Jump to content

GM 6,2L V8 Diesel 165HK, erfaringer?


Goddis77

Recommended Posts

Dieselkvaliteten i NORGE er for dårlig.

CETAN tall??

Cetantall for moderne motorer bør ligge på ca: 48 – 52

ang diesel kvalitet - hadde for noen år siden gleden av å eie en unik trebåt som jeg dessverre måtte selge pga for mange båter i eie og solgte feil. den hadde en SABB 10 hk ensyl 4 takt diesel som jeg brukte på et oppdrag og tauet bla en 25T rigg for heving av en sunken påt - tauingen tok 14 t og dieselforbruket var 20l.

 

i denne perioden hadde jeg ikke motorkasse på motoren så det var lett å høre hvordan den reagerte på forskjellig type diesel og selv om motoren ikke er sammenlignbar annet enn i boring (9cm?) og slaglengde (12cm) og er en forkammer motor kan jeg garantere at den gikk hørbart penere og mykere med vanlig bildiesel enn den avgiftsfrie dieslen - tror den var blitt grønn da - den virkte alt for "tørr". motoren var defintivt "villigere" med bildieselen og arbeidet lettere. om det var noen reell forskjell i ytelse hadde jeg ingen anledning til å verifisere.

 

 

det med Reginolen er veldig interessant, den var oprinnelig basert på "gjenvunnet" brukt olje var den ikke?

 

Har (nesten) alltid brukt Castrol mineral aka GTX på Astro 4.3l motoren min (330 000 km) som er en avkappet 5.7 V8 aka 6.5 inntil verksedet mitt begynte å selge Opel(GM) olje som de benyttet ved servicene. tilsynelatende medførte dette etterhvert koksing i 2 vitale deler i motoren - et problem som ikke kan ha ekasakt samme konsekvens på dieselene det er snakk om her - dog..

 

har gått tilbake til Castrol mineral.

 

kjørte også i en mellomperiode en del på Biltema helsyntetisk uten noen store aha noen veier.

dengang - for noen år siden så det ut til at oljen som hadde eksakt samme data som mobil1 også var produsert på eksakt samme raffineri i Sverige.

 

bruker biltemas 10-40 helsynt olje på merc 7.4 literen min i øyeblikket da jeg holder på med en "break in" QMI behandling (sjekk http://www.qmi.no) som vil tjene på å bli kjørt inn med en "dårlig" olje (høyere friksjon = bedre if....) om teknikken funker. går over til Castrol mineral på 1. regulære oljeskift. har kjørt 200 000 km med den på Astroen og oljeforbuktet = nær 0 pr 10 000 km. (Opel oljen var et mellomspill - den var jo like god?)

 

dieselmotorer er ellers bare for slepebåter? det regnestøkket går aldri i hop i retning diesel selv om vedigeholdskostnadene fror GM dieselene er minimale i forhold til Volvoene....

 

når mercen er proppet riktig - 3-3500 rpm i 25kn går den like billig som en diesel og

hadde det vært en Volvo GSI samme hadde den brukt 30% mindre enn det mellom 3-4000 rpm.

Volvo gjorde visst en mye bedre jobb med motorstyringen der ser det ut til. grafer blir postet senere.

 

estimerte tall men disse motorene går faktisk veldig rimelig i dette området.

 

her kan dere forøvrig gøye dere litt med sammnlikningsdata mellom vo D4 210, MD Stingray, MD Hammerhead, Volvo D6 310 - hvis de tallene er reelle......

hjemmeside:

http://www.marinediesel.nu/

Fullverdige data - må leses.

Comparison MarinDiesel - Volvo Penta

utdrag.

Bilde

 

have fun

 

litt attåt:

fuel consumpton

http://www.marinediesel.nu/downloads/Fuelc...Flipper_760.htm

 

[EDIT:]

legger inn fobrukskurvene til Volvo og Mercruisers tidligere 7.4l MPI bensinmotorer fra:

http://www.pursuitboats.com/2860den/perf.asp

740nm dreiemoment, båtvekt 3.1 tonn - tid til å plane 3.3 sek.....

Volvo

Bilde

Merc

Bilde

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, Reginol

Det er mange år siden at dem resirkulerte oljen.

Nå selger dem olje, hovedsaklig fra gamle Texaco

 

Jeg bruker ikke den oljen, jeg har en annen leverandør.

Skal ikke nevne den her.

Er ikke ute etter å promotere for den.

 

Vet bare at den som Reginol selger som Diesel olje, er den gamle Texaco Ursa

Den er parafinbasert.

Overhalte en gang i tiden en 6 Syl Perkins.

Den hadde fått bare Reginol.

Fikk rådebank på 16750 timer.

Den var gullende ren innvendig.

Brukte ikke avfetting på den motoren.

Vaska den ren med varmtvann og høytrykk.

Der er også andre merker på markedet som er parafin basert.

 

Her åpnet en del motorer som er blitt kjørt på asfalt baserte oljer.

Fy f** som det er ut mange ganger.

 

For min del så er det BARE parafin basert som gjelder.

 

 

java script:emoticon(':flag:', 'smid_13')

:flag:

Link to post
Share on other sites

Tenker nå på å få justert turtallet mitt.

Har tilgang på laser, og kommer nok til å prøve meg med den på drivreimen som går via dynamo. Blir dette riktig?

 

Lurer også på hvordan jeg helst bør justere turtallet på motoren. Noen som vet dette, og som kanskje har noen bilder av hvordan dette gjøres?

Link to post
Share on other sites

Nå når båten først skal på land, lurte jeg på om det kanskje var en ide å bytte olje på drevet. (VP280SP). Det har ikke vært kjørt annet enn på tomgang, så jeg vet ikke om det er noe vits???

Oljen har vært på drevet i 1år nå.

Hva synes dere?

Link to post
Share on other sites

Retter en -STOR- TAKK til Kjell for en eksemplarisk tur :sailing:

Ingen årsak, alltid glad for å kunne hjelpe! :yesnod:

 

Neste gang båten ligger på sjøen, blir det JEG som kjører den ut :smiley::smiley::smiley:

Ja, vi må slutte å treffes på denne måten.... :cheers:

 

 

Det ser nå likevel ut som om du trivdes i den behagelige posisjon fra hvilken det fotografiske billede er tatt ... :wink:

Det er Admiralinnen som har inntatt arbeidsstillingen, det er Kapteinsmøte ombord i den båten hun skyver foran seg.....

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Der er nok rederinnen som sitter så bedragelig der ja. Fikk beskjed etter den turen at det var hennes faste plass fra nå av :cool:

 

Skal ta meg en tur opp der etter jobb, og gjøre litt arbeid.

 

Noen som vet om jeg bør smøre hekkaggregatet med bunnstoff, eller om den skal være som den er??

Link to post
Share on other sites

Huff og huff.

VHF-antennekabelen min er knekt under løftet.

Er det bare å skru den løs, eller følger hele kabelen med også?

 

Må nok ta en prat med gutta imorgen...

 

Ellers har de nå demontert girwiren, og sikkert bestillt ny.

Alt stod åpent nå, så jeg fikk se hvordan det ser ut inni der.

Tror nok at jeg kan gjøre den jobben selv neste gang, bare båten er på land.

 

Skal vaske av båten når de er ferdig, og ta en kjapp polering. Så blir det ut på fjorden forhåpentligvis.

Link to post
Share on other sites

Etter alle de viderverdigheter du har hatt med båten, ville det være på sin plass med en liten uformell ceremoni ved Honneurbryggen; til avsigelse av nødvendige besvergelser for å sikre at du får en bedre dose hell og lykke enn du har hatt så langt. Og med den nødvendige nedfukting av båtens akterparti med b-vitaminer i respekt for dens oppgave med å holde besetning utenfor fare og uheppe.

 

Du får bare si fra når du er klar, så ordnes det ceremonielle utan tarvlaus drying.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Når båten har blitt ren og pen, og tingene starter.... SKAL der holdes en ceremoni.

En må bare ikke gi opp med det første.

Skal ihvertfall fylle gluggene ( :drink: ) til helgen. Og i beste fall i en eller annen vik sør/nord for Bergen! Om så i gummibåt! :wink::lol:

Link to post
Share on other sites

Da var dagen kommet.

Kom meg så fort som mulig ned til Dolviken etter jobb, og fjernet diverse teiper og boss fra gårsdagens bunnsmøring. Idag skulle båten utpå igjen.

Etter at de hadde byttet gir+gasswire, rengjort drev og bunn, bunnsmørt drev og justert alle wire... var der tid for sjøsetting.

Vi dobbelsjekket alle funksjoner, samt testet at drevet låste seg ved bakking, før de til slutt fant frem trucken og satte båten på vannet. Fin så den ut med ny bunnsmøring, og det var med et smil at jeg startet motoren.

Der viser seg at det fremdeles er problemer med bakking. Hekken stakk opp med en gang. Vi prøvde flere ganger før vi måtte konstatere at båten måtte opp igjen. Mens den fremdeles hang i stroppene, tok vi en sjekk av hekken igjen. Nei, den satt som bare pokker den! Hva kunne det da være ??? Etter mye sjekking og kløing her og der (Skipper Worse's forbannelse kom frem i tankene...), fant vi ut at vi prøvde en gang til. Ut på vannet igjen.

Tok da tak i hekken under vann (kaldt var det ja), og dro til. Det satt som bare det .

Etter dette startet vi motoren igjen, og satte båten i revers. Denne gangen gikk ikke hekken opp :smiley::smiley::smiley::smiley: Prøvde mange ganger, men hekken holdt seg der den skulle. UNDER vann :smiley:

Fant en annen båt i marinaen som også hadde VP280 drev, og sammenlignet denne med mitt eget.

Det eneste vi kunne se, var at hans drev hadde mer markante spisser på krokene sine. Kanskje mine begynner å bli slitte???

Det endte ihvertfall med at jeg kjørte båten, ja dere hørte riktig... JEG KJØRTE BÅTEN HJEM!!! Endelig :yesnod:

Så i morgen skal jeg og samboeren ut og prøve kjerra.

 

Båten er ikke rengjort, har ikke fått støpt opp igjen 3seteren akterut, og den har forløpig ikke vindusviskere. Men hva gjør nå det. Nå skal den testes!

Link to post
Share on other sites

Der ser du, hvor godt det kan gå, når Skipper_Worse i egen høie person har gitt prosjekt sjøsetting sin velsignelse medens skuten fortsatt hang i stroppene. Bare glad for at jeg kunne hjelpe :wink::lol:

 

Hvis du ser flagget oppe på Hangarskibet må du stikke innom på kaffe eller sterkere saker. Regner med å tilbringe nogle timer der i morgen og søndag. (Prosjekt polering av overbygg skrider stadig fremover. Regner med ¨å være ferdig til Sankt Hans) :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Du har nok "helende" finge Skipper Worse. Trenger bare være i nærheten så går det bra :wink:

Vi tar nok dåpen i morgen. Må bli vant med båten, og kan ikke dra på helt ennå. Må kjøre inn motoren, og sjekke alle vanninntak for lekkasjer under belastning. Men samboeren er veldig klar for tur.

 

Feirer med noen :cheers: ikveld. Skål folkens! :drink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...