Hulda Svart 29.September.2005 Del på Facebook Svart 29.September.2005 IM meg litt info når du får det. Det systemet som blir levert originalt er ikke helt godt. Det som jeg har som trykkbryter kan andre ha som tempføler (SB bak). Jeg mener å huske at det skal være mulighet til tilgang til vannkappen også på BB side bak. Å starte disse motorene når de er halvkalde kan være en utfordring. Min starter ok i og med at den er i topp skikk, ny starter, nytt batteri som sitter under en meter fra starteren og 70 kvadrat kabler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 29.September.2005 Del på Facebook Svart 29.September.2005 Har DB2 pumpe på min 7,3 også.. Det eg har lest både på nett og i boka er at den Cold advance greia ikke gir mer diesel men øker innsprut tidspunktet med ca 4 grader. Dette er også sakt av Oregon Fuelinjection Service som overhalte min pumpe. Min motor gløder uannsett varm eller kald, siden eg har tatt av denne ledningen til pumpa og til den vannføleren som står i blokka. Kan glødes om den er varm , starter lettere synes eg. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 29.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2005 Det var dette jeg har blitt fortalt også. Men denne har vært konstant tilkoblet på min motor før. Ikke rart tingene har skjært seg etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 29.September.2005 Del på Facebook Svart 29.September.2005 (redigert) Har også db2 pumpe. Jeg bruker et startrele og vanlig vippebryter og gløder i ca 30 sek og motor'n starter som et skudd. Setter på igjen glødinga litt etter at motor'n har startet til den går litt "reinere". Kaldstarten bruker jeg ikke. Enkelt og greitt. Når motor'n er varm starter den lett uten gløding Redigert 29.September.2005 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 29.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2005 Det enkle er ofte det beste. Får en føler for pumpen tilsendt imorgen, men velger nok en enklere metode for glødingen. Kunne vært greit å kunne ettergløde manuelt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 1.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2005 Ahhhh. Da var det gjort. Motoren er ENDELIG montert i båten. Var deilig å komme ut til båten etter jobb igår, og se at motoren var på plass. Det vil ikke si at jobben er ferdig, men fikk koblet til en god del igår. Eksosmanifoil BBside, alt av sjøvannsinntak, oljekjøler, eksostemp-måler, eksos-slangen (denne var vrien, men ble ganske bra), slanger til varmtvannstank ... Idag har jeg fått tak i den siste pakningen til eksosmanifoilen SBside, kan derfor montere denne, men må kable ferdig starteren først, da denne ligger litt under denne manifoilen. Håper i tillegg at føleren kommer idag, da denne skal på plass på denne siden av motoren også. Vi får se hvordan dagen går, men det ser lovende ut mtp været ihvertfall. Kan skimte litt sol akkurat nå (kl 13:13). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 14.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2006 Drar frem denne igjen, da det har dukket opp en del spørsmål. 1.Hvor mye strøm trekker kaldstarten på dieselpumpen? Kan det brukes en vanlig bryter her som tåler ca9-10Ah? 2.Dynamoen. Hvordan er det best å koble denne? Hva skal spenningen være ved motor på tomgang. 3.Turteller. Hvor skal jeg hente denne? Har giver på blokk, men har et Wema instrument, og tror dette trenger W på Dynamo. Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 18.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2006 Da har jeg fått føleren som skal styre gløding og kaldstart diesel, men ser at dimensjonen er større enn jeg har på blokken. Føleren er en orginal GM, og jeg har fått den av DP service i Haugesund. Noen som vet hvorfor? Kan jeg sette på en overgang? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GMC 2500 Svart 18.Mars.2006 Del på Facebook Svart 18.Mars.2006 Det er ikke en føler for både gløding og kaldstart. Enten så har du gløde sperre bryter eller kaldstarts bryter. Bryter for kaldstart skal monteres helt bakerst på høyre side på toppen. Nesten nede ved toppakningen. Har du plass, så kan den monteres i termostathuset. Det er bare for å føle av vann temp. Den skal kutte strømmen ved ca. 40 C i kjølevann. Når det står på strøm til dieselpumpa, så framstilles tenning med 4 grader. Det er for å få en lettere kaldstart. Du kan også bruke en manuell bryter. Da er det vikteg at den blir slått av etter bruk. Bruk det originale oppsett, det er det sikreste. mvh GMC 2500 Sitér dette innlegget V8 Diesel Tech Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 18.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2006 Har en tegning som viser at den skal gå som en "bryter" til dieselpumpen for kaldstart, men har det problemet med at dimensjonen er for stor i forhold til utgangen i blokken. Kommer denne føleren i forskjellige dimensjoner? Eller kan jeg sette på ett overgangsledd? Gløding fikk jeg høre av noen , men det blir vel styrt av releet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GMC 2500 Svart 19.Mars.2006 Del på Facebook Svart 19.Mars.2006 (redigert) Føler for dieselpumpa måler diameter gjenger 17 mm. Føler for gløding måler 21mm. Føler for gløding skal sitte i ett lokk oppe bak på toppen. Du kan IKKE bruke en glødeføler til dieselpumpa. Den vil gi strøm til pumpa i for lang tid. ( ca til 52 grader ) Nr. 1 er glødeføler Nr. 2 er føler lokk Nr. 3 er tempføler Nr. 4 er kaldstartsføler Håper at dette hjelper deg videre. mvh GMC 2500 Redigert 19.Mars.2006 av GMC 2500 (see edit history) Sitér dette innlegget V8 Diesel Tech Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 19.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2006 Vet ikke helt hva jeg har fått. Har alt verktøyet i båten, men varenummeret på delen er: 212-319 (ACD), 23504005 (GM). Får ikke tatt bilde av føleren nå, da kameraet nettopp tok kvelden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 20.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2006 Snakket med DP service idag, og der finnes visst flere dimensjoner på den føleren jeg har fått. Jeg skal ha en på rundt 17mm. Denne føleren blir brukt til kaldstart. Ifølge dem ble der brukt egen føler på glødingen på eldre modeller. Ifølge tegninger som jeg har fått av ham, er der ikke montert noen føler på gløding. Altså på C utg til releet. Den nye føleren kommer om noen dager Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 27.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 Tenkte å bytte ut oljetrykks-instrumentet nå når jeg har alle de andre instrumentene i Wema. Det som står der nå, er et Yazaki instrument, med en giver som ikke er helt okey. Den står på full guffe hele tiden. Noen som vet hvor mange BAR jeg skal ha på mitt instrument? Tenkte å bytte giveren også for å få riktig resultat. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 2000 rpm varm motor skal være 3,1 barg (45 psi) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 27.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 Så jeg kan bruke et som går opp til 5 BAR? Eller bør jeg ta ett som går til 10? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 9.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2006 Da har jeg fått ferdig instrumentpanelet forløpig. Har ikke lakket det, da det skal byttes med nytt om en stund pga riper og sånt. Slik ser det ut nå: instrument Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordutsikt Svart 10.April.2006 Del på Facebook Svart 10.April.2006 Instrumentpanelet ditt ble veldig fint, jeg kan trenge et nytt et jeg også - mitt er veldig rotete Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 10.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2006 Det var et svartens strev med å få på plass igjen styrekonsollen. Der rant olje overalt. Det er av type Sleipner. Noen som vet hvordan jeg fyller på ny olje, og lufter systemet? Er det bare å åpne den svarte korken på styret, og helle på? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 10.April.2006 Del på Facebook Svart 10.April.2006 Det er det. Sveiv noen ganger fra side til side for å lufte. Instruksjon kan fås hos Sleipner. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 10.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2006 Har sendt de en mail. Takker for svar :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 10.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2006 Da har jeg vært oppe i båten en tur, og statusen er som følger: 1. eksostemp virker ikke fikk fikset, jording var ikke skikkelig 2. lading virker ikke 3. oljetrykk virker ikke 4. gir virker ikke 5. gløding virker ikke 6. turteller må justeres punkt 1. Jordingen var ikke koblet skikkelig, men fant ut av det. punkt 2. fikk ikke dynamoen til å lade. Har målt alle kontakter, og der er ingen brudd. B+ går til batteri, R går til turteller, SENSOR går til tenning, LAMPE går til ladelampe av denne typen. Vet ikke hvor mange Watt denne er på, men regner med at jeg skulle fått lys for det? Kan det være at dynamoen er defekt etter min forrige test? (se tidligere innlegg) punkt 3. Jeg har et Yazaki instrument og giver. Denne står konstant på MAX. Selve rammen på giveren står mot jord, har dette noe å si? Ønsker å bytte dette til en Wema giver + instrument senere, men har ikke peng ennå. punkt 4. Giret på båten har ikke fungert skikkelig på en stund. Tror at dette har rustet i stykker, for jeg klarer å stramme wiren (bakke), men ikke sette den i gir fremover. Ønsker å bytte både gir- og gass-wiren pga at gass-wiren er veldig følsom. Tror den har vært på båten en del år. Men det var de penga da........ punkt 5. glødingen har vært et mysterium en stund. Fikk et skjema fra DP Service Fulgte dette, samt manualen jeg har selv. Får verken lys i glødelampen, eller noen spenning på glødesiden av releet, så jeg lurer på om dette er defekt? Vurderer å sette inn et vanlig rele i stedet, da jeg kan manuelt gløde/ettertenne hvis ønskelig. punkt 6. Når det gjelder turtelleren, er dette av typen Wema. Denne blir hentet av R utgangen på dynamoen, men den viser mye feil. Vet at denne kan justeres, men forstod ikke helt fremgangsmåten jeg fikk beskrevet. Han snakket om å sette en lapp eller noe på reimen, for deretter å bruke et tenningsinstrument for å telle turtallet. Noen som kan beskrive dette litt bedre? Det var det. Håper noen kan svare på disse spørsmålene for meg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 10.April.2006 Del på Facebook Svart 10.April.2006 Har gått gjennom det samme som du med lapp på reimen. Ble bare tull. På baksiden av turtelleren var det en justeringsskrue som jeg prøvde et par forskjellige innstillinger på og traff nesten med en gang. Motoren min går på ca 650 omdr. på tomgang. Velger du feil innstilling på turtelleren så ser du det med en gang for lyden på motoren stemmer ikke overens med visningen på turteller. Var det forståelig Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 10.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2006 Har også hørt at tomgang skal være på 650 omdr. Da kan jeg jo egentlig justere motoren etter denne da. eller? Må jo vente til kaldstarten har koblet seg ut. Har du noen tips til dynamoen da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 10.April.2006 Del på Facebook Svart 10.April.2006 Du har litt og stri med her 2. lading virker ikke Du får ta ut dynamoen og sjekke om diodene er hele . 3. oljetrykk virker ikke Høres ut som att giver og instument ikke passer i samme evt riktig kobler. 4. gir virker ikke Wire er vel forbruksvare 5. gløding virker ikke Nå er det jo flere ting som styrer dette rele så du bør sjekke alle givere Har du forsøkt og gløde manuelt (laske rele ) evt skjema Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.