Jump to content

GM 6,2L V8 Diesel 165HK, erfaringer?


Goddis77

Recommended Posts

Et lite tips til deg om dette. Eg har jo også en stor v8 diesel og å kinne frem tdieselen var noe herk. Det eg gjorde og vet andre har gjort var å montere en liten blære pumpe lik dei du har på påhengs motoren. Den monterer eg nærmest tanken altså på suge siden av diesel systemet.

 

Når ein har skiftet filter er det bare å åpne lyfteskruen på filtersatsen og pumpe på denne blæra. NÅr det så er fult er det bare å starte og holde en 900 rpm og all luften som eventuelt er igjen passerer gjennom uten problem,.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Denne motoren lufter seg selv, men du må kinne lenge og vel og ha gode batterier.....

 

Mener du med eller uten lufteskruen ute på dieselpumpen?

 

Nå kommer det støtvis en kraftig sprut med diesel ut lufteskruen, men har ikke fått start ennå.

Batteriene begynner å merke det, men har ikke vært hjemme i helgen til å få testet mer...

Har heller ikke hatt full pinne under lufting. Bare littegrann gass. Kan prøve med full gass i morgen.

Link to post
Share on other sites

Da var jeg oppe og fikk testet litt videre. Kjørte full gass med kinning, men ingen start av motor.

La merke til at dieselfilteret mitt lekker en del, så jeg prøvde å stramme det. Dette hjalp ikke, så jeg må nok kjøpe meg et nytt. Noen som vet hvorfor dette lekker? Er helt nytt... Har også en plastikkskrue i bunnen av filteret hvor gjengene til plugger nå er defekt, men det var ikke her det lekket.

Vet heller ikke om det skal være en liten pakning på lufteskruen...det er ihvertfall bare en lang skrue nå med en liten skive på...

 

Kommer nok til å skaffe meg ett nytt filter over helgen (drar på hyttetur nå). Men som spurt før, skal jeg da kinne med lufteskruen åpen? Er skikkelig med griseri når den står slik og dieselen begynner å komme.....

Link to post
Share on other sites

Heisann outbreak..!!! Få deg litt diesel på en kanne eller flaske, en slik 4 liters oljekanne er fint å ha i båten med diesel på. Fyll filtrene til de renner over FØR du monterer dem. Luft setter ned pumpens effekt noe enormt og du må kinne til du ser mannen med ljåen før du blir kvitt luften.

Er det et racor 500FG forfilter du har så er det en pakning i lokket og en o-ring rundt den store messingskruen som holder lokket på plass. Disse to pakningene pleier å følge med oppi esken til innsatsen. Mangler eller lekker en av disse to paknigene så vil det konstant suges luft inn i systemet.

Link to post
Share on other sites

Første betingelse ved bytte av filter på en slik motor.

Koble av ledningen på dieselpumpa.

Om du turner motoren på starteren med den på, vil du dra luft inn i pumpa.

:nono:

Nå har du sikkert kjørt systemet fult av luft.

Fiks filteret. fyll det opp med diesel.

Skru ut ALLE glødeplugger.

Hold full gass.

Kjør på starteren i korte intervaller til det kommer MYE diesel damp ut av hullene til glødepluggene.

Sett gassen på 0 og kjør litt til så du lufter ut den dieselen som er i sylindrene.

Inn med glødeplugger.

Glød og start opp.

 

Lykke ti med jobben.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Byttet filter. Fylte det fullt opp med diesel, full gass, 2 min senere motor oppe og gikk :smiley::smiley::smiley:

Lot den gå i 40 min på tomgang. Nå er det hjem og hente klær + div, og noen dager på sjøen venter :smiley:

 

Lite spørsmål...

 

Har lyst å bytte luftfilter, men vet ikke hvor jeg kan skaffe dette... Tror ikke dette er orginalt filter for motoren pga at det står Volvo Penta - 855957 + Barbron Corp. Detroit Mich. 701510A på lokket til filteret...

 

conwaymotorluftfilter.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...