Goddis77 Svart 10.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2006 Har tatt noen bilder av opplegget mitt for styringen, så kan jo noen skrike ut hvis dette ser kjent ut. Er det de hvite tappene jeg skal lufte gjennom? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 10.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2006 (redigert) Du har litt og stri med her 2. lading virker ikke Du får ta ut dynamoen og sjekke om diodene er hele . Hadde håpet at jeg slapp det, men kablingen er riktig så.... 3. oljetrykk virker ikke Høres ut som att giver og instument ikke passer i samme evt riktig kobler. Giver og instrument er Yazaki. Er ikke så lett å ta feil, da instrumentet er merket ganske bra. Men vil anskaffe Wema sitt opplegg, vet ikke om jeg bør bruke 0-5BAR, eller 0-10BAR ? 4. gir virker ikke Wire er vel forbruksvare Regner med det. Har egentlig tatt det med i regnestykket da den har vært dårlig hele tiden. 5. gløding virker ikke Nå er det jo flere ting som styrer dette rele så du bør sjekke alle givere Har du forsøkt og gløde manuelt (laske rele ) evt skjema Har gått over 3 forskjellige manualer/skjemaer jeg har på dette opplegget. Alt skal være koblet riktig, men jeg har ingen givere til dette releet. Ble anbefalt å bruke det samme som til kaldstarten (kutter på 35grader), men har ikke satt det opp slik. Kommer nok til å velge en manuell metode hvis det blir billigere. Vet ikke helt hva disse releene koster jeg... Ellers. Takk for alle svar Redigert 10.April.2006 av outbreak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 10.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2006 (redigert) Her er føleren jeg bruker til kaldstarten: Hadde ikke pluggen, så jeg brukte bare noen minisko fra biltema som jeg satte krympeplast på. Redigert 10.April.2006 av outbreak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 11.April.2006 Del på Facebook Svart 11.April.2006 2. lading virker ikke Du får ta ut dynamoen og sjekke om diodene er hele . Hadde håpet at jeg slapp det, men kablingen er riktig så.... Jeg tror ikke du har noe valg her . 3. oljetrykk virker ikke Høres ut som att giver og instument ikke passer i samme evt riktig kobler. Giver og instrument er Yazaki. Er ikke så lett å ta feil, da instrumentet er merket ganske bra. Men vil anskaffe Wema sitt opplegg, vet ikke om jeg bør bruke 0-5BAR, eller 0-10BAR ? Hvis du velger 10 bar så har du litt og gå på . 5. gløding virker ikke Nå er det jo flere ting som styrer dette rele så du bør sjekke alle givere Har du forsøkt og gløde manuelt (laske rele ) evt skjema Har gått over 3 forskjellige manualer/skjemaer jeg har på dette opplegget. Alt skal være koblet riktig, men jeg har ingen givere til dette releet. Ble anbefalt å bruke det samme som til kaldstarten (kutter på 35grader), men har ikke satt det opp slik. Kommer nok til å velge en manuell metode hvis det blir billigere. Vet ikke helt hva disse releene koster jeg... Ja valget er ditt . Hvis du skal bygge alt opp på nytt så bør du tenke på hvor mye 8 stk glødeplugger trekker (Amper). Du kan jo bruke ett rele til vinsj (ca 500.-) så bør det klare påkjendingen, vanlige rele er som reger max 30A (Ikke bruk rele fra BT på dette ) Har du ett multimeter for hånd så kan du jo sjekke alle pluggene din når du først er i siget Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordutsikt Svart 11.April.2006 Del på Facebook Svart 11.April.2006 For å sjekke turtallet og justere din egen turteller kan du benytte dette fra Biltema - Art.nr. 15-282 Dette har jeg selv og er meget bra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 11.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2006 Har du ett multimeter for hånd så kan du jo sjekke alle pluggene din når du først er i siget Hvor mange Amper snakker vi om da? Og hvor kan jeg skaffe dette? 500kr kan jeg leve med. Takker for svar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 11.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2006 For å sjekke turtallet og justere din egen turteller kan du benytte dette fra Biltema - Art.nr. 15-282 Dette har jeg selv og er meget bra. Dette var jo en pris som det gikk an å leve med. Men hvordan går du frem for å måle da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordutsikt Svart 11.April.2006 Del på Facebook Svart 11.April.2006 (redigert) Du taper en liten stripe med refleksband på svinghjulet (følger med i pakningen) starter motoren og leser av turtallet - så justerer du din egen turtallsmåler til samme - så kan du ruse motoren opp til ca. 50% pådrag og lese av på nytt den digitale telleren og sjekke mot din turteller som går mot motoren og evt. finjustere - funket helt OK for meg. Det er en "lasermåling" leser av på god avstand. Redigert 13.Mai.2006 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 11.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2006 Nå er det veldig vanskelig å få målt på svinghjulet mitt, da det er umulig å komme til der bak. Men har en utgang/føler som står mot svinghjulet som jeg ikke bruker (måler turtallet på dynamoen). Kanskje jeg kunne kommet til der... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordutsikt Svart 11.April.2006 Del på Facebook Svart 11.April.2006 Du kan feste tapen på reimskiva i forkant på motoren, det skal IKKE kobles noe mekanisk for å måle turtallet - instrumentet har et laserlys som du peker på tapen når motoren går og da teller den - i tillegg "låser" den siste avleste verdi. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 11.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2006 Da har jeg fått testet dynamoen idag, og den fungerte helt fint. Snakket med karen, og tror jeg har for liten lampe. Den jeg har er på under 4W, og der trengs en som er større enn dette. Skal shoppe litt idag, så får vi se. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 11.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2006 Da er ladingen oppe og går igjen. Hadde gjort en generaltabbe og koblet andre enden av ladelampen til jord. Denne skal jo være på tenning. Da jeg endret dette, fungerte alt. Ett problem mindre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 12.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2006 Kommer nå til å anskaffe et vanlig rele for glødingen på motoren min. Vet ikke hvor mye Ampere de 8 pluggene jeg har trekker, kanskje noen av dere vet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 12.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2006 Da var jeg en tur innom Bil og Dieselpumpeservice i Bergen, og kjøpte meg et rele på 180Ampere. Regner med at dette skal dekke behovet mitt. De regnet med rundt 20Ampere per glødeplugg. Nagares rele RO160477 327kr er ingenting å si på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 12.April.2006 Del på Facebook Svart 12.April.2006 Her er prisene i usa for originale rele. 94-00 6.5L Diesel , Flat 3 pin connector Glow Plug Controller HDC907 $57.60 STK 84-93 6.2L Diesel , Flat 4 pin connector Glow Plug Controller HDC904 $85.72 STK 82-83 6.2L Diesel ; Screw in style Glow Plug Controller HDC903 $122.40 STK 84 & UP 6.2L Diesel , Inhibit Switch 212-319 $24.37 STK 83-93 6.2L Diesel , Cold start switch 10154649 $31.19 STK Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 12.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2006 84-93 6.2L Diesel , Flat 4 pin connector Glow Plug Controller HDC904 $85.72 STK 83-93 6.2L Diesel , Cold start switch 10154649 $31.19 STK Har disse to nå. Kaldstarten fikk jeg av DP service, mens 4pin connectoren er defekt. Får ihvertfall ikke målt noen spenning på glødesiden i det hele tatt. Monterer derfor det manuelle rele-systemet nå, så får vi se hvordan det fungerer utover. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 13.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2006 Når båten snart begynner å bli klar,kan jeg som smått begynne å tenke på autopiloten min. Har demontert alt elektrisk til den, og lurer på om dette er en jobb for profesjonelle eller om en kan gjøre det selv? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 17.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2006 1. eksostemp virker ikke fikk fikset, jording var ikke skikkelig 2. lading virker ikke montert, koblet, og testet 3. oljetrykk virker ikke 4. gir virker ikke 5. gløding virker ikke har montert manuelt rele, virker 6. turteller må justeres ligger nå på rundt 800omdr ved tomgang. Må justeres ned litt Fikk en fin dag oppe i båten idag. Fikk koblet ferdig motoren, samt ryddet en god del boss vekk fra båten. Går til og med an å gå i den nå Slik ser det instrumentpanelet ut nå. Skal bruke dette denne sesongen, og lage ett tilsvarende ett til vinteren igjen. Mye riper og sånnt. Har ikke festet det manuelle releet ennå, men det fungerer slik det er nå: Skal også bytte giver og instrument til oljetrykket, og lurte da om jeg skulle sette på det opplegget som jeg først hadde lagt opp til. Tenker da på et T-ledd slik at en kan få både temp og oljetrykk fra samme utgang: Så motoren fungerer nå Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 17.April.2006 Del på Facebook Svart 17.April.2006 Godt å se at det kommer seg etter hvert! Stå på! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 17.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2006 Jepp. Har vært en deilig dag idag. Fint å kunne sitte i stolen og bare vri bryteren. Deilig for kropp og sjel Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 17.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2006 (redigert) Har skrevet litt før om at jeg ikke fikk inn kartplotteren min. Skulle gi den en dag fikk jeg høre. Den kom etter 1 time. ALT er bra idag Skriveleif Redigert 17.April.2006 av outbreak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 17.April.2006 Del på Facebook Svart 17.April.2006 ALT er bra idag Ja, til og med solen har vært innom et par ganger!!! Dog er det arbeidsdag i morgen ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 17.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2006 Akk ja. Da er det slutt på noen kalde før leggetid Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 17.April.2006 Del på Facebook Svart 17.April.2006 Siste gang i dag .... Påsken må jo strekkes så langt det går!! mens man kan, morgendagen kommer jo tidsnok av seg selv!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 19.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2006 Da fikk jeg testet alt på båten idag. Oljetrykket virker utmerket (Wema sin), men kunne nok brukt 5BAR istedet for 10BAR. Ligger på underkant av 4 på tomgang. Men men. Fikk også luftet hydraulikken (drittjobb, mye gris), så nå er der sving på hekken også. Koblet ferdig trimflaps, og ryddet bra i båten. Har diskutert litt med noen kamerater av meg som jobber hos Viknes ang. støping av åpningen jeg lagde når motoren kom i, og der er planer på gang der også. Har også sendt noen mailer ang. båt på land, rengjøring av båt, bytte av gir + gass-wire, samt rengjøre og bytte fjærer.... Forløpig pris (regner med 2timer arbeid på bytte av wire + sjekken av hekkaggr.) 5100kr. Hva synes dere? Dyrt eller billig? Nå som båten begynner å ta form, er den snart verdig en vimpel. BAATPLASSEN vimpel! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.