Jump to content

GM 6,2L V8 Diesel 165HK, erfaringer?


Goddis77

Recommended Posts

Helt enig.

Synes veldig synd på selger i dette tilfellet. Bare trøbbel fra ende til ende. Han har jo allerede kjøpt seg ny båt, så dette er nok ikke drømme tilfellet for han nei. Men det kan jo gjøre et evt kjøp fra min side, litt billigere....

 

Har virkelig sansen for denne båten!

Båtgalskap og fornuft er IKKE samme tingen nei!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Har en manuell dieselpumpe på motoren min. Da jeg nå har skaffet meg en "ny" blokk, fulgte der med en nyoverhalt elektrisk dieselpumpe.

Tenkte å levere denne inn for justering, men noen som vet hvordan en kobler denne?

Koblingsskjema etc... ?

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg holder nå på og sette sammen motoren min etter at jeg kjøpte meg en 6,5L blokk. Denne har stått i bil og har gått 27.000 km. Den var veldig fin innvendig, og er nå satt sammen topper og bunn. Venter på dieselpumpen som skal overhales og justeres.

 

Men... jeg har jo nå mariniseringsdelene fra 6,2L som jeg har tatt over på den "nye" 6,5L. Hva med stemplene, veivaksling etc ??? Kan en bruke de som står i fra bilen, eller må dette byttes i tillegg?

 

Og hvis dette må byttes, er da disse sylinderne samme størrelse som de til bil, eller må det hones i tillegg???

 

Og hva koster evt disse sylinderne, evt kan jeg bruke de fra 6,2L ?

 

Mange spørsmål her, noen svar? :confused:

Link to post
Share on other sites

Men... jeg har jo nå mariniseringsdelene fra 6,2L som jeg har tatt over på den "nye" 6,5L. Hva med stemplene, veivaksling etc ??? Kan en bruke de som står i fra bilen, eller må dette byttes i tillegg?

Mange spørsmål her, noen svar?  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Du bruker rett og slett de som står i bilmotoren. Ingen grunn til å skifte, da disse er tilpasset motoren med tanke på toleranser, balansering etc. Dessuten så ville nok ikke stempler og veivaksel fra en 6,2 passet uansett.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kommer ikke dette litt an på hva slags marinisering man har. Størrelse på varmeveksler, oljekjøler osv

Når termostaten din åpner på 71 grader hvilken arbeidstemperatur har motoren. Hva er den idielle arbeidstemeraturen for en båtdiesel.

Her er fra loggen til Hulda, som har GM 6,2L NA-motor:

 

"06.04.03

Under gange ligger oljetrykket ca 1 mm under midten mellom 2,5- og 5 bar, skulle vel bli 3 bar. Det er vel greit nok. Temperaturen ligger på nøyaktig 150 0F eller tilnærmet 65,5 0C. Mener at Skinne sa at han satte inn en 65 grader racingtermostat, åpner høyere og gir mer flow. Bare tullpreik. Men det er bedre enn da systemet var koblet etter Skinnes anvisning, da kom ikke tempen opp i det hele tatt, og glødingen gikk av- og på som en jo-jo under gange. Temperaturen burde vært 80- til 85 grader C. Ser ut til at Skinne har satt inn en ”tilgjengelig” termostat. Må søle ut en del kjølevæske for å bytte termostaten, pokker og".

 

"14.04.03

Var innom Rabekk Bil AS (tlf.: 69242737) og hentet deler til motoren for kr. 1327. Termostaten kostet kr. 178 ex mva. Monterte ny oljedampkond.boks (pcv kit cv870) denne skal skiftes hver 60.000 km, men har trolig aldri vært skiftet ut. Den som satt på motoren var en av de delene som Skinne mente var ok. Boksen var innbulket i toppen og som følge av dette delvis tett med minimalt gjennomløp. Byttet også gummiforgreningen under boksen (pcv connector 14050446), den som ble levert med motoren var det hull i. Oljepåfyllingslokket fra Rabekk var feil, men det vil passe til en 1986 modell av denne motoren. Nytt lokk kommer i posten om et par dager, ble forhåndsbetalt og heter Oilfiller Cap 6,2+OTHE. Lokket skal også skiftes hver 60.00 km, sikkert for at det ikke greier å holde trykket og vil slippe ut damp. Med det nye utstyret ble oljedampen fra påfyllingen vesentlig redusert. . Nytt lokk vil også redusere avdampingen. Byttet termostat til 86 grader C (Thermostat 6,2 Ex CK/C). Det medfører at kjøletempen går over 80 0C og oljetrykket blir noe redusert til nærmere 2,5 bar på varm tomgang. Oljepåfyllingslokket kom først på disse motorene i 1990. Utformingen av- og termostathusets plassering forteller at denne motoren kommer fra en Suburban eller Pick Up, ikke Van. Motoren er altså noen år nyere enn det Skinne sa".

 

Motortemperaturen ligger stødig på ca. 85 grader. Med nyinstallert oljetemp.måler vet jeg også at denne temperaturen varierer i h.h.t. belastning fra 75- til 90 grader C. Rabekk Bil forhørte seg med noen "marinefolk" som fortalte at det var denne termostaten som skulle brukes. Nå skader det helt sikkert ikke å kjøre en kaldere termostat. Imidlertid er en forbrenningsmotor en varmekraftmaskin, bedre effekt ved høyere temperatur. I og med at jeg nå også har kontroll på oljetemperaturen, er jeg meget komfortabel med motorens driftsforhold. Det burde, slik jeg ser det, ikke være noen grunn for temperaturforskjell mellom en bil- og en båtdiesel så lenge kjølevæsken som kommer i kontakt med motorens innvendige gemakker er den samme. Jeg ber om unskyldning for at loggen til Hulda er skrevet for å tilfredstille meg selv, det er ikke noe offentilg dokument. Men det ligger jo en del erfaring der som kanskje kan komme andre til nytte.

 

En annen ting man kan merke seg, er at etter at delene nevnt over ble skiftet, gir ikke motoren fra seg noen "motorlukt". Det er ingen lekkasjer og det damper ikke. Alt er dønn tett og luktfritt.

Link to post
Share on other sites

Her ligger det mye kompetanse ser jeg. Et spørsmål litt OT. Hvor høy er en 6,5l etter marinisering? Fra laveste til høyeste punkt. Hvor langt ut fra senterlinjen av motoren strekker den laveste delen av motoren seg? Om den ikke er symetrisk, den lengste delen.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...