Jump to content

GM 6,2L V8 Diesel 165HK, erfaringer?


Goddis77

Recommended Posts

Du har litt og stri med her :crazy:

2. lading virker ikke

Du får ta ut dynamoen og sjekke om diodene er hele .

Hadde håpet at jeg slapp det, men kablingen er riktig så....

 

3. oljetrykk virker ikke

Høres ut som att giver og instument ikke passer i samme evt riktig kobler.

Giver og instrument er Yazaki. Er ikke så lett å ta feil, da instrumentet er merket ganske bra.

Men vil anskaffe Wema sitt opplegg, vet ikke om jeg bør bruke 0-5BAR, eller 0-10BAR ?

 

4. gir virker ikke

Wire er vel forbruksvare

Regner med det. Har egentlig tatt det med i regnestykket da den har vært dårlig hele tiden.

 

5. gløding virker ikke

Nå er det jo flere ting som styrer dette rele så du bør sjekke alle givere

Har du forsøkt og gløde manuelt (laske rele ) evt skjema

Har gått over 3 forskjellige manualer/skjemaer jeg har på dette opplegget. Alt skal være koblet riktig, men jeg har ingen givere til dette releet. Ble anbefalt å bruke det samme som til kaldstarten (kutter på 35grader), men har ikke satt det opp slik. Kommer nok til å velge en manuell metode hvis det blir billigere. Vet ikke helt hva disse releene koster jeg...

 

Ellers. Takk for alle svar :smiley:

Redigert av outbreak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2. lading virker ikke

Du får ta ut dynamoen og sjekke om diodene er hele .

Hadde håpet at jeg slapp det, men kablingen er riktig så....

 

Jeg tror ikke du har noe valg her .

 

3. oljetrykk virker ikke

Høres ut som att giver og instument ikke passer i samme evt riktig kobler.

Giver og instrument er Yazaki. Er ikke så lett å ta feil, da instrumentet er merket ganske bra.

Men vil anskaffe Wema sitt opplegg, vet ikke om jeg bør bruke 0-5BAR, eller 0-10BAR ?

 

Hvis du velger 10 bar så har du litt og gå på .

 

5. gløding virker ikke

Nå er det jo flere ting som styrer dette rele så du bør sjekke alle givere

Har du forsøkt og gløde manuelt (laske rele ) evt skjema

Har gått over 3 forskjellige manualer/skjemaer jeg har på dette opplegget. Alt skal være koblet riktig, men jeg har ingen givere til dette releet. Ble anbefalt å bruke det samme som til kaldstarten (kutter på 35grader), men har ikke satt det opp slik. Kommer nok til å velge en manuell metode hvis det blir billigere. Vet ikke helt hva disse releene koster jeg...

 

Ja valget er ditt .

Hvis du skal bygge alt opp på nytt så bør du tenke på hvor mye 8 stk glødeplugger trekker (Amper).

Du kan jo bruke ett rele til vinsj (ca 500.-) så bør det klare påkjendingen, vanlige rele er som reger max 30A (Ikke bruk rele fra BT på dette )

 

Har du ett multimeter for hånd så kan du jo sjekke alle pluggene din når du først er i siget :wink:

Link to post
Share on other sites

Du taper en liten stripe med refleksband på svinghjulet (følger med i pakningen) starter motoren og leser av turtallet - så justerer du din egen turtallsmåler til samme - så kan du ruse motoren opp til ca. 50% pådrag og lese av på nytt den digitale telleren og sjekke mot din turteller som går mot motoren og evt. finjustere - funket helt OK for meg.

 

Det er en "lasermåling" leser av på god avstand.

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er prisene i usa for originale rele.

 

94-00 6.5L Diesel , Flat 3 pin connector Glow Plug Controller HDC907 $57.60 STK

84-93 6.2L Diesel , Flat 4 pin connector Glow Plug Controller HDC904 $85.72 STK

82-83 6.2L Diesel ; Screw in style Glow Plug Controller HDC903 $122.40 STK

84 & UP 6.2L Diesel , Inhibit Switch 212-319 $24.37 STK

83-93 6.2L Diesel , Cold start switch 10154649 $31.19 STK

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

84-93 6.2L Diesel , Flat 4 pin connector Glow Plug Controller HDC904 $85.72 STK

83-93 6.2L Diesel , Cold start switch 10154649 $31.19 STK

Har disse to nå.

Kaldstarten fikk jeg av DP service, mens 4pin connectoren er defekt. Får ihvertfall ikke målt noen spenning på glødesiden i det hele tatt.

 

Monterer derfor det manuelle rele-systemet nå, så får vi se hvordan det fungerer utover.

Link to post
Share on other sites

1. eksostemp virker ikke fikk fikset, jording var ikke skikkelig

2. lading virker ikke montert, koblet, og testet

3. oljetrykk virker ikke

4. gir virker ikke

5. gløding virker ikke har montert manuelt rele, virker

6. turteller må justeres ligger nå på rundt 800omdr ved tomgang. Må justeres ned litt

 

Fikk en fin dag oppe i båten idag. Fikk koblet ferdig motoren, samt ryddet en god del boss vekk fra båten. Går til og med an å gå i den nå :lol:

 

Slik ser det instrumentpanelet ut nå. Skal bruke dette denne sesongen, og lage ett tilsvarende ett til vinteren igjen. Mye riper og sånnt.

Bilde

 

Bilde

Bilde

Bilde

 

 

Har ikke festet det manuelle releet ennå, men det fungerer slik det er nå:

Bilde

 

 

Skal også bytte giver og instrument til oljetrykket, og lurte da om jeg skulle sette på det opplegget som jeg først hadde lagt opp til. Tenker da på et T-ledd slik at en kan få både temp og oljetrykk fra samme utgang:

Bilde

 

 

:smash: Så motoren fungerer nå :smash:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg testet alt på båten idag.

Oljetrykket virker utmerket (Wema sin), men kunne nok brukt 5BAR istedet for 10BAR. Ligger på underkant av 4 på tomgang. Men men.

Fikk også luftet hydraulikken (drittjobb, mye gris), så nå er der sving på hekken også.

 

Koblet ferdig trimflaps, og ryddet bra i båten.

Har diskutert litt med noen kamerater av meg som jobber hos Viknes ang. støping av åpningen jeg lagde når motoren kom i, og der er planer på gang der også.

 

Har også sendt noen mailer ang. båt på land, rengjøring av båt, bytte av gir + gass-wire, samt rengjøre og bytte fjærer.... Forløpig pris (regner med 2timer arbeid på bytte av wire + sjekken av hekkaggr.) 5100kr. Hva synes dere? Dyrt eller billig?

 

Nå som båten begynner å ta form, er den snart verdig en vimpel. BAATPLASSEN vimpel!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...