på høyre side på toppen.

Nesten nede ved toppakningen.

Har du plass, så kan den monteres i termostathuset.

Det er bare for å føle av vann temp.

Den skal kutte strømmen ved ca. 40 C i kjølevann.

 

Når det står på strøm til dieselpumpa, så framstilles tenning med 4 grader.

Det er for å få en lettere kaldstart.

 

Du kan også bruke en manuell bryter.

Da er det vikteg at den blir slått av etter bruk.

 

Bruk det originale oppsett, det er det sikreste.

 

mvh

GMC 2500

Link to post
Share on other sites

Har en tegning som viser at den skal gå som en "bryter" til dieselpumpen for kaldstart, men har det problemet med at dimensjonen er for stor i forhold til utgangen i blokken.

Kommer denne føleren i forskjellige dimensjoner?

Eller kan jeg sette på ett overgangsledd?

Gløding fikk jeg høre av noen , men det blir vel styrt av releet.

Link to post
Share on other sites

Føler for dieselpumpa måler diameter gjenger 17 mm.

Føler for gløding måler 21mm.

Føler for gløding skal sitte i ett lokk oppe bak på toppen.

Du kan IKKE bruke en glødeføler til dieselpumpa.

Den vil gi strøm til pumpa i for lang tid. ( ca til 52 grader )

 

 

 

Bilde

 

Nr. 1 er glødeføler

Nr. 2 er føler lokk

Nr. 3 er tempføler

Nr. 4 er kaldstartsføler

 

Håper at dette hjelper deg videre.

 

mvh

GMC 2500

Redigert av GMC 2500 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Snakket med DP service idag, og der finnes visst flere dimensjoner på den føleren jeg har fått. Jeg skal ha en på rundt 17mm. Denne føleren blir brukt til kaldstart. Ifølge dem ble der brukt egen føler på glødingen på eldre modeller. Ifølge tegninger som jeg har fått av ham, er der ikke montert noen føler på gløding. Altså på C utg til releet.

 

Den nye føleren kommer om noen dager :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tenkte å bytte ut oljetrykks-instrumentet nå når jeg har alle de andre instrumentene i Wema.

Det som står der nå, er et Yazaki instrument, med en giver som ikke er helt okey.

Den står på full guffe hele tiden.

 

Noen som vet hvor mange BAR jeg skal ha på mitt instrument? Tenkte å bytte giveren også for å få riktig resultat.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg vært oppe i båten en tur, og statusen er som følger:

 

1. eksostemp virker ikke fikk fikset, jording var ikke skikkelig

2. lading virker ikke

3. oljetrykk virker ikke

4. gir virker ikke

5. gløding virker ikke

6. turteller må justeres

 

 

punkt 1.

Jordingen var ikke koblet skikkelig, men fant ut av det.

 

punkt 2.

fikk ikke dynamoen til å lade. Har målt alle kontakter, og der er ingen brudd. B+ går til batteri, R går til turteller, SENSOR går til tenning, LAMPE går til ladelampe av denne typen. Vet ikke hvor mange Watt denne er på, men regner med at jeg skulle fått lys for det?

Kan det være at dynamoen er defekt etter min forrige test? (se tidligere innlegg)

 

punkt 3.

Jeg har et Yazaki instrument og giver. Denne står konstant på MAX. Selve rammen på giveren står mot jord, har dette noe å si? Ønsker å bytte dette til en Wema giver + instrument senere, men har ikke peng ennå.

Bilde

 

punkt 4.

Giret på båten har ikke fungert skikkelig på en stund. Tror at dette har rustet i stykker, for jeg klarer å stramme wiren (bakke), men ikke sette den i gir fremover. Ønsker å bytte både gir- og gass-wiren pga at gass-wiren er veldig følsom. Tror den har vært på båten en del år. Men det var de penga da........

 

punkt 5.

glødingen har vært et mysterium en stund. Fikk et skjema fra DP Service

Fulgte dette, samt manualen jeg har selv. Får verken lys i glødelampen, eller noen spenning på glødesiden av releet, så jeg lurer på om dette er defekt?

Vurderer å sette inn et vanlig rele i stedet, da jeg kan manuelt gløde/ettertenne hvis ønskelig.

 

Bilde

Bilde

 

punkt 6.

Når det gjelder turtelleren, er dette av typen Wema. Denne blir hentet av R utgangen på dynamoen, men den viser mye feil. Vet at denne kan justeres, men forstod ikke helt fremgangsmåten jeg fikk beskrevet. Han snakket om å sette en lapp eller noe på reimen, for deretter å bruke et tenningsinstrument for å telle turtallet. Noen som kan beskrive dette litt bedre?

 

 

Det var det. Håper noen kan svare på disse spørsmålene for meg.

Link to post
Share on other sites

Har gått gjennom det samme som du med lapp på reimen. Ble bare tull. På baksiden av turtelleren var det en justeringsskrue som jeg prøvde et par forskjellige innstillinger på og traff nesten med en gang. Motoren min går på ca 650 omdr. på tomgang. Velger du feil innstilling på turtelleren så ser du det med en gang for lyden på motoren stemmer ikke overens med visningen på turteller. Var det forståelig :blush:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Du har litt og stri med her :crazy:

 

2. lading virker ikke

Du får ta ut dynamoen og sjekke om diodene er hele .

 

3. oljetrykk virker ikke

Høres ut som att giver og instument ikke passer i samme evt riktig kobler.

 

4. gir virker ikke

Wire er vel forbruksvare

 

5. gløding virker ikke

Nå er det jo flere ting som styrer dette rele så du bør sjekke alle givere

Har du forsøkt og gløde manuelt (laske rele ) evt skjema

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...